Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2007, 11:55
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 09-05-2007 @ 12:46 :
Dus iedereen mag zijn eigen weg gaan en iedereen mag vrij zijn om te doen wat hij wil?
En als dan iemand op school leert dat zijn leven niks waard is, omdat we toch niet meer dan zakken vol met water zijn en van de apen afstammen... en zoiemand slaat door en besluit om de weg van moorden in te slaan, terwijl jij besloten hebt om de goede weg in te slaan... dan bestaat de kans dus dat jullie wegen ooit eens kunnen kruisen. En stel dan eens dat dat ook gebeurt en jij komt op zijn weg en hij wilt jou gaan ombrengen... laat je hem dan ook vrij in het gaan van zijn eigen weg?
Iedereen vrij laten te geloven wat hij wil is iets anders dan iedereen vrij laten te doen wat hij wil?
verder zal diegene op het pad van de moordenaar, als hij gelooft dat zijn leven wél wat waard is, uiteraard dat leven verdedigen, dat had je zelf kunnen bedenken.
Verder is je insinuatie bijzonder onbeschoft, apenbroertje van mij.
Oud 09-05-2007, 13:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 09-05-2007 @ 12:46 :
En als dan iemand op school leert dat zijn leven niks waard is, omdat we toch niet meer dan zakken vol met water zijn en van de apen afstammen...
Zeggen dat Jezus een satanist was zou minder grote onzin zijn dan dit, en minder aanstootgevend ook.
Oud 09-05-2007, 14:05
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-05-2007 @ 14:56 :
Zeggen dat Jezus een satanist was zou minder grote onzin zijn dan dit, en minder aanstootgevend ook.
Is dat zo?
Of vind jij dat?
Oud 09-05-2007, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 09-05-2007 @ 15:05 :
Is dat zo?
Of vind jij dat?
Hoeveel gevallen van moorden ken jij waarbij de dader het deed om de Here Darwin te plezieren?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 14:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 09-05-2007 @ 15:05 :
Is dat zo?
Dat is zo. Wat je insinueerd over atheïsme, evolutietheorie en levensbeschouwing is namelijk onwaar en niet met elkaar verbonden.
Op W&F is er op dit moment een evolutitopic begonnen waarin ik eventueel bereid ben uit te leggen wat er niet aan klopt.
Oud 09-05-2007, 14:14
Freddy Godskind
Citaat:
JaJ schreef op 09-05-2007 @ 12:55 :
Iedereen vrij laten te geloven wat hij wil is iets anders dan iedereen vrij laten te doen wat hij wil?
verder zal diegene op het pad van de moordenaar, als hij gelooft dat zijn leven wél wat waard is, uiteraard dat leven verdedigen, dat had je zelf kunnen bedenken.
Verder is je insinuatie bijzonder onbeschoft, apenbroertje van mij.
Nou in één van zijn vorige posts had hij het ook nog over bewegingsvrijheid. Ik vind zijn beweringen gevaarlijk. En bovendien weet je best dat we in een staat leven waarin mensen volledig kunnen doorslaan en ontoerekeningsvatbaar verklaard moeten worden. Ik stel hem gewoon een reële vraag. Ik had toch zelf ook die moordenaar kunnen zijn? Dan zou het voor hem echt niks veranderd hebben als je vind dat ik met een onbeschofte insinuatie kom... dan zou het voor hem nu al te laat zijn nog voor dat je dat tegen mij had kunnen zeggen.
Oud 09-05-2007, 14:32
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 09-05-2007 @ 15:14 :
Nou in één van zijn vorige posts had hij het ook nog over bewegingsvrijheid. Ik vind zijn beweringen gevaarlijk. En bovendien weet je best dat we in een staat leven waarin mensen volledig kunnen doorslaan en ontoerekeningsvatbaar verklaard moeten worden. Ik stel hem gewoon een reële vraag. Ik had toch zelf ook die moordenaar kunnen zijn? Dan zou het voor hem echt niks veranderd hebben als je vind dat ik met een onbeschofte insinuatie kom... dan zou het voor hem nu al te laat zijn nog voor dat je dat tegen mij had kunnen zeggen.
Je verward hier doorslaan met geloven, Freddy. Een intikkertje zou het zijn om te zeggen "heel begrijpelijk," maar laat ik me verre houden van dat soort aanstootgevende opmerkingen.

Of mensen mogen doen wat ze willen, is afhankelijk van wat ze willen, en is een oordeel dat geveld wordt door een wetsysteem of iets van die strekking. WAAROM de persoon in kwestie wil doen wat hij wil doen, doet totaal niet terzake voor of iets mag. In nederland mag je mensen diet doden voor geld, en ook niet uit fundamentalistische overwegingen. Mensen mogen willen wat ze willen in nederland, though, en ze zijn ook vrij in de bron van hun willen.
Voor de straf maakt het misschien uit wat mensen precies geloven, of of ze ziek zijn, maar daarvoor komt de vraag wat mag of niet, en dat is duidelijk: Doden mag niet, op straat predikken dat ieders leven niets waard is, of dat het einde nabij is, of dat Jezus liefde is, dat mag wel.

Wat wil je nou zeggen? Dat mensen alleen maar mogen geloven dat hun leven wél wat waard is, sterker nog, dat het zoveel méér waard is dan ongelovige levens, dat ze díé levens mogen stenigen? Want dát mag gelooft worden in nederland, schijnt.
Oud 09-05-2007, 15:03
Freddy Godskind
Citaat:
JaJ schreef op 09-05-2007 @ 15:32 :
Je verward hier doorslaan met geloven, Freddy. Een intikkertje zou het zijn om te zeggen "heel begrijpelijk," maar laat ik me verre houden van dat soort aanstootgevende opmerkingen.

Of mensen mogen doen wat ze willen, is afhankelijk van wat ze willen, en is een oordeel dat geveld wordt door een wetsysteem of iets van die strekking. WAAROM de persoon in kwestie wil doen wat hij wil doen, doet totaal niet terzake voor of iets mag. In nederland mag je mensen diet doden voor geld, en ook niet uit fundamentalistische overwegingen. Mensen mogen willen wat ze willen in nederland, though, en ze zijn ook vrij in de bron van hun willen.
Voor de straf maakt het misschien uit wat mensen precies geloven, of of ze ziek zijn, maar daarvoor komt de vraag wat mag of niet, en dat is duidelijk: Doden mag niet, op straat predikken dat ieders leven niets waard is, of dat het einde nabij is, of dat Jezus liefde is, dat mag wel.

Wat wil je nou zeggen? Dat mensen alleen maar mogen geloven dat hun leven wél wat waard is, sterker nog, dat het zoveel méér waard is dan ongelovige levens, dat ze díé levens mogen stenigen? Want dát mag gelooft worden in nederland, schijnt.
Als hij bedoelde vrij te zijn in het kiezen van een overtuiging, dan neem ik mijn terechtwijzing terug. Maar het is me onduidelijk wat hij bedoelt. Het lijkt alsof hij doelt op volledige tolerantie.
Oud 14-05-2007, 19:18
infrasoft
infrasoft is offline
het is van mijzelf ik schrijf er geen boeken over en heb geen leiders voor mijn geloof vrijheid
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 20:50
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
stylewyse schreef op 08-05-2007 @ 22:25 :
Ik ben globalist, (totalistisch globalist), en wij geloven dat ieder mens, ieder dier, ieder organisme "God" is. [/sub]
Wat heb je aan een geloof waarin iedereen God is? Wat kan je daar mee?

Bij de meeste geloven is "God" een hoger wezen. Die alles kan besturen. Dus kan je hem aanbidden, hulp van hem krijgen.......

Maar wat heb je aan een godsdienst waar jezelf god bent en alle andere levende wezens?

(Dit is niet respectloos bedoeld maar het zijn gewoon wat vragen die dan in me opkomen.)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 23:11
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 14-05-2007 @ 21:50 :
Wat heb je aan een geloof waarin iedereen God is? Wat kan je daar mee?

Bij de meeste geloven is "God" een hoger wezen. Die alles kan besturen. Dus kan je hem aanbidden, hulp van hem krijgen.......

Maar wat heb je aan een godsdienst waar jezelf god bent en alle andere levende wezens?

(Dit is niet respectloos bedoeld maar het zijn gewoon wat vragen die dan in me opkomen.)
Is de vraag wat je 'aan een godsdienst hebt' niet onjuist?
Oud 15-05-2007, 13:40
JorenX
JorenX is offline
Een religie hoeft niet per se een bedoeling te hebben. Als het zo in elkaar zit, dan is het zo, of het nou een bedoeling/nut heeft of niet. En als je gelooft dat iedereen een God is, dan is dat een dooddoener... je kunt er verder niks mee, behalve het aan te nemen als jouw visie op de metafysica.
Maar ik geloof dat mijn geloof wél een doel heeft en dat mijn God ook een doel met míj heeft. Ik geloof in een hoger wezen omdat er intelligentie voor nodig is om intelligentie voort te brengen, en informatie om informatie te maken. Aangezien mensen, dieren, voorwerpen en atomen daar niet in staat zijn, kan ik concluderen dat een mens, laat staan een dier, een godheid is. Ik geloof wel dat een deel van God in ieder mens leeft van zichzelf, en dat je nog een speciaal stuk van God kunt ontvangen als je in Hem gelooft. De Heilige Geest.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 15:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
JorenX schreef op 15-05-2007 @ 14:40 :
Aangezien mensen, dieren, voorwerpen en atomen daar niet in staat zijn
Wat een vreemde aanname. Er lopen op deze wereld alleen al in de menselijke soort 6 miljard voorbeelden rond van waarom die aanname foutief is, om van het werk dat die zes miljard verzetten nog maar te zwijgen.
Oud 15-05-2007, 16:29
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
JorenX schreef op 15-05-2007 @ 14:40 :
Een religie hoeft niet per se een bedoeling te hebben. Als het zo in elkaar zit, dan is het zo, of het nou een bedoeling/nut heeft of niet. En als je gelooft dat iedereen een God is, dan is dat een dooddoener... je kunt er verder niks mee, behalve het aan te nemen als jouw visie op de metafysica.
Maar ik geloof dat mijn geloof wél een doel heeft en dat mijn God ook een doel met míj heeft. Ik geloof in een hoger wezen omdat er intelligentie voor nodig is om intelligentie voort te brengen, en informatie om informatie te maken. Aangezien mensen, dieren, voorwerpen en atomen daar niet in staat zijn, kan ik concluderen dat een mens, laat staan een dier, een godheid is. Ik geloof wel dat een deel van God in ieder mens leeft van zichzelf, en dat je nog een speciaal stuk van God kunt ontvangen als je in Hem gelooft. De Heilige Geest.
aangenomen dat intelligentie bestaat natuurlijk.

@ Il organista: interessante vraag. heb jij niks aan jou godsdienst dan?
Oud 15-05-2007, 17:09
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 15-05-2007 @ 17:29 :
aangenomen dat intelligentie bestaat natuurlijk.

@ Il organista: interessante vraag. heb jij niks aan jou godsdienst dan?
Jawel, maar ik bedoel meer: je hangt niet een bepaald geloof aan omdat je er iets aan hebt, maar omdat je gelooft dat dat waar is. Dat je er ook iets aan hebt, is belangrijk, maar niet de reden waarom je gelooft.
Oud 15-05-2007, 21:01
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Il organista schreef op 15-05-2007 @ 00:11 :
Is de vraag wat je 'aan een godsdienst hebt' niet onjuist?
Ik weet het niet. Ik zou niets met mijn godsdienst doen als je er verder toch niets aan hebt.

Godsdienst is trouwens wel wat anders als "iets geloven". Ik kan van alles geloven maar het hoeft nog geen godsdienst te zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 09:29
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 15-05-2007 @ 18:09 :
Jawel, maar ik bedoel meer: je hangt niet een bepaald geloof aan omdat je er iets aan hebt, maar omdat je gelooft dat dat waar is. Dat je er ook iets aan hebt, is belangrijk, maar niet de reden waarom je gelooft.
je gelooft iets niet omdat het waar is. Het woord 'waar' is veel te problematisch om dat zo te zeggen, heck, het woord 'waar' is veel te problematisch om het uberhaubt te gebruiken. Als het waar was, spraken we ook niet van geloven... yadda yadda... etc.

De vraag waarom je zus en zo gelooft is natuurlijk bijzonder interessant. Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat je die keuze maakt omdat je je wel kunt vinden in de indeling van de realiteit in kwestie. Ik ben toch geneigd te zeggen dat hoop ook wel een rol speelt. wat dat betreft kun je wel spreken van een 'nut van het geloven'

pcnerd zegt: Ik weet het niet. Ik zou niets met mijn godsdienst doen als je er verder toch niets aan hebt.

Daar zit wel war waars in. Als we de scheiding tussen geloof en religie even laten voor wat het is: als er niet zo'n duidelijke sanctie was als de hemel/hel op ongeloof/zonde, wat bleef er dan feitelijk van het geloof over? Wat dat betreft is geloven en daarnaar leven alleen al nuttig om eventueel in de hemel te komen, daar ontkom je niet aan.

Laatst gewijzigd op 16-05-2007 om 09:32.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 10:40
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-05-2007 @ 10:29 :
je gelooft iets niet omdat het waar is.
Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei: je gelooft omdat je gelooft dat iets waar is.
Oud 16-05-2007, 11:00
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 16-05-2007 @ 11:40 :
Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei: je gelooft omdat je gelooft dat iets waar is.
Als je dat zei, dan zei je iets bijzonder triviaals. Je gelooft omdat je gelooft... zou het? de kwestie is natuurlijk waarom je gelooft dat het waar is.
Oud 16-05-2007, 11:48
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-05-2007 @ 12:00 :
Als je dat zei, dan zei je iets bijzonder triviaals. Je gelooft omdat je gelooft... zou het? de kwestie is natuurlijk waarom je gelooft dat het waar is.
Ik vraag me af of je die vraag kunt beantwoorden.
Oud 16-05-2007, 12:04
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 16-05-2007 @ 12:48 :
Ik vraag me af of je die vraag kunt beantwoorden.
Ik ook. Althans, ik vraag me af of ík die vraag kan beantwoorden, maar ik ben er van overtuigd dat er antwoorden zijn.
Er zijn natuurlijk wel enige voorwaarden waaraan voldaan moet worden, wil iemand zoiets als het christendom geloven. Men moet bijvoorbeeld van God gehoord hebben. , het is opvallend hoe weinig mensen die nooit van God gehoord hebben, wel in God geloven.
Reageren

Regels voor berichten