Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Citaat:
Zou 'het kwade' geen universele wet kunnen zijn? Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar er bestaat geen universele overeenstemming van wat goed en kwaad is. Er zijn mensen die Hitler's acties goedkeuren, ok mensen die Hitler's acties afkeuren. Er zijn mensen die Osama bin Laden's acties goedkeuren, er zijn mensen die ze afkeuren. het is dus gewoon subjectief.
|||
Citaat:
Citaat:
- Een politie-agent schiet een moordenaar neer. - Een man wurgt zijn overspelige vrouw. - Je zusje word verkracht. Nou heeft ieder persoon een andere kijk op de gebeurtenis en een mening die je als 'slecht' of 'goed' kunt bestempelen. Maar de handeling heeft plaatsgevonden. Moorden is slecht, maar subjectief gezien kun je het als noodzakelijk zien of als zelfverdediging. De handeling blijft en ik vraag me af of die niet van een kracht komt die het fysieke equivalent is van een subjectieve 'slechtheid'.
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Dan zijn het geen geesten, maar gewoon demonen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Elke kritische vraag die gestelt wordt aan jou over je eigen standpunt, beantwoord je met een wedervraag. Wat jij aan het doen bent is onze standpunten aanvechten (die ik overgens niet eens heb ingenomen hier) ipv je eigen standpunt verdedigen.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Ik quote Joostje daar.
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Als het kwaad al in alles en iedereen zit, als een deel van jezelf, een deel van je persoonlijkheid. Hoe zou het dan ineens bezit van je kunnen nemen? Je bent het al, net zoals dat je voor een deel goed bent.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Maar ik begrijp je wel, alleen vraag ik me af of het wel zo is. Citaat:
Binnen jouw simplificatie is iedereen inderdaad schuldig. Zowel indirect als direct.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Bovendien heb ik ooit nooit beweerd dat 'het zo was', ik vroeg me alleen af waarom bezetenheid echt zou moeten zijn, als men in europa pas sinds het christendom geloofd in kwade krachten.
|
Verwijderd
|
back on topic?
![]() over exorcisme gesproken... Ik lees nog tseeds geen inbreng van iemand die het meemaakte. Toevallig heb ik in mijn omgeving mensne die wel bezig zijn met deze zaken. Met name jongeren die door glaasje draaien en andere spirituele seances in contact kwamen met the other site en er niet vrolijker van werden. Opvallend ook dat Bertines opmerking niet gereplyed wordt. Deze threat werd bijna een taalstrijd spelletje. Maar de essentie bestaat nog steeds. Occulte paranormale krachten kunnen door christelijk gebed tegen gehouden worden. Fun? onzin? asociaal van die christenen... zeg het maar. Maar feit is dat a. er veel demonen en andere kwade geesten (entiteiten) zich laten oproepen, maar moeilijk laten verwijderen b. gebed beschermd c. er machtig veel ongeloof en ontkenning is. bizar. nogmaals : zijn we niet te "verlicht"en te "rationeel" ingesteld. De drang om alles wetenschappelijk-analytisch te verklaren geeft wel een erg vooringenomen antwoord als je wil "bewijzen dat het er niet is, terwijl mensen het feitelijk ervaren. en ja, dan kom je weer aan met de geestesafwijking en de suggestie. Hum.. spreek eens een exorcist. een echte... of iemand die door glaasje draaien en andere oculte bezigheden zich liet besmetten met demonen. Misschien dat het je blik verruimd.. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- of iemand die door glaasje draaien en andere oculte bezigheden zich liet besmetten met demonen. Misschien dat het je blik verruimd.. -------------------------------------------------------------------------------- Personen met een hersenafwijking kunnen door het gebruik van een Ouija-bord, pendelen, een planchette, etc. hun eerste psychotische aanval krijgen. Dit hoeft niet altijd gelijk betekenen dat ze bezeten zijn. Zoals schizofrene personen ook niet bezeten hoeven te zijn. ---------------------- wat je zegt is waar maar, je maakt 1 klein foutje. die personen waarvan jij zegt dat ze niet bezeten hoeven zijn die kunnen dus wel bezeten zijn.
|
![]() |
Waarom probeert iedereen alles op wetenschappenlijke wijze te verklaren? Ik hoor hier dingen over allerlij medische verklaringen (schizofreen en hersenafwijking), maar heb je die medische verklaringen zelf onderzocht of ervaren? Ik denk van niet.
Hoe komt het dan dat je het daar wel mee eens bent en niet met de ervaringen die anderen vertellen over exorcisme. Uiteindelijk komt al je informatie van mensen, maar geloof je alleen de medische. Je wist van allebij niks totdat iemand je het wijsmaakte en toen geloofde je het wel. Waarom is dat zo moeilijk bij niet simpele zienbare dingen (zowieso is een schizofrenie net zo logisch als bezetenheid)? Ik geloof trouwens wel in medische wetenchap, daar niet van, maar ook in geesten wereld. En ik denk dat er zowel goede als slechte geesten zijn en engelen en demonen. Maar ik heb nog nooit iets positiefs gehoord over geesten en oproeping daarvan(ligt misschien aan mijn milieu), dus het lijkt mij dat er vooral kwade geesten zijn. |
![]() |
|
![]() |
Trouwens over dat met joostje. Ik denk niet dat hij bedoelt dat iedereen in het wilde weg moet gaan vermoorden. Hij probeert duidelijk te maken, dat wij (mensen) het moorden slecht noemen. In de natuur gebeurt het ook maar daar is het niet slecht en niet goed. Zo gaat het nou eenmaal en is het geaccepteerd. Dat is volgens mij wat Joost bedoeld.
Ik ben het daar niet mee eens. Wat bij moorden subjectiviteit is, noem ik begrijpelijkheid. Als iemand een ander koelbloedig vermoord is dat volgens mij slecht. Als je uit zelfverdediging iemand vermoord is dat net zo slecht, maar begrijpelijk. Je kon niet anders. Bij justitie hebben ze dat ook. Wanneer iemand een moord pleegt is dat fout. Maar als het begrijpelijk is wordt het geaccepteerd (zelfverdedigin, ontoerekeningsvatbaar, enz.) |
![]() |
|
![]() |
Ropco zei:
Met name jongeren die door glaasje draaien en andere spirituele seances in contact kwamen met the other site en er niet vrolijker van werden. Goed punt!Je moet geen (kwade) geesten oproepen van 'the other side' , wat in mijn ogen de hel is of de hemel.God heeft de mens naar de hemel gehaald/hel gestuurd met de bedoeling ze daar te houden.Hun dagen op aarde waren geteld en "er was gewoonweg geen plek meer voor hun".Welke idioot haalt het dan in z'n hoofd om juist die mensen die rust hebben gevonden in de "eeuwige jachtvelden", weer terug te halen, gewoon om te kijken wat er gebeurt...sick f*ck,laat die mensen in hun waarde,ze zijn heegegaan, en het was niet de bedoeling om ze te recyclen!En wat te denken van het idee dat je na dit leven, terug zult keren in een ander lichaam...de Bijbel zegt dat je eenmaal sterft en dan zult w8en op het oordeel (Hebr. 9:27.) !Evengoed denken de mensen dat wanneer zei een kwade geest oproepen zei beschikken over een geheime kracht.Bullsh*t, de duivel overmeestert je en je zult voorgoed zijn slaaf zijn!En je hoeft echt geen christen te zijn om dit te kunnen bedenken/begrijpen!En waar ik dit op baseer? Van horen zeggen ja, maar het is zeker iets om over na te denken... |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Jij doet precies hetzelfde. Jij wist ook van allebei niks, maar jij gelooft de exorcist. Citaat:
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Als jij nu het woord boom anders definieert verandert dan het object? Of hoe jij tegenover de boom staat qua gevoelswijze?
||
Citaat:
||
Citaat:
De boom verandert opzich niet, maar de manier waarop je er tegen aan kijkt. Nou is elke boom ook niet gelijk het mythische Yggdrasil -- maar een specifieke. Nou willen we wel van alles gaan definieren, maar het feit verandert niet dat er mensen bezeten zijn. Waarop ik dat basseer? Uitspraken van allerlei mensen uit verschillende landen met andere geloven -- en documentatie op verschillende mediums waar ik helaas geen toegang tot heb. Misschien is het wel een onbekende ziekte, en misschien wel meer maar het is niet iets dat afhankelijk is van een geloof. Maar wat is het? Dat vind ik interessanter dan de woordspelletjes.
||
Citaat:
||
Citaat:
Enne, wat "boom" betreft, zullen we het maar gaan ontleden in primaire en secundaire indrukken*, als Hume (of was het Locke?) REIE * Mag ik dit ook kenmerken noemen?
||
Citaat:
kun je in het kort dat van die primaire en secundaire indrukken uitleggen, ben niet al te thuis in filosofie :/
||
Citaat:
Dingen als misselijk, jaloezie, haat en liefde kun je over praten omdat je het dan op jezelf projecteerd. Als iemand anders zegt dat hij misselijk is, dan denk je aan je eigen misselijke gevoel. Het hoeft helemaal niet hetzelfde gevoel te zijn als degeen die beweerde dat hij misselijk is. Als we het over positief en negatief gaan hebben, dan kun je dat ook nog eens niet op jezelf projecteren, want dingen die iemand anders als negatief ervaart, kun jij als positief ervaren. Zelfs moord.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
maar er moet toch gegokt worden door wie die mensen bezeten worden, of waarom de uitdrijving lukt...
verder zijn mijn gokken beredeneerd en zijn wetenschappelijke stellingen vaak goedbeargumenteerd. De vergelijking met schilderij gaat mank, omdat schilderij een object is, en een vastomlijnde beschrijving heeft (net als boom trouwens ![]()
||
Citaat:
In de zaken 'goed' en 'kwaad' val je al gauw in de waanzin van subjectiviteit. Goeie (be)argumentatie is ook subjectief. Op papier is de wetenschap altijd heel helder, tot je in de praktijk terecht komt. Psychologie is ook een wetenschap, alhoewel bij elke persoon een andere therapie (of aanpak) nodig is. Genoeg ziekten met overlappende symptomen waardoor we er vaak naast zitten. Of zelfs symptomen die niet bij een ziekte horen te zijn. Als het aankomt op het menselijke gevoel is alles dus subjectief, en dit woord brengt de gevoelens ten val. Het doet ze onrecht aan, want deze gevoelens zijn echt. We voelen ze. Wij voelen dus ook kwaad, want we hebben een omschrijving aan een gevoel gegeven en niet andersom. Als dit per persoon verschilt betekent het niet dat daarom 'het kwade' niet kan bestaan.
|
![]() |
De duivel is wat mij betreft een verzinsel van de mensheid. Ik geloof er niet in, ik geloof wel in het slechte, in slechte energieën ed, dus dat mensen bezeten kunnen raken van 'iets' zou best kunnen, maar niet door de duivel.
Zelfs al is er een duivel, dat is echt geen bokje met een stafje en 2 horentjes, hoor. |
![]() |
|
tuurlijk zijn gevoelens echt, maar dat betekent niet dat goed/ kwaad bestaat. Iedereen heeft wel die gevoelens, maar goed en kwaad worden telkens anders beschreven. Hoe kan er dan een absoluut kwaad bestaan, als al het kwade subjectieve gevoelens zijn?
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat is je punt hiermee? Citaat:
Algemeen geldend goed en kwaad bestaan niet, simpelweg omdat het hardstikke subjectief is. Je kan zeggen dat JIJ moorden slecht VIND, maar je kan niet zeggen dat moorden slecht IS. Omdat dat een waardeoordeel is. Wat ik dus NIET zeg is dat de moord niet plaats vind. Je kan net zo goed niet zeggen dat slakken vies zijn, omdat niet iedereen ze vies vind. Waardeoordelen kunnen nooit als algemeen gelden.
|
![]() |
is het zo dat wij mesen goed en fout konden doen sinds "de appel" maar vanaf dat moment kunnen wij niet meer zien wat nou presies goed of fout was. daarom kregen we regels van God. die geven ons een richting over wat goed en fout is.
die regels zijn er voor de gewoone mens gemaakt lijkt mij en niet voor de gene die er een fout in gaan zoeken. iig dat lijkt mij zo
||
Citaat:
|
![]() |
|
|