Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Er zal vast een ellenlange wetstekst over zijn, maar de essentie is dat je jezelf mag verdedigen tegen een aanval en een misdadiger mag proberen te pakken, zodat de politie een kans krijgt hem in te rekenen. Daarbij mag je geweld gebruiken als het zonder geweld niet lukt, of als je wordt aangevallen. Wat niet mag, per definitie, is dodelijk geweld, of gebruik van wapens (als je een shotgun onder je kussen hebt doe je dat namelijk om geen andere reden dan dodelijk geweld). Gelegenheidswapens... Moet op zich kunnen, hoewel daar ook haken en ogen aan zitten, zoals het eierschedel arrest (creatief OM de gekste) dat hier ter sprake kwam. Aanhouden dat alle geweld een doel moet hebben, namelijk arrestatie mogelijk maken of zelfverdediging en behalve dat niks mag, lijkt me een aardig uitgangspunt zonder dat je echt in literatuur moet duiken.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Nee serieus, je mag dan wel dodelijk geweld gebruiken waarschijnlijk (of beter: je wordt er niet voor vervolgd), maar dan moet je wel de kans krijgen. Als iemand met scherp op je staat te schieten, en jij denkt "yes, nu mag ik iemand legaal liquideren": succes ![]() Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 15:34. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het gaat niet om een keuze van de inbreker. Het gaat er om dat <stel> je komt oog in oog te staan met een inbreker die jouw spullen zich wil toe-eigenen of die jouzelf bedreigt. Wat mag je doen? Dat je in de praktijk bij een inbraak vaak genoeg de inbreker niet ziet doet er niet toe.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Natuurlijk roept iedereen dat hij de inbreker in elkaar zou rossen, maar ik denk dat het merendeel van de mensen liever boven blijft en gewoon snel de politie belt.
|||
Citaat:
Artikelen van de grondwet misschien, zoals de vaststellingen omtrent de staten-generaal misschien, maar voor de rest... Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-01-2007 om 09:49. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik meng me toch ook niet in een discussie over scheikunde? |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat geeft ook al aan waar vuurwapens zich bevinden in de verhouding noodweer/teveel geld, bezit is al strafbaar, laat staan gebruik ervan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat ik bedoel is dat er heel veel principes en termen worden gehanteerd in de wet die gewoon niet in de wet gedefinieerd worden. Wat zijn 'redelijkheid en billijkheid'? Dat staat nergens. Ja, de wet zegt zelf dat bij de bepalingen van wat goede trouw en redelijkheid en billijkheid eisen, er rekening moet worden gehouden met de in Nederland levende rechtsopvattingen, en meer van dat soort dingen. Daar kom je ook geen stap verder mee. Wat redelijkheid en billijkheid zijn, wat ze doen, staat echt niet in de wet. Soms is de wet heel duidelijk, bijv. het Duitse BGB. Dat is zeer technisch opgezet. Duitsers hebben meer de neiging aan te nemen dat het recht alleen maar 'gevonden' moet worden door de rechter, dat het ergens in die technisch perfecte chaotische kluwen van de wet ligt. Fransen daarentegen hebben meer de neiging aan te nemen dat de wet slechts een opstapje geeft en dat de rechter alles moet invullen. Zo telt de Code Civil maar enkele, heel algemeen geschreven bepalingen over onrechtmatige daad en schadevergoeding, bedolven onder decennia jurisprudentie, nog veel erger dan hier. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En verder geldt in zo'n geval sowieso: waarom heb jij een vuurwapen in huis? Nog los van de vraag of je er een vergunning voor hebt, als jij een doorgeladen en schietklaar vuurwapen in je slaapkamer gereed hebt liggen, dan breng je jezelf in de positie dat je niet anders kúnt dan schieten, en dan gaat een beroep op noodweer in de regel niet op. En 'vergeten' - nogal shockerend dat míj verweten wordt dat ik iets vergeet. JIJ vergeet dat iemand die inbreekt ook een mens is, dat iemand die inbreekt niet automatisch afstand doet van zijn menselijkheid, of iets in die geest. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Sociale druk uitoefenen op winkeldieven Verwijderd | 34 | 16-04-2013 16:39 | |
Krakers ontheffen man van eigen woning kalinho | 196 | 13-06-2009 12:08 | |
Parlement Florida keurt 'wildwestwet' goed Wouter_B | 165 | 10-04-2005 22:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Spel Ikkuh1 | 500 | 15-03-2005 20:25 | |
Wat vindt je van de winkeliers die dieven pakken. langejongen | 96 | 23-07-2003 16:42 | |
Zutphen: 50.000 mensen, geen 24/7 politiebureau Rabbi Daniel | 25 | 02-05-2002 10:58 |