Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2007, 12:51
gewoonmax
gewoonmax is offline
Ik heb geen examenbundel en de oudere examens hebben andere onderwerpen. Iemand tips waar ik kan oefenen dan?
Oud 14-05-2007, 15:27
Mariekeee
Mariekeee is offline
Ja, je moet maar eens kijken naar oude oefenexamens uit het jaar 2001 en 2002 daar komt het onderwerp Nederlands-Indië in voor. En van kind tot burger is in een oefenexamen van 2006 terug te vinden.

Verder kun je goed oefenen op de site: http://www.werkplaats.wolters.nl/

succes!
Oud 17-05-2007, 11:19
avrilfan
avrilfan is offline
Mijn leraar zei dat het moeilijk was om steeds nieuwe vragen te verzinnen over hetzelfde onderwerp, en dat er daarom misschien letterlijk iets overgenomen gaat worden. Dus daar moet je even naar kijken misschien.
Oud 17-05-2007, 11:52
Verwijderd
Lukt het voorbereiden van geschiedenis een beetje bij jullie?
Oud 17-05-2007, 12:17
Lilmissy
Lilmissy is offline
Ik vind zelf dat onderwerp met die kinderen en opvoeding wel goed te doen...alleen dat onderwerp met Indonesie moet ik nog wel wat beter leren....het is ook zo saai..maar het moet wel lukken
Oud 17-05-2007, 12:29
Verwijderd
Ik begin morgen.

Van kind tot burger moet te doen zijn, Indie is dodelijk saai.
Oud 17-05-2007, 13:11
Ann
Ann is offline
ik ben nu al 2 weken bezig, het is zo veel. Het moet wel te doen zijn allemaal
Oud 17-05-2007, 13:55
ietjuh
ietjuh is offline
Ik vind Indie juist leuker dan Van Kind tot Burger. Maar hoofdtuk 2 begint vind ik al veel boeiender dan hoofdstuk 2..:-)

Ik keek even wat we moesten leren.... Maar is dit niet gewoon een grote samenvatting..? Wel lief dat ze het er neerzetten dan... (ik heb het niet zo goed bekeken, maar miss dat iemand het hier weet)

http://www.watmoetikleren.nl/s/HAVO/...=domeinen.html
Oud 17-05-2007, 14:28
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
het is echt heel veel. je kan wel in de bieb kijken voor een examenbundel
Oud 19-05-2007, 16:52
Mariekje*
Mariekje* is offline
Fucking hell ik ben mijn boek kwijt geraakt (Nederlands-Indie) en ineens heb ik stress. Iemand die hele goede samenvattingen heeft staan op zijn computer, of een site weet met echt goede samenvattingen?
Oud 19-05-2007, 16:59
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
HvJ schreef op 19-05-2007 @ 17:52 :
Fucking hell ik ben mijn boek kwijt geraakt (Nederlands-Indie) en ineens heb ik stress. Iemand die hele goede samenvattingen heeft staan op zijn computer, of een site weet met echt goede samenvattingen?
Ik had dus echt precies hetzelfde dus nadat mijn klasgenoten duidelijk maakten hem toch echt zelf te moeten gaan gebruiken heb ik mijn ouders maar een nieuwe laten kopen. We hadden een deal met mijn school gesloten dat wanneer we hem terug zouden vinden we hem gewoon weer terug konden geven. Maar ik denk niet dat dat er in zit
Oud 19-05-2007, 16:59
Verwijderd
Oh god, wat vreselijk zeg. Waar woon je?? Als je in omgeving Utrecht woont mag je het morgen natuurlijk van mij kopieren.

Ik heb wel goede sites en ik heb zelf geloof ik ook een samenvatting gemaakt. Had voor de toets een 6, dus niet supergoed, maar mijn samenvattingen worden wel vaak als goed beschouwd.

Ik ga nu naar een andere computer, om de samenvatting te zoeken.
Oud 19-05-2007, 17:06
Verwijderd
Hey.. Ik heb de onderstrepingen samengevat, die heb ik hier.

Hoofdstuk één
- Wetenschappers ontdekten nieuwe werelden in microscopen en telescopen.
- De nieuwe tijd werd de Renaissance genoemd: de wedergeboorte van de oudheid.
- De humanisten twijfelden niet aan god, maar vonden wel dat de mens een zelfstandig wezen wat.
- Volgens Luther moest de bijbel uit het Latijn vertaald worden in het Duits, zodat iedereen het boek kon lezen.
- De reformatie of hervorming was een feit en Europa had voortaan twee christelijke religies: de katholieke en de protestantse.
- De Nederlanden kwamen uit de opstand tevoorschijn als de republiek der Verenigde Nederlanden.
- De republiek was een nieuwigheid en de Nederlanders waren machtig en schatrijk, wat tot nodige jaloezie leidde.
- De Nederlanders hadden hun oog laten vallen op een eilandenrijk dat wij nu kennen als Indonesië. De specerijen van deze eilanden brachten kapitalen op en om die reden waren de Hollanders niet de enige belangstellenden.
- De verlichting bracht in Frankrijk het einde van het ‘’ancien Régime’’ (het absolute koningschap. (De Verlichting: Een jonge generatie Franse onderzoekers dachten na over staatkunde en samenleving, burgers en opvoeding, godsdienst en wetenschap. Dankzij hun werk wordt de achttiende eeuw nog altijd de verlichting genoemd)
- De Franse gelijkheidsdroom ging samen met een naakt streven naar macht. In 1795 vielen Franse legers de Nederlanden binnen., stelden een democratische burgerregering aan en maakten daarmee een einde aan het bestaan van de republiek.
- Ongeveer halverwege de 15e eeuw ontdekte Columbus een nieuw continent, Amerika.
- Fernando de Magelhaes voerde in 1520 voor het eerst rond de wereld. Nederlandse zeevaarders volgden. Een van de eerste Hollandse wereldreizigers was Jan Huygen van Lindschoten
- In 1598 vertrok er een tweede vloot naar Azië, in dienst van de Oude Compagnie in Amsterdam. Deze tocht was, in tegenstelling tot de eerste, wél succesvol. Rijkbeladen kwamen de schepen terug in Amsterdam. De lading bracht ongeveer ander half miljoen gulden op..
- Portugezen, Engelsen en Spanjaarden toonden grote belangstelling voor de Indonesische specerijen, ‘’het goud van Azië’’. De concurrentie was fel en de Hollanders waren bepaald niet geliefd bij de concurrenten.
- De verenigde Oost-Indische compagnie, de VOC, kreeg als hoofddoel het maken van zo veel mogelijk winst. Om dat mogelijk te maken verleenden de Staten-Generaal, het hoogste bestuursorgaan van de Republiek, een monopolie (alleenrecht) aan de VOC.
- Rond 1625 was de VOC uitgegroeid tot de grootste handelsfirma ter wereld.
- De VOC richtte zich in de beginjaren vooral op de Molukken, Java en Sumatra. Op de Molukken, de eilandengroep in het oostelijk deel van de archipel, groeiden specerijen die nergens anders in Azië voorkwamen: kruidnagelen, nootmuskaat en foelie, peper groeide op Sumatra en Java. Tot de meest winstgevende specerijen behoorde de nootmuskaat, die met het vruchtvlies, foelie, een twee-eenheid vormt. De VOC hield zich ook bezig met de handel binnen Azië. Om deze inter-Aziatische handel te regelen werden overal factorijen (handelsposten) opgericht
- Een vermogen werd verdiend met de handel in opium.
Iedereen kon participeren in het bedrijf(VOC),van een minimale storting was geen sprake.
- De Compagnie kreeg veel problemen. In de loop van de 18e eeuw ging het er slechter mee. Over de oorzaken van het verval wordt tot op het heden gesproken. Genoemd kunnen in ieder geval worden: de corruptie binnen de VOC, de Britse concurrentie en het toenemende kapitaalgebrek.
- Corruptie in het eigen bedrijf was iets waarde VOC al vanaf het begin mee te maken had, maar in de 18e eeuw groeide dit uit tot een groot probleem. Dit had te maken met de lage lonen die werden uitbetaald.
- Vanaf het einde van de 17e eeuw streefde Groot-Brittannië de Republiek economisch en militair voorbij.
- Het derde probleem waar de VOC in de 18e eeuw mee kampte, was het gebrek aan voldoende kapitaal, nodig voor de financiering van de handel.
- Volgens de patriotten konden de problemen alleen worden opgelost als het landbestuur drastisch veranderde. Nog altijd werd het land immers bestuurd door een kleine elite van regenten, die nieuwe bestuurders telkens uit hun midden aanwezen. Aan deze oligarchie – een regering van weinigen – moest een einde komen; het was tijd om de Republiek democratischer te besturen.
- In de nieuwe Bataafse Republiek kregen de patriotten het voor het zeggen. Dit had ook gevolgen voor de VOC. De patriotten uitten scherpe kritiek op de corruptie in de VOC en op het gebrek aan speelruimte voor de vrijhandel in Indië.
- De VOC kon optreden als een zelfstandige staatsmacht en had zelfs het recht een oorlog te verklaren.
- In het octrooi van 1602 stond uitdrukkelijk dat de compagnie zelfstandig verdragen mocht sluiten met de inheemse vorsten in de archipel.
- De Molukkers sloten op basis van gelijkwaardigheid een verdrag met de VOC, waarbij dienst moest leiden tot wederdienst. Dit noemde de VOC het contingentenstelsel, want in ruil voor steun kreeg ze een vastgelegde hoeveelheid (‘’contingent’’) van een handelsproduct.
- Op religieus gebied liet de VOC de Indische samenleving met rust. De voor het merendeel islamitische bevolking werd niet geplaagd door zendelingen of missionarissen.

Hoofdstuk twee
- Herman Willem Daendels verving het oude VOC-bestuur door een modern systeem van betaalde ambtenaren. Deze overheidsbeambten moesten direct controle gaan uitoefenen over de voormalige VOC gebieden.
- Daendels hield geen rekening met de lokale Javaanse dorpshoofden.
- Daendels voerde een bestuurlijke herindeling door, die Java verdeelde in negen districten.
- Meteen na zijn aankomst begon Daendels aan een enorm project: de aanleg van een verbindingsweg dwars over Java. De grote Postweg.
- Na Daendels kwam Raffles. In grote lijnen nam Raffles de bestuurlijke veranderingen van Daendels over. Ook hij wilde een modern en direct bestuurssysteem waarbij de Javaanse hofoden en vorsten een flink deel van hun macht moesten inleveren.
- De boeren mochten voortaan voor zichzelf de grond bewerken. De opbrengst van hun land mochten zij houden, mits zij belasting betaalden aan de staat. De hoogte van deze belasting, de landrente, was afhankelijk van de soort grond en het gewas.
- Na Raffles kwam Van der Cappelen. Hij had van koning Willen I de opdracht gekregen het liberale beleid van Daendels en Raffles voort te zetten. In feite betekende dit dat het experiment van Raffles met de landrente nu in de praktijk moest worden verwezenlijkt.
- Gouverneur-generaal Johannes van den Bosch ontwikkelde het cultuurstelsel om de kolonie weer winstgevend te maken. In dit plan was een hoofdrol weggelegd voor de Nederlandse staat, particuliere ondernemers speelden slechts een onbeduidende bijrol. In het cultuurstelsel waren sporen terug te vinden van de methodes van de VOC, van Raffles en van Van der Capellen.
· De Javaanse boeren werden verplicht een vijfde van hun grond te beplanten met door het gouvernement bepaalde exportgewassen (cultures).
· In ruil voor dat kregen de boeren een eenzijdig vastgesteld plantloon, dat afhing van de hoeveelheid geleverde cultures.
· De boeren bleven verplicht landrente te betalen.
· De herendiensten bleven verplicht.
· De controle op het cultuurstelsel en de inning van de landrente kwamen in handen van plaatselijke dorpshoofden, die op hun beurt verantwoording verschuldigd waren aan Nederlandse controleurs.
- Het koloniale bestuur beperkte zich vanwege problemen tot het oppertoezicht, terwijl uitvoerende taken werden overgelaten aan de inheemse adel. Dit tweedelige of dualistische bestuursstelsel bestond uit het Nederlandse Binnenlands Bestuur en het Inlands bestuur.
- Het bezit van een kolonie en de overheersing van een vreemd volk werden gerechtvaardigd door de eigen beschaving boven die van de inheemse bevolking te plaatsen. Het superieure Europa zou de taak hebben de kinderlijke kleurling beschaving bij te brengen. De onmondige inheemse bevolking van Nederlands-Indie was nog lang niet in staat zichzelf te besturen en moest dankbaar zijn voor de blanke leiding.
- De Europeanisering werd duidelijk merkbaar. De naam Indie verdween, voortaan werd gesproken van Nederlands-Indie en de bevolking maakte kennis met Hollandse boekwinkels, restaurants, scholen en sportclubs.

Hoofdstuk 3
- In de tweede helft van de negentiende eeuw veranderde het kolonialisme van karakter, toen de Europeanen de binnenlanden van Azie en Afrika wel in beslag begonen te nemen.
- Velen dachten dat het veroveren van koloniën gunstig was voor de Europese economie. Als gevolg van de industriële revolutie had Europa geen behoefte aan grondstoffen.
- Deze politiek van onthouding was geboren uit noodzaak. Het bestuur beschikte over onvoldoende soldaten en bovendien zou het batig slot in gevaar kunnen komen.
- Tegen het einde van de negentiende eeuw maakte de onthoudingspolitiek plaats voor een sterke expansie in de richting van de buitengewesten. Tussen 1890 en 1918 breidde de Nederlandse invloed zich uit tot het grondgebied van het tegenwoordige Indonesië. Wetenschappers brachten nog onbekende gebieden in kaart en zij werden gevolgd door de ondernemers.
- De regering noemde de acties geen oorlogen, maar gebruikte liever de verzachtende term ‘’pacificatie’’ (herstel van vrede)
- Sumatra was nog maar gedeeltelijk onder Nederlandse controle gebracht en de regering vond dat de gewijzigde omstandigheden uitbreiding van haar gezag noodzakelijk maakten. .
- Snouck Hurgronje ontwierp voor de regering een nieuw verdragsmodel dat de betrekkingen met de vorsten moesten regelen. In deze korte verklaring erkende een vorst de Nederlandse soevereiniteit en beloofde hij opdrachten van Nederlandse kant trouw uit te zullen voeren.
- De liberalen verafschuwden de grote staatsinvloed in het Cultuurstelsel. Zij wilden Nederlands-Indie openstellen voor het particulier initiatief, het vrije ondernemersschap.
- Een aantal wetten maakte langzaam maar zeker een einde aan het cultuurstelsel. Gezamenlijk luidden deze wetten een nieuwe, liberale periode in:
· De Mijnwet (1850) maakte het voor particulieren mogelijk in Indie naar bodemschatten te zoeken.
· De suikerwet (1870) regelde de geleidelijke afschaffing van de verplichgte suikercultures op Java.
· De Agrarische wet van de Waal (1871) gaf particuliere ondernemers de kans land te pachten.
- Het liberale tijdperk veranderde Nederlands-Indie voorgoed. Was in de tijd van de VOC en het cultuurstelsel de kolonie zelf het economisch middelpunt, in de tweede helft van de negentiende eeuw verschoof het zwaartepunt naar het moederland.
- In 1888 werd de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) opgericht. Een particulier bedrijf dat dankzij een overheidscontract een monopoliepositie kreeg.
- De inheemse boeren begrepen het nu vanj de geldeconomie steeds beter, evenals het daaraan verbonden systeem van betaalde arbeid.
- In 1902 werden in heel Nederlands-Indie de herendiensten afgeschaft.
- De overproductie van suiker leidde tot een scherpe daling van de prijzen op de wereldmarkt.
- De crisis trof Java het hardst omdat hier in het laatste kwart van de eeuw de bevolking explosief toenam.
- De economische crisis leidde haast onvermijdelijk tot sociale onlusten, Jave was in deze jaren het toneel van een aantal opstanden.

Hoofdstuk 4 a
Vele tijdgenoten van Multatuli waren het met hem eens dat het koloniale beleid teveel gericht was op economisch voordeel. In plaats van de kolonie te beschouwen als een melkkoe, zou er meer aandacht moeten worden besteed aan de Inlandse bevolking.
- Volgens Abraham Kuiper, had Nederland de plicht de inheemse bevolking op te voeden tot meer zelfstandigheid. Deze voogdijgedachte is treffend in steen uitgebeeld op de gevel van eht Centraal Station van Amsterdam.
- De ethische politiek stelde zich ten doel Indie een onafhankelijker positie ten opzichte van Nederland te geven. Voorwaarde daarvoor was dat de Nederlanders meer zouden samenwerken met de inheemse bovenlaag. Dit principe van associatie (samengaan) zou op langere termijn moeten leiden tot een nieuwe koloniale cultuur. De belangrijkste beleidspunten van de ethische politiek waren:
· Financieel moest Indie zichzelf kunnen bedruipen.
· Het bestuur in de buitengewesten moest worden uitgebreid.
· Door middel van scholing moest de inheemse bevolking worden geëmancipeerd.
· De decentralisatiewet van 1903 wilde de bevolking medezeggenschap geven over het bestuur. In de praktijk kregen slechts weinig inheemsen een plaats in de ingestelde plaatselijke en regionale bestuursraden.
· Met de instelling van de volksraad in 1916 kreeg de inheemse bevolking enige inspraak op centraal niveau. Veel invloed kreeg dit parlement niet.
· Om de ethische politiek uit te voeren, werd het aantal departementen uitgebreid.
- Er werd kapitaal uitgetrokken voor het verstrekken van agrarische kredieten aan de boeren, het landbouwareaal werd vergroot door irrigatieprojecten en de infrastructuur werd verbeterd.
- Hoewel klein in aantal, hebben missionarissen en zendelingen veel humanitair werk verricht in de archipel; zij stichtten scholen en ziekenhuizen, steunden de bevolking bij epidemieën door middel van vaccinatieprogramma’s en gaven voorlichting over de verbetering van hygiënische omstandigheden in de desa’s.
- Voor- en nadelen onderwijs: Het nieuwe onderwijsbeleid boekte op het gebied van de bestrijding van analfabetisme enige successen. Hoewel in 1940 nog altijd ene overgrote meerderheid van de bevolking analfabeet was ging van de kinderen toch al 40 % naar school De bevordering van het onderwijs had nog een gevolg dat de Nederlanders niet wensten, maar ook niet konden tegenhouden. Onderwijs maakt kritisch en kritische mensen gaan over hun eigen situatie nadenken.
- Kartini groeide in haar vaderland uit tot een symbool van vrouwenemancipatie.
- De zwakte van de koloniale economie lag in haar eenzijdigheid. Zoals de meeste andere Europese koloniën in Afrika en Azië exporteerde Nederlands-Indie vooral agrarische producten van industriële activiteit was nauwelijks sprake. Deze eenzijdige ontwikkeling maakte de kolonie kwetsbaar voor prijsschommelingen op de wereldmarkt. Een prijsdaling in de jaren 20 had al voor een korte crisis gezorgd. In 1929 markeerde de beurskrach van Wallstreet het begin van de grote crisis van de jaren 30. ook Nederlands Indie zou niet ontkomen aan de gevolgen van de economische rampspoed.
- De grote crisis betekende een drama voor de economie van Nederland-Indie en het dure beleid van de ethische politiek.
- De overheid moest ingrijpen en het drastische middel daartoe was de aanpassingspolitiek. Dit nieuwe, planmatige beleid hield in dat de overheid zich richtte op de aanbodkant van de economie. Colijns idee was dat de lonen en prijzen moesten dalen tot er weer sprake was van een evenwicht.
- De aanpassingspolitiek had voor de economie van Nederlands-Indie grote nadelen. Terwijl de prijzen van de exportproducten daalden, werden importartikelen steeds duurder.
- Ten slotte had Nederlands-Indie last van het feit dat Colijn lange tijd vasthield aan de vaste goudwaarde van de Nederlandse en Indische gulden.
- De petitie Soetardjo werd aangenomen met 26 stemmen voor en 20 stemmen tegen.
- Pas in 1938 kreeg de volksraad antwoord: De regering wees de petitie Soetardjo van de hand, zonder met een constructief eigen voorstel te komen.

Hoofdstuk 4 b
- De razendsnelle capitulatie van het koloniale leger en het Nederlandse bestuur bij de Japanse inval in 1942 sloeg het beeld van de onoverwinnelijke blanken voorgoed aan diggelen.
- De Japanse bezetting bevorderde de emancipatie van de Indonesische bevolking. De Japanners namen de hoogste bestuursfuncties zelf over, maar schakelden op lagere niveaus Indonesiërs in.
- Omstreden is nog altijd de oproep van Soekarno aan de bevolking zich als dwangarbeiders – Romusha’s- in te zetten voor Japan.
- Op 17 augustus 1945 liet Japan aan Soekarno weten dat het bereid was om na 18 augustus de soevereiniteit aan de nationalisten over te dragen. Zo ver kwam het niet, want het Japanse leger capituleerde op 15 augustus. Twee dagen later op 17 augustus riepen Soekarno en Hatta alsnog de onafhankelijke republiek Indonesië uit.
- Nederlands-Indie bevond zich tussen de Japanse capitulatie in augustus 1945 en de komst van de eerste Nederlandse soldaten in mei 1946 in een machtsvacuüm. Deze chaotische, onzekere tijd wordt in Indonesië de Bersiap-periode genoemd.
- Onder leiding van luitenantgouverneur-generaal van Mook begonnen de gesprekken, die in 1946 leidden tot het akkoord van Linggadjati. In dit verdrag erkende Nederland het gezag van de Republiek Indonesie op Java, Madoera en Sumatra. De republiek beloofde op haar beurt mee te werken aan de vorming van de Verenigde Staten van Indonesie. Dit zou een federatieve staat worden bestaande uit drie gelijkwaawrdige deelstaten: Borneo, Oost Indonesie en de Republiek Indonesie. Nederland en de Verenigde staten van Indonesie zouden gaan samenwerken in een staatsrechtelijke unie.
- Op 21 juli 1947 begon met operatie product de eerste politionele actie tegen de republiek.
- In de veiligheidsraad van de Verenigde Naties werd de actie veroordeeld.

Hoofdstuk 5 - Zonder Indie zouden de wederopbouw en de welvaart ernstig in gevaar komen en zou Nederland tot de rang van Denemarken afglijden. Indie verloren, rampspoed geboren, dat was wat men dacht.
- De werkelijke welvaart voor Nederland heeft zich aangediend nadat we Indie niet meer hadden. Indie bleek helemaal niet de basis van ons bestaan te zijn ook al becijferden economen dat we niet zomaar zonder konden.
Oud 19-05-2007, 17:07
Verwijderd
Chronologie
Jaartal Gebeurtenis
1596 De eerste Nederlandse schepen arriveren onder leiding van De Houtman en De Keyser op Java.
1602 Oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie.
1619 Jan Pietersz. Coen sticht op Java het Nederlandse bestuurscentrum Batavia, het huidige Jakarta.
1796 De Voc wordt failliet verklaard. Per 1 januari 1800 neemt de Bataafse Republiek de verantwoordelijkheid voor de overzeese bezittingen over.
1825 Begin van de Java-oorlog. Pas in 1830 zou de oorlog worden beëindigd met de arrestatie van prins Diponegoro.
1830 Invoering van het Cultuurstelsel door Johannes van den Bosch.
1869 De opening van het Suezkanaal halveert de reistijd van Europa naar Nederlands-Indie.
1871 De Agrarische wet van De Waal opent Nederlands-Indie voor particuliere ondernemers. Samen met de Mijnwet en de Suikerwet luidt de Agrarische wet het einde in van het cultuurstelsel.
1873 Begin van de pacificatie van Atjeh. Pas in 1909 slaagt Van Heutsz erin om het opstandige Atjeh te bedwingen.
1880 De koelieordonnantie wordt uitgevaardigd.
1888 Oprichting van de Koninklijke Paketvaartmaatschappij (KPM)
1894 Het KNIL begint aan de ‘’Lombok-expeditie tegen de vorst van Bali.
1899 In het tijdschrift De Gids verschijnt het artikel ‘’een Ereschuld van C. van Deventer
1902 J. van den Brandt publiceert het pamflet ‘’de miljoenen van Deli’’
1903 De decentralisatiewet regelt deinstelling van plaastelijke en regionale bestuursraden.
1908 Oprichting van Boedi Oeomo.
1912 Oprichting van Sarekat Islam.
1916 De Volksraad wordt opgericht om de inheemse bevolking inspraak te geven op centraal niveau. De volksraad kwam in 1918 voor het eerst bijeen.
1920 Oprichting van de Partai Kommunis Indonesia (PKI)
1926 Indie krijgt te maken met communistische opstanden.
1927 Soekarno richt de Partij Nasional Indonesia (PNI) op. De partij wordt in 1929 verboden.
1933 Muiterij op het marineschip De Zeven Provinciën.
1936 Soetardjo dient in de Volksraad een petitie in, waarin hij voorstelt Neerlands-Indie binnen 10 jaar een zelfstandige positie te geven in het koninkrijk.
1942 Het Nederlandse leger capituleert: Japan bezet Indie. Alle Nederlanders worden geïnterneerd.
1945 Op 15 augustus capituleert het Japanse leger. Op 17 agustus roepen Soekarno en Hatta de Republiek Indoneise uit
1946 Op Java worden de besprekingen over de toekomst van Nederlands-Indie afgerond. Indonesie zal een federatie worden en een staatsrechtelijke unie vormen met Nederland.
1947 Nederland voert de eerste politionele actie uit.
1948 In december begint Nederland de tweede politionele actie. De operatie wordt op 5 januari gestopt.
1949 Ondertekening van de soevereiniteitsoverdracht op 27 december.
1950 Soekarno maakt een einde aan de federatieve verenigde Saten van Indonesie en roept de eenheisstaat uit.
1950 Op de molukken wordt, na de opheffing van de deelstaat oost Indonesie, de vrije Republiek der Zuid Molukken uitgeroepen.
1956 Soekarno stopt de unie tussen Indonesie en Nederland.
1957 Indonesie nationaliseert alle Nederlandse bedrijven.
1960 Indonesie verbreekt de diplomatieke banden met Nederland.
1962 Nederland draag het bestuur over nieuGuinea over aan de VN. Een jaar later wordt nieuw Guinea overgedragen aan de Republiek Indonesie.

ps: ik heb dit netjes schematisch samengevat op word, als je het wil hebben kan ik het wel mailen?
Oud 19-05-2007, 17:08
Verwijderd
Aantekeningen geschiedenis

- Waarom werd de VOC opgericht in 1602 ?
1) Om de concurrentie van Engeland en Portugal het hoofd te bieden.
2) Om de risico’s van expedities te dleen.
3) vanwege de monopolievorming.
- Factorij: verstelde handelspost.
- Waarom de VOC failliet ging:
De patriotten hadden veel kritiek op de VOC, onder andere door de corruptie (omkoperij)
Toen de patriotten aan de macht kwamen werd de VOC opgeheven (1800) voortaan werd
Indie bestuurd door de Nederlandse regering.
- Tot 1800 werd Indie bestuurd door het VOC. Daarna werd Indie bestuurd door de volgende
drie jongemannen:
* Daendels (Gouverneur generaal): Bestuur door Nederlandse ambtenaren, hij wilde een bestuurlijke herindeling en hij wilde minder macht voor de adel.
* Raffles (Gouverneur Generaal) Hij wilde het beleid voorzettend. Hij voerde de landrente in (huur over de grond)
* Van der Capellen (Gouverneur generaal) Hij wilde het beleid voortzettend. De boeren kwamen in de problemen. De adel en boeren waren ontevreden. Gevolg hiervan is de Java oorlog die duurde van 1825 tot 1830. 25000 (!!!!!) Nederlanders kwamen om het leven en 20000 Indiërs.
- Dualisme: Nederlanders en Indiërs besturen samen.
- Hiërarchie:

Nederland
Gouverneur generaal
Residenten in de 20 provincies
Assistent residenten
Controleurs (= ambtenaren)

- Het bestuur van Indie was dualistisch, omdat de Nederlanders samen regeerden met de Indische vorsten. Het voordeel voor Nederland was dat ze hierdoor minder ambtenaren nodig hadden en dat de mensen beter luisterden, als ze o.a. bestuurd werden door mensen van hun eigen volk.

- Belangrijke economische veranderingen door Daendels, Raffles en van der Capellen:
Daendels verving het oude VOC bestuur door een modern systeem van betaalde ambtenaren. Hij voerde een bestuurlijke herindeling door, die Java verdeelde in negen districten. Hij begon aan de aanleg van een verbindingsweg dwars over Java: de grote Postweg (De Indiërs legde de verbindingsweg onbetaald aan: Onbetaalde herendiensten)
Raffles: Raffles nam de bestuurlijke veranderingen van Daendels over, hij wilde een modern en direct bestuurssysteem, waarbij de Javaanse hoofden minder macht hebben. Hij voerde de landrente in. De hoogte van deze belasting was afhankelijk van het soort grond en het gewas.
Van der Cappellen: Hij bracht het experiment van Raffles met de landrente nu in de praktijk. Van der Capellen wilden de Javaanse boeren beschermen en werkte de grondbezitters tegen waar hij kon (beleid voortgezet)
- Het oude systeem leidde tot oorlog. Daardoor ontstonden er opstanden. Dit ging ten koste van de winst. Het cultuurstelsel moest hier een eind aan maken.
- Het cultuurstelsel was een succes voor Nederland, want de winst nam toe. Het had ook voordelen voor de bevolking. Ze kregen betere infrastructuur en een beter irrigatiestructuur. Soms waren er echter ook voedseltekkorten.
- Er kwamen steeds meer Nederlanders naar Indie: Vooral rijke mensen wilden zich niet aanpassen. Dit waren de oorzaken van de Europeanisering.

Tot 1890Onthoudingspolitiek 1890 – 1918Expansie
- Zo min mogelijk gebieden veroveren Alle gebieden veroveren, zelfs kleine eilandjes.

- Ethise politiek hield in dat Nederland niet alleen winst wilde halen uit Indie, maar ook goede dingen wilden doen voor de bevolking en daarbij ook wilde samenwerken met de bevolking.
Etische politiek:

· De scholing moest uitgebreid worden (educatie0
· Indie moest financiel voor zich zelf zorgen
· Decentralisatie (spreiding) van het bestuur.
· Instelling volksraad (adviseren)
· Irrigatieprojecten (toevoeren van water)
· Agrarische kredieten (landbouwleningen aan boeren)
· Emigratie (verhuizing boeren naar dunbevolkte gebieden)
- Er waren drie soorten scholen:
1) Hollandse scholen (voor blanke Nederlanders)
2) Hollands/Indische scholen (arme Nederlanders + Indo’s)
3) Desascholen (Voor de Indiërs) dit waren dorpsschooltjes.
- Kartini scholen zijn genoemd naar mevrouw Kartini. Zij begon met de oprichting van meisjesscholen; zij werd het symbool van vrouwenemancipatie.

Politieke nationalistische organisaties te Indonesië:

Organisatie Doel Aanhang
Boedi Oetomo Bewustwording, economische hervorming en inspraak op het bestuur Inlandse ambtenaren.
Jarekat Islam Streven naar zelfbestuur Moslims
Partai Kommunis Indonesia Klassenloze samenleving. Val van kolonialisme. Onafhankelijk Indonesie. Arme mensjes.
Partai National Indonesia Onafhankelijk Indonesie Alle Indonesiërs.
Oud 19-05-2007, 17:10
Verwijderd
Als je je mailadres geeft, mail ik het wel, want dit is veel te onoverzichtelijk

Laatst gewijzigd op 19-05-2007 om 17:13.
Oud 20-05-2007, 15:24
Maik3l
Maik3l is offline
zou je em mij ook kunne toesturen?
maikelvonk (at) hotmail (punt) com

Btw je kan ook gewoon naar:
www.memoce.nl gaan en daar registreren. Daar staat een stofomschrijving op, heel makkelijk, eigenlijk alle belangrijke punten.
Oud 21-05-2007, 09:03
miek-miekjuh
miek-miekjuh is offline
Bestaat geschiedenis tegenwoordig nog steeds uit allemaal prenten en andere afbeeldingen?

zo ja, leer deze dan ook goed. Ook de onderschriften en bekijk de afbeeldingen goed en vergelijk ze. Toen ik examen deed (3 jaar terug) bestond er een deel van het examen uit allemaal prenten en vragen daarover.

Vaak niet moeilijk, maar je moet er wel even aandacht aan besteden.

su6
Oud 21-05-2007, 19:06
Agnesz
Agnesz is offline
Citaat:
Maik3l schreef op 20-05-2007 @ 16:24 :
zou je em mij ook kunne toesturen?
maikelvonk (at) hotmail (punt) com

Btw je kan ook gewoon naar:
www.memoce.nl gaan en daar registreren. Daar staat een stofomschrijving op, heel makkelijk, eigenlijk alle belangrijke punten.

www.watmoetikleren.nl
Staat precies wat je moet leren.
Het is wel veel, maar goed, beter dan 2 boeken in je kop stampen
Oud 21-05-2007, 19:31
Dop_16
Dop_16 is offline
henk de verkeerde post
Oud 22-05-2007, 10:41
masterj
masterj is offline
niet te doen?!!
Oud 22-05-2007, 10:52
RodeKrab
RodeKrab is offline
Ik vond hem ook moeilijk ja! Wist sommige woorden niet eens wat het betekende en we mochten geen woordenboek
Maarja we zullen het wel zien he!
Oud 22-05-2007, 11:09
Ann
Ann is offline
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-05-2007 @ 11:52 :
Ik vond hem ook moeilijk ja! Wist sommige woorden niet eens wat het betekende en we mochten geen woordenboek
Maarja we zullen het wel zien he!
Klacht sturen naar het laks, woordenboek mag je wel erbij houden.

Ik vond hem goed te doen eigenlijk, als je gewoon goed geleerd had kon je al een hele hoop invullen.
Oud 22-05-2007, 11:32
RodeKrab
RodeKrab is offline
Serieus, wat staat dat dan?

Trouwens ik vond de toets raar.
Vooral die gedichtjes
46 punten zal wel net een onvoldoende zijn..
Oud 22-05-2007, 11:37
Ann
Ann is offline
ja serieus, bij elk vak mag je een woordenboek houden. Dat is nieuw dit jaar.

Ik heb een klacht ingedient over vraag 28. Over dat modern-imperialisme. In ons examenkatern staat dat dat een niet verplicht begrip is en je hebt er wel 4 punten mee kunnen halen. Vrij vreemd.
Oud 22-05-2007, 11:51
RodeKrab
RodeKrab is offline
Wat ook opvallend was dat er geen betoog vraag was!

Welk examencatern had je?
Oud 22-05-2007, 11:53
Ann
Ann is offline
Van de uitgeverij Nijgh Versluys

ja raar inderdaad, nu waren er heel veel vragen van rond de 5 punten.
Oud 22-05-2007, 11:59
RodeKrab
RodeKrab is offline
Wij hadden van Wolters Noordhoff.. Daarin stond het volgens mij ook niet, maar weet niet zeker, heb het allemaal niet zo geweldig goed doorgenomen
Oud 22-05-2007, 11:59
Verwijderd
Ik vond hem wel te doen eigenlijk, maar zal vast geen voldoende hebben. Betoog is afgeschaft vanaf dit jaar, en woordenboek mag je er idd bijhouden.
Oud 22-05-2007, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Ann schreef op 22-05-2007 @ 12:37 :
ja serieus, bij elk vak mag je een woordenboek houden. Dat is nieuw dit jaar.

Ik heb een klacht ingedient over vraag 28. Over dat modern-imperialisme. In ons examenkatern staat dat dat een niet verplicht begrip is en je hebt er wel 4 punten mee kunnen halen. Vrij vreemd.
Ja, kutvraag. Ik heb tussen de 5,2 en de 7,2.
Oud 22-05-2007, 12:05
RodeKrab
RodeKrab is offline
Hmm lekker dan.. maar ik vind klagen zo stom..
Oud 22-05-2007, 12:08
Miek
Miek is offline
oh ik heb het echt slecht gemaakt dacht dat het nog wel meeviel maar niet dus
ik heb de punten niet eens nagerekend want dat wordt toch niets
Oud 22-05-2007, 12:13
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-05-2007 @ 13:05 :
Hmm lekker dan.. maar ik vind klagen zo stom..
alles voor een hoger cijfer toch!

Ik vond em echt belachelijk, dat deel over Ned. Ind. was echt te moeilijk.. heb tussen 4.4 en 6.4, maar ben er dus wel voor geslaagd!
Oud 22-05-2007, 12:20
Verwijderd
Ik vond hem moeilijk, maar als je goed geleerd had was hij zeker wel te doen (en dat had ik)
Oud 22-05-2007, 12:27
Ann
Ann is offline
Het is irritant dat geschiedenis niet zo makkelijk zelf na te kijken is, omdat je vaak iets heel anders hebt wat wel weer goed kan zijn.
Oud 22-05-2007, 12:32
RodeKrab
RodeKrab is offline
Op die site van Laks zijn in 10 minuten 200 klachten bijgekomen (a)
Oud 22-05-2007, 12:34
luukss
luukss is offline
wat een kut examen man
Oud 22-05-2007, 12:39
Noddy
Noddy is offline
Vraag 28 was idd kut!! Verder ging het voor mijn gevoel wel ok, geen idee wat voor een cijfer ik ongeveer zal hebben... niks nagerekend.
Oud 22-05-2007, 13:08
Tripp
Tripp is offline
Ik durf hem niet eens na te kijken! Hij was echt moeilijk....
Oud 22-05-2007, 13:21
Mariekeee
Mariekeee is offline
Citaat:
angel90 schreef op 22-05-2007 @ 13:20 :
Ik vond hem moeilijk, maar als je goed geleerd had was hij zeker wel te doen (en dat had ik)
idem
Oud 22-05-2007, 13:33
ik2
ik2 is offline
volgens mij heb ik m wel aardig gemaakt. 47 punten ongeveer
Oud 22-05-2007, 13:34
Agnesz
Agnesz is offline
Citaat:
Tripp schreef op 22-05-2007 @ 14:08 :
Ik durf hem niet eens na te kijken! Hij was echt moeilijk....
Inderdaad.
Ik vond het deel van Nederlands Indië echt TE moeilijk, volksopvoeding was wel te doen, maar pffft echt asociaal
En ik vond het ook zoveel joh Dacht op het laatst jah stik dr maar in.

En btw ook ik heb dat van modern imperialisme niet gehad geloof ik.
Oud 22-05-2007, 13:35
ik2
ik2 is offline
hopelijk is de normering 0.7 k moet een 6.1 hale
Oud 22-05-2007, 13:37
Lilmissy
Lilmissy is offline
Opzich toen ik gs toets aan het maken was...ging het wel...maar ik heb nu nagekeken uhmmm iets 45 punten.....Ik denk wel dat het genoeg is...Vorig jaar had ik ook een gs examen..( was gezakt vorig jaar) die was VEEL makkelijker...dus die norm was maar 0,2....Hoop dat dit jaar de normering wat hoger wordt!
Oud 22-05-2007, 13:39
Anki
Anki is offline
hoe kan je uitrekenen welke norm je nodig zou hebben?
Oud 22-05-2007, 13:45
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Lilmissy schreef op 22-05-2007 @ 14:37 :
Opzich toen ik gs toets aan het maken was...ging het wel...maar ik heb nu nagekeken uhmmm iets 45 punten.....Ik denk wel dat het genoeg is...Vorig jaar had ik ook een gs examen..( was gezakt vorig jaar) die was VEEL makkelijker...dus die norm was maar 0,2....Hoop dat dit jaar de normering wat hoger wordt!
Een norm van 0.2?

Edit: tyfus, ik zie het. Goeiendag zeg. Hopelijk is dit jaar de norm minstens 1.0, anders haal ik het niet.
Oud 22-05-2007, 13:51
Lilmissy
Lilmissy is offline
Citaat:
Biertank 52 schreef op 22-05-2007 @ 14:45 :
Een norm van 0.2?

Edit: tyfus, ik zie het. Goeiendag zeg. Hopelijk is dit jaar de norm minstens 1.0, anders haal ik het niet.
Ik hoop en denk dat dit jaar norm wel wat hoger wordt....Deze toets was duidelijk wel iets moeilijker vorig jaar was bijvoorbeeld ik d8 wiskunde norm heel erg hoog terwijl de anderen jaren wat minder was
Oud 22-05-2007, 13:51
Jochemska
Jochemska is offline
damn hij was echt moeilijk, vooral het 2de deel over nederlands indië inderdaad. en dat gedoe van de Lombok shit heb ik volgens mij niet eens gehad.
Oud 22-05-2007, 14:04
Agnesz
Agnesz is offline
Citaat:
Jochemska schreef op 22-05-2007 @ 14:51 :
damn hij was echt moeilijk, vooral het 2de deel over nederlands indië inderdaad. en dat gedoe van de Lombok shit heb ik volgens mij niet eens gehad.
Nee idd, dat wist ik dus ook niet en nu ik de antwoorden bekijk gaat er nog geen belletje rinkelen...
Oud 22-05-2007, 14:45
Verwijderd
Ik heb rond de dertig punten, slecht dus
Maar ik had er ook vrijwel nix voor gedaan, dus ik kan niet zeggen of het eXamen anders wel te doen was geweest.
Advertentie

Regels voor berichten