Advertentie | |
|
![]() |
|
Waarom geen America's Army, want deze is gratis?
Info over Stealbeats: http://www.steelbeasts.com/ Info over Virtual Battlespaces: http://www.vbs2.com
||
Citaat:
Maar wel interresant artikel, als ik weet waar dan zou ik me nog willen aanmelden ook eigenlijk. Die spellen die genoemd worden ken ik helaas niet echt. |
![]() |
|
Ik heb wat uitgebreidere info in de Defensiekrant gevonden:
In kamer 18 van gebouw U op de Bernhardkazerne draaien zo’n 25 computers met spellen als Steal Beasts (gemechaniseerd optreden) en Virtual Battle Space II (uitgestegen optreden). De processor is een gewone Pentium IV, het besturingsprogramma Windows XP. Aan de grafische kaart wordt wel wat extra aandacht besteed. De VTO (Vak Technische Opleiding) KMA op het OTCMAN is begonnen met het opvoeren van spellen als oefenmethode. “Het gaat echter nog te veel hapsnap”, constateert Roos, naast fanatiek gamer ook nog eens nationaal militair kampioen Oriënteren. “Ik heb in dit lokaal alle draden zelf met tapejes samengebonden. Dat vind ik niet erg, maar het tekent wel de pioniersfase waarin we bezig zijn. De waarde wordt onderschat. Het scheelt toch enorm als een tankchauffeur voor hij naar buiten gaat hier al heeft rondgereden op de digitale Leusderheide.” De computer en professionele games vormen uitstekende leermiddelen vindt Roos. “Ik denk alleen dat het op sommige plekken nog moet landen.” Mark Overmars, die hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht, denkt dat gaming steeds meer invloed zal hebben bij opleidingen. “World of Warcraft wordt door tegen de tien miljoen mensen online gespeeld. De zogenoemde serious games kennen een grote opmars. In het onderwijs, bij Defensie, de medische wereld, bij de overheid, wordt steeds meer gebruikgemaakt van games”, constateert Overmars in het Algemeen Dagblad. “Denk aan vlieg- en rijsimulators, games die dienen voor beleidsondersteuning.” Kapitein Roos is het volledig eens met Overmars’ stelling dat we pas aan het begin staan van de toepassing van spellen. Dat heeft ook te maken met een generatiekloof. De babyboomers hebben over het algemeen niet veel met spelconsoles, de jeugd stapt er zo in. Dat werd wel bewezen tijdens de KL-dagen enkele weken geleden. “We bemanden daar in de sporthal vijf eilanden met elk tien computers die constant bezet waren door jeugd”, vertelt Roos. “Het mooie was dat een groepje van vijf jongens meteen begreep dat samenwerking essentieel is bij deze spellen. De groepsdynamiek is op zo’n moment enorm.” Roos zal echter niet snel afgeven op de oudere generatie. “We krijgen hier ook genoeg jonge militairen die weinig op hebben met deze games. Het mooie is echter dat juist zij met verrassende oplossingen komen en het fanatiekst worden.” We nemen Battle Space II als voorbeeld, een spel waarbij de deelnemers ‘uitgestegen’ een aantal sectoren op vijandelijke eenheden moeten veroveren. “Ik ben nog steeds verbaasd door de kracht van dit middel.” De spelers kunnen een (Nederlands) wapen kiezen met alle voordelen en beperkingen van dien. “Zo zul je merken dat staand schieten eerder een misser oplevert, net als in het echt. Bovendien kent deze versie – kosten zo’n duizend euro per licentie – geen health bar waarbij je gerust een paar treffers kunt incasseren. Ze laten het dan ook snel uit hun hoofd om overal rennend en schietend op af te gaan. Je leert echt tactisch verplaatsen in een groep. Met de kennis die ze hier opdoen, beginnen de militairen niet alleen beter voorbereid aan een oefening, maar ook met meer zelfvertrouwen. Dat is een enorme winst. Je bouwt succes in. Belangrijk daarbij is dat elke actie van de individuele militair kan worden geëvalueerd. Als instructeur kun je een verhaal vertellen, maar hier haal je iemand door een heel proces heen, waarbij alles zichtbaar is.” Het draait dan om oefeningen tot en met niveau vier, dus van individueel tot en met compagniesniveau. En ook hier is de klant koning. Er kunnen scenario’s worden gemaakt, geïntegreerd optreden met Apaches kan en als de Boxer zijn intrede doet, past men dat voertuig onmiddellijk in. “De cavaleristen kunnen nu al met de pantserinfanteristen testen wat het voor de manoeuvres betekent als de CV-90 gaat meedoen. De YPR kan de Leopard nauwelijks bijhouden, maar straks kost het de tank moeite de nieuwe pantsers bij te benen. Dat heeft flinke gevolgen voor het gemechaniseerde optreden.” Het ideaal van Roos is dat Virtual Battle Space II een module krijgt waarin (toekomstige) missiegebieden kunnen worden ingevoerd. “De mogelijkheid om geïmproviseerde explosieven (IED’s) of zelfmoordaanslagen in te bouwen, bestaat al. Het bestrijden daarvan kunnen we dus op enig moment gaan oefenen”, vult sergeant-majoor Luuk Lucardi aan. “We hebben contact gelegd met TNO om te bezien hoe we het meeste rendement uit dit leermiddel kunnen halen”, vervolgt kapitein Roos. “Daarmee moeten we dan het management overtuigen. In mijn ogen dient er een duidelijk beleid te worden uitgezet bij de krijgsmacht waarmee we aan het werk kunnen. Scenarioschrijvers op een plek, bij OTCOPN of OTCMAN”, stelt hij zich voor. “Je kunt er zelfs over denken om meer aan elkaar te koppelen voor een oefening, zodat je ook het OTCVUST erbij betrekt. Dat komt de opleidingen alleen maar ten goede. Een groepscommandant die weet wat hij niet moet doen bij een actie, straalt veel meer zelfvertrouwen uit. Er valt dus nog heel wat winst te halen.” http://www.mindef.nl/binaries/LR%20DK28_tcm15-75190.pdf
||
Citaat:
(maar, wow.. hij's duur! http://www.virtualbattlespace.com/store/ )
Laatst gewijzigd op 27-07-2007 om 18:28. |
![]() |
||
Citaat:
![]() en deel 2 is 1,107.71EUR ![]() Laatst gewijzigd op 28-07-2007 om 08:47. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar inderdaad, veel burgers zullen dat niet spelen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar anyway, ik maak hieruit op dat niemand hier op het forum bekend is met VBS ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Are you sure? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dergelijke simulaties kunnen overigens interessant zijn voor overzicht en inzicht omdat je totale controle kunt hebben over een virtuele wereld, en jij bij echte oefeningen maar moet zijn of de ideal omstandigheden om mensen dingen te leren zich voor doen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
kleine edit: 2.6 was het ![]()
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE] Laatst gewijzigd op 05-08-2007 om 12:55. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
een terugblik.... 1998 Real Virtuality engine presented. 2001 Operation Flashpoint 2003 Virtual Battlespace 1 2007 ArmedAssault / VBS2 En allemaal van dezelfde software developer. is er nu geen ENKELE OFP/ArmA gamer hier? http://www.armedassault.com |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|