Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2007, 13:31
elledc
elledc is offline
Ik ben spontaan van dag op dag vertrokken bij mijn huidige werkgever omwille van conflicten onderling. Ik werkte daar bijna 1,5 jr.
Nu heb ik nog 1 maand loon tegoed maar aangezien hij mij voordien altijd te laat betaalde en ik steeds om mijn loon moest smeken, vrees ik dat hij deze laatste maand helemaal niet zal betalen.
Wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2007, 13:43
pyres
pyres is offline
je kunt niet "zomaar" weglopen bij je werk (tenzij je in je proeftijd zit maar daar zit jij allang niet meer in)

je hebt hier te maken met opzegtermijnen (die ik voor jou even niet uit mijn hoofd weet) waar jij je aan moet houden wil jij je arbeidscontract opzeggen

hij moet jij in ieder geval betalen, omdat je daar recht op heb
Oud 24-04-2007, 13:49
Go
Go is offline
Citaat:
pyres schreef op 24-04-2007 @ 14:43 :
je kunt niet "zomaar" weglopen bij je werk (tenzij je in je proeftijd zit maar daar zit jij allang niet meer in)

je hebt hier te maken met opzegtermijnen (die ik voor jou even niet uit mijn hoofd weet) waar jij je aan moet houden wil jij je arbeidscontract opzeggen

hij moet jij in ieder geval betalen, omdat je daar recht op heb
Moet wel kunnen hè, je kunt moeilijk van haar verwachten dat ze blijft als er zeer hoog oplopende conflicten zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 14:39
Verwijderd
Hij moet je gewoon betalen voor wat je gewerkt hebt. Als hij dat niet doet, stuur dan een aangetekende brief waarin je dat eist.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 14:44
Poepkind
Poepkind is offline
hij moet je betalen, als hij dat niet doet moet je een brief sturen. Daarna kan je nog verder met de rechter enzo. Niet zo slim om ontslag te nemen, als hij je had ontslaan had je een uitkering gekregen.
Oud 24-04-2007, 16:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
elledc schreef op 24-04-2007 @ 14:31 :
Ik ben spontaan van dag op dag vertrokken bij mijn huidige werkgever omwille van conflicten onderling. Ik werkte daar bijna 1,5 jr.
Nu heb ik nog 1 maand loon tegoed maar aangezien hij mij voordien altijd te laat betaalde en ik steeds om mijn loon moest smeken, vrees ik dat hij deze laatste maand helemaal niet zal betalen.
Wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen?
Je hebt recht op betaling van wat je gewerkt hebt.

De wet voorziet in een verhoging van je loon als de werkgever te laat is (artikel 625, boek 7). In je contract is een betalingstermijn afgesproken, en als de werkgever daar (meer dan drie werkdagen) overheen gaat heb je recht op de verhoging.

Wat dat betreft hoef je niet direct brieven te sturen, het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om het loon te betalen waar je recht op hebt.
Als ze zich er uit proberen te praten is lid 2 van belang, daarin staat namelijk dat niet van artikel 625 mag worden afgeweken te koste van de werknemer (lees: alle regelingen waardoor je minder geld krijgt dan waar je volgens lid 1 recht op hebt)

Overigens, als ze vroeger te laat waren, heb je tevens recht op verhoging over dat bedrag. (het kan zijn dat hier een termijn voor is, maar in principe geldt het voor elk uitbetaald loon, zelfs als dat loon uiteindelijk wel betaald is)

Hoe dat is vastgesteld is. De betalingstermijn, daarna volgen drie dagen zonder verhoging.
De vierde to en met de achtste werkdag heb je recht op 5% verhoging per dag bij te late betaling (totaal dus 25% in 5 dagen).
Daarna heb je recht op 1% extra per werkdag dat ze niet uitbetalen, tot een maximum van 50%.

Wat dat betreft moet je gewoon netjes wat voor conflicten je ook hebt oplossen en uit dienst treden. Stuur een week na het verstrijken van de uitbetaaltermijn een brief (het is hun verantwoordelijkheid, maar een week is een eerlijke termijn) dat je eist dat ze je loon uitbetalen, plus de wettelijke verhoging waar je op het moment dat ze tot uitbetalen overgaan recht op hebben.

Ik heb dit ook een keer gehad omdat mijn toenmalige baas van een bijbaan (CSU schoonmaak) gegevens van me verlangde waar ze geen recht op hadden. Toen ik weigerde de gegevens te verstrekken hielden ze het loon achter totdat ik die informatie zou geven. Uiteindelijk zijn ze zonder een rechtzaak overstag gegaan, en omdat we al meer dan twee maanden verder waren beurde ik dus 150% van alles dat ik verdiende tijdens die bijbaan.

Niet slecht geregeld, vind ik zelf.
Oud 24-04-2007, 20:49
pyres
pyres is offline
Citaat:
Go schreef op 24-04-2007 @ 14:49 :
Moet wel kunnen hè, je kunt moeilijk van haar verwachten dat ze blijft als er zeer hoog oplopende conflicten zijn.
ja zolang ze die conflicten hier niet verteld, kan ik niet ruiken wat het is

het kan voor haar misschien lastig zijn maar als een objectief persoon er naar kijkt misschien niet

objectief dringend noemen ze dat
Oud 24-04-2007, 21:03
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-04-2007 @ 17:51 :
Ik heb dit ook een keer gehad omdat mijn toenmalige baas van een bijbaan (CSU schoonmaak) gegevens van me verlangde waar ze geen recht op hadden. Toen ik weigerde de gegevens te verstrekken hielden ze het loon achter totdat ik die informatie zou geven. Uiteindelijk zijn ze zonder een rechtzaak overstag gegaan, en omdat we al meer dan twee maanden verder waren beurde ik dus 150% van alles dat ik verdiende tijdens die bijbaan.

Niet slecht geregeld, vind ik zelf.
Zoiets had ik nou ook moeten hebben toen ik nog bij de Edah werkte (Ik verdiende daar toch weinig in verhouding tot het werk dat je daarvoor moest doen, maarja wat wil je als 16/17-jarige, die 150% was wel lekker geweest )... Je hebt het idd mooi geregeld zeg! ...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2007, 20:10
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
De wettelijke opzeg termijn is (uit m'n hoofd) voor werknemers 1 maand (bij een contract, geen uitzendcontract).

Als je dus van de één op de andere dag gestopt bent, ben je dus wel in overtreding geweest. Ik weet niet wat de gevolgen hiervan zijn, maar mogelijk kan de werkgever wel loon inhouden (i.v.m. de schade die ze hierdoor oplopen).
Oud 25-04-2007, 22:26
pyres
pyres is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 25-04-2007 @ 21:10 :
De wettelijke opzeg termijn is (uit m'n hoofd) voor werknemers 1 maand (bij een contract, geen uitzendcontract).

Als je dus van de één op de andere dag gestopt bent, ben je dus wel in overtreding geweest. Ik weet niet wat de gevolgen hiervan zijn, maar mogelijk kan de werkgever wel loon inhouden (i.v.m. de schade die ze hierdoor oplopen).
ja maar dan zou het om loon gaan wat ze feitelijk nog niet heeft verdiend (dus dat werk heeft ze nog niet verricht)

volgens mij gaat het hier om werkzaamheden (en dus loon) wat ze al wél verricht had voordat ze dus weg liep
Oud 25-04-2007, 22:26
pyres
pyres is offline
opzegtermijn is voor werknemers idd een maand
Oud 25-04-2007, 22:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 25-04-2007 @ 21:10 :
Als je dus van de één op de andere dag gestopt bent, ben je dus wel in overtreding geweest. Ik weet niet wat de gevolgen hiervan zijn
Ontslag op staande voet, hetgeen natuurlijk zeer boeiend is als je toch al weg ging. Het ontslaat de werkgever niet van zijn verplichting gewerkte uren eventueel met verhoging uit te betalen.

Als een werkgever door jouw handelen direct schade ondervind, moet hij die apart claimen. Gezien de bescherming van werknemers tegen dergelijke omstandigheden denk ik niet dat zoiets veel vaart zou lopen, dan praat je echt over scenario's als het pand in brand steken op de dag dat je weg gaat.
Reageren

Regels voor berichten