Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2007, 14:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-01-2007 @ 14:56 :
Dat de nonnen beweren dat ze het voor het goede doel doen, geeft aan dat ze ondanks hun verwerpelijke daden vermoedelijk goede bedoelingen hebben.
Uhm, is je opgevallen dat ze dit doen om in het levensonderhoud van oudere nonnen te kunnen voorzien en dat op zich weinig te maken heeft met winst maken, en het best mogelijk is dat mensen die gebeden 'kopen' dat doen om die bejaarde nonnen te steunen in plaats van om deugd te kopen met geld?

Ik denk dat dit eerder gezien moet worden als een soort benefietveiling.

Hoewel het feit dat de opbrengst miljoenen bedraagt en de actie door loopt toch wel doet twijfelen of het nog steeds zo bedoeld is.
Oud 15-01-2007, 15:00
pc nerd
pc nerd is offline
Tja, de hervorming/reformatie was er niet voor niets...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:14
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 15-01-2007 @ 16:00 :
Want daar bestaat geen graaicultuur!
Oud 15-01-2007, 15:16
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 15-01-2007 @ 16:14 :
Want daar bestaat geen graaicultuur!
Dat je met geld je zaligheid kan kopen is nergens op gebaseerd.

Wat bedoel je met graaicultuur?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:30
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 15-01-2007 @ 16:16 :
Dat je met geld je zaligheid kan kopen is nergens op gebaseerd.

Wat bedoel je met graaicultuur?
Daar gaat het mandje ook rond om te schooieren. Alleen daar zijn ze misschien wat eerlijker door te zeggen dat het geld voor de kerk is.
Oud 15-01-2007, 15:44
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 15-01-2007 @ 16:30 :
Daar gaat het mandje ook rond om te schooieren. Alleen daar zijn ze misschien wat eerlijker door te zeggen dat het geld voor de kerk is.
een mandje rond om te scharrelen?

Er word wel gecollecteerd ja, als je dat bedoelt.

Voor een goed doel, voor de dominee, voor de kosten van het kerkgebouw, evangelisatie.....Je weet altijd waar het geld naar toe gaat wat je geeft.

Is daar wat mis mee? Het doel bij ons is niet dat je met dat geld je zaligheid koopt. En de kerken en dominees verrijken zich er niet mee. Maar een kerkgebouw moet wel onderhouden worden, de dominee moet ook betaald worden. En dominees hebben echt geen hoog salaris.

Nog snap ik het woord graaicultuur in dit verband niet
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:49
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 15-01-2007 @ 16:44 :
Is daar wat mis mee? Het doel bij ons is niet dat je met dat geld je zaligheid koopt.
Dat is bij deze nonnen toch ook het hele doel niet? Je weet ook hier precies waar je geld naartoe gaat.

Overigens is, Wolvin, graaicultuur natuurlijk wel een tikje overdreven.
Oud 15-01-2007, 17:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-01-2007 @ 14:56 :
Ik vind het heel erg jammer dat mensen zo gemakzuchtig zijn geworden om gebeden te willen kopen, en andersom, nonnen een aanbod doen om voor geld te bidden.

Een gebed kopen is net zoiets als het kopen van een kaatje voor een cabaret voorstelling, deze aan een onbekende geven, en zeggen "hier, lach jij maar in mijn plaats". Alsof jij zodoende iets zult voelen van dat lachen. Bidden draait om de ervaring daarvan.

Dat de nonnen beweren dat ze het voor het goede doel doen, geeft aan dat ze ondanks hun verwerpelijke daden vermoedelijk goede bedoelingen hebben. Het is zeer spijtig dat zelfs de hogere instanties binnen een spirituele instantie voor het materialisme vallen, terwijl dat onverenigbaar is met het spiritualisme.
vergelijk het eens met een maatschappelijk werker, vind je die betaling ook ongehoord en onbegrijpelijk? iemand verleent een dienst en daar wordt hij voor betaald. wat maakt het verschil of dat geestelijke of religieuze hulp is? die mensen moeten ook ergens van bestaan. volgens mij is het probleem of het gebed wel oprecht is, of je daadwerkelijk mee kunt lachen. maar kun jij dat bepalen? en als ik iedere dag voor jou bid, hoewel ik jou niet ken, zou god daar niet even goed waarde aan hechten? ik mag hopen dat de kracht van het gebed verder reikt dan jouw ervaring van dat moment.
wat is er mooier dan van bidden je beroep maken? en alles wat jij vervolgens niet voor je zelf nodig hebt gebruiken voor de ander?

Citaat:
pc nerd schreef op 15-01-2007 @ 16:44 :
voor de dominee,
of het geld voor de nonnen.

Citaat:
Is daar wat mis mee? Het doel bij ons is niet dat je met dat geld je zaligheid koopt.
je koopt hier geen zaligheid. je kunt namelijk zelf ook bidden. je betaald voor de verrichte extra dienst.
het is iets anders met bijv. aflaten, dat is wel de (enige) weg om iets te bereiken.

Citaat:
En de kerken en dominees verrijken zich er niet mee. Maar een kerkgebouw moet wel onderhouden worden, de dominee moet ook betaald worden.
je kunt niet bewijzen dat het hier anders ligt.

Citaat:
En dominees hebben echt geen hoog salaris.
misschien zouden zij het anders ook voor anderen besteden. dat is nog de vraag, hier zien we het voorbeeld. het vele geld wat zij hebben komt niet door hun hoge prijs, maar door het grote succes.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:12
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Il organista schreef op 15-01-2007 @ 16:49 :
Overigens is, Wolvin, graaicultuur natuurlijk wel een tikje overdreven.
inderdaad. dominees, kerkgebouwen en arme mensen of goede doelen moeten allemaal bestaan. er zou wel eens wat meer gegeven mogen worden dan die schamele collecte die de (prot.)kerk op zondag durft te vragen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 15-01-2007 @ 16:00 :
Net alsof dat een positieve ontwikkeling te noemen was en alsof er in gereformeerde kringen geen corruptie is.

Mag ik erop wijzen dat gereformeerde priesters bijvoorbeeld vlak bij de ondergaan van Baan, het automatiseringsbedrijf, mensen opriepen aandelen Baan aan te schaffen, ondanks dat ze wisten dat de zaak op ontploffen stond?
Oud 15-01-2007, 18:55
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2007 @ 18:54 :
Net alsof dat een positieve ontwikkeling te noemen was en alsof er in gereformeerde kringen geen corruptie is.

Mag ik erop wijzen dat gereformeerde priesters bijvoorbeeld vlak bij de ondergaan van Baan, het automatiseringsbedrijf, mensen opriepen aandelen Baan aan te schaffen, ondanks dat ze wisten dat de zaak op ontploffen stond?
Mag ik je er op wijzen dat gereformeerde geen priesters hebben
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:57
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 15-01-2007 @ 19:55 :
Mag ik je er op wijzen dat seks met dieren (mieren bijv.) niet toegestaan is in het christendom
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 19:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 15-01-2007 @ 19:55 :
Onzin. Elke religie heeft priesters.
Oud 15-01-2007, 21:23
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2007 @ 20:08 :
Nietzsche? Desalniettemin moet je je terminologie definieren en anders de gangbare definitie handhaven.
Oud 16-01-2007, 19:11
Roos
Roos is offline
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=16569567

Pubmed saves the day
Oud 17-01-2007, 20:32
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2007 @ 20:08 :
Protestanten hebben geen priesters. Zij hebben dominees en een koster en ouderlingen en meer niet.

@ Il organista
Citaat:
En inderdaad, dominees verdienen te weinig, is mijn persoonlijke mening. Bovendien worden deze mensen niet per gebed betaald, maar betaald om een heel jaar lang voor iemand te bidden.
Dominees doen veel meer dan alleen bidden, dus verdienen hun wel hun salaris. De nonnen waar het hier over gaat, doen niets anders dan een enkel gebed voor geld.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:50
Fey86
Fey86 is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2007 @ 18:12 :
inderdaad. dominees, kerkgebouwen en arme mensen of goede doelen moeten allemaal bestaan. er zou wel eens wat meer gegeven mogen worden dan die schamele collecte die de (prot.)kerk op zondag durft te vragen.
Zouden er collectes moeten bestaan. Waarom kan niet alles uit vrijwillige bedragen gefinancieerd worden?

Toen Jezus Christus zijn apostelen uitzond om over het koninkrijk van God te prediken, zei hij: „Gij hebt om niet ontvangen, geeft om niet” (Matth. 10:7,_8). Er werd geen raad gegeven over methoden hoe aan geld te komen. Het bijbelse verslag vermeldt dat de christelijke opzieners in de vroege gemeenten ’de kudde Gods gewillig moesten weiden, niet uit liefde voor oneerlijke winst, maar bereidwillig’ (1_Petr. 5:1-4). Zij moesten over zielen waken (Hebr. 13:17). Zij versterkten de zielen van de discipelen en moedigden hen aan in het geloof te blijven (Hand. 14:21,_22; 11:22-24). De apostel Paulus onderwees in het openbaar en van huis tot huis en vertelde de gehele raad van God; hij begeerde niemands zilver of goud en ook hield hij geen collectes ter ondersteuning van zichzelf (Hand. 20:18-25). Als de gemeente bijeenkwam, was dit tot opbouw van het geloof en niet van gelden, tot opbouw van goede werken en niet van rijkdom. — Hebr. 10:23-25, 35-39.

De bijbel vertelt over de tijd dat de eerste-eeuwse christenen in Antiochië vernamen dat er elk moment een hongersnood kon uitbreken als gevolg waarvan hun christelijke broeders in Judea ontberingen zouden lijden. Uit eigen beweging zonden zij financiële hulp, een ieder naar wat hij zich kon veroorloven, zonder hiertoe overreed te zijn (Hand. 11:27-30). . Later, toen de christenen in Jeruzalem nog meer ontberingen leden, dongen andere gemeenten in Macedonië naar het voorrecht door middel van een bijdrage hulp te mogen bieden, en de christenen in Korinthe gaven van een grote bereidwilligheid blijk. Er was helemaal geen drijfveerstrategie nodig. De apostel Paulus legde de nadruk op het beginsel dat voor hen gold: „Laat een ieder doen zoals hij in zijn hart heeft besloten, niet met tegenzin of onder dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief” (2_Kor. 9:7; 8:1-24).

Als God de eerste christenen verrijkte en hun hart tot vrijgevigheid bewoog, zal hij dit dan ook niet thans onder ware christenen doen, en dat zonder overreding met gebruik van pressie?

8_God is bovendien in staat al zijn onverdiende goedheid overvloedig te doen zijn jegens U, opdat GIJ, terwijl GIJ altijd in alles volledig van het nodige zijt voorzien, volop moogt hebben voor ieder goed werk. 9_(Zoals geschreven staat: „Hij heeft wijd en zijd uitgedeeld, hij heeft gegeven aan de armen, zijn rechtvaardigheid blijft in eeuwigheid.” 10_Hij nu die de zaaier overvloedig zaad verschaft en brood om te eten, zal U het zaad ter zaaiing verschaffen en het vermenigvuldigen en zal de producten van UW rechtvaardigheid doen toenemen.) 11_In alles wordt GIJ verrijkt voor elke soort van edelmoedigheid, die door bemiddeling van ons een dankbetuiging aan God teweegbrengt; 12_want de bediening van deze openbare dienst heeft niet alleen tot doel overvloedig in de noden van de heiligen te voorzien, maar ook rijk te zijn met vele dankbetuigingen aan God. 13_Ten gevolge van het bewijs dat deze bediening geeft, verheerlijken zij God omdat GIJ onderdanig zijt aan het goede nieuws omtrent de Christus, [welke onderdanigheid] GIJ in het openbaar bekendmaakt, en omdat GIJ edelmoedig zijt in UW bijdrage aan hen en aan allen; 14_en met smekingen voor U verlangen zij naar U wegens de allesovertreffende onverdiende goedheid van God [die] op U [rust].

Alles zou gefinancieerd moeten worden uit vrijwillige bijdragen, God zal ervoor zorgen dat er genoeg zal zijn. Collectes vind ik onjuist.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 00:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 17-01-2007 @ 21:32 :
Protestanten hebben geen priesters. Zij hebben dominees en een koster en ouderlingen en meer niet.
Andere naam voor hetzelfde spul. Een priester is een priester, of ze zichzelf nu sjamaan, koster, bisschop, imam of mullah noemen, het komt allemaal neer op een geestelijke die voor volgelingen de religie interpreteerd en de rituelen ervan uit zal voeren, dat heet een priester.
Oud 19-01-2007, 00:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Fey86 schreef op 18-01-2007 @ 23:50 :
wellicht heb jij een verkeerd beeld van collectes.
de tekst die je aanhaalde:
29 En naardat een iegelijk der discipelen vermocht, besloot elk van hen iets te zenden ten dienste der broederen, die in Judéa woonden. 30 Hetwelk zij ook deden, en zonden het tot de ouderlingen, door de hand van Bárnabas en Saulus. is namelijk ook het principe wat in de kerk gehanteerd wordt: een vrijwillige gave inzamelen ten dienste van de ander. dat heeft niets met zelfverrijking of iets in die trant te maken en is volkomen bijbels (zie rom15:26 of 1kor16:3 En wanneer ik daar zal gekomen zijn, zal ik hen, die gij zult bekwaam achten door brieven, zenden, om uw gave naar Jeruzalem over te dragen ). je ziet dat dit wel degelijk een geplande inzameling is, en dat gaat ook makkelijk op vrijwillige basis.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 00:46
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2007 @ 18:54 :
waarom was die ontwikkeling niet positief?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 01:05
Verwijderd
The ends don't justify the means.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 06:36
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
@ Il organista
Dominees doen veel meer dan alleen bidden, dus verdienen hun wel hun salaris. De nonnen waar het hier over gaat, doen niets anders dan een enkel gebed voor geld.
Ja, gelukkig wel.

@T_ID: iets heet nog niet priester omdat jij bij hoog en laag blijft volhouden dat het een priester heet. Jij gebruikt hier meer de godsdienstwetenschappelijke (Nietzsche?) definitie, terwijl het in de reactie gaat om een kerkelijk ambt: jullie praten een beetje langs elkaar heen.
Oud 19-01-2007, 10:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Citaat:
bidt een zuster een heel jaar elke dag voor haar weldoener
bovendien: dienstverlening > betaling. volgens mij hoor ik hier weer een waardeoordeel: "een enkel gebed voor geld". denk even na over wat je zegt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 11:05
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Fey86 schreef op 18-01-2007 @ 23:50 :
Zouden er collectes moeten bestaan. Waarom kan niet alles uit vrijwillige bedragen gefinancieerd worden?
collectes zijn vrijwillige bijdragen, je bent niet verplicht om wat in het zakje te gooien, en hoeveel je er in gooit moet je ook zelf weten (tenminste dit is zo bij portestante kerken)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 20:35
Silencios
Silencios is offline
Eigenlijk horen nonnen zich niet met geldzaken bezig te houden. Dit geldt ook voor priesters, de paus, bisschoppen etc.
En geld verdienen met bidden vind ik eigenlijk helemaal niet kunnen. Kijk de nonnen moeten natuurlijk wel in hen basisbehoeften voorzien worden, maar ik vind het niet normaal wanneer ze geld verdienen met bidden. De kerk en het klooster zijn toch geen commerciele bedrijven, die een product aanbieden (het gebed) in ruil voor een prijs. Ik denk dat je dan de hele gedachte achter het bidden misloopt. Bidden is iets heiligs en staat los van geld. Daarentegen kun je wel geld geven aan bijvoorbeeld de kerk, zodat deze arme mensen kan helpen of vanwege het voortbestaan. Maar wat er hier gebeurt, vind ik een foute zaak.
Hoe verleidelijk het ook kan zijn om geld van mensen te accepteren vanwege het feit dat je voor ze bidt, het blijft een slechte zaak. Misbruik maken van je ''status als non'' is dit, naar mijn mening.

Een gebed is niet met geld te koop. Ik denk ook niet dat zo'n gebed wordt verhoort, puur vanwege het feit dat de nonnen bidden in ruil voor geld. Bidden voor andere mensen doe je uit liefde of voor een beter bestaan of om mensen te helpen.
Maar niet op zo'n manier.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 22:00
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Silencios schreef op 22-01-2007 @ 21:35 :
Een gebed is niet met geld te koop. Ik denk ook niet dat zo'n gebed wordt verhoort, puur vanwege het feit dat de nonnen bidden in ruil voor geld.
Als je dat nu eens aan God overliet?
Oud 23-01-2007, 10:12
Silencios
Silencios is offline
Citaat:
Il organista schreef op 22-01-2007 @ 23:00 :
Als je dat nu eens aan God overliet?
Kijk niemand weet hoe God precies handelt, maar ik zei ook in mijn voorgaande tekst: ´ik denk´. Daarmee wil ik aangeven dat ik het natuurlijk nooit zal weten, omdat ik niet weet hoe God handelt. Op grond van mijn bijbel kennis en de dingen die erin staan wat betreft met geld en bidden, denk ik niet dat zo´n dergelijk gebed echt zal helpen. Maar misschien ook wel , dit weet natuurlijk niemand zeker. Het lijkt mij alleen tegenstrijdig dat nonnen die in een klooster zitten, (veel) geld verdienen met het bidden. Ik denk dan dat de hele gedachte achter het non zijn, wordt misplaatst.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 10:58
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Silencios schreef op 23-01-2007 @ 11:12 :
Kijk niemand weet hoe God precies handelt, maar ik zei ook in mijn voorgaande tekst: ´ik denk´. Daarmee wil ik aangeven dat ik het natuurlijk nooit zal weten, omdat ik niet weet hoe God handelt. Op grond van mijn bijbel kennis en de dingen die erin staan wat betreft met geld en bidden, denk ik niet dat zo´n dergelijk gebed echt zal helpen. Maar misschien ook wel , dit weet natuurlijk niemand zeker. Het lijkt mij alleen tegenstrijdig dat nonnen die in een klooster zitten, (veel) geld verdienen met het bidden. Ik denk dan dat de hele gedachte achter het non zijn, wordt misplaatst.
Kijk, dat is leuk. Welke teksten denk je dan zoal aan?
Oud 23-01-2007, 11:01
Verwijderd
Een koster is bij mijn weten meer de 'conciërge van de kerk' dan een soort-van-priester. Dan zou ik nog eerder de ouderlingen 'priesters' noemen.

oh en ontopic: het idee klinkt natuurlijk belachelijk, maar ik denk ook dat je het meer moet zien als een benefietveiling. Slim bedacht van die nonnen, fijn voor ze dat het werkt
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 13:30
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
@silencios: ik vind je opmerking sowieso gevaarlijk, maar je zegt ook "ik denk".
het is niet duidelijk dat er sprake is van commercie. beweren dat ze een commercieel bedrijf zijn (gericht op winst maken) is overdreven. bovendien gaat het geld (in zijn geheel, dénk ik) naar een goed doel. die discussie is in dit topic al vaker gevoerd..
bidden is iets wat je niet voor geld doet, is disctutabel. je verricht een werk, je krijgt betaald. dat bidden geen werk is, is een idee. nogmaals: van bidden je beroep maken lijkt me geen zonde.
een gebed is contact maken met god. in de bijbel zie je dat ongelovigen ook verhoord worden. zelfs als ze niets met god te maken willen hebben en enkel de straf willen ontlopen. god is groot. hij is niet afhankelijk van de goede bedoelingen van mensen... en ten laatste, dat het niet uit liefde zou gebeuren of wat dan ook, is hier totaal niet duidelijk. dat het niet oprecht gebeurt, is totaal niet gezegd. ik twijfel daar persoonlijk sterk aan. dat god er geen behagen in zou scheppen is bovendien sterk de vraag. de hele zaak lijkt mij vátbaar voor kwaad, maar per definitie niet verkeerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten