Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2007, 16:56
Antoin
Antoin is offline
Caps dat JIJ zo reageert vind IK ronduit zielig. Dit is echt een negatieve kant van jaloezie die hier aan het daglicht verschijnt! Vind je het geen overhaaste generalisatie om iemand voor nerd uit te maken op basis van zijn cijfers?
Laat iedereen in zijn of haar waarde! Respecteer het dat iemand betere cijfers haalt dan jij! En bovendien heeft IEDEREEN het RECHT om ZENUWACHTIG te zijn voor het eindexamen! Dat geldt voor jou, dat geldt voor Laude!
En hoe haal je het in de hoofd om te zeggen dat Laude en sociaal leven moet zoeken? Voordoordelen over mensen die ‘goede cijfers halen’ heb jij in ieder geval paraat held dat je bent!
Sorry iedereen voor deze reactie maar ik vind dit te ver gaan. We zijn hier om normaal op elkaar te reageren en NIET om jaloers te zijn op mensen met betere cijfers, en deze vervolgens daarop af te kraken!
Advertentie
Oud 21-04-2007, 17:22
Magican
Magican is offline
Citaat:
Caps schreef op 21-04-2007 @ 17:14 :
Laude ik weet niet wie je bent, maar je komt knap kansloos over. Dat je de nerd gaat spelen op internet vind ik ronduit zielig, en dat je je zenuwachtig gaat maken als je 9 en 10'en staat, kan je je beter ergens laten opnemen. Als ik zulke cijfers stond zou ik de dag voor de examens me helemaal klem zuipen en de volgende dag met een kater aan m'n examen beginnen. Ps. Zoek ook meteen even een sociaal leven. Debiel.
Slecht geslapen, Caps?
Oud 21-04-2007, 17:35
Laude.
Laude. is offline
Dat gevoel kwam bij mij inderdaad ook sterk naar boven maar goed. Ik wil het voor deze keer door de vingers zien. Ook bij hem zullen de zenuwen wel (ongemerkt) opspelen. Dus geen probleem en laten we het gezellig en behulpzaam houden .
Oud 21-04-2007, 18:43
rensd
rensd is offline
Citaat:
Caps schreef op 21-04-2007 @ 17:14 :
Laude ik weet niet wie je bent, maar je komt knap kansloos over. Dat je de nerd gaat spelen op internet vind ik ronduit zielig, en dat je je zenuwachtig gaat maken als je 9 en 10'en staat, kan je je beter ergens laten opnemen. Als ik zulke cijfers stond zou ik de dag voor de examens me helemaal klem zuipen en de volgende dag met een kater aan m'n examen beginnen. Ps. Zoek ook meteen even een sociaal leven. Debiel.
Gefrustreerd en jaloers omdat jij niet de discipline kan opbrengen om te leren zodat je hoger dan een 5,5 kan halen?
Oud 21-04-2007, 18:57
Caps
Caps is offline
En Laude als je engelse leraar zegt dat je je met een 7,8 zorgen moet maken, zou ik die leraar maar gauw een kogel door z'n kop schieten. En degene die boven mijn gepost heeft: wist je dat je dat met een 5,5 ook geslaagd bent? Of ben je misschien geobserbeerd door je cumlaude shit. En denken ze dat je ook maar ooit naar je cijfers vragen later als je een baan hebt. En geloof me er is meer in t leven dan uren/jaren/decenias in de boeken te zitten. Al onze leraren op school zeggen: als je nu rond de 6 gemiddeld staat hoef je je boeken tot het examen niet meer open te doen (als je met 5,5 wil slagen), maar misschien zit jij in een gesticht waar je met de zweep krijgt als je niet cum-laude slaagt?
Oud 21-04-2007, 19:40
Magican
Magican is offline
Nu wil ik niet dat dit topic sluit
Oud 21-04-2007, 22:42
Nfiz
Nfiz is offline
Citaat:
En Laude als je engelse leraar zegt dat je je met een 7,8 zorgen moet maken, zou ik die leraar maar gauw een kogel door z'n kop schieten. En degene die boven mijn gepost heeft: wist je dat je dat met een 5,5 ook geslaagd bent? Of ben je misschien geobserbeerd door je cumlaude shit. En denken ze dat je ook maar ooit naar je cijfers vragen later als je een baan hebt. En geloof me er is meer in t leven dan uren/jaren/decenias in de boeken te zitten. Al onze leraren op school zeggen: als je nu rond de 6 gemiddeld staat hoef je je boeken tot het examen niet meer open te doen (als je met 5,5 wil slagen), maar misschien zit jij in een gesticht waar je met de zweep krijgt als je niet cum-laude slaagt?
Geobserbeerd nog wel... Laat me raden, voor Nederlands probeer je ook met een 5,5 te slagen? Hoe dan ook, werkgevers kijken later wel degelijk naar je cijfers van de middelbare school! Dat bleek ook uit de resultaten van een onderzoek (stond onlangs in de krant). Immers, je cijfers zeggen veel over je houding en je doorzettingsvermogen. Je hoeft natuurlijk niet overal goed in te zijn, maar het is wel belangrijk dat je je best doet. Een werkgever zal wel twee keer nadenken voordat hij een luie werknemer in dienst neemt... En natuurlijk is er meer in het leven dan alleen maar leren, maar je kan echt wel je best doen voor school en alsnog tijd hebben voor leuke dingen. Bovendien, als je later een of ander rotbaantje hebt en je helemaal kapot moet werken om maar genoeg geld bij elkaar te schrapen, zal je sociale leven er ook niet al te florissant uitzien, nietwaar?

Hoe dan ook, ik wil bij deze iedereen alvast heel veel succes wensen. Wat ik tot dusver heb gezien, ziet er allemaal prima uit, dus dat gaat vast lukken... Bovendien, meer dan je best kun je ook niet doen...

Mijn cijfers tot nu toe:

Afgesloten vakken
Frans1 9
KCV 9
ANW 9
Geschiedenis1 9
Maatschappijleer 10
Literatuur 10

Eindexamenvakken
Nederlands 9,5
Latijn 8,2
Duits1,2 9,5
Engels 9,0
Economie1 8,8
WiskundeB1 8,2
Natuurkunde1 6,8 ( = vreselijkste vak ooit... )
Scheikunde1 7,2
Biologie 8,0

Ik wil volgend jaar geneeskunde studeren, dus ga in elk geval voor die acht gemiddeld.
Oud 21-04-2007, 23:23
rensd
rensd is offline
Citaat:
Al onze leraren op school zeggen: als je nu rond de 6 gemiddeld staat hoef je je boeken tot het examen niet meer open te doen (als je met 5,5 wil slagen)
Nou dat lijkt me toch wat krap, als je een 6 gemiddeld staat heb je sowieso 0 speling om evt. wat te verpesten dus geen boek meer open doen tot het examen lijkt mij persoonlijk niet slim. Ik ken zat mensen die wel op die manier geslaagd zijn, maar ook die het gigantisch onderschat hebben en uiteindelijk gezakt zijn terwijl ze toch een 6 à 7 gemiddeld stonden voor het SE..
Citaat:
En geloof me er is meer in t leven dan uren/jaren/decenias in de boeken te zitten.
Hij kan toch ook gewoon heel slim zijn?
Oud 22-04-2007, 08:13
Laude.
Laude. is offline
bedankt jongens dat jullie me tenminste niet allemaal afkraken . Want ik ben echt geschrkoken van de opmerkingen van Caps. Helemaal dat hij zegt dat ik maar een kogel door mijn leraars kop moet jassen?

Zoiets zeg je toch niet na dat universiteitsdrame in Amerika. Waar haal je het gore lef vandaan?
Oud 22-04-2007, 08:34
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Laude. schreef op 22-04-2007 @ 09:13 :
bedankt jongens dat jullie me tenminste niet allemaal afkraken . Want ik ben echt geschrkoken van de opmerkingen van Caps. Helemaal dat hij zegt dat ik maar een kogel door mijn leraars kop moet jassen?

Zoiets zeg je toch niet na dat universiteitsdrame in Amerika. Waar haal je het gore lef vandaan?
Ik zelf legde niet eens de link met het universiteitsdrama in Amerika, maargoed.
Oud 22-04-2007, 10:55
Laude.
Laude. is offline
Nee is toch te gek voor woorden dat hij momenteel zulke dingen zegt dan ?
Oud 22-04-2007, 11:02
Caps
Caps is offline
Ik vraag me ook af hoe je 9'en en 10'en kan staan als je toetsen krijgt zoals ik die heb. Ik krijg al vanaf de 4e gewoon examensommen (vaak uit examens uit 1980 en 1990) En geloof mij, dan is het echt enorm moeilijk om een 9'en te staan. Vanaf de 4e tot de 6e heb ik alleen maar examensommen gehad voor toetsen. Waarschijnlijk krijgen jullie op SE's sommen die gelijk zijn aan sommen in het boek. Gelukkig geilt onze school niet op hoge gemiddeldes van leerlingen, want dan zouden ze dezelfde toetsen geven als jullie. Daarbij komt nog eens dat examens uit 1980 veeeel moeilijker zijn dan bijvoorbeeld nu in 2007.
Oud 22-04-2007, 11:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Caps schreef op 22-04-2007 @ 12:02 :
Ik vraag me ook af hoe je 9'en en 10'en kan staan als je toetsen krijgt zoals ik die heb. Ik krijg al vanaf de 4e gewoon examensommen (vaak uit examens uit 1980 en 1990) En geloof mij, dan is het echt enorm moeilijk om een 9'en te staan. Vanaf de 4e tot de 6e heb ik alleen maar examensommen gehad voor toetsen. Waarschijnlijk krijgen jullie op SE's sommen die gelijk zijn aan sommen in het boek. Gelukkig geilt onze school niet op hoge gemiddeldes van leerlingen, want dan zouden ze dezelfde toetsen geven als jullie. Daarbij komt nog eens dat examens uit 1980 veeeel moeilijker zijn dan bijvoorbeeld nu in 2007.
Bij ons op school staat werkelijk niémand zo hoog voor z'n SE's. Maar dat doet de school een beetje expres, want ze maken moeilijke tentamens zodat we de examens goed maken. Haha, sneaky, halen we toch weer het hoogste gemiddeld.

Maar ik hoor dat er scholen zijn die letterlijk examensommen in de tentamens stoppen of vragen op het nieuw van de opdrachten. Ja, zo kan ik ook wel een 9 staan.
Oud 22-04-2007, 13:02
Nfiz
Nfiz is offline
Citaat:
Daarbij komt nog eens dat examens uit 1980 veeeel moeilijker zijn dan bijvoorbeeld nu in 2007.
Inderdaad, dat is de 'onderwijsinflatie' waar mijn economieleraar altijd over zeurt... Het is waar dat er grote verschillen zijn tussen de diverse scholen wat betreft de SE's, maar daar wordt de laatste tijd steeds meer aandacht aan besteed. Wij krijgen in elk geval vaak een mix van oude examensommen en zelfbedachte opgaven op de toets, maar ik kan niet inschatten hoe het zit met de moeilijkheidsgraad daarvan, vergeleken met jullie SE's... Er vallen in elk geval altijd meer dan genoeg onvoldoendes... Mijn cijfers zijn ook niet bepaald representatief te noemen, daar ik wat dat betreft de überstuud van m'n jaar ben. Sterker nog, vorig jaar zijn maar liefst zeven mensen blijven zitten en onze klas wordt door leraren ook regelmatig met wanhopige blikken begroet...

Citaat:
Maar ik hoor dat er scholen zijn die letterlijk examensommen in de tentamens stoppen of vragen op het nieuw van de opdrachten. Ja, zo kan ik ook wel een 9 staan.
Bij ons maken onze leraren de SE's, dus het is afhankelijk van de leraar (is dat bij julie ook altijd zo?). Ik heb één leraar die inderdaad regelmatig letterlijk examensommen uit 2004 en 2005 in de tentamens stopt. En dan nog halen mensen onvoldoendes...
Oud 22-04-2007, 16:05
Laude.
Laude. is offline
Caps, jij bent wel héél laag bij de grond? Heb je geen moeder of vader gehad om je op normalitere wijze op te voeden? Je bent een stuk secreet en nogal onbeschoft hoe jij met mensen omgaat. Sociaal erg laag.
Oud 22-04-2007, 16:20
rensd
rensd is offline
Citaat:
Laude. schreef op 22-04-2007 @ 17:05 :
Caps, jij bent wel héél laag bij de grond? Heb je geen moeder of vader gehad om je op normalitere wijze op te voeden? Je bent een stuk secreet en nogal onbeschoft hoe jij met mensen omgaat. Sociaal erg laag.
Hoho, rustig, dat is ook weer een ander uiterste.. En nu weer ontopic!
Oud 22-04-2007, 16:22
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
rensd schreef op 22-04-2007 @ 17:20 :
Hoho, rustig, dat is ook weer een ander uiterste.. En nu weer ontopic!
inderdaad kom op mensen vecht het eventueel met jullie tweeen uit ofzo, maar laten we het bij het topic houden van hoe sta je ervoor. Is voor iedereen lijkt me het beste.
Oud 22-04-2007, 17:16
Laude.
Laude. is offline
Dat lijkt mij inderdaad ook de beste solutie...
Oud 22-04-2007, 17:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Laude. schreef op 22-04-2007 @ 18:16 :
Volgens mij is er echt wat mis met jouw nederlands. Solutie is niet de oplossing die hier bedoeld wordt.
Oud 22-04-2007, 17:50
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Laude. schreef op 22-04-2007 @ 18:16 :
Letterlijk uit het Engels vertaald?
Oud 22-04-2007, 17:52
looneylover
looneylover is offline
mensen echt waar gaan we nou overal commentaar op leveren ofzo.
hebben jullie niks beters te doen ofzo.
Oud 22-04-2007, 20:06
Laude.
Laude. is offline
Ach, ik weet ook wel dat een solutie eigenlijk iets is waar patiënten met een vochttekort aan verbonden worden om dit tekort te verhelpen maar goed, het klinkt zo lekker.

Maar ok, bij deze, mijn excuses want dit was een fout mijnerzijds..
Oud 22-04-2007, 21:30
Magican
Magican is offline
Citaat:
looneylover schreef op 22-04-2007 @ 18:52 :
mensen echt waar gaan we nou overal commentaar op leveren ofzo.
hebben jullie niks beters te doen ofzo.
Jij wel dan? Jij geeft commentaar op mensen die commentaar geven op mensen die commentaar geven.
Oud 22-04-2007, 21:35
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
Magican schreef op 22-04-2007 @ 22:30 :
Jij wel dan? Jij geeft commentaar op mensen die commentaar geven op mensen die commentaar geven.
ja zo kunnen we jaren door blijven gaan.. zullen we er aub gewoon allemaal mee ophouden
Oud 23-04-2007, 15:04
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Magican schreef op 22-04-2007 @ 22:30 :
En ik geef commentaar op de mensen die lijken niks te doen te hebben omdat die commentaar geven, die weer commentaar op mensen geven, op mensen die commentaar hebben
Oud 23-04-2007, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Laude. schreef op 22-04-2007 @ 17:05 :
Nee, dit is wel een sociaal vaardige reply!
Oud 23-04-2007, 17:35
Verwijderd
Grappige discussie.

Maar ik snap Caps wel want er zijn mensen die hard werken en blij zijn met een zesje, en dan is het ongelofelijk irritant als een stelletje 'slimmerikken' in het openbaar gaan liggen janken over een acht die eigenlijk een negen moet zijn.

En Antoin, zeg niks over "sociaal erg laag" als je zelf ook sociaal erg lage berichten post (en daarmee refereer ik inderdaad aan je laatste post).

En zoals Duivelaartje al zei, bij ons op school zijn de SE's ook een stuk moeilijker dan de CSE's.. Het hoogste gemiddelde in onze klas (6 atheneum) is geloof ik een 7,9 ofzo.
Oud 23-04-2007, 18:35
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Afgesloten: Maatschappijleer: 8
ANW: 7
Duits: 7
Frans: 7
Letterkunde: 8
Biologie 1: 8

Gemiddelde SE-cijfers:

Engels: 7,4
Nederlands: 6,8
Economie: 5,7
Geschiedenis: 7,4
Aardrijkskunde: 6,6
Wiskunde B1: 5,3
Scheikunde 1,2: 5,8

Mijn SE-cijferlijst is natuurlijk niet de beste die je je kan wensen, maar ik ga met een gevoel de examens in. Ik hoef niet perse te slagen met allemaal zevens en achten. Uiteindelijk draait het voor mij alleen om het woordje geslaagd dat (bewust!) niet klinkt (er wordt immers niet gebeld als je geslaagd bent) op de dag van de uitslag.

Mensen die graag met zo hoog mogelijke cijfers willen slagen zijn die mensen die hunzelf willen bewijzen en dat is goed, maar wat heb je eraan? Jezelf opjutten en te zien afzien en stressen in aanloop naar de examens toe om van die 6 toch maar een 7 te kunnen maken..

Universiteiten/hogescholen malen vaak niet om de cijferlijsten, het gaat er immers om dat je je diploma hebt. Natuurlijk zijn goede cijfers van belang als je een lootstudie hebt, maar uiteindelijk zijn de cijfers niet van belang: iedere hogeschool/universiteit wil immers studenten binnenhalen.

En of je nu geslaagd bent met een 8 voor wiskunde, een 8 voor Nederlands en een 9 voor Engels, maakt voor het volgen van studie Duitse Taal & Cultuur, in mijn ogen niets uit....
Oud 23-04-2007, 18:43
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-04-2007 @ 19:35 :
Mijn SE-cijferlijst is natuurlijk niet de beste die je je kan wensen, maar ik ga met een gevoel de examens in. Ik hoef niet perse te slagen met allemaal zevens en achten. Uiteindelijk draait het voor mij alleen om het woordje geslaagd dat (bewust!) niet klinkt (er wordt immers niet gebeld als je geslaagd bent) op de dag van de uitslag.

Mensen die graag met zo hoog mogelijke cijfers willen slagen zijn die mensen die hunzelf willen bewijzen en dat is goed, maar wat heb je eraan? Jezelf opjutten en te zien afzien en stressen in aanloop naar de examens toe om van die 6 toch maar een 7 te kunnen maken..

Universiteiten/hogescholen malen vaak niet om de cijferlijsten, het gaat er immers om dat je je diploma hebt. Natuurlijk zijn goede cijfers van belang als je een lootstudie hebt, maar uiteindelijk zijn de cijfers niet van belang: iedere hogeschool/universiteit wil immers studenten binnenhalen.

En of je nu geslaagd bent met een 8 voor wiskunde, een 8 voor Nederlands en een 9 voor Engels, maakt voor het volgen van studie Duitse Taal & Cultuur, in mijn ogen niets uit.... [/B]
Verstandige en wijze woorden dus niet door het lint gaan als je "maar" met een 7.7 gemiddeld slaagt, Cum-Laude studenten (ik refereer hier niet specifiek op Laude)

Overigens, het gaat erom dat je je papieren haalt, want, ondanks dat in dit topic gezegd is dat er later gekeken wordt naar eindcijfers, heb ik nog nooit gehoord van iemand die zijn middelbare schoolpapieren moest laten zien. Misschien de cijfers van de universiteit, maarja...

Overigens een ander leuk verhaal: Iemand is een tijdje geleden (toen het 8+ gemiddeld altijd toegelaten- systeem nog niet bestond) uitgeloot voor de studie geneeskunde met een 9.6 gemiddeld op de eindlijst...

Laatst gewijzigd op 23-04-2007 om 18:46.
Oud 23-04-2007, 18:51
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Had diegene een sociaal leven ?
Oud 23-04-2007, 18:59
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 23-04-2007 @ 19:51 :
Had diegene een sociaal leven ?
Lijkt mij niet echt, maar ik zou, zelfs als ik dag en nacht zou leren, geen 9.6 gemiddeld kunnen staan, dat denk ik wel

Ze heet overigens Meike Vernooy
Oud 23-04-2007, 19:01
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Ik denk dat ze liever siert in anonimiteit, maar dat ff terzijde...
Oud 23-04-2007, 19:18
Verwijderd
Vandaar dat het 8-hoger is al zeker geplaatst systeem ook kwam.

"Een scholiere die, met een gemiddelde van 9.6, slaagde voor haar eindexamen. Een scholiere die drie achtereen volgende keren werd uitgeloot voor de studie geneeskunde. Een scholiere met maar één doel: arts worden. Een scholiere die zowel de politiek als ook de universitaire wereld op de kop heeft gezet. Meike Vernooy heeft, in een één-vrouws-actie, de bodem onder de gewogen loting van de numerus fixus studies (dier)geneeskunde gehaald."

Bron: http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UO...ief?id=1014683
Oud 23-04-2007, 19:27
duivelaartje
duivelaartje is offline
Over dat bedrijven naar de cijferlijst van de middelbare kijken:

Misschien wel, maar daar zullen ze iemand met een 7 net zo goed aannemen als iemand een 8,5 gemiddeld (mist de rest van de eisen gelijk zijn). Het gaat erom dat je hebt laten zien dat je er wat voor wil doen. Ze kijken er vooral na of je doorzettingsvermogen had. Een lijst met alleen maar 6'en en misschien wel onvoldoendes (dus net slagen), duidt op iemand die er maar snel vanaf wilde zijn. Maar een lijst met al wat 7'en laat zien dat diegene ook echt wat voor school heeft gedaan. Ze zullen bij een absurd hoog gemiddelde misschien wel gaan vragen naar buitenschoolse activiteiten. Muziek, sport, hobby's, clubs; bevordeerd het sociale leven. En dat is later in je leven net (of misschien nog wel meer) zo belangrijk als goed kunnen presteren.

Je kunt beter zorgen voor Cum Laude (waar het tenminste écht geldt) op de uni. Dat laat zien dat je echt interesse hebt in jouw vakgebied. Dat je een 9 stond voor geschiedenis zullen ze echt niet belangrijk vinden als je je gaat specialiseren in de technische natuurkunde.

Blaat-verhaal.
Oud 23-04-2007, 19:34
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Maar inzet staat niet garant voor hoge cijfers, je moet ook rekening houden met zij die niet zo slim zijn.

Hoge cijfers haal je immers niet alleen door veel te leren, er is ook inzicht voor nodig en het nodige IQ. En dat is niet bij iedereen hetzelfde.

Een studie is heel wat anders dan de cijfers voor vakken die nuttig zijn voor de studie. Het gaat om je inzicht en die kan je prima hebben, zonder hoge cijfers te hebben. Een toets kan net die vragen stellen die jou niet liggen en daar haal je misschien wel een lager cijfer door.

Het totaal zegt niks over een deel en het totaal zegt niks over de motivatie (en het aankunnen, dat terzijde) van een studie die slecht ten dele op je kennis van een totaal vak inteert...

(is mijn mening)
Oud 23-04-2007, 20:23
Verwijderd
En sowieso.. Het zegt alleen iets over de persoon toen diegene in zijn/haar puberteit zat.. Dus ik denk echt niet dat bedrijven ernaar zullen kijken, al zullen degenen die cum laude willen slagen dit toch niet toegeven.

En natuurlijk, iedereen slaagt liever met achten dan zessen, maar om daar nou stoer over te liggen doen.. nee.
Oud 23-04-2007, 20:27
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Of om daar nou emotioneel van te worden als je een 7 hebt gehaald in plaats van een 8; gaat me ook tever...
Oud 23-04-2007, 20:32
rensd
rensd is offline
Maargoed, even back to the point, het lijkt me dat als je zo hoog staat als laude of antoin dat iedereen wel extra hoge verwachtingen heeft van je en dat dat je ook weer extra zenuwachtig kan maken.
Oud 23-04-2007, 21:14
Laude.
Laude. is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 23-04-2007 @ 18:35 :
Grappige discussie.

Maar ik snap Caps wel want er zijn mensen die hard werken en blij zijn met een zesje, en dan is het ongelofelijk irritant als een stelletje 'slimmerikken' in het openbaar gaan liggen janken over een acht die eigenlijk een negen moet zijn.

En Antoin, zeg niks over "sociaal erg laag" als je zelf ook sociaal erg lage berichten post (en daarmee refereer ik inderdaad aan je laatste post).

En zoals Duivelaartje al zei, bij ons op school zijn de SE's ook een stuk moeilijker dan de CSE's.. Het hoogste gemiddelde in onze klas (6 atheneum) is geloof ik een 7,9 ofzo.
je zult eerder een 9 bedoelen die een 9.5 moet zijn .
Oud 23-04-2007, 21:27
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Laude. schreef op 23-04-2007 @ 22:14 :
je zult eerder een 9 bedoelen die een 9.5 moet zijn .
Laude, ik vind dat je een beetje loopt te pronken met je hoge punten. Zou je daarmee willen ophouden?

Nils
Oud 23-04-2007, 21:40
Knots
Knots is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-04-2007 @ 20:27 :
Misschien wel, maar daar zullen ze iemand met een 7 net zo goed aannemen als iemand een 8,5 gemiddeld (mist de rest van de eisen gelijk zijn). Het gaat erom dat je hebt laten zien dat je er wat voor wil doen. Ze kijken er vooral na of je doorzettingsvermogen had. Een lijst met alleen maar 6'en en misschien wel onvoldoendes (dus net slagen), duidt op iemand die er maar snel vanaf wilde zijn. Maar een lijst met al wat 7'en laat zien dat diegene ook echt wat voor school heeft gedaan.
(...)
Blaat-verhaal.
Ook je cijfers hoeven niet zo veel met je doorzettings vermogen te maken te hebben. De meesten bij mij in de klas bij wie het nog maar de vraag is of ze het gaan halen, werken nog 2x zo hard als ik..
Oud 24-04-2007, 12:13
Laude.
Laude. is offline
ach nils, ik ben gewoon trots op mijn cijfers en deed helemaal niet stoer. Maar als sommige mensen als Caps zo raar gaan reageren, daar kan ik me dan echt kwaad maar tegelijkertijd verdrietig over maken. En dat lijkt me echt nutteloos...
Oud 24-04-2007, 12:19
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Laude. schreef op 24-04-2007 @ 13:13 :
ach nils, ik ben gewoon trots op mijn cijfers en deed helemaal niet stoer. Maar als sommige mensen als Caps zo raar gaan reageren, daar kan ik me dan echt kwaad maar tegelijkertijd verdrietig over maken. En dat lijkt me echt nutteloos...
Ok, trots zijn mag zeker, begrijp me niet verkeerd. Maar je moet het niet overdrijven
Oud 24-04-2007, 13:12
Caps
Caps is offline
Citaat:
Laude. schreef op 24-04-2007 @ 13:13 :
Weet je wat ik nutteloos vind? Deze post van jou:

je zult eerder een 9 bedoelen die een 9.5 moet zijn

En jij wilt niet 'stoer' doen met je cijfers? Ga jij maar weer snel de boeken in want ik denk dat je op sociaal vlak verre van een voldoende haalt.
Oud 24-04-2007, 13:31
Hanneke
Hanneke is offline
Caps, Laude en iedereen, nog één keer: graag een beetje normaal en ontopicreageren. Laude, heel leuk dat je zo hoog staat, maar daar hoef je niet zo mee te pronken. Er zijn er ook die hard moeten werken voor een 6.
Oud 24-04-2007, 14:27
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
En zij die hard moeten bikkelen voor 6-jes (en dan geslaagd zijn) vallen altijd in het niets qua lof in vergelijking met zij die cum-laude geslaagd zijn...

Ook schandalig in mijn ogen...
Oud 24-04-2007, 15:30
Nfiz
Nfiz is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef:
Citaat:
Metal-Hoofd schreef:
Of om daar nou emotioneel van te worden als je een 7 hebt gehaald in plaats van een 8; gaat me ook tever...
Maar als je die acht of negen nou echt hebt verdiend? Dan heb je toch ook het recht om voor jezelf op te komen en/of even flink te zeuren? Ik snap best dat het op zo'n moment even irritant kan zijn, hoor, maar die cijfers zijn allemaal zo relatief. De een moet inderdaad keihard werken voor een zeven, terwijl een zeven voor een ander teleurstellend is. Je moet de resultaten dus niet met elkaar vergelijken, maar met jezelf, met je eigen kunnen. En als iemand dus een acht in plaats van een negen haalt (terwijl hij/zij wel een negen verwachtte), heeft diegene naar mijn mening net zoveel 'recht' om te zeuren als iemand die een zes in plaats van een zeven haalt.

Overigens vind ik het juist hartstikke knap als iemand keihard werkt en dan met zessen slaagt! Dat is echt bewonderenswaardig en diegene verdient dan ook meer lof dan iemand die zonder al te veel moeite cum laude geslaagd is. Het gaat er gewoon om dat je je best doet, ongeacht 'je niveau'.

Citaat:
duivelaartje schreef:
Het gaat erom dat je hebt laten zien dat je er wat voor wil doen. Ze kijken er vooral na of je doorzettingsvermogen had. Een lijst met alleen maar 6'en en misschien wel onvoldoendes (dus net slagen), duidt op iemand die er maar snel vanaf wilde zijn. Maar een lijst met al wat 7'en laat zien dat diegene ook echt wat voor school heeft gedaan. Ze zullen bij een absurd hoog gemiddelde misschien wel gaan vragen naar buitenschoolse activiteiten. Muziek, sport, hobby's, clubs; bevordeerd het sociale leven. En dat is later in je leven net (of misschien nog wel meer) zo belangrijk als goed kunnen presteren.
Absoluut! Cijfers zeggen echt niet alles. Al wil ik er nog wel even bij opmerken dat hoge cijfers en een sociaal leven best samengaan - sommigen willen dat blijkbaar niet geloven.
Oud 24-04-2007, 15:40
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Nfiz schreef op 24-04-2007 @ 16:30 :
Maar als je die acht of negen nou echt hebt verdiend?
Er zijn mensen met zessen die meer een negen verdienen qua doorzettingsvermogen.
Oud 24-04-2007, 16:15
rensd
rensd is offline
Citaat:
Al wil ik er nog wel even bij opmerken dat hoge cijfers en een sociaal leven best samengaan - sommigen willen dat blijkbaar niet geloven.
Oud 24-04-2007, 17:58
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Nfiz schreef op 24-04-2007 @ 16:30 :
Maar als je die acht of negen nou echt hebt verdiend? Dan heb je toch ook het recht om voor jezelf op te komen en/of even flink te zeuren?
Ja, maar wat hier gebeurt is dat mensen opscheppen over hun 9/10, en dat is wel irritant Ik haal zelf ook achten en negens, en als ik dan lager haal (zoals nu natuurkunde een 6,9 bijvoorbeeld) baal ik daar ook van. Maar als ik dat tegen anderen zeg heb ik vaak het gevoel dat ik zit te zeuren omdat zij blij zijn met een zes.
Ik ben ook niet echt trots op m'n cijferlijst ofzo, omdat ik er niet heel hard voor gewerkt heb. Tuurlijk is het leuk om te kunnen zeggen "Ik sta een negen voor wiskunde", maar ik had het ook eigenlijk op vwo moeten doen.

Regels voor berichten