Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2007, 20:57
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
hi, ik word bijna achttien, en het leek me wel tof om met een paar goede vriendinnen een beetje een western feest te houden. Het lijkt me erg tof om dan overdag te gaan paardrijden, door het bos of over strand, liefst zo wild mogelijke natuur.

Mijn vraag is of dat mogelijk is. Ik heb geen paardrij diploma ofzo als dat bestaat, ik heb wel eens op een paard gezeten (meestal pony), maar ik hobbelde er altijd af als hij ging draven (zonder stijgbeugels) Andere vriendinnen hebben ook vrijwel geen paardrij ervaring, maar de andere twee weer wel. Mag je zomaar paarden huren om op te rijden, of moet je dan diploma's hebben, of met begeleiders, of hoe zit dat?

en weet iemand goede plek waar je paarden kunt huren, goedkoop en bij mooie natuur (een béétje in de buurt van zuidholland/utrecht)
Oud 20-02-2007, 22:08
Skilly
Skilly is offline
Of je paarden mag huren voor een buitenrit hangt af van de manege. Bij ons mogen mensen die geen rijervaring hebben of beginners niet naar buiten. Omdat de opaarden wel eens kunnen schrikken van een voorbij rijdende auto. Maar de manege ligt dan ook in het midden van Rotterdam. En er is niet echt een natuurgebied bij ons.

Ik denk dat het bij natuurgebieden niet zo moeilijk gaan doen. En dat je wel gewoon buiten kan. Wel hebben jullie natuurlijk wel begeleiders nodig maar dat wordt dan meestal door de manege zelf geregeld. Maar het is wel handig als je enige basis weet van hoe je je paard moet laten stoppen etc maar dat wordt natuurlijk wel op de manege uitgelegd.
Oud 20-02-2007, 22:44
Verwijderd
Je hoeft geen diploma te hebben, behalve als je bepaalde natuurgebieden in wilt (de Veluwe, geloof ik, en sommige duingebieden, en vast nog wel meer), dan is een ruiterbewijs nodig.

Maar de meeste maneges of andere rijgelegenheden huren uberhaupt geen paarden uit zonder toezicht en meestal ook niet aan onervaren mensen. Als onervaren mensen willen rijden, wordt volgens mij meestal aangeraden om een (privé)les te volgen of kun je misschien een rustige buitenrit onder begeleiding doen.

En als mensen wel zonder begeleiding hun paarden verhuren, dan weet ik niet of ik die manege of die paarden wel vertrouw. Ik vind het namelijk volkomen onverantwoord om zoiets te doen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 07:41
Stefanie
Stefanie is offline
Het enige wat ik weet is dat je bij de manege bij ons in de buurt (Egmond aan de Hoef) wel binnen mocht rijden zonder ervaring, maar voor buiten moest je kunnen aantonen dat je goed kunt rijden.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 11:23
Mariekje*
Mariekje* is offline
Mijn stal verhuurd hoe dan ook al geen paarden, niet aan vergevorderden en niet aan beginners, zelfs niet onder begeleiding of binnen. De reden hiervoor is doodsimpel: Het is gewoon onverantwoord.
Bij een andere manege bij mij in de buurt, kun je als beginneling hooguit een wandel-pony mee krijgen voor een halfuurtje, wederom omdat ook zij het compleet onverantwoord vinden om onervaren mensen met dergelijke dieren op pad te sturen.

Misschien is het idee om iemand op een stal te vragen een show weg te geven? Of om een bepaalde tak van de paardensport te laten demonstreren? Je zou natuurlijk ook priveles kunnen nemen samen met vriendinnen... Minder leuk, maar je zit zo wel op echt grote paarden en je komt verder dan 'gewoon' wat hobbelen.
Oud 21-02-2007, 11:25
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-02-2007 @ 23:44 :
Je hoeft geen diploma te hebben, behalve als je bepaalde natuurgebieden in wilt (de Veluwe, geloof ik, en sommige duingebieden, en vast nog wel meer), dan is een ruiterbewijs nodig.
True, enkel onder begeleiding van een persoon ouder dan 18 jaar en in het bezit van een ruiterbewijs mogen ook mensen zonder ruiterbewijs een natuurgebied in trekken.
Oud 21-02-2007, 11:57
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
kleine note: ik kan wel gewoon sturen en het paard laten stoppen of juist aansporen, ik weet hoe dat moet zegmaar, maar ik weet niet of paarden ook naar mij gaan luisteren en ik heb nog nooit echt gedraaft (op een paard, wel op een pony), en zeker niet gegaloppeerd.

Kun je na één les een beetje paardrijden? En is zo'n les meer dan een Z rijden in zo'n bak? Kun je zegmaar bijvoorbeeld, een les nemen en daarna meteen een buitenrit maken?

hoe snel krijg je je ruiterbewijs? edit: ow ik zie net op internet dat je daar behoorlijk wat voor moet kunnen. Eventjes zowiezo: als je paardrijles krijgt, leer je dan de dingen die je moet kunnen voor een ruiterbewijs? of moet je eerst maandenlang Zjes rijden voor je draven, galopperen en laag springen mag leren?

Laatst gewijzigd op 21-02-2007 om 12:03.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 12:07
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
en weet iemand een leuke manier om voor een mix van beginners en gevorderden een leuke dag te hebben met (liefst western) paarden?
Oud 21-02-2007, 16:24
Verwijderd
zijn er geen maneges waar je westernfeesjes kan houden?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 16:33
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 21-02-2007 @ 11:57 :
kleine note: ik kan wel gewoon sturen en het paard laten stoppen of juist aansporen, ik weet hoe dat moet zegmaar, maar ik weet niet of paarden ook naar mij gaan luisteren en ik heb nog nooit echt gedraaft (op een paard, wel op een pony), en zeker niet gegaloppeerd.

Kun je na één les een beetje paardrijden? En is zo'n les meer dan een Z rijden in zo'n bak? Kun je zegmaar bijvoorbeeld, een les nemen en daarna meteen een buitenrit maken?

hoe snel krijg je je ruiterbewijs? edit: ow ik zie net op internet dat je daar behoorlijk wat voor moet kunnen. Eventjes zowiezo: als je paardrijles krijgt, leer je dan de dingen die je moet kunnen voor een ruiterbewijs? of moet je eerst maandenlang Zjes rijden voor je draven, galopperen en laag springen mag leren?
Jij denkt dat paardrijden heel makkelijk is geloof ik

Voor een ruiterbewijs moet je kunnen stappen, draven en galoperen en een oxer van 60cm kunnen springen. Niet te vergeten dat je ook een theorie examen moet doen.
Wil je moet goed fatsoen dit kunnen behalen en je hebt aanleg voor paardrijden ben je toch zeker een half jaar bezig. Het ruiterbewijs kost zeker rond de 100 euro.

Ik geloof dat er bij markelo buitenritten in westernstijl worden verzorgd. Ik kan wel even kijken hoe of wat, maar dat is een rit van 2 uur en dat kostte rond de 50 euro (pp)

http://www.ropersranch.nl/
Oud 21-02-2007, 17:46
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 21-02-2007 @ 12:57 :

Zo gemakkelijk is het behalen van een ruiterbewijs niet. Een vriendin van mij reed op een relatief hoog niveau dressuur (M2) en ontving geen ruiterbewijs omdat ze tot 2x toe een balk had met een oefenparcoursje; Je zit op een Fjordenpony en geeft te weinig been, dan ga je af!

Paardrijden is meer dan schoppen om gas te geven, en aan twee touwtjes trekken om te remmen. Met 1 les heb je dus nog onvoldoende ervaring, met een les of 15 a 20 ben je misschien een klein beetje op weg om stap en een drafje aan te kunnen onder begeleiding door het bos of over duinen.

Google anders even naar wat westernstallen die ook feestjes organiseren; Eventueel kunnen jullie dan overdag een lesje in western-stijl mee maken, en het daarna gezellig hebben in westernsferen. Dat lijkt mij persoonlijk een beter plan.
Reageren

Regels voor berichten