Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2007, 19:18
Ske*
Ske* is offline
Hallo,

Dit is echt niet naïef of dom bedoeld maar blijkbaar (na opzoeking) kan het niet echt kwaad als je iemand pijpt die aids geeft. Er is weinig kans dat je besmet wordt behalve kwetsuur of zo.
Maar dan stel ik de vraag:
Na inslikken van het sperma in je maag - darmen (sorry voor de wetenschappelijk voorstelling ), wordt dat dan niet opgenomen in je lichaam? En kun je daardoor niet besmet worden?
Oud 13-05-2007, 19:20
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Ja, je kan soa's krijgen van orale seks.

Aids specifiek weet ik niet, maar het zal wel.
Oud 13-05-2007, 19:54
Dexter_M
Dexter_M is offline
Zolang je geen wondjes in je mond hebt kan je niet besmet rakes met aids/hiv. maar wel genoeg andere en erge soas die er zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 19:59
Lautitia
Lautitia is offline
Het CBO heeft de richtlijn 'Seksueel Overdraagbare Aandoeningen en Herpes Neonatorum' uitgebracht. Het risico op HIV-overdracht na onveilig seksueel contact met een HIV-positieve persoon bedraagt 0,1-3%.

Anaal receptief ("passief") contact heeft het grootste risico gevolgd door vaginaal receptief contact. De risico's bij insertief ("actief") seksueel contact en orogenitaal contact zijn aanzienlijk lager. Beschadiging van de slijmvliezen, bloedbijmenging en de aanwezigheid van een andere SOA vergroten de kans op besmetting aanzienlijk. Ejaculatie bij onveilig orogenitaal contact heeft geen invloed op het besmettingsrisico: volgens het CBO blijft ook dan het risico kleiner dan <0,1%.

Wat betreft je vraag: het virus zal het maagzuur niet overleven. Als er al besmetting plaatsvindt bij het inslikken van sperma, dan zou dit via beschadigde slijmvliezen of wondjes in mond- en keelholte en in de slokdarm gebeurd zijn. Daar moet ik overigens wel aan toevoegen dat slijmvliesbeschadiging lang niet altijd zichtbaar is.
Oud 13-05-2007, 20:59
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 13-05-2007 @ 20:59 :
Daar moet ik overigens wel aan toevoegen dat slijmvliesbeschadiging lang niet altijd zichtbaar is.
In je mond is het slijmvlies ook heel kwetsbaar. Ik heb bv vaak last van aften, dat lijkt me vrij gevaarlijk dan. Maar als je geen sperma in je mond krijgt, is de kans op HIV-overdracht (en overige SOA's) zeer klein.
Oud 13-05-2007, 21:07
Ske*
Ske* is offline
Ik bedoelwel als je het inslikt
Oud 13-05-2007, 21:26
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Ske* schreef op 13-05-2007 @ 22:07 :
Ik bedoelwel als je het inslikt
Citaat:
Wat betreft je vraag: het virus zal het maagzuur niet overleven. Als er al besmetting plaatsvindt bij het inslikken van sperma, dan zou dit via beschadigde slijmvliezen of wondjes in mond- en keelholte en in de slokdarm gebeurd zijn.
Oud 14-05-2007, 16:14
Ske*
Ske* is offline
Ok, bedankt. Dus niet een wildvreemde
Oud 14-05-2007, 21:24
SounD
SounD is offline
Citaat:
Ske* schreef op 14-05-2007 @ 17:14 :
Ok, bedankt. Dus niet een wildvreemde
Heb je plannen ofzo?

Je kunt het natuurlijk ook krijgen van iemand die je heel goed kent, maar die WEL besmet is.

0,1 % kans is toch 1 op 1000. Vind ik nog wel een risico eigenlijk, leven lang aan pillen of vroegtijdig sterven is geen pretje.

Hepatitis B kan via voorvocht al overgedragen werden, veel besmettelijker en daar krijg je levensbedreigende leverkanker van.

SounD
Oud 14-05-2007, 22:21
DDM
DDM is offline
Zoals vaak op de reclame wordt gezegd: 70% van je afweer zit in de buik (spijsverteringsstelsel). Genoeg witte bloedcellen dus om te infecteren. HIV besmet namelijk bepaalde witte bloedlichamen.
Oud 14-05-2007, 22:24
DDM
DDM is offline
Citaat:

Wat betreft je vraag: het virus zal het maagzuur niet overleven. [/B]

Kunstfout. Vergeet de mensen niet die aan de histamine-2-blokkers en protonpompremmers zitten.
Oud 15-05-2007, 11:08
Bongalientje
Bongalientje is offline
Je kunt ook geen aids krijgen van zoenen. Ook niet als je zoent met iemand die overmatig veel speeksel (bah) heeft en je dat doorslikt. Dus ik denk dat het bij pijpen ook niet kan. Maar ik zou het risico niet nemen op alleen mijn advies.
Oud 15-05-2007, 11:17
botervleug
botervleug is offline
Risico is klein, maar aids krijgen is klote. 1+1=2 oftewel gebruik een condoom. En laat je testen als je het al heb gedaan, je wilt niet iemand anders besmetten.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 11:17
SounD
SounD is offline
Niet echt handig als mensen zomaar dingen gaan roepen natuurlijk.

Er is onderzoek naar gedaan en hoewel de kans klein is, is er een kans dat je door sperma in je mond HIV besmet kan raken.
Blijft een soort russische roulette spelen als je aan onbeschermde orale seks doet met iemand die mogelijk besmet is.

Check hier HIV info van de Engelstalige wikipedia. De Nederlandse site is een stuk beknopter en heeft niet de tabel aan de linkerkant met hoe besmettingen zich verdelen.

SounD
Oud 15-05-2007, 12:20
Verwijderd
Nou heb ik er niet veel verstand van, maar het lijkt mij niet nodig dat je slijmvliezen beschadigd moeten zijn voordat besmetting kan plaatsvinden. Iemand?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 15:12
SounD
SounD is offline
Als je wondjes of beschadigingen hebt dan wordt de kans groter dan bij een gave huid of bij ongeschonden slijmvliezen. Meer bloedcontact zeg maar.

Ook gezond slijmvlies kan vanalles doorlaten en daardoor kun je ook besmet raken met bepaalde ziekten.

SounD
Oud 15-05-2007, 15:30
Nona
Nona is offline
Klik
Oud 20-05-2007, 20:44
Angeloooooo
Angeloooooo is offline
Kan je ook ziekte krijgen van beffen?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 21:19
Krabs
Krabs is offline
ye, das ongeveer hetzelfde verhaal
Oud 20-05-2007, 21:20
SounD
SounD is offline
Citaat:
Angeloooooo schreef op 20-05-2007 @ 21:44 :
Kan je ook ziekte krijgen van beffen?
Er zijn verschillende ziekten die je kunt krijgen door beffen.
Ook bij rimmen/likken van de anus kun je wat oplopen.

Niets is meer veilig als je niet weet wat een ander onder de leden heeft

SounD
Oud 20-05-2007, 22:19
pyres
pyres is offline
Citaat:
kunst schreef op 15-05-2007 @ 12:08 :
Je kunt ook geen aids krijgen van zoenen.
dat is niet waar

kans dat je hiv/aids krijgt van iemand die het heeft en je zoent ermee, is heel erg laag. betekent niet automatisch dat je het niet kunt krijgen
Oud 21-05-2007, 08:50
SounD
SounD is offline
Citaat:
pyres schreef op 20-05-2007 @ 23:19 :
dat is niet waar

kans dat je hiv/aids krijgt van iemand die het heeft en je zoent ermee, is heel erg laag. betekent niet automatisch dat je het niet kunt krijgen
Het is wel waar.

In speeksel zitten enzymen die de HIV virusdeeltjes beschadigen. Daardoor kan het virus niet meer de cellen binnen dringen en kun je dus NIET besmet raken door normaal te zoenen.

Alleen als iemand hevig bloed in de mond van een ander, dan zou er een kans zijn. Dan moet je dus gaan zoenen met iemand die bloed uit de mond heeft lopen of beffen met een vrouw die menstrueert. Gewoon zoenen is veilig wat de meeste SOA's betreft. Als je wondjes in je mond hebt dan zou je evt. wel Hepatitis B op kunnen lopen.

SounD
Oud 21-05-2007, 10:24
Verwijderd
Citaat:
SounD schreef op 21-05-2007 @ 09:50 :
Het is wel waar.

In speeksel zitten enzymen die de HIV virusdeeltjes beschadigen. Daardoor kan het virus niet meer de cellen binnen dringen en kun je dus NIET besmet raken door normaal te zoenen.

Alleen als iemand hevig bloed in de mond van een ander, dan zou er een kans zijn. Dan moet je dus gaan zoenen met iemand die bloed uit de mond heeft lopen of beffen met een vrouw die menstrueert. Gewoon zoenen is veilig wat de meeste SOA's betreft. Als je wondjes in je mond hebt dan zou je evt. wel Hepatitis B op kunnen lopen.

SounD
je spreekt jezelf tegen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 11:46
SounD
SounD is offline
Citaat:
sjek schreef op 21-05-2007 @ 11:24 :
je spreekt jezelf tegen
Doe eens niet zo vervelend. Van gewoon zoenen kun je geen HIV krijgen.

SounD

Regels voor berichten