Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2007, 19:44
Caps
Caps is offline
w00t bio wordt te veel leren, net even doorgekeken.
Advertentie
Oud 12-05-2007, 17:16
Knots
Knots is offline
Citaat:
Caps schreef op 11-05-2007 @ 19:44 :
w00t bio wordt te veel leren, net even doorgekeken.
Ik had eigenlijk juist bedacht dat als ik de grote lijnen leerde, dat ruimschoots voldoende zou moeten zijn. Bijna alle vragen gaan om toepassen van 'grote lijnen werk'. Assimilatie, dissimilatie, afweerstysteem, zenuwstelsel, voortplanting(shormonen).. Veel daarvan staat ook in Binas/biodata.
Oud 15-05-2007, 17:57
Verwijderd
Ik zit ook te twijfelen of het verstandig is om me een slag in de rondte te leren. Het is voornamelijk heel veel toepassen en met gezond verstand en binas erbij kom je al een heel eind.
Ik denk dat ik alleen een paar van die opsommingen ga leren (manieren om gedrag aan te leren, enzovoort) en wat examens ga oefenen.
Nou hebben we van school dit jaar een map gehad met de alle examens uit het eerste tijdvak van de afgelopen 7 jaar, waarbij ze de vragen allemaal op onderwerp hebben gesorteerd (voor de schoolexamens) dus indirect heb ik al 7 examens geoefend.

Nouja, op hoop van zege dan maar
Oud 15-05-2007, 18:00
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn leraar gaf de volgende tip:

- Maak een examen biologie. Bij alles waarover je twijfelt zegt je een '?'.
- Even pauze nemen.
- Het examen met je boeken / samengevat erbij doornemen en bij elke '?' opzoeken wat het goede antwoord moet zijn.
- Nakijken. (Als het goed is dan bijna foutloos. )
- Opschrijven wat de onderwerpen zijn die je fout doet.

En dit met bijvoorbeeld twee examens. Dan zie je welke onderwerpen belangrijk en moeilijk zijn en waar je dus extra aandacht aan moet besteden.
Oud 15-05-2007, 18:02
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-05-2007 @ 18:00 :
Mijn leraar gaf de volgende tip:

- Maak een examen biologie. Bij alles waarover je twijfelt zegt je een '?'.
- Even pauze nemen.
- Het examen met je boeken / samengevat erbij doornemen en bij elke '?' opzoeken wat het goede antwoord moet zijn.
- Nakijken. (Als het goed is dan bijna foutloos. )
- Opschrijven wat de onderwerpen zijn die je fout doet.

En dit met bijvoorbeeld twee examens. Dan zie je welke onderwerpen belangrijk en moeilijk zijn en waar je dus extra aandacht aan moet besteden.
Hmm dat is wel een goede
Oud 15-05-2007, 18:50
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Het enige voordeel aan 2 jaar in één: ik heb alle stof dit jaar gehad. Ik denk dat bio vooral een oefenvak is, want in de vragen worden zoveel details gegeven dat je idd met biodata een heel eind komt. Vanaf donderdag weer beginnen met leren!
Oud 17-05-2007, 13:09
Sanctus
Sanctus is offline
Menschen, hoeveel uur leren is biologie?
Oud 17-05-2007, 13:42
Caps
Caps is offline
te veel, kweet niet hoelang jij over 4 dikke boeken doet?
Oud 17-05-2007, 13:48
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 17-05-2007 @ 13:09 :
Menschen, hoeveel uur leren is biologie?
Hm, een dag moet lukken.

@Caps: Als je zelf goede samenvattingen (of samengevat) hebt gemaakt hoef je de boeken alleen nog maar door te bladeren.
Oud 17-05-2007, 14:47
Sanctus
Sanctus is offline
Goed oefenen met oude examens is volgens mij erg belangrijk; je kunt beter gedurende drie uur een examen maken dan heel hard leren.
Oud 17-05-2007, 15:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Moeten we trouwens "Evolutie en ordening" wel leren. Volgens de examenbundel behoort dit onderwerp niet tot de stof van 2007, terwijl ik dit las op examenbundel.nl:

Let op! In de Examenbundel Biologie VWO 2006-2007 is bij sommige opdrachten ten onrechte aangegeven dat deze zijn vervallen voor het centraal schriftelijk examen.

Evolutie is wel examenstof: examenopgave 17 op blz. 246 en examenopgave 21 op blz. 272 horen wel bij de examenstof. In hoofdstuk 6 horen de sterretjes bij opgave 1, 2, 3, 7, 8 en 13 (geen examenstof).

Ecosytemen - factoren is wel examenstof: het sterretje en de voetnoot bij hoofdstuk 7 negeren.
Oud 17-05-2007, 15:25
Lyne
Lyne is offline
Wij zijn echt zwaar genaaid door onze biologie docente. Die zei namelijk dat impulsgeleiding uit het examen zou vallen. We hadden impulsgeleiding als onderwerp op ons allerlaatste SE, dus iedereen heeft die niet grondig geleerd (we hadden 6'jes terwijl dat normaal 8'ens zijn). Komt ze dinsdag ineens met dat het helemaal niet wegvalt en dat ze dat nooit gezegd heeft.

Iedereen uit onze klas was getuige dus ze liegt. Lekker dan.

Het is wel een beetje onze eigen schuld, omdat we niet goed op die lijst hebben gekeken wat er weg zou vallen, maar wij waren naar haar toe gegaan omdat we niet precies snapten wat we nou wel en niet moesten leren.
Oud 17-05-2007, 15:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oei! Heb je een samengevat-bundel? Daar vind ik het wel overzichtelijk in uitgelegd. Anders staat op die site, die ergens eerder in dit topic is geplaatst, wel een duidelijke pagina over impulsgeleiding.
Oud 17-05-2007, 15:31
Lyne
Lyne is offline
Nee, ze had de samengevat bundel niet op onze boekenlijst gezet en ik heb hem daarna ook nooit meer besteld. Ik zal wel even op die site kijken voor de samenvatting, bedankt.
Oud 17-05-2007, 15:42
yavanna
yavanna is offline
Ik heb alleen van mijn leraar vernomen dat je de structuren en het metabolisme van planten niet uitgebreid hoeft te kennen.

En o wee als ze evolutie eruithalen
ik kan enorm slecht zijn in dingen als impuslgeleiding en biochemiedingen. Maar ecologie en evolutie zijn dan weer mijn sterke punten.
Oud 17-05-2007, 15:58
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ja dit jaar gaat er echt bijna niets uit.. echt minder! Ik bedoel, vorig jaar ging nog het hele zwangerschapsverhala ed eruit.. daar heb je tenminste nog wat aan..

edit: En powersim is kut

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 17:10.
Oud 17-05-2007, 19:02
Verwijderd
Citaat:
yavanna schreef op 17-05-2007 @ 15:42 :
Ik heb alleen van mijn leraar vernomen dat je de structuren en het metabolisme van planten niet uitgebreid hoeft te kennen.

En o wee als ze evolutie eruithalen
ik kan enorm slecht zijn in dingen als impuslgeleiding en biochemiedingen. Maar ecologie en evolutie zijn dan weer mijn sterke punten.
Mijn leraar zei dat we de fotosynthese enzo maar beter wel kunnen leren (of in ieder geval goed doornemen) omdat die assimilatie en dissimilatiemeuk enzo ook terug kan komen bij andere dingen (Denk aan het ATPgebruik van spieren enzo). Het enige wat je ècht helemaal kan overslaan zonder "risico te lopen" is het transport in/structuur van planten.

En inderdaad flauw, vorig jaar vielen er complete domeinen weg, dit jaar alleen maar een minidomeintje

En @ Lyne: Dan ben je inderdaad flink genaaid! Ik zou het helemaal niet erg vinden als ze die impulsenzooi zouden weglaten, doe mij maar ecologie en genetica enzo, dat hele menskunde gedeelte vind ik niet zo interessant.
Oud 18-05-2007, 11:21
Otjez
Otjez is offline
Citaat:
pino123 schreef op 11-04-2007 @ 10:17 :
bij scheikunde(1) zie je dit de afgelopen jaren wel: veel vragen over dna/rna/eiwitsynthese etc. Wat ik persoonlijk fijn vind
Vind ik zelf inderdaad ook fijn, want dat vind ik het makkelijkste gedeelte van sk!
Oud 18-05-2007, 11:22
Otjez
Otjez is offline
Citaat:
Krabs schreef op 28-04-2007 @ 13:19 :
Je hoeft zeker niet alle 4 de boeken uit je hoofd te kennen, ik kan maar 3 boeken vinden maar heb hier handige samenvatting gevonden

http://www.bioplek.org/6ath/6vwo_cse...cseinhoud.html
Daar staat dat soort en populatie er niet in komt? Is dit echt? Want dat zou ik echt kut vinden aangezien ik dat zo makkelijk vind!
Oud 18-05-2007, 11:37
rensd
rensd is offline
Citaat:
Otjez schreef op 18-05-2007 @ 11:22 :
Daar staat dat soort en populatie er niet in komt? Is dit echt? Want dat zou ik echt kut vinden aangezien ik dat zo makkelijk vind!
Hardy-Weinberg zit er toch wel in?
Oud 18-05-2007, 12:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Sarfessas schreef op 17-05-2007 @ 19:02 :
Het enige wat je ècht helemaal kan overslaan zonder "risico te lopen" is het transport in/structuur van planten.
Oh echt? Over dat gedoe met bast- en houtvaten en parenchym en blabla? Als dat zo is ben ik echt blij! Ongeveer het enige wat me totaal niet interesseert.

Citaat:
Hardy-Weinberg zit er toch wel in?
Lijkt me wel. Basis-bio.

Denk niet dat je niets over soorten en populatie moet weten. Want daarbij hoort ook gewoon standaard kennis die ik in elk examen wel tegenkom.
Oud 18-05-2007, 15:31
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Sarfessas schreef op 17-05-2007 @ 19:02 :
Mijn leraar zei dat we de fotosynthese enzo maar beter wel kunnen leren (of in ieder geval goed doornemen) omdat die assimilatie en dissimilatiemeuk enzo ook terug kan komen bij andere dingen (Denk aan het ATPgebruik van spieren enzo). Het enige wat je ècht helemaal kan overslaan zonder "risico te lopen" is het transport in/structuur van planten.
Ja dat bedoelde ik ook. Fotosynthese is sowieso goed om te weten want je weet nooit wat ze vragen over assimilatie/dissimilatie enzo.
Oud 18-05-2007, 15:37
tinustijger
tinustijger is offline
Jah, dat schijnt dus geen examenstof the zijn, assimilatie en alles. Maar fotosynthese ga ik idd ook maar wel leren, ik bedoel dat is zo'n algemeen onderwerp..
Oud 18-05-2007, 17:15
Sanctus
Sanctus is offline
Energie (ATP, lichtreactie, donkerreactie, etc.) is wel examenonderwerp hoor - dus ook de biochemie van de fotosynthese. Planten zelf (bastvaten, houtvaten etc.) daarentegen niet.
Oud 19-05-2007, 17:12
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-05-2007 @ 12:22 :
Oh echt? Over dat gedoe met bast- en houtvaten en parenchym en blabla? Als dat zo is ben ik echt blij! Ongeveer het enige wat me totaal niet interesseert.
I found my soulmate.
Als dat er echt uit gaat ben ik zo blij! Toen ik dat moest leren voor m'n SE kon het me al geen reet boeien.

En trouwens: hoe meer je moet leren hoe meer ze moeten toetsen, hoe minder diep ze erop in kunnen gaan dus hoe makkelijker het examen is. Vorig jaar vielen er duizendzestig dingen weg en 2006 is een van de moeilijkste examens ooit geweest (naar ik vernomen heb).
Oud 20-05-2007, 16:18
Verwijderd
Weet iemand of het berekenen van de populatie (met beestjes merken enzo) ook bij de CSE stof hoort? Want op watmoetikleren.nl staat het niet duidelijk aangegeven.

Ik krijg die formule maar niet in mijn hoofd.. Of ik haal in ieder geval die dingen door elkaar :12

Dank.
Oud 20-05-2007, 17:54
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 20-05-2007 @ 16:18 :
Weet iemand of het berekenen van de populatie (met beestjes merken enzo) ook bij de CSE stof hoort? Want op watmoetikleren.nl staat het niet duidelijk aangegeven.

Ik krijg die formule maar niet in mijn hoofd.. Of ik haal in ieder geval die dingen door elkaar :12

Dank.
Dat is toch niet zo moeilijk?

Ik heb het zo geleerd:
- Je vangt op een dag 10 konijntjes -> rode stip
- Je vangt de dag erop 12 konijntjes -> 5 met rode stip

10 : x
5 : 12

En dan x berekenen met kruistabel.
Oud 20-05-2007, 18:01
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik raak gefrustreerd. Ik haal telkens op de oefenexamens een 5/6 maar kan niet echt zeggen wat ik fout doe.. zeg maar overal wat fout maar niet echt een specifiek onderwerp. En ik wil eigenlijk wel een 7,5 halen want dan sta ik een 8

Iemand tips?
Oud 20-05-2007, 18:48
vichog
vichog is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 20-05-2007 @ 17:54 :

Ik heb het zo geleerd:

hmmm daar heb ik nooit van gehoord, beestjes merken. Bij welk domein hoort dat?
Oud 20-05-2007, 19:19
gijsss
gijsss is offline
@ vichog: populatiebepaling, denk dat het een deel van ecologie is (?)
Oud 20-05-2007, 19:37
Sanctus
Sanctus is offline
Klopt, dat is ecologie. Populatiegenetica is (vooral) Hardy-Weinberg:

p + q = 1
p² + 2pq + q² = 1

Ben gister begonnen met leren. Ken nu evolutie, mitose/meiose, gedrag, erfelijkheid en energie (fotosynthese & dissimilatie). Erfelijkheid vind ik .
Oud 20-05-2007, 22:05
Barones
Barones is offline
erfelijkheid vind ik juist leuk
maar die oefenexamens vind ik nog behoorlijk moeilijk! op school haal ik altijd 8en enzo maar bij die oefenexamens kom ik net op een voldoende uit. En ik wil een 7 !

ik vind het ook lastig om te leren. IK heb het gevoel dat ik alles wel redelijk ken maar als ik dan die opgaven maak dan doe ik alles fout. De meerkeuze vragen is helemaal een ramp. En meestal als ik het antwoord zie snap ik het nog niet!
Oud 20-05-2007, 22:53
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 20-05-2007 @ 16:18 :

Dank.

in het voorbeeldsommetje vang je 5/12 deel van de populatie terug in je tweede vangst.

dus: 10 konijnen in je eerste vangst = 5/12 deel van je populatie = 0,42

dus de gehele populatie 10 / 0,42 = 24 konijnen.

--> je kunt het dus ook beredeneren.
Oud 21-05-2007, 09:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Barones schreef op 20-05-2007 @ 22:05 :
maar die oefenexamens vind ik nog behoorlijk moeilijk! op school haal ik altijd 8en enzo maar bij die oefenexamens kom ik net op een voldoende uit. En ik wil een 7 !

ik vind het ook lastig om te leren. IK heb het gevoel dat ik alles wel redelijk ken maar als ik dan die opgaven maak dan doe ik alles fout. De meerkeuze vragen is helemaal een ramp. En meestal als ik het antwoord zie snap ik het nog niet!
Die meerkeuzevragen dat je moet zeggen welke begrippen juist zijn vind ik altijd zo vervelend! Waarom maken ze daar geen open vraag van, die ook twee punten waard is. (Sowieso wel raar, bio is het enige vak waarbij je twéé punten krijgt voor een gesloten vraag, toch?)
Oud 21-05-2007, 10:17
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Barones schreef op 20-05-2007 @ 22:05 :

Ik deel je frustratie.. ik denk dat ik gewoon nog veeel ga oefenen.. zou niet weten wat ik anders echt zou moeten doen!
Oud 21-05-2007, 10:33
Barones
Barones is offline
ik denk ook dat de enige oplossing is gewoon heel veel te oefenen...
en volgens mij is biologie inderdaad het enige vak waar je 2 punten krijgt voor een meerkeuzevraag, wat ik nogal stom vind omdat je het in feite gewoon goed of fout kunt doen, en je dus heel snel veel/weinig punten kunt verdienen.

pff weet je daar baal ik eigenlijk best wel van want ik vind biologie een heel leuk vak. Ik vind het dik interessant waar al die ziektes vandaan komen en wat de effecten zijn enz maar die examens..
Oud 21-05-2007, 11:43
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 20-05-2007 @ 17:54 :

Ik heb het zo geleerd:

Ja ik weet hoe het moet, maar ik verwar de 10 met 12 enzo.. Heel dom, maar het gebeurt.

Moeten we het nou wel of niet kennen (: ?
Oud 21-05-2007, 12:01
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 21-05-2007 @ 11:43 :
Ja ik weet hoe het moet, maar ik verwar de 10 met 12 enzo.. Heel dom, maar het gebeurt.

Moeten we het nou wel of niet kennen (: ?
Het is toch eigenlijk basis-wiskunde?

Populatie zit er opzich niet in, dus zal dit ook wel niet in het examen zit.
Oud 21-05-2007, 17:24
Kie
Kie is offline
HELLUP! Wie snapt dat overerven van Genetica? Wat zijn de algemene stapjes die je moet maken? Crossing-over, X-chromosomaal... Waar kan ik het vinden? Niet te vinden, of geen goeie uitleg in het boek Biologie voor jou en samengevat. Wie weet?
Oud 21-05-2007, 17:26
Caps
Caps is offline
Ik schijt ook op dat boek, echt zo middeleeuws uitgelegd.
Oud 21-05-2007, 19:03
Sanctus
Sanctus is offline
Haha. Dat hoofdstuk energie is pas slecht. De fotosynthese wordt echt vet n00b uitgelegd.
Oud 21-05-2007, 19:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 21-05-2007 @ 19:03 :
Haha. Dat hoofdstuk energie is pas slecht. De fotosynthese wordt echt vet n00b uitgelegd.
Dat leer ik dan ook niet uit het boek. Ik heb een duidelijk uitleg van internet gehaald en de samengevat bundel. Zelf door die plaatjes in binas snap ik het beter.
Oud 23-05-2007, 12:06
vichog
vichog is offline
ik heb een vraag over de orientatietoets biologie 2006/2007

Daar is vraag 11 over wet van Hardy en Weinberg. Hoe groot is de frequentie van allel H (ingesneden).

Ik zelf kom uit op 0,7 terwijl het antwoord moet zijn 0,3.

Totaal 600 plantjes. 306 ingesneden = genotypefrequentie (306/600) 0.51

0.51 = p²
dus p = 0.71 (wortel 0.51) en dit is dus de freqentie en antwoord op de vraag.
-------
Ik zou eventueel 0,3 er uit kunnen krijgen door 0.51 te kwadrateren. Maar waarom is mijn manier dan niet goed?
Oud 23-05-2007, 12:09
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
vichog schreef op 23-05-2007 @ 12:06 :
ik heb een vraag over de orientatietoets biologie 2006/2007

Daar is vraag 11 over wet van Hardy en Weinberg. Hoe groot is de frequentie van allel H (ingesneden).

Ik zelf kom uit op 0,7 terwijl het antwoord moet zijn 0,3.

Totaal 600 plantjes. 306 ingesneden = genotypefrequentie (306/600) 0.51

0.51 = p²
dus p = 0.71 (wortel 0.51) en dit is dus de freqentie en antwoord op de vraag.
-------
Ik zou eventueel 0,3 er uit kunnen krijgen door 0.51 te kwadrateren. Maar waarom is mijn manier dan niet goed?
p² + 2pq + q² is het he. en p + q = 1 (of die ook in het kwadraat?)
Oud 23-05-2007, 12:37
vichog
vichog is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-05-2007 @ 12:09 :
p² + 2pq + q² is het he. en p + q = 1 (of die ook in het kwadraat?)
Ik snap 'm nu. Ik verwarde mogelijkheden AA met A en aa met a. En daar zitten grote verschillen in .

Laatst gewijzigd op 23-05-2007 om 13:15.
Oud 25-05-2007, 23:15
Lethe
Lethe is offline
Jeetje, formules bij bio. Ik wens jullie veel succes! NG heeft een niet zo lekker gepland programma zag ik.
Oud 26-05-2007, 18:37
Yoruichi
Yoruichi is offline
Oefff, ik weet het ff nie meer bij bio. Het examen van 2004-II was best makkie, terwijl ik die van 2006-II best moeilijk vond. Wat voor examen moet ik nu gaan verwachten?? Een extra moeilijke of juist niet?
Want als ik alles gewoon ff doorneem dan weet ik het allemaal wel, maar aangezien de examens van dit jaar een stuk anders zijn dan die van 2006 enzo verwacht ik toch een redelijk moeilijk examen en een lage normering. Ze willen namelijk de kwaliteit van het onderwijs verbeteren weetjewel, misschien vandaar die 'rare' examens.

En sommige vragen bij biologie doe ik gewoon 'op de gok' goed
Oud 27-05-2007, 13:15
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wow, hoe erg is het examen opeens veranderd sinds vorig jaar? Eerst was het altijd 2/3 meerkeuze, 1/3 open vragen (ongeveer) en nu ben ik halverwege 2006-I en ben ik nog maar 3 meerkeuze vragen tegen gekomen... Echt, wat een dom gedoe. Als ze moeilijkere examens willen gaan geven, dienen ze eerst de schoolboeken eens aan te pakken.
Oud 27-05-2007, 15:18
Lyne
Lyne is offline
Dat examen van vorig jaar was vreselijk, terwijl ik best goed in biologie ben. Hopelijk krijgen wij niet ook zo'n monster van een examen.
Oud 27-05-2007, 15:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, ik heb nu 2006-I af en toen ik het nakeek bleek het reuze mee te vallen. Een 7,9. Hoogste van alle examens die ik tot nu toe heb gemaakt.

Binas is echt je vriendje tijdens de examens. Zeker 12 punten te verdienen door domweg de goede tabel in de binas op te zoeken en over te schrijven (vertering, weefsels, darmvlok, stikstofkringloop, hormonen).

Vorig jaar was er trouwens ook niets over planten (alleen dissimilatie/assimilatie). Nu is het echt uitgesloten. Nou, niet echt verschillend...
Advertentie

Regels voor berichten