Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2006, 21:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Echt? Sinds wanneer dan? Ik coach eerstejaarsstudenten van mijn eigen opleiding op de Hogeschool en daarvoor zoek ik vaak dat soort dingen op om ze advies te geven maar anderhalve maand geleden bestond ie gewoon nog hoor?
Oud 18-12-2006, 22:44
Verwijderd
Zijn er ook nog mensen die niet vandaag een brief hebben gekregen over de aanvullende beurs? Ik heb 'm (nog) niet en in het correspondentieoverzicht van Mijn IB-groep staat ook niets over zo'n brief.
Oud 18-12-2006, 22:51
Verwijderd
@ Daantje: ik weet het niet precies hoor. Kan ook met iets anders in de war zijn...?
Oud 19-12-2006, 06:18
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-12-2006 @ 22:48 :
Volgens mij is de 1 februari regel opgeheven.
Je bent in de war met de regel dat je studiefinanciering omgezet word in een gift als je meer als 30 studiepunten hebt behaald in het eerste jaar. Die regel is inderdaad 2 jaar geleden opgeheven

Onderstaande zegt iets over de 1 februari regeling

Ik wil in mijn eerste jaar stoppen met mijn HO-studie, wat moet ik doen?

Wil je in het eerste jaar stoppen met je studie in het hoger onderwijs en wil je geen studiefinanciering meer, dan moet je dat doorgeven via Mijn IB-Groep of via de wijzigingsapplicatie. Klik hiervoor in het rechtermenu op 'DIRECT REGELEN'.
Als je in het eerste jaar vóór 1 februari stopt, wordt je prestatiebeurs (basisbeurs en aanvullende beurs) omgezet in een gift. Stop je later in het jaar, dan is het omzetten van je prestatiebeurs afhankelijk geworden van het behalen van een diploma (bachelor of master).
Haal je geen diploma binnen 10 jaar, dan worden deze maanden omgezet in een lening en moet je de basisbeurs van het eerste jaar terugbetalen. Heb je een aanvullende beurs gehad? De aanvullende beurs van het eerste jaar zetten wij altijd om in een gift.
Oud 19-12-2006, 09:56
Ndimension
Ndimension is offline
Even een vraagje.

Op het moment sta ik ingeschreven als student Technische Informatica aan Hogeschool Avans (eerstejaars) en ik wil overstappen naar HBO Rechten in Tilburg. Ik wil dan per 1 februari 2007 beginnen (die school kent een februari instroom).

Ik hoefde mij niet uit te schrijven op Avans (en heb dit ook niet gedaan). Nu lukt het mij niet om me in te schrijven op die school in Tilburg. Ik heb heel die aanmeldingsprocedure opnieuw gevolgd en heel die zooi weer naar de IBG verstuurd en hun respons was:

"Je hebt de IB-Groep een tweede formulier Aanmelding en studiefinanciering toegestuurd voor het studiejaar 2006 - 2007. Dit formulier wordt door ons niet verwerkt. Je hebt je voor dit studiejaar namelijk al aangemeld voor de opleiding B Technische Informatica aan de Avans Hogeschool Breda-Tilburg. Daarom ontvang je het formulier retour."

Aanmelden aan de Juridische Hogeschool in Tilburg lukt dus niet via de IBG. Daarom heb ik contact opgenomen met die school. Zij blijven maar volhouden dat dit via de IBG moet, op een andere manier inschrijven kan niet. Terwijl ik al een stuk of honderd keer heb gezegd dat ik het al via die weg heb geprobeerd, maar dat het niet lukte. Volgens hun had ik een verkeerde link gepakt op IBG of verkeerde gegevens ingevuld... Zij konden me niet verder helpen.

Ik heb wel al via de IBG kunnen wijzigen dat ik per 1 februari 2007 een andere opleiding ga volgen, maar ik heb me nog niet kunnen inschrijven voor die opleiding.

Dus: hoe moet ik me inschrijven?

En ik ga morgen maar eens langs zo'n steunpunt van de IBG, want dit schiet voor geen reet op.
Oud 19-12-2006, 12:26
ganralph
ganralph is offline
volgens mij moet het voldoende zijn als jij bij de IBG je schoolgegevens wijzigt. (wat je dus al gedaan hebt).
je hoeft elk studiejaar maar bij één school collegegeld te betalen (al sta je bij 5 ingeschreven). voor jouw stufi en de ibg is het dus genoeg dat jij van 1 sept. 2006 - 31 aug 2007 staat ingeschreven bij Avans.
daarom accepteren ze niet nog een aanmeldingsformulier bij de ibg, neem ik aan.

je school in Tilburg moet daarom niet zeuren je staat ingeschreven als student voor dit jaar bij de ibg en ze weten daar op welke school je zit (die in Tilburg nu dus)
je zult dit jaar niet rechtstreeks aan hun je collegegeld betalen, maar ze moeten je wel gewoon onderwijs bieden.
Oud 19-12-2006, 13:29
Ndimension
Ndimension is offline
Dus ik zou gewoon langs die school kunnen gaan en mezelf inschrijven zonder verder gedoe met de IBG?
Oud 19-12-2006, 15:13
dwight88
dwight88 is offline
ik heb een rekening bij de abn, op welke dag kan je dan beschikken over de stufi ? (wat is jullie ervaring?) De dag van het storten zoals die op de site staat al, of wat later?
Oud 19-12-2006, 16:03
Ndimension
Ndimension is offline
Ik heb ook een ABN rekening, ik krijg het gewoon op de dagen zoals de IBG dat aangeeft. Dus aanstaande donderdag krijg ik weer mijn stufi.
Oud 19-12-2006, 19:34
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik wil me aanmelden voor de universiteit (ik zit nu nog in mijn examenjaar). Als ik me aanmeld kan ik ook meteen studiefinanciering aanvragen. Als ik dat doe, is de vraag daarna: vanaf wanneer sta je ingeschreven bij je vervolgopleiding?
Maar wat is het antwoord hierop? Ik weet toch niet vanaf wanneer ik ingeschreven sta?
Weet iemand welke datum ik hier in moet vullen, of waar ik het kan vinden?
Oud 19-12-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 19-12-2006 @ 20:34 :
Ik wil me aanmelden voor de universiteit (ik zit nu nog in mijn examenjaar). Als ik me aanmeld kan ik ook meteen studiefinanciering aanvragen. Als ik dat doe, is de vraag daarna: vanaf wanneer sta je ingeschreven bij je vervolgopleiding?
Maar wat is het antwoord hierop? Ik weet toch niet vanaf wanneer ik ingeschreven sta?
Weet iemand welke datum ik hier in moet vullen, of waar ik het kan vinden?
De meeste opleidingen beginnen op 1 september (in de praktijk iets eerder of later meestal, maar dat wordt vaak als start van het jaar genomen.)

O, ik zie dat je naar de uni gaat. Dan is het zeker 1 september, want dat is het begin van het academisch jaar.
Oud 19-12-2006, 20:55
Bamiblik
Bamiblik is offline
Ik heb nog geen brief gehad over de aanvullende beurs, op mijn ib-groep staat dat deze wel verstuurd is op 15-12 dus zal ik hem binnenkort wel binnenkrijgen.

Veder staat er dat mijn aanvullende beurs beeindigd wordt per 31-12. Nu heb ik dit jaar nog geen aanvullende beurs ontvangen maar wel 2,5 maand geleden aangevraagd, hier heb ik toch nog gewoon recht op, en wanneer krijg ik dit nou eindelijk?

Laatst gewijzigd op 19-12-2006 om 21:00.
Oud 20-12-2006, 09:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 19-12-2006 @ 14:29 :
Dus ik zou gewoon langs die school kunnen gaan en mezelf inschrijven zonder verder gedoe met de IBG?
volgens mij wel. ik werk niet bij de IBG of zo, dus je kunt het even navragen. ik vind je nieuwe school wel weinig behulpzaam...
Oud 21-12-2006, 10:06
dwight88
dwight88 is offline
ik heb vorige maand mijn rekeningnummer gewijzigd, en heb daar 1,5 week geleden de bevestigingspapieren van gehad.

In mijn ib-groep staat echter dat de stufi van december naar mn oude rekening is overgemaakt, terwijl bij mijn persoonlijke gegevens mijn nieuwe rekeningnummer is vermeld. Ik heb ze net gebeld, en ze zeiden dat ze de stufi wél naar het nieuwe bankrekeningnummer hebben gestort.

Iemand ook zulke ervaring? En hebben jullie het al binnen (voor degenen met een ABN rekening ?)

Laatst gewijzigd op 21-12-2006 om 10:11.
Oud 21-12-2006, 11:55
Verwijderd
Ik heb de hoop maar opgegeven dat de IB-groep op m'n tijd m'n aanvullende beurs gaat berekenen (prutsers), dus nu ga ik proberen te doen wat als antwoord op een mailtje van me stond, namelijk zelf een formulier insturen om het inkomen van je ouders te laten berekenen. Maar om wat voor formulier gaat het? Ik kan het nergens vinden, op mijn ib-groep wordt er met geen woord over gerept en m'n beltegoed trekt de stevige wachtrijen bij de informatielijn van de IB-groep niet.
Oud 21-12-2006, 12:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-12-2006 @ 12:55 :
Ik heb de hoop maar opgegeven dat de IB-groep op m'n tijd m'n aanvullende beurs gaat berekenen (prutsers), dus nu ga ik proberen te doen wat als antwoord op een mailtje van me stond, namelijk zelf een formulier insturen om het inkomen van je ouders te laten berekenen. Maar om wat voor formulier gaat het? Ik kan het nergens vinden, op mijn ib-groep wordt er met geen woord over gerept en m'n beltegoed trekt de stevige wachtrijen bij de informatielijn van de IB-groep niet.
Volgens mij moet je dan een van die berekenprogramma's gebruiken. Die kan je vinden op de site ergens. Weet zo gauw niet waar. Wachttijden bij de IB-Groep infolijn zijn een heel stuk minder om bijvoorbeeld elf uur 's ochtends dus let ff op hoelaat je belt als je dat wil proberen.
Oud 22-12-2006, 15:27
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 19-12-2006 @ 21:50 :
De meeste opleidingen beginnen op 1 september (in de praktijk iets eerder of later meestal, maar dat wordt vaak als start van het jaar genomen.)

O, ik zie dat je naar de uni gaat. Dan is het zeker 1 september, want dat is het begin van het academisch jaar.
Dus bij de vraag vanaf wanneer sta je ingeschreven aan de opleiding moet ik 1 september invullen?
Oud 22-12-2006, 16:37
Verwijderd
Nou, ik heb gebeld. En de vrouw van de IB-groep zei dat het volstaat de inkomstenopgaven van 2005 te kopiëren en op te sturen. Maar nu komt de clue, dat inkomstenoverzicht van de Belastingdienst van 2005 heeft mijn vader weggegooid. Dat kan hij zeker niet meer opvragen?

Klotezooi.
Oud 23-12-2006, 18:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 22-12-2006 @ 17:37 :
Nou, ik heb gebeld. En de vrouw van de IB-groep zei dat het volstaat de inkomstenopgaven van 2005 te kopiëren en op te sturen. Maar nu komt de clue, dat inkomstenoverzicht van de Belastingdienst van 2005 heeft mijn vader weggegooid. Dat kan hij zeker niet meer opvragen?

Klotezooi.
Huh, dat moet je toch altijd vijf jaar bewaren? Ik zou de Belastingdienst maar ff bellen. Misschien kunnen ze nog een printje maken en dat opsturen ofzo.
Oud 23-12-2006, 23:49
Verwijderd
Ik heb geluk, hij heeft het alsnog gevonden!

Pfieuw. Nu moet m'n moeder nog haar overzicht vinden en dan kan ik het opsturen. Volgens mij zei die vrouw van de ibg dat ik gewoon kopieën moest maken en die met een begeleidend briefje moest opsturen naar de ib-groep, dat kan toch wel gewoon?
Oud 27-12-2006, 14:25
Verwijderd
Hmm, volgens mij is m'n aanvullende beurs nu berekend! Bij alle specificaties van de maandbetalingen in 2007 staat in Mijn IB-groep € 204,66 bij aanvullende beurs en vanaf september iets meer, dus volgens mij is het berekend. Dat zou echt super zijn en bij Post staat ook een correspondentie met dagtekening 22-12-06. Volgens mij hoef ik dus geen dingen meer op te sturen
Oud 27-12-2006, 18:58
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
mm, mijn pa had naar de ibgroep gebeld, en ze zeiden dat ik dus niet op tijd mn aanvullende beurs krijg
Oud 28-12-2006, 16:30
Nonaj
Nonaj is offline
Wat moet je doen als je je afhaalbericht voor je OV kwijt bent?
Oud 28-12-2006, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 28-12-2006 @ 17:30 :
je nr opzoeken op ibgroep.nl geloof ik.. is pas geleden ook een topic over geweest
Oud 28-12-2006, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 28-12-2006 @ 17:30 :
De ib-groep bellen en vragen wat je nr van het afhaalbewijs is, dan vervolgens gewoon met legitimatie en 2 pasfoto's (1 als je er al eerder 2 hebt gedaan) naar het postkantoor gaan en dan afhalen.
Oud 29-12-2006, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-12-2006 @ 18:13 :
De ib-groep bellen en vragen wat je nr van het afhaalbewijs is, dan vervolgens gewoon met legitimatie en 2 pasfoto's (1 als je er al eerder 2 hebt gedaan) naar het postkantoor gaan en dan afhalen.
Jup, maar als je Mijn IBG hebt (via internet dus), dan kan je het daar ook vinden, hoef je niet te bellen.
Oud 29-12-2006, 13:07
Verwijderd
Nog steeds niet uitwonend uitgeschreven. Het blijkt dat er post naar mijn adres waar ik uitwonend ben is gestuurd en dat ik die eerst moest invullen voor uitwonend. Door situatie's hier (lawaaioverlast, bedreiging) kon ik niet in Almelo verblijven en kon zo de post niet controleren, hierdoor kon ik ook de laatste gegevens niet invullen. Omdat ik niet uitwonend ben voor hun, ben ik nu 100 euro misgelopen.

Denken jullie dat ik een kans maak bij de IB-groep als ik ze dit probeer uit te leggen, of is het verspilde moeite?
Oud 29-12-2006, 13:22
Verwijderd
Citaat:
domus schreef op 29-12-2006 @ 14:07 :
Nog steeds niet uitwonend uitgeschreven. Het blijkt dat er post naar mijn adres waar ik uitwonend ben is gestuurd en dat ik die eerst moest invullen voor uitwonend. Door situatie's hier (lawaaioverlast, bedreiging) kon ik niet in Almelo verblijven en kon zo de post niet controleren, hierdoor kon ik ook de laatste gegevens niet invullen. Omdat ik niet uitwonend ben voor hun, ben ik nu 100 euro misgelopen.

Denken jullie dat ik een kans maak bij de IB-groep als ik ze dit probeer uit te leggen, of is het verspilde moeite?
Probeer het in ieder geval.
Oud 29-12-2006, 13:38
cagie
cagie is offline
Door omstandigheden kan ik mijn nieuwe ov-kaart niet voor het nieuwe jaar ophalen. Kan ik hem (ondanks dat dit anders vermeld staat op in de folder van de ib-groep) ook na 31 december ophalen op het postkantoor?
Oud 29-12-2006, 13:48
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
cagie schreef op 29-12-2006 @ 14:38 :
Door omstandigheden kan ik mijn nieuwe ov-kaart niet voor het nieuwe jaar ophalen. Kan ik hem (ondanks dat dit anders vermeld staat op in de folder van de ib-groep) ook na 31 december ophalen op het postkantoor?
als het goed is bedoelt die folder 31 december 2007.

Citaat:
De kaart blijft tot het einde van het kaartjaar (31 december) op het postkantoor liggen. Tot die tijd kun je de OV-studentenkaart ophalen, zolang er natuurlijk nog recht op studiefinanciering blijft bestaan.
het kaartjaar is natuurlijk 2007 dus niets aan de hand.
Oud 29-12-2006, 14:41
Verwijderd
Citaat:
cagie schreef op 29-12-2006 @ 14:38 :
Ze bedoelen inderdaad 31 december 2007
Oud 29-12-2006, 15:35
cagie
cagie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-12-2006 @ 15:41 :
Ze bedoelen inderdaad 31 december 2007
Dank je wel!
Oud 29-12-2006, 23:30
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-12-2006 @ 18:13 :
Heb hem toch nog gevonden, probleem opgelost.
Oud 30-12-2006, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 29-12-2006 @ 14:22 :
Probeer het in ieder geval.
Ik ga straks een brief schrijven. Niet geschoten is altijd mis
Oud 02-01-2007, 23:28
Bamiblik
Bamiblik is offline
Heeft iemand al iets gehoord over zijn aanvullende beurs?

Ik wacht er nu al zo een 2 maanden op.
Oud 03-01-2007, 06:33
dwight88
dwight88 is offline
accepteert het postkantoor een rijbewijs ook als legitimatiemiddel?
Oud 03-01-2007, 10:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 03-01-2007 @ 07:33 :
accepteert het postkantoor een rijbewijs ook als legitimatiemiddel?
Volgens mij niet maar ik ben niet zeker. Staat dat niet in die folder die je kreeg bij het afhaalbewijs van je OV?

Edit: het mag wel. Ik heb ff in die folder gekeken en daar staat dit:

Citaat:
Als je de kaart afhaalt, neem dan mee:
...

- een geldig legitimatiebewijs (paspoort, Nederlands rijbewijs, Europese identiteitskaart, of voor niet-Nederlanders: officiele reis- en verblijfdocumenten
Oud 03-01-2007, 16:13
dwight88
dwight88 is offline
dankjewel (was het foldertje kwijt )
Oud 08-01-2007, 14:13
MiSSy L
MiSSy L is offline
heeyy!
ik ben zo benieuwd hoeveel stufi ik krijg, mijn vader is buitenbeeld en betaald geen alimentatie, mijn moeder werkt in deeltijd en verdiend bijna niks, wij wonen bij mijn moeders vriend in huis en ze hebben een samenlevingscontract, nu wil ik graag weten of de ib-groep van het loon van mij vader of van hem uitgaat. want de vriend van me moeder betaald bijna helemaal niks voor mij, behalve het eten enz..kleren, uitgaan, boeken voor school heb ik allemaal zelf moeten betalen en me moeder betaald met het geld wat ze heeft onze verzekering enz..heeft hier iemand ervaring mee of weet hoe dit in elkaar steekt?
Oud 08-01-2007, 18:03
PV
PV is offline
Ouders
Voor je aanvullende beurs wordt gekeken naar de gegevens van je natuurlijke vader en moeder. Dit zijn de vader en moeder die bij de burgerlijke stand als jouw ouders geregistreerd staan. Ook een adoptieouder geldt als natuurlijke ouder. Een pleeg- of stiefouder geldt niet als natuurlijke ouder.

Hier staat nog een foldertje over de ouderbijdrage

en verder: http://www.ib-groep.nl
Oud 08-01-2007, 18:06
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 22-12-2006 @ 16:27 :
Dus bij de vraag vanaf wanneer sta je ingeschreven aan de opleiding moet ik 1 september invullen?
Weet iemand hier het antwoord nog op
Oud 08-01-2007, 18:09
PV
PV is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 08-01-2007 @ 19:06 :
Weet iemand hier het antwoord nog op
Oh, ja Dat heb ik ook gedaan, terwijl mijn opleiding eigenlijk al 25 augustus oid begon.
Oud 08-01-2007, 18:10
Heksjuh
Heksjuh is offline
Dankjewel, dan vul ik gewoon 1 september in
Oud 09-01-2007, 20:44
Bamiblik
Bamiblik is offline
wordt echt gek van de ib-groep, laatst kreeg ik weer een brief dat ik vanaf februari geen recht meer heb op studiefinanciering omdat me school heeft aangegeven dat ik een diploma heb behaald. Terwijl ik nog gewoon bezig, nu moet ik weer een formulier uitprinten en laten ondertekenen door school. Wordt er echt gek van!`

[Edit; Kan iemand helpen welk formulier ik hiervoor moet invullen?]

Laatst gewijzigd op 09-01-2007 om 20:56.
Oud 10-01-2007, 18:40
Knots
Knots is offline
Als je in september begint met studeren, krijg je dan ook in september gelijk de eerste studiefinanciering?
Oud 10-01-2007, 18:41
Ray
Ray is offline
Dat hangt van je leeftijd af dacht ik.
Oud 10-01-2007, 18:44
Knots
Knots is offline
Ik ben dan 18.
Oud 10-01-2007, 18:58
Ray
Ray is offline
Dan krijg je volgens mij ook vanaf september stufi.
Oud 10-01-2007, 20:30
Tiño
Tiño is offline
dan zal rond 24september je 1e stufi gestort worden.Wordt je pas later 18 dan is dit per oktober pas.

correct me if i'm wrong.
Oud 14-01-2007, 18:49
DG
DG is offline
Stel je bent 18 en zit in 5HAVO
dan ben je 19 en begin je (waarschijnlijk) met een HBO opleiding,
krijg je dan 3 of 4 jaar stufi? (omdat je ook al een jaar tegemoetkoming hebt gehad)

Regels voor berichten