Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2007, 18:57
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-05-2007 @ 19:42 :
Dat is nogal in tegenspraak met het feit dat veel onaanraakbaren zich bekeren tot het Boedhisme om aan hun kaste te ontsnappen, en studenten van hogere kasten de straat op gingen om te protesteren tegen het feit dat mensen van een lagere kaste toegelaten werden op universiteiten.
De protesten van studenten waren gericht tegen de quota's (reservation bill). Niet alleen studenten uit een hogere kaste stapten daarin mee, vooraanstaande academici in het algemeen. Terecht want dat systeem bleek gewoon een ramp nadien.

Het overstappen naar andere godsdiensten is meer een symbolisch iets, daarom kwamen er ook 1000 bekeerlingen de straat op vorig jaar, uit protest. Het is niet zo dat je Hindoeïsme in India ook echt kunt verwerpen, laat staan aannemen. Dat is ook de gedachte achter het kastenstelsel.
Oud 17-05-2007, 15:22
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-05-2007 @ 19:57 :
De protesten van studenten waren gericht tegen de quota's (reservation bill).
Wat houdt dat in?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 15:38
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
juno schreef op 14-05-2007 @ 15:18 :
Iedere cultuur waarbij meisjes en vrouwen stelselmatig als minder waard worden beschouwd dan jongens vind ik knap achterlijk. Eerwraak is achterlijk. Bruidverbranding is achterlijk. Een debiel hoge bruidsschat is achterlijk, evenals een debiel hoge bruidsprijs. Gearrangeerde huwelijken op jonge leeftijd zonder inspraak van de betrokkenen is achterlijk. Dochters zijn mensen, geen handel. Infanticide op dochtertjes is achterlijk. Het rigide kastensysteem is sowieso achterlijk.

Ik snap best dat julie dat anders zien, maar jullie zijn dan ook jongens. Jullie trekken niet steeds aan het kortste eind.
Jij VINDT dat allemaal achtelijk ( ik ben het eigenlijk wel een klein beetje met je eens, daar niet van) maar die mensen weten gewoon niet beter dan dat het zo werkt in het leven. Die vinden dingen bij ons misschien weer achtelijk
Dat je zelf mag weten met wie je trouwt, of dat je tot je 16de naar school moet in plaats van dan al werken. ik noem maar wat
Oud 17-05-2007, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Donald Duck schreef op 17-05-2007 @ 16:38 :
Jij VINDT dat allemaal achtelijk ( ik ben het eigenlijk wel een klein beetje met je eens, daar niet van) maar die mensen weten gewoon niet beter dan dat het zo werkt in het leven. Die vinden dingen bij ons misschien weer achtelijk
Dat je zelf mag weten met wie je trouwt, of dat je tot je 16de naar school moet in plaats van dan al werken. ik noem maar wat
Ruimdenkend hoor!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 18:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 17-05-2007 @ 16:38 :
Jij VINDT dat allemaal achtelijk
Zodra jij een zinnige reden kunt verzinnen om vrouwen in brand te steken volg ik je in je overdreven cultuurrelativisme.
Oud 17-05-2007, 22:05
juno
juno is offline
Omdat ze niet beter weten natuurlijk.

Nou, dan schaffen we per direct alle ontwikkelingshulp af, want die mensen weten toch niet beter dan dat ze kreperen van de honger, ziektes, gebrek en oorlog.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 22:28
Verwijderd
Eh, ik vind de Nederlandse cultuur ook een beetje achterlijk. In 2004 was bijvoorbeeld maar 25% van alle managers een vrouw. Vrouwen die een hogere functie vervullen bij de overheid bedraagt maar 14%. En waar blijft onze vrouwelijke minister-president? Pakistan, Turkije en Bangladesh gingen Nederland al voor...

Oh wacht jongens! Laten we het eens niet zo ZWART/WIT zien. Dat lijkt me wel zo kosjer....
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 22:30
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 17-05-2007 @ 23:05 :

Nou, dan schaffen we per direct alle ontwikkelingshulp af, want die mensen weten toch niet beter dan dat ze kreperen van de honger, ziektes, gebrek en oorlog.
Eh, onze fantastische cultuur maakt handig misgebruik van ontwikkkelingshulp. Dus voorlopig hoeven we het nog niet af te schaffen. Maar hey laten we eerlijk zijn, Nederland doet het beter dan bv. de VS.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 22:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-05-2007 @ 23:28 :
Eh, ik vind de Nederlandse cultuur ook een beetje achterlijk. In 2004 was bijvoorbeeld maar 25% van alle managers een vrouw. Vrouwen die een hogere functie vervullen bij de overheid bedraagt maar 14%. En waar blijft onze vrouwelijke minister-president? Pakistan, Turkije en Bangladesh gingen Nederland al voor...
Door discriminatie of doelbewuste keuzes? Zoals je weet ben ik overtuigd voorstander van het recht op eigen domheid voor alle mensen in heel veel dingen, dus dat ik vind ik dan wel weer van belang. (en als jij enigsinds dezelfde vakkende volgde dit jaar dan weet je het antwoord op die vraag eigenlijk ook al )

Maar wat dat betreft is er nog wat te verbeteren. Gratis voldoende kinderopvang bijvoorbeeld. Helaas is de vorige coalitie die dat wilde niet meer, en zal de huidige gristelijke coalitie daar nooit van hun levensdagen aan beginnen.
Oud 17-05-2007, 23:03
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-05-2007 @ 23:59 :
Door discriminatie of doelbewuste keuzes? Zoals je weet ben ik overtuigd voorstander van het recht op eigen domheid voor alle mensen in heel veel dingen, dus dat ik vind ik dan wel weer van belang. (en als jij enigsinds dezelfde vakkende volgde dit jaar dan weet je het antwoord op die vraag eigenlijk ook al )
Naja discriminatie speelt zeker een rol hoor. Vrouwen kregen toch ook minder salaris dan mannen voor dezelfde functie.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:05
Verwijderd
Daarbij speelt de cultuur van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" denk ik de grootste rol. In Nederland is het gewoon not done om je kop boven het maaiveld uit te steken en vrouwen zijn van nature het meest conformistisch ingesteld.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:03 :
Naja discriminatie speelt zeker een rol hoor. Vrouwen kregen toch ook minder salaris dan mannen voor dezelfde functie.
Dat blijf ik een raar gegeven vinden weet je dat. Ik heb er over rondgebeld zelfs, maar niemand kon me vertellen of die mindere betaling nu werkelijk ongelijk is, of dat zaken als dienstverband, prestatiebeloning e.d. een rol spelen.

Zelf kan ik me niet voorstellen dat een man en een vrouw hetzelfde contract krijgen, en het loon verschilt zonder dat daar op den duur een rel over ontstaat.

Dat terwijl verschillen daarbinnen voor de rest tal van voorbeelden kennen, zoals Meph er al een noemde. Ik ken iemand die werkt als interimmanager die tegen grof geld bedrijven weer vlot trekt. Laat hem binnen op je werkplek en binnen vijf minuten weet hij hoe de verhoudingen liggen, en vijf minuten later hoe de problemen opgelost moeten worden. Dan loopt hij ook gerust op iemand af met de mededeling "je bent een lul dat je zo werkt en dat weet je zelf vast ook wel, doe het voortaan zo en zo".

De gemiddelde vrouw (okay, nu mag ik officieel gebasht worden) zie ik nog niet op zo'n manier optreden.

Dan natuurlijk de factor kind.. Veel vrouwen werken parttime (= minder salaris) als ze kinderen hebben of verwachten.. Vrouwen gaan met zwangerschapsverlof... Zeker voor kleine ondernemers speelt dat een rol. Iemand die ik ken die werkt in een bedrijf dat neuroprotheses verkoopt heeft 2 van de 14 mensen op zwangerschapsverlof en zit daardoor zwaar in de shit. Neemt die man de volgende keer een vrouw aan? Kan je het hem kwalijk nemen als hij dat niet zou doen?

Iets dat wat aan die factoren kan doen is voldoende gratis kinderopvang. Daarmee neem je de druk om parttime te gaan werken weg. Geef mannen recht op zwangerschapsverlof van een week of twee (ik garandeer je vervolgens dat slechts weinigen dat gebruiken, maar dat terzijde) en draai het salaris tijdens dat verlof terug met een symbolische 10% zodat de werkgever zich onderbewust niet 'gratis doorbetalende' voelt.. Dat zijn dingen die helpen.

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 23:25.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:20 :
Dat blijf ik een raar gegeven vinden weet je dat. Ik heb er over rondgebeld zelfs, maar niemand kon me vertellen of die mindere betaling nu werkelijk ongelijk is, of dat zaken als dienstverband, prestatiebeloning e.d. een rol spelen.

Zelf kan ik me niet voorstellen dat een man en een vrouw hetzelfde contract krijgen, en het loon verschilt zonder dat daar op den duur een rel over ontstaat.
Mijn moeder is al jaren werkzaam in de IT en geloof me maar dat er behoorlijk forse verschillen zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:03 :
Nee, sommige vrouwen verschonen gewoon liever hun baby dan dat ze carriere maken. Ookal hebben ze de juiste diploma's.
Oud 17-05-2007, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 18-05-2007 @ 00:23 :
Nee, sommige vrouwen verschonen gewoon liever hun baby dan dat ze carriere maken. Ookal hebben ze de juiste diploma's.
Waarom verschonen mannen geen babys?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:27
Verwijderd
@ T_ID, het is niet mijn bedoeling een discussie te voeren over de onvoltooide emancipatie van de Nederlandse vrouw. Ik wilde mijn punt maken: nl. we zouden culturen niet zo zwart/wit mogen benaderen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:27
Vice
Vice is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:25 :
Waarom verschonen mannen geen babys?
Geen idee. Ik ben zelf namelijk geen man.
Oud 17-05-2007, 23:28
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-05-2007 @ 00:21 :
Mijn moeder is al jaren werkzaam in de IT en geloof me maar dat er behoorlijk forse verschillen zijn.
Dat is toch wel erg jammer. Is ook bekend wat de reden is van die verschillen.
Oud 17-05-2007, 23:28
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 18-05-2007 @ 00:27 :
Geen idee. Ik ben zelf namelijk geen man.
Het doet mij denken aan de uitspraak: 'Mannen werken en vrouwen zorgen voor de kinderen' .
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:27 :
@ T_ID, het is niet mijn bedoeling een discussie te voeren over de onvoltooide emancipatie van de Nederlandse vrouw. Ik wilde mijn punt maken: nl. we zouden culturen niet zo zwart/wit mogen benaderen.
Laten we het idd houden op duidelijke excessen die niet te relativeren zijn. Je dochter 5 dagen per week naar de creche brengen of haar levend begraven zijn, in mijn bescheiden mening, twee toch lichtelijk verschillende zaken.
Oud 17-05-2007, 23:31
Vice
Vice is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:28 :
Het doet mij denken aan de uitspraak: 'Mannen werken en vrouwen zorgen voor de kinderen' .
Ik zie ook liever dat vrouwen zich meer bezig houden met carriere maken en mannen meer met het huishouden, maar ik kan die mensen nu eenmaal niet dwingen.
Oud 17-05-2007, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 18-05-2007 @ 00:31 :
Ik zie ook liever dat vrouwen zich meer bezig houden met carriere maken en mannen meer met het huishouden, maar ik kan die mensen nu eenmaal niet dwingen.
Zie hier, de 'achterlijkheid' van de Nederlandse cultuur .
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:54
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:30 :
Laten we het idd houden op duidelijke excessen die niet te relativeren zijn. Je dochter 5 dagen per week naar de creche brengen of haar levend begraven zijn, in mijn bescheiden mening, twee toch lichtelijk verschillende zaken.
Naja als je emancipatie als meetlat neemt om culturen achterlijk te kunnen noemen, is Nederland ook een beetje achterlijk. En dan laten we onze gezindrama's even buiten beschouwing...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 23:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 00:54 :
Naja als je emancipatie als meetlat neemt om culturen achterlijk te kunnen noemen, is Nederland ook een beetje achterlijk. En dan laten we onze gezindrama's even buiten beschouwing...
Nederland is idd opvallende behoudend gezien de situering en cultuur. Over het algemeen lopen we voorop in het vertrappen van ouderwetse behoudende nonsens, maar hierin kennelijk niet.

Hoewel.. Aan de andere kant hebben toch een goed aantal mensen de huidige coalitie gekozen, en pakken we ook nog steeds excessen niet aan. Eigenlijk gaat Nederland rap de verkeerde kant uit.
Oud 18-05-2007, 00:01
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 00:59 :
Nederland is idd opvallende behoudend gezien de situering en cultuur. Over het algemeen lopen we voorop in het vertrappen van ouderwetse behoudende nonsens, maar hierin kennelijk niet.

Hoewel.. Aan de andere kant hebben toch een goed aantal mensen de huidige coalitie gekozen, en pakken we ook nog steeds excessen niet aan. Eigenlijk gaat Nederland rap de verkeerde kant uit.
Je moet er altijd politiek weer bij betrekken heh .

Maar goed on topic:

De indier!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 00:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-05-2007 @ 01:01 :
De indier!
Niet generaliseren!
Oud 18-05-2007, 00:06
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-05-2007 @ 01:02 :
Niet generaliseren!
Ik had het over de Indier die zijn dochtertjes levend begraven had
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 00:58
Soundwave
Soundwave is offline
Hoeren zijn alleen in Nederland legaal. Dat lijkt mij toch wel het meest vrouwonvriendelijke wat je kan bedenken.

Zeker aangezien de meesten gedwongen worden (ook wel logisch) en mensenhandel daardoor redelijk groot is. Aangezien we een rechtsysteem hebben dat alleen lage straffen kent en eigenlijk helemaal niet wilt straffen, is het allemaal nog de moeite waard ook.

Ik vind het niet tot de Nederlandse cultuur behoren, maar achterlijk is het wel.
Oud 18-05-2007, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Soundwave schreef op 18-05-2007 @ 01:58 :
Zeker aangezien de meesten gedwongen worden (ook wel logisch) en mensenhandel daardoor redelijk groot is. Aangezien we een rechtsysteem hebben dat alleen lage straffen kent en eigenlijk helemaal niet wilt straffen, is het allemaal nog de moeite waard ook.
Amagad vijfsterrenhotel!!11~
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 15:50
Soundwave
Soundwave is offline
Je toch alleen maar hier posten om dit soort reacties te krijgen
Oud 20-05-2007, 17:48
Relief
Relief is offline
Trouwens waar maakt iedereen zich druk om? De indiers roepen toch ook niet dat Nederlanders een achterlijke cultuur hebben omdat er toevallig een man gek genoeg is om zijn hele gezin af te slachten?

Onzindiscussie.

Trouwens in India is het met de rechten van de vrouwen nog slechter gesteld. Hoezo vrouw bruidschat betalen

Laatst gewijzigd op 20-05-2007 om 17:50.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 17:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Relief schreef op 20-05-2007 @ 18:48 :
Trouwens waar maakt iedereen zich druk om? De indiers roepen toch ook niet dat Nederlanders een achterlijke cultuur hebben omdat er toevallig een man gek genoeg is om zijn hele gezin af te slachten?
En als het nou geaccepteerd was in Nederland om je eigen issues te beslechten door je gezin af te slachten en zelfmoord te plegen? Dat is het verschil tussen een voorval en een cultureel fenomeen.
Oud 20-05-2007, 17:51
Relief
Relief is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2007 @ 18:50 :
En als het nou geaccepteerd was in Nederland om je eigen issues te beslechten door je gezin af te slachten en zelfmoord te plegen? Dat is het verschil tussen een voorval en een cultureel fenomeen.
Wie zegt dat het geaccepteerd wordt daar? hij is toch opgegepakt door de politie
Oud 20-05-2007, 17:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Relief schreef op 20-05-2007 @ 18:51 :
Wie zegt dat het geaccepteerd wordt daar? hij is toch opgegepakt door de politie
Maar desondanks komt het vrij vaak voor en is het in behoudende regio's nog aardig geaccepteerd om rare dingen te doen zoals bruidschatten eisen, gedwongen huwelijken te sluiten en vrouwen te verbranden.

Bij wet is het kastesysteem ook afgeschaft. Toch wordt er geselecteerd op kaste in het onderwijs, zoals al eerder ter sprake kwam, hoewel dit tegenwoordig omgekeerd plaatsvind, en is het kastesysteem nog een goed deel van de samenleving, ondanks de officiële afschaffing. Op papier is het dus niet geaccepteerd, maar feitelijk wel.
Oud 20-05-2007, 17:57
Relief
Relief is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2007 @ 18:53 :
Maar desondanks komt het vrij vaak voor en is het in behoudende regio's nog aardig geaccepteerd om rare dingen te doen zoals bruidschatten eisen, gedwongen huwelijken te sluiten en vrouwen te verbranden.

Bij wet is het kastesysteem ook afgeschaft. Toch wordt er geselecteerd op kaste in het onderwijs, zoals al eerder ter sprake kwam, hoewel dit tegenwoordig omgekeerd plaatsvind, en is het kastesysteem nog een goed deel van de samenleving, ondanks de officiële afschaffing. Op papier is het dus niet geaccepteerd, maar feitelijk wel.
is dat trouwens cultuur zo of komt dat van hindoeisme of boedhisme?
Oud 20-05-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2007 @ 18:53 :
Bron?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 18:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-05-2007 @ 18:58 :
Bron?
Vragen naar de bekende weg, maar dit boek bijvoorbeeld.
Citaat:
Relief schreef op 20-05-2007 @ 18:57 :
is dat trouwens cultuur zo of komt dat van hindoeisme of boedhisme?
Boedhisme kent bij mijn weten geen vorm van kastesysteem. Echter, Boedhisten schijnen als 'buitenstaanders' hoger te staan dan een aantal van de laagste kasten in het Hindoeïstische kastesysteem, als ik een krantenartikel dat ik las over de religieuze trends in India mag geloven.
Oud 20-05-2007, 19:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2007 @ 19:03 :
Vragen naar de bekende weg, maar dit boek bijvoorbeeld.
Niks recenters? Het boek is gepubliceerd in 1989...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 20:00
Verwijderd
Ik ben vooral benieuwd naar de algemene acceptatie van vrouwen verbranding eigenlijk....
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 20:37
T_ID
T_ID is offline
Indiase kastelozen zoeken uitvlucht discriminatie

MUMBAI - Ongeveer 50.000 kasteloze hindoes en nomaden hebben zich zondag in India massaal tot het boeddhisme bekeerd. Op die manier willen zij ontkomen aan discriminatie.
De mensen die op een paardenrenbaan in Mumbai van religie verwisselden, voelen zich buitengesloten van het hardnekkige kastesysteem van de hindoes. Het systeem is officieel afgeschaft, maar de Indiase maatschappij is in de praktijk nog altijd verdeeld in priesters, krijgers, boeren, arbeiders en de kastelozen.
Deze laatste groep van 'onaanraakbaren' zoekt ook steeds vaker haar toevlucht tot het christendom, net als leden van nomadische stammen. Bij de ceremonie in Mumbai waren een half miljoen belangstellenden.

http://www.ad.nl/buitenland/article1399803.ece
Oud 30-05-2007, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-05-2007 @ 21:00 :
Ik ben vooral benieuwd naar de algemene acceptatie van vrouwen verbranding eigenlijk....
Haha.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten