Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2007, 21:02
Jinte
Jinte is offline
Allure, Ja ik weet niet wat regionalisme is, ik heb namelijk Terra.
Advertentie
Oud 30-05-2007, 21:08
Lethe
Lethe is offline
Ik weet ook niet wat het is.. en ik heb geen terra. Ik vroeg het aan jou maar die vraag was eigenlijk voor Mill bedoeld. Foutje!

Om het spel weer op gang te brengen:

Noem twee politieke redenen waarom Turkijke (nog) niet bij de EU mag horen.
Oud 30-05-2007, 21:10
Verwijderd
Citaat:
ook hallo schreef op 30-05-2007 @ 21:58 :
Omg ik ben jullie echt zo dankbaar voor al deze uitleggen. Het leert toch makkelijk als iemand het 'persoonlijk' uitlegt, dan dat het boek dat doet en die vierkanten van paranoide blijven nu ook wel in m'n hoofd zitten
Hehe, hopen dat het nu gevraagd wordt he En ik vind uitleggen op gele fora gaaf, daar leer je zelf ook allemaal dingen van terwijl je niet stom in een boek zit te staren. Behalve als je iets niet zeker weet en het moet opzoeken, maar toch. Toetsen van je kennis, yeah
Oud 30-05-2007, 21:12
Caps
Caps is offline
Allemaal nutteloos wat jullie doen. Er wordt niet getoets op kennis, maar gewoon op inzicht en op nieuwe situaties. Daarvoor heb je het boek helemaal niet nodig. Mijn AK leraar (jong gastje) heeft heel zo'n opleiding gedaan zonder ook maar ooit z'n boek te hebben gebruikt, lijkt me duidelijk?
Oud 30-05-2007, 21:12
ook hallo
ook hallo is offline
Regionalisme-etnische groepen krijgen binnen bestaande staat een eigen regio met bevoegdheden en verantwoordelijkheden zoals in Nigeria

dit zegt mijn samengevat
Oud 30-05-2007, 21:13
Jinte
Jinte is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 22:08 :

Om het spel weer op gang te brengen:

Noem twee politieke redenen waarom Turkijke (nog) niet bij de EU mag horen.
Ik zou zeggen
- Turkije ligt voor het grootste deel in Azie dus hoort er niet bij.
- Turkije voldoent niet een mensenrechten en andere verdragen en waordt daarom dus niet geaccepteerd als lid van EU.

Zoiets?

Nieuw:
Waarom gemeentelijke herindeling? noem 3 redenen.
Oud 30-05-2007, 21:14
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Caps schreef op 30-05-2007 @ 22:12 :
Allemaal nutteloos wat jullie doen. Er wordt niet getoets op kennis, maar gewoon op inzicht en op nieuwe situaties. Daarvoor heb je het boek helemaal niet nodig. Mijn AK leraar (jong gastje) heeft heel zo'n opleiding gedaan zonder ook maar ooit z'n boek te hebben gebruikt, lijkt me duidelijk?
Eh schat, als ze een situatie van een land geven waar 2 naties zitten en 1 natie wil een eigen staat en ze vragen hoe dit heet, dan moet je toch weten wat seperatisme is
Oud 30-05-2007, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Caps schreef op 30-05-2007 @ 22:12 :
Eerste vraag van het examen dat ik hier heb opstaan. (2004-I, voor als je het wil nazoeken.)

"Met welk begrip wordt het streven naar een volledig onafhankelijke staat gewoonlijk aangeduid?"

Veel succes met daar antwoord op geven als je geen idee hebt wat separatisme is. Ja, inzicht is heel belangrijk, maar als je geen kennis hebt, heb je ook geen donder aan je prachtige inzicht-skills. Ja, dan haal je misschien een 2,8 in plaats van een 1, zoals je mét kennis maar zónder inzicht een 5,1 haalt in plaats van een 2,8. Het is allebei belangrijk, inzicht is immers het toepassen van kennis.

En verder worden hier vragen verzonnen, dus dat zijn net zo goed nieuwe situaties.

Maar goed, ga maar fijn voetballen als je 't allemaal nutteloos vindt hier
Oud 30-05-2007, 21:20
Lethe
Lethe is offline
Caps, laat ons lekker. Ik wil het gewoon wel een beetje in mijn hoofd hebben zitten, sowieso al omdat dat een beter gevoel geeft (meer zelfvertrouwen) en bepaalde begrippen moet je gewoon echt kennen. ZOnder dat je weet wat een mid oceanische rug, een trog en een subductiezone is kom je niet heel ver

politieke redenen turkije niet bij EU:
- schending van mensenrechten
- cyprus kwestie (turkije erkent cyprus nog steeds niet als ook een deel van Griekenland).
Oud 30-05-2007, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Jinte schreef op 30-05-2007 @ 22:13 :
Ik zou zeggen
- Turkije ligt voor het grootste deel in Azie dus hoort er niet bij.
- Turkije voldoent niet een mensenrechten en andere verdragen en waordt daarom dus niet geaccepteerd als lid van EU.

Zoiets?

Nieuw:
Waarom gemeentelijke herindeling? noem 3 redenen.
- kostenbesparing
- vergroting van de bestuurskracht
- beter functioneren van het voorzieningsniveau/betere voorzieningen voor de kleine gemeente

Wanneer is een gemeentelijke herindeling geslaagd? In één zin graag, er is een heel goede maatstaf voor.
Oud 30-05-2007, 21:23
Lethe
Lethe is offline
Als de belevingswaarde van de inwoners niet geschonden is. Gokje
Oud 30-05-2007, 21:24
Jinte
Jinte is offline
Als gebied overeenkomt met gedragsruimte (metale en functionele).
Oud 30-05-2007, 21:25
Verwijderd
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 22:23 :
Als de belevingswaarde van de inwoners niet geschonden is. Gokje
Bijna. Gok nog 'es? De begrippen 'functionele gedragsruimte' en 'mentale gedragsruimte' zitten er in.
Oud 30-05-2007, 21:26
Verwijderd
Oh, Jinte heeft 'm al.

Als de nieuwe gemeentegrenzen samenvallen met de mentale en functionele gedragsruimte van de bewoners, ja
Oud 30-05-2007, 21:27
Lethe
Lethe is offline
Als de mentale gedragsruimte en de functionele gedragsruimte intact blijft. Dus:
mensen voelen zich nog steeds verbonden met hun leefgebied, en kunnen gemakkelijk gebruik maken van commerciele en niet-commerciele voorzieningen.

Zoiets?

[edit] ah, oke
Oud 30-05-2007, 21:41
Bakbord
Bakbord is offline
ik hou het op nodale regio's en zonale regio's.

leg dit maar even uit...kort en krachtig wat deze 2 dingen zijn.
Oud 30-05-2007, 21:43
ook hallo
ook hallo is offline
nodale regio:

een regio met een kern, hoe verder de mensen van deze kern afwonen, hoe minder er gebruik van wordt gemaakt

een zonale regio is homogeen , een bepaald verschijnsel is gelijk verdeel over de regio

Oke ik ben niet zo goed in uitleggen
Oud 30-05-2007, 21:44
Changshan
Changshan is offline
Ik zou je er anders een 10 voor geven.
Oud 30-05-2007, 21:44
Bakbord
Bakbord is offline
geef niet...stel jij de vraag maar..
Oud 30-05-2007, 21:45
Verwijderd
Die termen hoor ik echt voor het eerst. Welke methode hebben jullie?
Oud 30-05-2007, 21:45
Changshan
Changshan is offline
Denk dat dit van Geo zooi was.
Oud 30-05-2007, 21:46
Verwijderd
Vage shit. Nouja, ook maar even onthouden dan.
Raar dat sommige dingen gewoon niet in methode X voorkomen en in methode Y wel, terwijl je wel hetzelfde examen moet maken. Zoals eerder ook al met die gesteentecyclus.
Oud 30-05-2007, 21:47
Bakbord
Bakbord is offline
Ja, dat klopt..... zie je nou.. we hebben andere boekjes en soms echt gewoon andere termen die jullie gewoon niet hebben.

vind dat altijd maar vaag..

die gesteentecyclus, stollings - afzettings-metamorfe gesteente.

voor de rest is er geen details bekend of dergelijke in het boek

@ voormij, klopt..geo

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 21:49.
Oud 30-05-2007, 21:50
ook hallo
ook hallo is offline
O ik heb voorbeelden gevonden in m'n boek:

Een voorbeeld van een Nodale regio is het verzorgingsgebied van de Ikea. Hoe verder mensen van de winkel afwonen, hoe minder gebruik ze ervan maken

Een voorbeeld van een zonale regio zijn graanakkers, dit verschijnsel is overal gelijk

En nodale regio=functionele regio

zonale regio=homogene regio=uniforme regio
Oud 30-05-2007, 21:52
ook hallo
ook hallo is offline
Leg uit hoe de zee via de regels van de EU 'verdeeld' is (welke zones komen daarbij kijken)?
Oud 30-05-2007, 21:53
Verwijderd
Nouja, leraren zullen er wel rekening mee houden bij 't nakijken denk ik. Als er bij ons iets gevraagd wordt over nodale/nozale regio's dan weet onze leraar wel dat we dat nooit behandeld hebben en zal daar denk ik wel iets mee doen.

En 't is weer reden tot klagen bij LAKS natuurlijk. >:]

Ok, nieuwe vraag.

Maak in paint een voorbeeld van een transportnetwerk. (Met de begrippen bij elk onderdeel van 't netwerk erbij. Hint: het zijn drie onderdelen. )

Je kan je plaatje hier uploaden. Het is handig als je 'm opslaat in .jpg formaat, maar als je niet weet hoe het moet dan kan het ook wel gewoon in wat paint automatisch doet.

[edit] Oei, te laat. En het antwoord op de vorige vraag weet ik niet, behalve dat elk land recht heeft op het stuk zee ernaast, dus die mag iemand anders doen.

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 21:58.
Oud 30-05-2007, 21:54
Verwijderd
Citaat:
ook hallo schreef op 30-05-2007 @ 22:50 :
O ik heb voorbeelden gevonden in m'n boek:

Een voorbeeld van een Nodale regio is het verzorgingsgebied van de Ikea. Hoe verder mensen van de winkel afwonen, hoe minder gebruik ze ervan maken

Een voorbeeld van een zonale regio zijn graanakkers, dit verschijnsel is overal gelijk

En nodale regio=functionele regio

zonale regio=homogene regio=uniforme regio
Oh, een beetje zoals Christaller. Daar hebben wij een enorm verhaal over drempelwaarde/verzorgingsgebied/etc over.
Oud 30-05-2007, 21:58
Bakbord
Bakbord is offline
de 12 zeemijl, eigen land mag vissen, boren ect.andere land mag alleen voor doorvaart.
aansluitende 12 zeemijl.... vrij voor scheepvaart
alle bij is eez ( totaal 200 mijl). kan je alles mee doen met boren ect.

open grote zeeen is vrij, iedere marine mag slavenschepen en smokkelschepen tegenhouden en berechten volgens hun normen en wetten.
Oud 30-05-2007, 22:02
ook hallo
ook hallo is offline
Ik heb geprobeert dat netwerk te tekenen, maar mijn paintskills zijn eh niet optimaal

En niet alle begrippen kloppen

http://img107.imageshack.us/img107/9515/akym8.jpg
Oud 30-05-2007, 22:06
ook hallo
ook hallo is offline
oh en 1stelijnsknooppunt ->intercontinentaal
2delijnsknooppunt-> continentaal
3delijns->regionaal
Oud 30-05-2007, 22:10
Verwijderd
Ik bedoelde eigenlijk deze:

http://img352.imageshack.us/img352/5336/zzzzzzzxx1.jpg

Collectienetwerk: goederen worden opgehaald (bijvoorbeeld; appels bij alle appelboeren in de buurt) en naar één punt gebracht.

Transportnetwerk: goederen worden getransporteerd naar een ander punt.

Distributienetwerk: goederen worden weer verspreid (bijvoorbeeld; de appels gaan naar de verschillende AH's en groenteboeren).

Maar wat jij hebt klopt ook wel een beetje, alleen is dat volgens mij geen transportnetwerk maar een meer gedetailleerde weergave van een collectie- of distributienetwerk. Denk ik?
Oud 30-05-2007, 22:10
Lethe
Lethe is offline
Ik vind het ook raar, waarom heeft niet iedereen gewoon dezelfde methode? Lijkt me eerlijker ook.
Oud 30-05-2007, 22:12
ook hallo
ook hallo is offline
Je hebt helemaal gelijk, dit was het eerste schema wat in me opkwam.

Wij hebben hem niet zo duidelijk in ons boek staan, volgens mij noemen ze het ook wel de hub en spoke nog wat omdat het het frame van een fiets met spaken zou kunnen voorstellen
Oud 30-05-2007, 22:13
Lethe
Lethe is offline
Even een regionaal vlekje wegwerken

Hoe kan de regionale ongelijkheid binnen de EU afgenomen worden?

Om welke redenen kun je je afvragen of deze maatregelen helpen?
Oud 30-05-2007, 22:16
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 23:13 :

-Achterstandsgebieden subsidieren
-Worden de subsidies wel goed besteet? Wie controleert dat?

zoiets?
Oud 30-05-2007, 22:20
Lethe
Lethe is offline

Door de oprichting van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Een aantal doelen:
- ontwikkeling en verbetering van economische structuur van achterstandsgebieden (periferie) bijv Spanje;
- de bestrijding van langdurige werkloosheid;
- ontwikkeling netwerken in communicatie.

-Er is een sterke economische groei nodig om de verschillen weg te werken.
-Om de toenemende internationale concurrentie aan te kunnen, bevordert de EU ook de ontwikkeling in de economisch sterke en rijke gebieden. Daar wordt veel geld in gestoken, en daar profiteren vooral bedrijven van die zich in de rijke gebieden bevinden.
Oud 30-05-2007, 22:21
ook hallo
ook hallo is offline
eh bijna goed

Maar ik ga het nog even doorlezen in m'n bed en dan lekker slapen, succes allemaal morgen!
Oud 30-05-2007, 22:21
Lethe
Lethe is offline
Oh en nog iets:
Er loopt een roestgordel door Europa (binnen de sterkste gebieden van Europa liggen plekken met hele oude stagnerende industrieën). Met heel veel geld probeert de EU dit op te knappen, waardoor de rijke gebieden nog rijker worden ten opzichte van de arme gebieden.
Oud 30-05-2007, 22:23
Lethe
Lethe is offline
Trusten, en jij ook succes.
Oud 22-07-2007, 21:11
PV
PV is offline
Slaap lekker
Advertentie

Regels voor berichten