Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2007, 15:37
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
2006-II gemaakt en volgens mij heb ik een 7.3 (beetje gepuzzel met het cijfer te bepalen want sommige vragen gaan over dingen die je niet hoeft te doen )

Maar voor bio ben ik klaar vind ik! Komt wel goed hoop ik
Oud 27-05-2007, 15:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 27-05-2007 @ 15:37 :
2006-II gemaakt en volgens mij heb ik een 7.3 (beetje gepuzzel met het cijfer te bepalen want sommige vragen gaan over dingen die je niet hoeft te doen )

Maar voor bio ben ik klaar vind ik! Komt wel goed hoop ik
Welke vragen gaan over stof die we niet hoeven te leren?
Oud 27-05-2007, 16:07
Lyne
Lyne is offline
Hmm, ik had het examen ook niet gemaakt alleen doorgebladerd. Ik heb nog niet zoveel gedaan aan biologie, qua proefexamens. Ga zo Duits afmaken, dan scheikunde doen, en daarna nog biologie.

Lang leve het laatste moment beginnen.
Oud 27-05-2007, 16:30
Caps
Caps is offline
gelukkig heb ik compex, heb je vrijwel geen kennis voor nodig, te relaxt gewoon
Oud 27-05-2007, 17:05
rensd
rensd is offline
Citaat:
Caps schreef op 27-05-2007 @ 16:30 :
gelukkig heb ik compex, heb je vrijwel geen kennis voor nodig, te relaxt gewoon
Dat heb ik ook, maar ik snap nog geen reet van dat powersim programma.
Oud 27-05-2007, 18:21
Caps
Caps is offline
Niet moeilijk hoor, als je vragen hebt hoor ik het wel. Heb je niet van je leraren zo'n boekje gehad met alle havo en vwo compexxen van afgelopen jaren?
Oud 27-05-2007, 20:10
rensd
rensd is offline
Citaat:
Caps schreef op 27-05-2007 @ 18:21 :
Niet moeilijk hoor, als je vragen hebt hoor ik het wel. Heb je niet van je leraren zo'n boekje gehad met alle havo en vwo compexxen van afgelopen jaren?
Jawel, en nou snap ik opgave 34 van het compex deel van 2005 niet.
Je moet hier een onafhankelijke variabele toevoegen, dat heb ik gedaan en ook verbonden met afname_2, bij definitie heb ik ingevoerd: 0 + STEP(0.5,40) want na 40 jaar moet de helft van de middelgrote loddes worden weggevangen, en dan geeft het model een error
Oud 27-05-2007, 20:14
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 27-05-2007 @ 15:44 :
Welke vragen gaan over stof die we niet hoeven te leren?
Ik heb 1, 2, 13, 25, 32 en 33 niet gemaakt, dat zijn 14 punten in totaal dus mijn score gewoon uitgerekend met score/69 x 9 + 1.7

Vond het alleen wel een beetje wazig dat je bij vraag 8 volgens het erratum altijd de punten kreeg...

Oh en ik ben ook benieuwd hoe dik 't vragen boekje bij bio is.. nu zijn ze meestal al bijna 20 pagina's, met dit grotere lettertype zou t best wel ns nog groter kunnen worden
Oud 27-05-2007, 20:31
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 27-05-2007 @ 20:14 :
Ik heb 1, 2, 13, 25, 32 en 33 niet gemaakt, dat zijn 14 punten in totaal dus mijn score gewoon uitgerekend met score/69 x 9 + 1.7

Vond het alleen wel een beetje wazig dat je bij vraag 8 volgens het erratum altijd de punten kreeg...

Oh en ik ben ook benieuwd hoe dik 't vragen boekje bij bio is.. nu zijn ze meestal al bijna 20 pagina's, met dit grotere lettertype zou t best wel ns nog groter kunnen worden
Oh dank je!

Over die dikte: Ja, shit. Bij muziek was dat boekje al dik, erg vervelend als je later nog alles door wil bladeren. Tel er bij bio dan nog maar 6 pagina's bij. Wordt leuk als je dat ding perongeluk van je tafeltje laat vallen. Voordat het weer op de goede volgorde ligt.
Oud 27-05-2007, 21:51
pino123
pino123 is offline
phoe, 2005-I is ook best moeilijk
Oud 27-05-2007, 23:40
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-05-2007 @ 12:09 :
p² + 2pq + q² is het he. en p + q = 1 (of die ook in het kwadraat?)
0,51 + 2*0,71*0,29 + 0,29^2
= 0,51 + 0,4118 + 0,0841
= 1,0

(Ik heb de opgave niet gelezen, maar zo kom ik dus ook niet op het juiste antwoord?)
Oud 28-05-2007, 00:02
Lyne
Lyne is offline
Biologie is zo moeilijk. De hoop op een 7,5 heb ik allang opgegeven, ik ga voor de 5,5 zodat ik een 7 sta.

Al weet ik niet of ik dat ga halen.
Oud 28-05-2007, 11:32
Verwijderd
Mag je je gr meenemen?
Oud 28-05-2007, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Mame schreef op 28-05-2007 @ 11:32 :
Mag je je gr meenemen?
Nee officieel niet. Ik doe het wel en dan neem ik voor de zekerheid wel een ander ding mee.
Oud 28-05-2007, 12:12
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Liesa schreef op 27-05-2007 @ 23:40 :
0,51 + 2*0,71*0,29 + 0,29^2
= 0,51 + 0,4118 + 0,0841
= 1,0

(Ik heb de opgave niet gelezen, maar zo kom ik dus ook niet op het juiste antwoord?)
De opgave: totaal 600 plantjes. 306 zijn ingesneden.
Allel voor ingesneden is H, wat is de frequentie van H?

Een plantje is dus ingesneden met genotype Hh en HH. Dit is 2pq+p^2.
2pq+p^2 = (306/600) = 0.51.

q^2 is de kans op genotype hh. Dat is 294/600 = 0.49. q = 0.7.

Gevraagd wordt de frequentie van allel H, dat is p.
p+q = 1.
Dus p = 1-0.7 = 0.3.

Ik weet niet of iemand het volgt, maar zo kom je dus op het juiste antwoord.
Oud 28-05-2007, 16:03
Sanctus
Sanctus is offline
Nog zes pagina's SAMENGEVAT en dan een examen maken. Volgens mij zijn die examens echt moeilijk.
Oud 28-05-2007, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 28-05-2007 @ 12:12 :
De opgave: totaal 600 plantjes. 306 zijn ingesneden.
Allel voor ingesneden is H, wat is de frequentie van H?

Een plantje is dus ingesneden met genotype Hh en HH. Dit is 2pq+p^2.
2pq+p^2 = (306/600) = 0.51.

p+q = 1.
Dus p = 1-0.7 = 0.3.

Ik weet niet of iemand het volgt, maar zo kom je dus op het juiste antwoord.
Ja ik snap het. Maar je kunt dus eigenlijk ook alleen het dikgedrukte doen? Danku!
Oud 28-05-2007, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Liesa schreef op 28-05-2007 @ 16:10 :
Ja ik snap het. Maar je kunt dus eigenlijk ook alleen het dikgedrukte doen? Danku!
Haha handig (alles dikgedrukt), dit bedoelde ik:

p+q = 1.
Dus p = 1-0.7 = 0.3.
Oud 28-05-2007, 16:31
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ja, volgens mij is dat alleen ook goed
Oud 28-05-2007, 17:28
liefsxarlet
liefsxarlet is offline
Weet iemand of je nou wel of niet je GR mag gebruiken dit jaar bij bio?? Ik kan het nergens vinden en volgens mij mocht het vorig jaar niet..
Oud 28-05-2007, 17:33
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
liefsxarlet schreef op 28-05-2007 @ 17:28 :
Weet iemand of je nou wel of niet je GR mag gebruiken dit jaar bij bio?? Ik kan het nergens vinden en volgens mij mocht het vorig jaar niet..
Je mag je GR niet mee maar wel een "gewone" rekenmachine
Oud 28-05-2007, 17:33
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik weet bijna zeker dat het niet mag. Bij onze schoolexamens mochten we de gr ook niet gebruiken, en mijn docent zei dat het bij het examen ook niet mag.
Ik zou dus voor de zekerheid wel een andere rekenmachine meenemen.
Oud 28-05-2007, 17:34
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
liefsxarlet schreef op 28-05-2007 @ 17:28 :
Je mag niét je grafische rekenmachine gebruiken, maar wel die van de onderbouw. Of gewoon zo'n at rondom rekenmachinetje waar je niet meer kan dan optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, wortel en zulk soort dingen.
Oud 28-05-2007, 17:36
liefsxarlet
liefsxarlet is offline
Okeyy, thnx!! Balen gek, ik wou net ff alles erin gaan zetten.. Mag ik hier niet vragen natuurlijk, maar mag het bij sk wel??
Oud 28-05-2007, 17:39
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ja
Oud 28-05-2007, 18:11
rensd
rensd is offline
Zo'n onderbouw-rekenmachine heb ik niet eens meer geloof ik.
Dan maar een van mijn zusje lenen, hardy-weinberg regel lijkt me toch vrij kut om uit het hoofd te berekenen.
Oud 28-05-2007, 20:12
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
rensd schreef op 28-05-2007 @ 18:11 :
Zo'n onderbouw-rekenmachine heb ik niet eens meer geloof ik.
Dan maar een van mijn zusje lenen, hardy-weinberg regel lijkt me toch vrij kut om uit het hoofd te berekenen.
Dat is toch gewoon p² + 2pq + q²=1?

Zeg alsjeblieft ja.
Oud 28-05-2007, 20:24
Sanctus
Sanctus is offline
Ja. Maar dat betekent als je weet dat een ziekte tot uiting komt bij homozygoot dominant, en 354 mensen hebben de ziekte, dat je de wortel uit 354 uit je hoofd moet berekenen om p te weten

Hoe dan ook, ik vind die examen echt moeilijk. Ik haal die 7,6 voor een 8 nooit.
Oud 28-05-2007, 20:24
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ja. Maar je hoeft het niet te onthouden, het staat ook in Binas, tabel 93D4 (in het register onder Hardy-Weinberg, wet van).
Oud 28-05-2007, 20:26
Sanctus
Sanctus is offline
Hebben jullie nog geweldige tips om wél een 7,6 te halen ?
Oud 28-05-2007, 20:31
rensd
rensd is offline
Ik heb een 7,7 nodig voor een 8, maar ik vind die examens vrij moeilijk.. Ik denk dat ik het maar bij een 7 moet houden.
Oud 28-05-2007, 20:34
Sanctus
Sanctus is offline
Ik denk dat ik ook maar voor een 7 ga.
Oud 28-05-2007, 21:43
Verwijderd
Ik ben heel blij sinds ik erachter ben gekomen dat mijn bio cijfer niet meedoet voor loting
Ik ga voor de 5,0. Moet toch wel lukken .
Oud 29-05-2007, 09:13
vichog
vichog is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 28-05-2007 @ 21:43 :
Ik ben heel blij sinds ik erachter ben gekomen dat mijn bio cijfer niet meedoet voor loting
Ik ga voor de 5,0. Moet toch wel lukken .
heb jij het als keuzevak erbij gekozen?
Oud 29-05-2007, 16:45
Little Sister
Little Sister is offline
Een 5 zou me vrij gelukkig stemmen eigenlijk, nou goed een zes, maar dat is ijdelheid.
Oud 29-05-2007, 18:33
gijsss
gijsss is offline
volgens www.watmoetikleren.nl komen de volgende onderwerpen/domeinen niet op het CSE

de relaties aangeven tussen de begrippen soort, populatie en ecosysteem.

toelichting:
En verder: wordt nader uitgewerkt

8
aangeven volgens welke criteria soorten zijn geordend en benoemd.

toelichting:
Soorten kunnen op grond van overeenkomst in bouw, verwantschap, verspreiding op aarde , voedsel etc. worden geordend. Ordening volgens de verwantschap heet natuurlijke ordening, de andere ordeningen zijn kunstmatig [maar niet minder zinvol !!] De bepaling van het DNA van soorten heeft tegenwoordig nogal eens als resultaat , dat een soort ergens anders in de systematiek geplaatst moet worden.

9
toelichten dat het biologische begrip soort verschillend gedefinieerd wordt door het verschil in betekenis dat wordt gehecht aan: bouw, verwantschap, mogelijkheid van vruchtbare nakomelingschap.
10
de regels van de binaire naamgeving herkennen en toepassen.

toelichting:
De wetenschappelijke naam van een soort bestaat uit twee gedeelten: de geslachtsnaam [die met een hoofdletter geschreven wordt] en de soortaanduiding [die met een kleine letter geschreven wordt] De soortnaam bestaat dus altijd uit beiden. Vaak staat de naam van de wetenschapper die de soort voor het eerst beschreven heeft er nog achter [L. voor Linnaeus]

11

een soort indelen in één van de vier rijken (planten, dieren, schimmels, bacteriën) aan de hand van afbeeldingen en gegevens over:

voedingswijze (autotroof, heterotroof);
grootte van cellen;
aan- of afwezigheid van organellen (celkern, vacuole);
aan- of afwezigheid van een celwand.

toelichting:
Zie ook tabel in BINAS. Schimmelcellen hebben dus ook een vacuole.

12
aangeven dat virussen buiten de ordening in vier rijken vallen en de reden daarvan noemen.

toelichting:
Virussen hebben geen stofwisseling als ze niet in een levende cel zitten. Ook zijn er geen enzymen.

13

aangeven dat ordening mogelijk is op grond van gemeenschappelijke afstamming;
in het bijzonder:

evolutionaire verwantschap (zie ook bouw en samenstelling DNA).

toelichting:
Zie ook eindterm 8

Structuren van organismen
14
organen en typen weefsel bij planten en de mens benoemen in afbeeldingen en de opbouw uit cellen herkennen.

toelichting:
Deze eindterm wordt nader uitgewerkt voor typen weefsels en een aantal organen met functies.

15

functie(s) van verschillende typen weefsel bij zaadplanten aangeven;
in het bijzonder:

bescherming
stevigheid
fotosynthese
transport
opslag
groei
voortplanting

toelichting:
hout is in feite transportweefsel, maar heeft als functie ook stevigheid.
Groei: toename van cellen door deling; er zijn deelweefsels in zaadplanten bij bv. worteltopjes, bij secundaire diktegroei tussen hout en bast en in de knoppen van planten. Namen voor deelweefsel: meristeem [aan top van stengel, wortel] en cambium [drie-dimensionaal als cylinder- cirkel op dwarsdoorsnede- of gedeelten hiervan]

16
functie(s) van organen bij de mens aangeven;
in het bijzonder:
stevigheid;
gaswisseling;
vertering en voedselopname;
transport;
uitscheiding;
opslag;
beweging;
voortplanting;
regulatie;
waarneming.

17
functie(s) van verschillende typen weefsel bij de mens aangeven;
in het bijzonder:
bescherming;
stevigheid;
beweging;
impulsgeleiding;
opslag;
groei;
uitscheiding.

aangeven welke weefsels en organen zaadplanten hebben voor opname van stoffen, voor transport en voor opslag en op welke wijze deze processen in deze weefsels en organen plaatsvinden.
85
randvoorwaarden voor fotosynthese noemen.
86
aangeven dat koolhydraten worden verbruikt bij opbouw, herstel, dissimilatie en vorming van reservestoffen.

toelichting:
zie ook bruto en netto primaire productie

87
aan de hand van de structuurformules polysachariden en disachariden herkennen als een aaneenschakeling van monosachariden.

toelichting:
zie ook BINAS

88

van de volgende mono-, di- en polysachariden de molecuulformule opzoeken en herkennen:

glucose
sacharose
zetmeel
glycogeen
ribose

toelichting:
zie ook BINAS

89
de reactievergelijking in molecuulformules opschrijven van de vorming van een polysacharide uit glucose.

toelichting:
bij het ontstaan van een koppeling tussen twee glucosemoleculen ontstaat telkens één molecuul H2O.

90

de processen noemen waardoor in planten stoffen getransporteerd worden in experimentele en natuurlijke situaties en het principe van deze processen uitleggen
in het bijzonder:

diffusie, waaronder osmose
actief transport
stroming

toelichting:
osmose wordt dus als een vorm van diffusie beschouwd
actief transport kost energie [bv. in de endodermis het doorgeven van de mineralen] Bij diffusie is er transport van een hogere naar een lagere concentratie; als er transport van een lagere naar een hogere concentratie optreedt is er altijd sprake van actief transport.
Stroming in een plant vindt plaats in hout- en bast [=zeef]vaten; ook binnen een cel kan stroming optreden.

91
de route aangeven van CO2 en O2 in de plant
in het bijzonder:
opname via huidmondjes;
transport via intercellulaire holten.

92
uitspraken doen over de gaswisseling van een plant op basis van gegevens over assimilatie en dissimilatie.

toelichting:
De scheikundige formules van fotosynthese [=koolstofassimilatie] en dissimilatie zijn elkaars omgekeerde. Als er CO2 verdwijnt uit een ruimte rondom een plant is er dus meer fotosynthese dan dissimilatie en omgekeerd. Denk er wel aan, dat de wortels van een plant geen fotosynthese vertonen. Kijk dus bij een examenvraag hierover goed naar wat er gemeten wordt en waar de meting plaatsvindt. Als er geen licht is vindt er slechts dissimilatie plaats. Om de fotosynthese-intensiteit te weten te komen moet je dus vaak nog rekening houden met de dissimilatie-activiteit van een plant. Daarbij wordt O2 verbruikt en CO2 gevormd.

93

aangeven langs welke weg water en anorganische stoffen vanuit de bodem tot in alle cellen van de plant getransporteerd worden
in het bijzonder:

opperhuid;
schors;
endodermis;
houtvaten;
en de processen noemen die hierbij een rol spelen
in het bijzonder:

verdamping;
stroming;
worteldruk.

toelichting:
de worteldruk is een gevolg van het actieve transport van mineralen door de endodermiscellen naar het merg; hierdoor wordt water via osmose naar het merg getransporteerd en ontstaat er een opwaartse druk in de houtvaten.

94
uitleggen onder welke omstandigheden de plant water verliest door verdamping dan wel door druppelen.

toelichting:
Er ontstaan druppels aan de plant wanneer de luchtvochtigheid erg hoog is; veel planten bezitten aan het einde van het blad de mogelijkheid om druppels te laten ontstaan; aan de buitenkant van de huidmondjes is dit niet het geval. Eigenlijk vindt verdamping plaats op de grens van plantencel en intercellulaire ruimte; het water diffundeert vervolgend door het geopende huidmondje naar buiten. Dauwvorming is weer heel iets anders. Verdamping kan alleen van een hogere luchtvochtigheid naar een lagere luchtvochtigheid.

95
aangeven dat organische stoffen vanaf bladeren en vanuit opslagweefsels via bast- en houtvaten naar alle cellen in de plant getransporteerd worden.

toelichting:
Algemeen geldt dat water en anorganische stoffen vanaf de wortels via houtvaten getransporteerd worden en dat organische stoffen vanaf de bladeren via bastvaten verder vervoerd worden naar beneden. Vanuit opslagplaatsen worden ook organische stoffen via houtvaten vervoerd.

96
aangeven dat opslag van stoffen plaatsvindt in wortels, stengels, bladeren en zaden.

hmm misschein had ik beter de link kunnen geven naar waar het staat
Oud 29-05-2007, 18:41
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wow er valt nog meer weg dan ik dacht. Wordt vast een pittig examen met veel diepgaande vragen over de stof die we wél moeten kennen.
Oud 29-05-2007, 18:46
yavanna
yavanna is offline
Hmm ik vind het niet erg dat het wegvalt alleen maak ik me dan wel zorgen over wat ze dan wél gaan vragen...
Oud 29-05-2007, 20:15
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Oke, domme vraag misschien maar ik zie het toch echt niet:

Vraag 38 uit 2004-I, over bloedgroepen. Zit er nu al een tijdje naar te kijken maar zie het niet, komt telkens op 3/16 uit

Vraag: Twee grootmoeders bloedgroep O (i i), grootvader AB (Ia Ib), hoe groot is de kans dat hun kleinkind bloedgroep B hebben?

Ik dacht, kans dat het word doorgegeven door de grootouders is ,5 (2x dus) dan zijn de genen van pa & ma dus Ib i dus de kans op Ib i of Ib Ib 3/4

Dus totale kans is 1/2 x 1/2 x 3/4 = 3/16 maar dat klopt dus niet.. het moet 5/16 zijn. Vergeet ik iets?
Oud 29-05-2007, 20:24
gijsss
gijsss is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 29-05-2007 @ 20:15 :
Oke, domme vraag misschien maar ik zie het toch echt niet:

Vraag 38 uit 2004-I, over bloedgroepen. Zit er nu al een tijdje naar te kijken maar zie het niet, komt telkens op 3/16 uit

Vraag: Twee grootmoeders bloedgroep O (i i), grootvader AB (Ia Ib), hoe groot is de kans dat hun kleinkind bloedgroep B hebben?

Ik dacht, kans dat het word doorgegeven door de grootouders is ,5 (2x dus) dan zijn de genen van pa & ma dus Ib i dus de kans op Ib i of Ib Ib 3/4

Dus totale kans is 1/2 x 1/2 x 3/4 = 3/16 maar dat klopt dus niet.. het moet 5/16 zijn. Vergeet ik iets?
daar zat ik ook mee,
maar je vergeet dat als 1 van de ouders Ia i heeft en de andere Ib i dat daar toch een Ib i (dus bloedgroep B) uit kan komen.
Oud 29-05-2007, 20:28
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
gijsss schreef op 29-05-2007 @ 20:24 :
daar zat ik ook mee,
maar je vergeet dat als 1 van de ouders Ia i heeft en de andere Ib i dat daar toch een Ib i (dus bloedgroep B) uit kan komen.
Ja daarom is de laastste kans ook 3/4.. Maar hoe bedoel je dat precies dan?
Oud 29-05-2007, 20:42
Envy
Envy is offline
Wat ik me afvroeg.. is er eigenlijk een vaste methode hoe je vragen aan moet pakken waarbij je moet vaststellen of een afwijking recessief of dominant is (aan de hand van een stamboom)? Want hoewel ik genetica zeker niet moeilijk vind, doe ik dat soort vragen vaak fout.
Oud 29-05-2007, 20:53
gijsss
gijsss is offline
P1 ii en IaIb en P2 ii en IaIb
F1 kans op Ia i = 0.5 en kans op Ib i = 0.5
F1,2 kans op Ia i = 0.5 en kans op Ib i = 0.5
(F1,2 is dus de andere ouder)
F2 heeft bloedgroep B bij:
Ib i en IbIb
je hebt 4 manieren welke allelen (?) F2 kan hebben.
1. Namelijk dat beide ouders Ia i hebben. In dit geval heeft het kind bloedgroep A of O.
2. Dat de papa Ib i heeft en mama Ia i. In dit geval is er 0.25 kans dat het kind bloedgroep B heeft.
3. Hetzelfde als hierboven, maar dan papa en mama omgedraaid. Dus ook weer 0.5 kans op bloedgroep B.
4. Beide ouders hebben Ib i, In dit geval is de kans op bloedgroep B 0.75

okee, euh haha

kans op geval 2. papa Ib i mama Ia i = 1/2 * 1/2 . Met een kruisschema is in dit geval 1/4 kans op Ib i . dus 1/2 * 1/2 * 1/4 = 1/16
kans op geval 3 dus ook 1/16
kans op geval 4. papa Ib i mama Ib i = 1/2 * 1/2. Met een kruisschema zie je dat in dit geval de kans op Ib i of IbIb 3/4 is. Dus kans op bloedgroep B = 1/2 * 1/2 * 3/4 = 3/16
1/16 + 1/16 + 3/16 = 5/16

ik kan niet echt goed uitleggen ik weet het, maar volgens mij was je vergeten dat als één van de ouders Ia i heeft, er tóch een kans is op een Ib i, dus bloedgroep B.
Oud 29-05-2007, 21:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wow voor 2005-II een 7,7.

Ik maak nog wel wat suffe foutjes, maar hopen dat ik morgen goed lees. Een examen binnen twee uur maken geeft dan ook niet een super realistisch beeld. Als ik maar niet ga twijfel en bij meerkeuzevragen probeer uit te sluiten wat écht niet kan. Want als ik dat doe komt het wel goed.

En bij open vragen volledig zijn. Volgens mij kun je bij biologie beter teveel opschrijven dan te weinig.
Oud 29-05-2007, 21:13
gijsss
gijsss is offline
Citaat:
Envy schreef op 29-05-2007 @ 20:42 :
Wat ik me afvroeg.. is er eigenlijk een vaste methode hoe je vragen aan moet pakken waarbij je moet vaststellen of een afwijking recessief of dominant is (aan de hand van een stamboom)? Want hoewel ik genetica zeker niet moeilijk vind, doe ik dat soort vragen vaak fout.
Ik denk dat je zowiezo éerst moet kijken of er een significant verschil zit tussen het aantal vrouwen en mannen wat de afwijking heeft. Als bijvoorbeeld alleen vrouwen de afwijking hebben is het namelijk dat het Xchromosomaal is en de recessief. Zo kun je ook kijken of het Xchromosomaal is, of autosomaal.

Vaak staat er ook toon aan dat de afwijking dominant / recessief is. Zo kun je uitsluiten dat als 2 personen met die afwijking een kind krijgt dat de afwijking niet heeft, dat de afwijking recessief is. En zo moet je zelf wat situaties opschruiven waarbij je uit kunt sluiten of het Xchromosomaal/autosomaal is en recessief/dominant.
Oud 29-05-2007, 21:15
TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb echt een kutgevoel voor bio morgen
Oud 29-05-2007, 21:16
sdekivit
sdekivit is offline
volledige uitleg van 2004-I geneticavraagje:

wat je moet realiseren is dat het kind of Ib Ib of Ib i kan zijn.

je weet dat oma = i i en opa = Ia Ib.

daarna ga je gewoon alle mogelijkheden af dat leidt tot een bloedgroep b.

dus: mama kan Ia i of Ib i zijn en papa kan ook Ia i of Ib i zijn kans op deze genotypen is 1/2 (aangezien deze alleen van opa afhangt)

1. mammie is Ia i en pappie is Ia i --> kans op kind = B = 0

2. mammie is Ia i en pappie is Ib i --> kans op kind = B = 1/2 * 1/2 * 1/4 = 1/16

3. mammie is Ib i en pappie is Ia i --> kans is weer 1/2 * 1/2 * 1/4 = 1/16
--> let op: dit is een andere gebeurtenis dan 2 uiteraard

4. mammie en pappie = Ib i en dan wordt de kans op bloedgroep B ineens 1/2 * 1/2 * 3/4 = 3/16

aangezien dit allemaal aparte gebeurtenissen zijn moet je de kansen optellen (zolang je in de boom naar beneden gaat moet je vermenigvuldigen)

1/16 + 1/16 + 3/16 = 5/16

clue: alle mogelijkheden uitschrijven.
Oud 29-05-2007, 21:18
TopDrop
TopDrop is offline
Trouwens. Ik zag vandaag in de examenzaal stapels zwarte bio datas liggen. Zijn er nieuwe? Zo ja, waarom nu nog even bij ons eindexamen
Oud 29-05-2007, 21:18
gijsss
gijsss is offline
@ sdekivit, na-aper
Oud 29-05-2007, 21:19
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
gijsss schreef op 29-05-2007 @ 21:13 :
Ik denk dat je zowiezo éerst moet kijken of er een significant verschil zit tussen het aantal vrouwen en mannen wat de afwijking heeft. Als bijvoorbeeld alleen vrouwen de afwijking hebben is het namelijk dat het Xchromosomaal is en de recessief. Zo kun je ook kijken of het Xchromosomaal is, of autosomaal.

Vaak staat er ook toon aan dat de afwijking dominant / recessief is. Zo kun je uitsluiten dat als 2 personen met die afwijking een kind krijgt dat de afwijking niet heeft, dat de afwijking recessief is. En zo moet je zelf wat situaties opschruiven waarbij je uit kunt sluiten of het Xchromosomaal/autosomaal is en recessief/dominant.
ga gewoon alle mogeliojkheden invullen (eerst X-chromosomaal invullen) en kijk of je mogelijkheden tegenkomt die absoluut niet kunnen. Als dat het geval is, is de aandoening autosomaal en ga je recessief invullen.en kijk weer op tegenstrijdigheden. Als dat het geval is ga je dominant invullen en kijk weer op tegenstrijdigheden.

--> dit doe je dus ook als recessief wel volledig klopt, dan kan dominant of ook kloppen of tegenstrijdigheden geven.

Als meedere mogelijkheden kunnen dan luidt het antwoord: kan niet uit de stamboom worden opgemaakt.

let op: KIJK NIET NAAR AANTALLEN. dat zeg namelijk helemaal niets aangezien je ook nog met een kans van 1/2 dat je of een jongen of meisje krijgt en aangezien er gezinnen zijn met alleen maar jongens ..... kun je daar niets over zeggen op basis van aantallen aangedane meisjes

Laatst gewijzigd op 29-05-2007 om 21:21.
Advertentie

Regels voor berichten