Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2007, 11:15
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Jezus christus weer zon geval van onze tering bureaucratie
1 iemand drinkt zich dood die 12 is en ze willen de leeftijd opschroeven naar 18 jaar. Wie denkt hier nou nog na deze tijd? Jongeren van 16 jaar mogen nu pas alcohol kopen, die van 12 die KOCHT HET HATUURLIJK NIET, dus wat heeft het voor zin om dan die leeftijd op te schroeven alsof ze een 12 jarige kleuter aanzien voor 16 jaar... iemand anders had het gekocht, dat was al vermeld. So what's the point? Alcohol wordt toch wel gedronken. Steeds meer dingen worden verboden zodat het allemaal gezonder enzo wordt. Nou sorry hoor maar ik ga toch echt liever op mn 70e dood terwijl ik alles heb kunnen doen wat ik wou, in plaats van 100 te worden terwijl je niks mag en totaal wordt ingekapseld door regels enzo.
Oud 16-06-2007, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Badmutssssss schreef op 16-06-2007 @ 12:15 :
Jezus christus weer zon geval van onze tering bureaucratie
1 iemand drinkt zich dood die 12 is en ze willen de leeftijd opschroeven naar 18 jaar. Wie denkt hier nou nog na deze tijd? Jongeren van 16 jaar mogen nu pas alcohol kopen, die van 12 die KOCHT HET HATUURLIJK NIET, dus wat heeft het voor zin om dan die leeftijd op te schroeven alsof ze een 12 jarige kleuter aanzien voor 16 jaar... iemand anders had het gekocht, dat was al vermeld. So what's the point? Alcohol wordt toch wel gedronken. Steeds meer dingen worden verboden zodat het allemaal gezonder enzo wordt. Nou sorry hoor maar ik ga toch echt liever op mn 70e dood terwijl ik alles heb kunnen doen wat ik wou, in plaats van 100 te worden terwijl je niks mag en totaal wordt ingekapseld door regels enzo.
Het argument voor de verhoging van de leeftijd (even los van of ik het er mee eens ben) is dat de 16-jarigen voor hun iets jongere vrienden alcohol kopen. Dat kan niet meer als de leeftijd wordt verhoogd naar 18 jaar. Natuurlijk moet dan eerst wel de huidige grens nageleefd worden.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-06-2007 @ 12:54 :
Het argument voor de verhoging van de leeftijd (even los van of ik het er mee eens ben) is dat de 16-jarigen voor hun iets jongere vrienden alcohol kopen. Dat kan niet meer als de leeftijd wordt verhoogd naar 18 jaar. Natuurlijk moet dan eerst wel de huidige grens nageleefd worden.
En kinderen van 16 hebben na de ophoging natuurlijk ook geen oudere vrienden of broers die voor hen wel even een fles willen halen.

Het maakt niet uit hoe hoog je de grens stelt, het blijft altijd zo dat jongere kinderen ook er aan komen.

Ook dat jongetje van 12 was op de een of andere manier wel aan die fles gekomen, met een grens van 18 jaar.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 16-06-2007 @ 13:09 :
En kinderen van 16 hebben na de ophoging natuurlijk ook geen oudere vrienden of broers die voor hen wel even een fles willen halen.

Het maakt niet uit hoe hoog je de grens stelt, het blijft altijd zo dat jongere kinderen ook er aan komen.

Ook dat jongetje van 12 was op de een of andere manier wel aan die fles gekomen, met een grens van 18 jaar.
Dit is natuurlijk onzin. Als je het moeilijker maakt om aan alcohol te komen, dan zullen jonge kinderen ook minder drinken. De vraag is of de verhoging van de leeftijdsgrens ook betekent dat het moeilijker wordt om aan alcohol te komen. Ik denk het niet, omdat de naleving van de leeftijdsgrens momenteel nogal slecht is. Maar gesteld dat die wel goed zou zijn, is het evident dat niet iedere 12-jarige vrienden heeft van 18 jaar of ouder en dat dus het probleem zou afnemen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 13:51
Verwijderd
verkrijgbaarheid en gebruik zijn twee losse dingen, waarom zien mensen dat niet in?

edit: omdat er kinderen zijn die zich veel te vroeg de tering in zuipen mag strax een iemand van 16/17 niet eens meer één biertje drinken.. naai je hun mee en kinderen die willen tanken zuipen zich nog steeds in coma..

Laatst gewijzigd op 16-06-2007 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 01:10
nanathenai
nanathenai is offline
Ik citeer de wijze woorden van ''Hulk'' , een poster van page1.

''maar mss dat dat jongetje maar iets van 40kg woog, voor de eerste keer ooit dronk en ze binnen 5 minuten ophad''

Ja het is triest dat ze ten eerste niet een voorzetje krijgen van pappa hoe het moet. Ook vin ik het verstandig dat dit voorval zich heeft voorgedaan want zo leer je je normale en biologische grenzen kennen qua drank. Ik dronk op 15 jarige leeftijd heel af en toe, en rond een jaar of 16 ging ik ook behoorlijk de mist in. Keiveel turkse anijsdrank gedronken 45%. ben nog de avond doorgekomen maar eenmaal thuis neemt je lichaam het verder op en toen voelde ik me slecht. stuk of 3-4 keer gekotst, mn ouders wakker gemaakt door t geluid. mn pa zei dat ik maar moest gaan slapen. de dag daarna na mn ontbijt gaf hij tips hoe het wél moest. de kunst van het drinken dan, waar je factoren als drinktempo en hoeveelheid moet weten, dat als het warm is sneller inslaat etc etc. Spijtig voor dat jongetje dattie het the hard way around heeft leren kennen, maarja ''Are you experienced?'' zei Jimi Hendrix.
Oud 17-06-2007, 09:53
Young Predator
Young Predator is offline
Lekker, een degelijke gebruiksaanwijzing betreffende alcohol van je ouders krijgen...

Nee, dat kan echt niet. Dat is hetzelfde als mijn ouders vertellen hoe ik wel een degelijke lijn moet leggen.
Oud 17-06-2007, 10:24
Verwijderd
tja, mijn moeder ging me voordat ik ooit geblowd had ook leren hoe ik een blow moest draaien.. zij had zoiets van als je het toch doet doe het dan goed..

je kan als ouder wel heel hard zeggen dat iets niet mag en je kind verder nix vertellen, maar wat schiet je kind ermee op.. alsie het wil doen doetie het toch wel, kannie maar beter weten waarie mee bezig is..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 11:54
Young Predator
Maar om nou te zeggen hoe het wel moet?

Oefen baart kunst, heb ook zelf moeten leren draaien en drinken.
Oud 17-06-2007, 14:20
Verwijderd
tja alleen betekent oefenen bij sommige 12-jarige jongetjes jezelf in coma zuipen.. een "gebruiksaanwijzing" van ouders lijkt me juist goed, en vanuit daaruit dan zelf experimenteren lijkt me een stuk gezonder..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 14:51
nanathenai
nanathenai is offline
Ik heb liever dat me ouders met me een gesprek aangaan over drank, dan dat ze me inelkaar slaan Beats the alternative
Ja het is wat apart om van ouders een soort drink voorlichting te krijgen, maarja die persoon heeft het al eerder gedaan (jarenlang zelfs) en is daar meer ervaren in. Een paar insider tips kan me geen kwaad. Fout van dat kind van 12 is dat hij niet aan zn wat oudere vrienden heeft gevraagd wat nou een redelijke dosis is, en wanneer hij moet stoppen. Niet alleen met alcohol, ook geldend voor andere middelen trouwens.
Oud 17-06-2007, 15:58
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-06-2007 @ 13:46 :
Dit is natuurlijk onzin. Als je het moeilijker maakt om aan alcohol te komen, dan zullen jonge kinderen ook minder drinken. De vraag is of de verhoging van de leeftijdsgrens ook betekent dat het moeilijker wordt om aan alcohol te komen. Ik denk het niet, omdat de naleving van de leeftijdsgrens momenteel nogal slecht is. Maar gesteld dat die wel goed zou zijn, is het evident dat niet iedere 12-jarige vrienden heeft van 18 jaar of ouder en dat dus het probleem zou afnemen.
Dit soort dingen blijven echt wel gebeuren. Het is slechts toeval dat het dit jaar een 16-jarige vriend was. En wat nou als in de krant stond dat hij 18 jaar was? Wat dan? Gaan we dan de grens opschroeven naar 21 net als in Amerika? Ik denk dat de meeste mensen moeite hebben met het accepteren van risico's die niet weg gaan. Ookal wordt wiet compleet illegaal, ik geef je €100000 als dat resulteert in 0 gevallen van schitzofrenie, veroorzaakt door wiet in Nederland.
Afname gaat vooral door goede voorlichting, kijk maar naar afrika met miljoenen gevallen van AIDS omdat ze niet eens weten wat het is...
Oud 17-06-2007, 18:05
trophus
trophus is offline

kthx
Oud 17-06-2007, 21:18
Young Predator
Nee, afname door voorlichting werkt niet, anders zouden er zulke gevallen niet meer bestaan.

Edit: als het op alcohol aankomt.
Oud 24-06-2007, 20:42
JBX
JBX is offline
Ach.. zijn van die fokking domme wanna-be coolmensjes..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Badmutssssss schreef op 17-06-2007 @ 16:58 :
Dit soort dingen blijven echt wel gebeuren. Het is slechts toeval dat het dit jaar een 16-jarige vriend was. En wat nou als in de krant stond dat hij 18 jaar was? Wat dan? Gaan we dan de grens opschroeven naar 21 net als in Amerika? Ik denk dat de meeste mensen moeite hebben met het accepteren van risico's die niet weg gaan. Ookal wordt wiet compleet illegaal, ik geef je €100000 als dat resulteert in 0 gevallen van schitzofrenie, veroorzaakt door wiet in Nederland.
Afname =/= volledige oplossing
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-06-2007 @ 13:46 :
Ja, want in Amerika, waar je pas vanaf 21 mag drinken, zijn er geen 15jarige koters die drinken? (let wel, dat is dus 6 jaar onder de grens).
In Nederland hebben we t nu over 4 jaar onder de grens.

Het is net zoiets als de maximum snelheid omlaag halen op bepaalde stukken.
De mensen die op die weg eerst 120 reden, blijven op dat stuk na de verlaging ook 120 rijden.

Je hebt wel gelijk op het punt van het toezicht op de leeftijdsgrens though.
Je kunt nog altijd te makkelijk in Nederland een fles sterke drank halen, terwijl je te jong bent. Hetzelfde geldt voor sigaretten. Of wiet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 24-06-2007 @ 23:11 :
Ja, want in Amerika, waar je pas vanaf 21 mag drinken, zijn er geen 15jarige koters die drinken? (let wel, dat is dus 6 jaar onder de grens).
In Nederland hebben we t nu over 4 jaar onder de grens.
In Nederland is het drankprobleem onder jongeren groter dan in de VS hoor. Ik wil niet zeggen dat dat door de leeftijdsgrens komt, maar je argument snijdt niet echt hout.
Citaat:
Het is net zoiets als de maximum snelheid omlaag halen op bepaalde stukken.
De mensen die op die weg eerst 120 reden, blijven op dat stuk na de verlaging ook 120 rijden.
Het kost natuurlijk tijd voordat een dergelijke maatregel effect oplevert.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 16:55
nanathenai
nanathenai is offline
Citaat:
JBX schreef op 24-06-2007 @ 21:42 :
Ach.. zijn van die fokking domme wanna-be coolmensjes..
ben ik liever arm dan rijk
Oud 25-06-2007, 17:55
Southtown
Southtown is offline
Kijk 'ns. Eén onervaren jongetje van 12 jaar drinkt zich in coma en plots willen ze leeftijdsgrens verhogen. Laat het hierbij geweten zijn: jongeren onder de leeftijdsgrens zullen *altijd* wel eens aan alcohol geraken en dat gebeurd meestal op feesten en fuiven. Feesten en fuiven afschaffen dan maar? Alsof dat zou werken. Herinner je de dagen toen alle alcohol verboden was in de V.S.? Denk je nu echt dat er geen alcohol meer was?

Ervaring is nog altijd de beste leermeester (hoewel dit geval wel extreem is). Mensen zijn nu eenmaal van nature ontdekkers: we willen zélf de dingen proberen (tja, die kindjes zien hoe de grote tieners veel plezier hebben op fuiven en hoe aan de volwassenentafel zoveel gelachen wordt tijdens feestjes waar wijn geserveerd wordt, wat denk je dan dat ze willen doen?). En ja, we moeten zelf leren wat we aankunnen.

De alcohol wegstoppen maakt het enkel maar aantrekkelijker (cliché, maar één van de wetten van de menselijke aard), dus ik zou voorstellen dat ouders hun kinderen laten kennis maken met alcohol in plaats van ze aan hun lot over te laten. Zo leren de kinderen alcohol kennen (wat ze zowieso zouden gedaan hebben) maar met het verschil dat de omgeving pakken veiliger en controleerbaarder is ("één glaasje wijn, omdat het Kerstmis is!").
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 25-06-2007 @ 18:55 :
Kijk 'ns. Eén onervaren jongetje van 12 jaar drinkt zich in coma en plots willen ze leeftijdsgrens verhogen. Laat het hierbij geweten zijn: jongeren onder de leeftijdsgrens zullen *altijd* wel eens aan alcohol geraken en dat gebeurd meestal op feesten en fuiven. Feesten en fuiven afschaffen dan maar? Alsof dat zou werken. Herinner je de dagen toen alle alcohol verboden was in de V.S.? Denk je nu echt dat er geen alcohol meer was?

Ervaring is nog altijd de beste leermeester (hoewel dit geval wel extreem is). Mensen zijn nu eenmaal van nature ontdekkers: we willen zélf de dingen proberen (tja, die kindjes zien hoe de grote tieners veel plezier hebben op fuiven en hoe aan de volwassenentafel zoveel gelachen wordt tijdens feestjes waar wijn geserveerd wordt, wat denk je dan dat ze willen doen?). En ja, we moeten zelf leren wat we aankunnen.

De alcohol wegstoppen maakt het enkel maar aantrekkelijker (cliché, maar één van de wetten van de menselijke aard), dus ik zou voorstellen dat ouders hun kinderen laten kennis maken met alcohol in plaats van ze aan hun lot over te laten. Zo leren de kinderen alcohol kennen (wat ze zowieso zouden gedaan hebben) maar met het verschil dat de omgeving pakken veiliger en controleerbaarder is ("één glaasje wijn, omdat het Kerstmis is!").
Dat ophogen van de leeftijd wilden ze al langer.

Wél kwamen er een week nadat die jongen blabla, in ene 2 afkickcentra voor aan alcohol verslaafde jongeren van onder de 16, in Rotterdam en Utrecht én een terugkeercentrum in Hoenderloo.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 16:52
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-06-2007 @ 00:01 :
In Nederland is het drankprobleem onder jongeren groter dan in de VS hoor. Ik wil niet zeggen dat dat door de leeftijdsgrens komt, maar je argument snijdt niet echt hout.
Hoe weet jij dit?
Oud 30-06-2007, 23:37
Verwijderd
Heb een jongen in me klas (zit in 2 havo/vwo) die zich ook in coma heeft gedronken. Hij ging naar een disco (ofzo iets) en toen had ie een 1,5 liter fles wodka met nog wat andere dranken erdoor mee genomen en in zijn uppie opgedronken. en tja dan begrijp ik dat je in coma komt
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 29-06-2007 @ 17:52 :
Hoe weet jij dit?
Ik weet alles.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 12:59
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-07-2007 @ 10:31 :
Ik weet alles.
Volgens mij zeg jij maar wat
Oud 01-07-2007, 20:07
Verwijderd
Wij konden vroeger redelijk makkelijk aan drank komen. Toen ik 14/15 was, was er niemand die mijn leeftijd vroeg, met sigaretten en drank niet. En bij mijn weten was ons drankmisbruik nooit zo achterlijk dat mensen zich in een coma zopen. Ik heb in een studentenvereniging gezeten en ook daar geen coma's terwijl er op een cantus en andere feesten wel behoorlijk wat doorgaat.

Zulke gevallen zijn in mijn ogen niet het probleem van verkrijgbare alcohol, maar eerder van dat het stomme mensen zijn. Natuurlijke selectie. Kijk, het kan zijn, dat verhaal van Hulk, maar dan hebben je ouders duidelijk iets gemist in je opvoeding en verdienen dus eigenlijk geen kinderen.
Klinkt grof misschien, maar ik vind het irritant dat enkele hufters hun grenzen niet kennen en de boel verpesten voor de rest.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 20:36
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-07-2007 @ 21:07 :
Wij konden vroeger redelijk makkelijk aan drank komen. Toen ik 14/15 was, was er niemand die mijn leeftijd vroeg, met sigaretten en drank niet. En bij mijn weten was ons drankmisbruik nooit zo achterlijk dat mensen zich in een coma zopen. Ik heb in een studentenvereniging gezeten en ook daar geen coma's terwijl er op een cantus en andere feesten wel behoorlijk wat doorgaat.

Zulke gevallen zijn in mijn ogen niet het probleem van verkrijgbare alcohol, maar eerder van dat het stomme mensen zijn. Natuurlijke selectie. Kijk, het kan zijn, dat verhaal van Hulk, maar dan hebben je ouders duidelijk iets gemist in je opvoeding en verdienen dus eigenlijk geen kinderen.
Klinkt grof misschien, maar ik vind het irritant dat enkele hufters hun grenzen niet kennen en de boel verpesten voor de rest.
Ik hou ervan als mensen de concepten "stomheid" en "natuurlijke selectie" in dezelfde zin gebruiken
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 21:35
Verwijderd
Stiekem staat het niet in één zin .
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 01-07-2007 @ 21:07 :

Autogordels?

En voor je weer gaat zeuren: mensen die overlijden/ernstig gewond raken zonder autogordels zijn ook ontzettend stom. Is dat een reden om de verplichting ze te dragen op te heffen? Domme mensen moet je tegen henzelf beschermen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten