Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2007, 11:15
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Sinds kinds af aan word ik ziek in de auto, vliegtuig, boot, bus en trein. Dit is ontzettend irritant omdat ik regelmatig in de auto, bus en trein zit.
Op het moment neem ik tabletjes in tegen de reisziekte maar omdat ik vanwege een chronische ziekte meer medicatie gebruik zei de apotheek dat dit niet zo'n hele goede oplossing is.
De trucjes van vooruit kijken in de auto enzo ken ik allemaal maar helpen bij mij dus absoluut niet.
De ouders van mijn vriend wonen 1,5 uur rijden bij ons vandaan en er word toch van ons verwacht dat we regelmatig op bezoek komen.
Daar komt ook nog bij dat ik straks 20 min met de bus en 3kwartier met de trein moet naar mijn nieuwe school. Iets waar ik toch behoorlijk tegen op zie.

Ik wou binnenkort naar de huisarts gaan want de apotheek vertelde me over een armbandje en een pleister ofzo? Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Of hebben jullie andere tips?
Oud 06-08-2007, 11:40
Flijn
Flijn is offline
Een huis-tuin-en-keukenmiddeltje: gember.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 11:42
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Flijn schreef op 06-08-2007 @ 12:40 :
Een huis-tuin-en-keukenmiddeltje: gember.
oooh gatverdamme.

Als ik dat eet kots ik... of ik nou in de auto zit of niet...

Maar toch bedankt
Oud 06-08-2007, 11:50
Flijn
Flijn is offline
Oh maar je hoeft het niet te eten... bij mij was de geur iig al voldoende. Maar ik was dan ook niet zo erg wagenziek.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 11:51
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Flijn schreef op 06-08-2007 @ 12:50 :
Oh maar je hoeft het niet te eten... bij mij was de geur iig al voldoende. Maar ik was dan ook niet zo erg wagenziek.
Ik ben het wel heel erg. Maar het is mischien wel te proberen.
Oud 06-08-2007, 11:54
Verwijderd
bij mij helpt t zowieso heel veel als ik genoeg gegeten heb
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 12:10
Iduna
Iduna is offline
Die reispilletjes hebben bij mij nooit gewerkt en al at ik helemaal niks, ik moest altijd overgeven. Niet een keer maar meerdere keren op de heenweg. (En nooit op de terugweg.)
Maar ik ben er gelukkig grotendeels overheen gegroeid. Destijds kreeg ik de tip mee om gemberjam op je brood te smeren en op te eten. (Maar dat heb ik nooit geprobeerd.)

Zelf had ik altijd een Chinese pepermuntolie bij me (om aan te ruiken) en zorgde ik ervoor dat ik het eerder koud had dan warm (airco op je richten of met een waaier wapperen).
Maar het beste was om te gaan slapen.

En ik geloof dat je in de bus het beste kan gaan zitten op plekken boven de wielen/in het midden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 13:54
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Bij mij hielpen alléén die pilletjes, als ik ook maar een minuut niet vooruit keek had ik de rest van de reis last van misselijkheid. Misschien vallen die pilletjes toch op de een of andere manier te combineren met je medicijnen?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 16:01
Myuki
Myuki is offline
Gembercapsules werken echt als een tierelier. En omdat het capsules zijn glijdt het zo door je keel zonder dat je het proeft.
Oud 06-08-2007, 16:02
Lente
Lente is offline
ik heb laatst bij etos van die polsbandjes gekocht die zouden helpen tegen misselijk worden. heb alleen geen idee het werkt, ze waren niet voor mij en zijn nog niet echt gebruikt.

edit: het heet sea-band

Laatst gewijzigd op 06-08-2007 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 16:28
Pluis
Pluis is offline
mijn moeder had altijd een fijn trucje, werkte bij mijn zus (die was ook heel erg wagenziek) altijd.

men neme 2 pleisters en plakt er een achter ieder oor. Op de een of andere manier snapt je evenwichtsorgaan dan wél wat er gebeurt. Lijkt me het experiment wel waard toch?
Oud 06-08-2007, 22:44
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 06-08-2007 @ 13:10 :
Die reispilletjes hebben bij mij nooit gewerkt en al at ik helemaal niks
Die dingen werken ook gewoon psychisch
Oud 06-08-2007, 23:57
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 06-08-2007 @ 13:10 :
Die reispilletjes hebben bij mij nooit gewerkt en al at ik helemaal niks, ik moest altijd overgeven. Niet een keer maar meerdere keren op de heenweg. (En nooit op de terugweg.)
Je moet ook juist eten Dan kan het natuurlijk nog wel dat het niet helpt, maar een lege maag is helemaal niet goed voor wagenziekte.
En als je alleen op de heenweg moest overgeven... psychisch? Of had je dan gewoon gegeten
Oud 07-08-2007, 10:24
Verwijderd
Ik heb deze vakantie sea bands gebruikt, heb ze gewoon bij de drogist gekocht (zorg dat je de polsbandjes krijgt en niet 1 met klittenband).

zulke dus.
Ik had vroeger ook altijd vreselijke last van wagenziekte en moest altijd voorin zitten met pilletjes, nu heb ik helemaal achterin op de derde rij gezeten (hobbelt nogal met een caravan erachter), heb 3 films gekeken, een boek gelezen, ik kon vanalles eten en had helemaal nergens last van. Kan niet garanderen dat het bij iedereen werkt maar je kan het altijd proberen, ze kosten maar 5 euro oid. Er staat op de bijsluiter beschreven hoe je ze moet dragen. Er zitten twee harde bolletjes in waar je even aan moet wennen maar na een paar minuten voel je ze niet meer.

Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 10:26.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 11:40
ekki
ekki is offline
Hoe werkt dat dan?
Oud 07-08-2007, 11:50
Verwijderd
Welke tabletjes gebruikte je? Cyclizine en Suprimal schijnen beter te werken dan Primatour. Ik vond* zelf altijd Dramamine het beste werken maar dat is niet verkrijgbaar in Nederland in Frankrijk wel en ik geloof ook in België.
En wat eten betreft: het beste eet je van te voren neutrale dingen (brood, crackers, etc), op een lege maag word je sneller misselijk maar met een zware maaltijd of veel snoep ook.
Een neef van me gebruikt altijd pleisters achter z'n oren, volgens mij wel speciaal daarvoor bedoelde pleisters, bij hem werkt dat goed maar ik heb het zelf nooit geprobeerd.

*was heel lang erg wagenziek maar ben er zo'n beetje overheen gegroeid, als ik door de voorruit kijk en niet lees gaat het nu goed.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 11:55
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 07-08-2007 @ 12:40 :
Hoe werkt dat dan?
Die bolletjes drukken op bepaalde plekken in je pols, dmv een soort acupunctuur, iets met meredianen ofzo. Ik geloof daar zelf niet zo in, maar het werkt blijkbaar wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 13:49
Verwijderd
Ik denk dat ik even naar de huisarts/apotheek zou gaan net zoals je zelf al aan gaf. Die sea bandjes hielpen bij mij voor geen meter. Die pilletjes hielpen ook niet daar kwam bij dat ik al misselijk werd van die pilletjes brr. Het schijnt dat je er over heen groeit, maar gezien je leeftijd niet. Even een bezoekje brengen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 14:11
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 06-08-2007 @ 23:44 :
'

Bewegingsziekten
Bij bewegingsziekten (reisziekte) wordt het lichaam blootgesteld aan bewegingen waaraan het niet gewend is. Er ontstaat een sensorisch conflict doordat de sensorische input vanuit het evenwichtsorgaan, de ogen en vanuit de spieren (proprioceptie) niet overeenkomt met de standaard sensorische input, opgeslagen in het geheugen. De vergelijking vindt plaats in de vestibulaire kernen en in het cerebellum. Bij een conflict geven deze impulsen af aan het braakcentrum. Bij dit traject spelen vooral acetylcholine (M) en histamine (H1) een rol. Bij bewegingsziekten (reisziekte) worden met name antihistaminica toegepast. (uit www.fk.cvz.nl)

heeft opzich niet zo veel met een psychisch effect te maken
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 14:31
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-08-2007 @ 12:50 :
Welke tabletjes gebruikte je? Cyclizine en Suprimal schijnen beter te werken dan Primatour.

Ik gebruik primatour. Dat is de enige die ik mag gebruiken bij mijn ziekte en medicatie. Maar ja ik word al misselijk bij een ritje naar de supermarkt hier in het dorp dus elke keer een tablet is ook geen oplossing. Die bandjes klinken ook goed. Het kan geen kwaad die te proberen.
Apotheek ben ik al geweest die zeggen dat ik naar de huisarts moet gaan maar dat wil ik pas doen als ik alles geprobeerd heb.
Ik word trouwens ook ziek als ik zelf rij.

Iedereen alvast bedankt voor de tips!
Oud 07-08-2007, 14:56
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
MTpower schreef op 06-08-2007 @ 23:44 :
Ja, het zit tussen je oren.

Citaat:
luchtballon schreef op 07-08-2007 @ 00:57 :
Je moet ook juist eten Dan kan het natuurlijk nog wel dat het niet helpt, maar een lege maag is helemaal niet goed voor wagenziekte.
En als je alleen op de heenweg moest overgeven... psychisch? Of had je dan gewoon gegeten
Ja, ik at dan wel wat natuurlijk. Maar het hielp niet, dus nam ik ze ook niet meer en at dan ook maar niks, want het kwam er toch weer uit. Overgeven is echt naar.

Haha, ik heb geen idee hoe dat kwam, misschien is het naar huis gaan zo'n prettig idee dat je niet meer hoeft over te geven. Maar dan kon ik wel eten, ja.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 15:00
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-08-2007 @ 15:56 :
Ja, het zit tussen je oren.

Soms wel. Ik heb alleen niet het idee dat het bij mij tussen de oren zit.
Mijn vader zei vroeger altijd dat het tussen mijn oren zat maar hij ziet nu ook wel in dat dat niet zo is.
Oud 07-08-2007, 15:44
Verwijderd
Ik heb homeopatische troep genaamd Travelin en dat helpt als een tierelier.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 15:46
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 07-08-2007 @ 16:44 :
Ik heb homeopatische troep genaamd Travelin en dat helpt als een tierelier.
Heb je dat via je huisarts gekregen of via de apotheek. Van de dingen die je zonder recept krijgt mag ik alleen die tabletjes die ik nu slik.
Oud 07-08-2007, 17:07
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 07-08-2007 @ 16:00 :
Soms wel. Ik heb alleen niet het idee dat het bij mij tussen de oren zit.
Ik bedoelde het evenwichtsorgaan, dat zit in je oren en dus ook tussen.

Maar hopelijk zit er nog een goede tip voor je bij.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 17:07
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 07-08-2007 @ 16:46 :
Heb je dat via je huisarts gekregen of via de apotheek. Van de dingen die je zonder recept krijgt mag ik alleen die tabletjes die ik nu slik.
Nee, gewoon een zweefteefwinkel ingelopen en 't eerste gepakt waarop 'tegen wagenziekte' stond, want ik moest de dag erna 8 uur in een auto zitten. Van dingen die je via de huisarts of de apotheek krijgt werd ik altijd misselijk of ik was de hele dag moe en wilde alleen maar slapen, dus vandaar.

Maar omdat het homeopatisch is lijkt het me sterk dat het niet mag in combinatie met wat je nu aan medicijnen hebt, ik zou het nog even navragen. Het kostte ook maar een euro of 5 dus je kan 't eventueel gewoon kopen en dan meenemen naar je huisarts. Dan kan hij kijken naar de ingredienten in plaats van dat je moet hopen dat hij de naam herkent en daar iets zinnigs over weet te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 00:04
koelieboelie
koelieboelie is offline
zelf rijden helpt natuurlijk het beste:
en wat ook goed werkt in de auto: je hoofd uit het raam steken tijdens het rijden
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 08:34
Maija
Maija is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 08-08-2007 @ 01:04 : je hoofd uit het raam steken tijdens het rijden [/B]
Goed plan
Oud 08-08-2007, 10:10
Mara
Mara is offline
Ik heb suprimal, dat werkt prima. Ik heb er tegenwoordig niet zo heel veel last meer van, ik krijg alleen last van regelmatig optrekken en afremmen en veel bochtjes rijden. Zolang we op de snelweg blijven heb ik nergens last van. Trein en vliegtuig heb ik ook nooit last.

Het zit bij mij niet tussen de oren, ik denk er vaak zelf niet eens aan dat ik 't kan krijgen, ik voel 't op een gegeven moment ook. Ik besef me na de rit pas ook dat ik níet misselijk ben geworden als ik wel tabletten heb geslikt

En zoals gezegd, zelf rijden helpt, dan kan ik bochtjes rijden wat ik wil en heb ik nergens last van
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Lizx schreef op 07-08-2007 @ 11:24 :
Ik heb deze vakantie sea bands gebruikt, heb ze gewoon bij de drogist gekocht (zorg dat je de polsbandjes krijgt en niet 1 met klittenband).

[afbeelding]
zulke dus.
Ik had vroeger ook altijd vreselijke last van wagenziekte en moest altijd voorin zitten met pilletjes, nu heb ik helemaal achterin op de derde rij gezeten (hobbelt nogal met een caravan erachter), heb 3 films gekeken, een boek gelezen, ik kon vanalles eten en had helemaal nergens last van. Kan niet garanderen dat het bij iedereen werkt maar je kan het altijd proberen, ze kosten maar 5 euro oid. Er staat op de bijsluiter beschreven hoe je ze moet dragen. Er zitten twee harde bolletjes in waar je even aan moet wennen maar na een paar minuten voel je ze niet meer.
die polsbandjes inderdaad. maar er zeker voor zorgen dat je GEEN klittenband-bandjes krijgt, want die snijden enorm in je pols.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 19:59
PV
PV is offline
een watje in je oor doen, als je links schrijft in je rechteroor en als je rechts schrijft in je linkeroor. Hielp bij mij redelijk goed.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 07-08-2007 @ 18:07 :
Nee, gewoon een zweefteefwinkel ingelopen en 't eerste gepakt waarop 'tegen wagenziekte' stond, want ik moest de dag erna 8 uur in een auto zitten. Van dingen die je via de huisarts of de apotheek krijgt werd ik altijd misselijk of ik was de hele dag moe en wilde alleen maar slapen, dus vandaar.

Maar omdat het homeopatisch is lijkt het me sterk dat het niet mag in combinatie met wat je nu aan medicijnen hebt, ik zou het nog even navragen. Het kostte ook maar een euro of 5 dus je kan 't eventueel gewoon kopen en dan meenemen naar je huisarts. Dan kan hij kijken naar de ingredienten in plaats van dat je moet hopen dat hij de naam herkent en daar iets zinnigs over weet te zeggen.
Ik gebruik ook travelin (van VSM) en dat werkt bij mij ook goed, ik neem er altijd eentje ong. een half uur voor ik vertrek en dan ieder uur, of als ik misselijkheid voel komen. En ze zijn ook niet vies.

Gewoon te koop bij Kruidvat ook, trouwens.

Ik heb er vooral last van als m'n moeder rijdt ( ) en in bussen als ik achter het voorste wiel zit. Dus het valt wel nog mee, maar als ik het heb, moet ik zonder pilletjes altijd overgeven en vaak krijg ik ook gigantische darmkrampen Zo leuk op vakantie wanneer er geen wc's zijn
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 16:50
Flowerless
Flowerless is offline
Ik vond de armbandjes met drukpunten juist wel te maken hebben met psychisch gebied maar laten we het er maar op houden dat dat persoonlijk is.
Vroeger heb ik ook van die pilletjes geprobeerd maar ik werd daar ook vaak duf van en dat is waarschijnlijk niet handig als je op weg bent naar school.
Wat inderdaad bij mij helpt is frisse lucht, dus in auto/trein raampje open of airco aan. In de bus kan je trouwens het best net achter de eerste (officiele) uitgang gaan zitten, dus in een normale bus net op het verhoginkje. Hier heb je om één of andere reden het minste last. Wat ook helpt is er absoluut niet aan te denken of over te piekeren terwijl je in de bus e.d. zit.

Succes

Verder hoop ik dat het bij jou met de tijd minder wordt, zo is het bij mij wel gegaan.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Flowerless schreef op 09-08-2007 @ 17:50 :
Ik vond de armbandjes met drukpunten juist wel te maken hebben met psychisch gebied maar laten we het er maar op houden dat dat persoonlijk is.
Vroeger heb ik ook van die pilletjes geprobeerd maar ik werd daar ook vaak duf van en dat is waarschijnlijk niet handig als je op weg bent naar school.
Wat inderdaad bij mij helpt is frisse lucht, dus in auto/trein raampje open of airco aan. In de bus kan je trouwens het best net achter de eerste (officiele) uitgang gaan zitten, dus in een normale bus net op het verhoginkje. Hier heb je om één of andere reden het minste last. Wat ook helpt is er absoluut niet aan te denken of over te piekeren terwijl je in de bus e.d. zit.

Succes

Verder hoop ik dat het bij jou met de tijd minder wordt, zo is het bij mij wel gegaan.
Het is vaak ook de bedoeling van die pilletjes dat je duf wordt, want dan werkt je evenwichtsorgaan minder goed, en word je dus minder snel misselijk...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2007, 19:49
Kommunist
Kommunist is offline
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 07-08-2007 @ 15:31 :
Ik gebruik primatour. Dat is de enige die ik mag gebruiken bij mijn ziekte en medicatie. Maar ja ik word al misselijk bij een ritje naar de supermarkt hier in het dorp dus elke keer een tablet is ook geen oplossing. Die bandjes klinken ook goed. Het kan geen kwaad die te proberen.
Apotheek ben ik al geweest die zeggen dat ik naar de huisarts moet gaan maar dat wil ik pas doen als ik alles geprobeerd heb.
Ik word trouwens ook ziek als ik zelf rij.

Iedereen alvast bedankt voor de tips!
even als zijstraat is dit wel ff heel grappig te lezen: ik slik sinds n jaar ofzo antihistaminia voorgeschreven door mn dermatoloog, vanwege mn chronisch exceem.
in diezelfde periode viel t me heel erg op dat ik echt uit t niets zonder problemen lang in n auto kon zitten, terwijl ik voorheen van al 5 minuten al kotsmisselijk werd, k zie ineens n verband

ik dacht voorheen dat t kwam door gewenning, dat mn evewichtsorgaan eigenlijk getrained werd, doordat ik meer in n auto zat, meer tips dan de bovenstaande kan ik je dus helaas niet geven
Met citaat reageren
Oud 19-08-2007, 19:56
LB06
LB06 is offline
Ik was vroeger ook een beetje wagenziek. Bij mij hielp het als ik het raampje open deed en mn hand een beetje buiten liet wapperen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2007, 20:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-08-2007 @ 20:43 :
Het is vaak ook de bedoeling van die pilletjes dat je duf wordt, want dan werkt je evenwichtsorgaan minder goed, en word je dus minder snel misselijk...
Ik nam een keer tijdens een lange busreis een pilletje voor wagenziekte, want ik kreeg die dag niet zoveel voedsel naar binnen (beetje hangerig) en kreeg daarom al snel een wee gevoel in m'n maag. En dat was meteen ook de enige busreis waar ik bij heb kunnen slapen. Niet misselijk en in slaap vallen. Ik vond het prettig.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 08-08-2007 @ 21:33 :
Ik gebruik ook travelin (van VSM) en dat werkt bij mij ook goed, ik neem er altijd eentje ong. een half uur voor ik vertrek en dan ieder uur, of als ik misselijkheid voel komen. En ze zijn ook niet vies.

Gewoon te koop bij Kruidvat ook, trouwens.
Haha, Kruidvat. Goed om te weten, want die van mij zijn bijna op en die zweefteefwinkel zit geenideewaarprecies in Rotterdam. Of misschien ook wel in Schiedam, ik weet het eigenlijk niet. Dus ik zat al tegen de zoektocht naar nieuwe verkooppunten op te kijken, ghe.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 17:06
BleuEyes
BleuEyes is offline
De polsbandjes werken erg goed tegen misselijkheid in de auto. Je kunt ze dacht ik gewoon kopen bij een drogist, geen idee hoe duur ze zijn.

Mijn broertje ging vroeger altijd op een (op maat gemaakt) kussen zitten, zodat hij wat hoger zat in de auto en niet misselijk werd. Ik weet niet hoe groot je bent, maar misschien dat het werkt.

Succes.
Oud 24-08-2007, 18:09
Lethe
Lethe is offline
Ik heb alleen last van wagenziekte als ik achterin zit. In de auto kan ik dan gewoon voorin gaan zitten, maar als ik met de bus ga kan dat natuurlijk vaak niet en moet ik van tevoren een reispilletje genomen hebben. Anders sta ik niet voor de gevolgen in
Oud 26-08-2007, 19:13
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Dankjewel allemaal. Voordat ik naar de huisarts ga ga ik in ieder geval die polsbandjes proberen.
Tabletjes neem ik liever niet meer. Ik slik al genoeg medicatie

Regels voor berichten