Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Bekijk resultaten poll: Of je Potter leest.
Ja 81 60.90%
Nee 52 39.10%
Aantal stemmers: 133. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2007, 18:44
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Morgan schreef op 12-08-2007 @ 19:41 :
Omdat Cedric geen Nederlandse naam is natuurlijk.

Een jongen op mijn basisschool heette zo

Maar neem nou bijvoorbeeld het woord dreuzels, dat klinkt toch niet en zo was het nog wel met meer dingen maar ik heb al jaren geen Nederlands HP boek ingekeken dus dat ben ik allemaal vergeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2007, 19:00
Verwijderd
Ik hou er niet zo van als leesvoer. Ik vind de films wel leuk om naar te kijken, alhoewel ik er niet speciaal naar de bioscoop of videotheek ga.

Verder vind noch Cedric noch Carlo niet Nederlands klinken dus waarom kozen ze dan niet voor Cedric? Ik vind 'Zweinstein' wel heel kinderachtig klinken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 12-08-2007 @ 20:00 :
Ik hou er niet zo van als leesvoer. Ik vind de films wel leuk om naar te kijken, alhoewel ik er niet speciaal naar de bioscoop of videotheek ga.

Verder vind noch Cedric noch Carlo niet Nederlands klinken dus waarom kozen ze dan niet voor Cedric? Ik vind 'Zweinstein' wel heel kinderachtig klinken.
Carlo niet? Ik ken meer Carlo's dan Cedrics En Zweinstein - tja, Hogwarts hè, dat is net zo'n kinderachtige naam. Veel Nederlanders herkennen dat hooguit niet.

En ik kan veel van de Nederlandse namen ook niet uitstaan, hoor. Dreuzels klinkt idd niet
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 19:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
White Trash schreef op 12-08-2007 @ 20:00 :
Verder vind noch Cedric noch Carlo niet Nederlands klinken dus waarom kozen ze dan niet voor Cedric?
Ze proberen altijd een beetje een equivalent te vinden die wel iets wegheeft van het origineel; Cedric kwam blijkbaar niet vaak genoeg voor in Nederland, Carlo wel en dat begint ook met een C.

Citaat:
Ik vind 'Zweinstein' wel heel kinderachtig klinken.
Het is dan ook een kinderboek.
Oud 12-08-2007, 19:29
TopDrop
TopDrop is offline
Ze zijn in deel 1 gewoon begonnen met té kinderachtige vertalingen. En die moet je in de volgende delen dan ook blijven houden. Ook al loopt het uit op een hype en ergert iedereen zich er groen en geel aan.
Oud 12-08-2007, 19:40
Balance
Balance is offline
Ik vind 'dreuzels' wel prima eigenlijk. Je went aan waar je mee begint, dus als je in het Nederlands begint dan weet je niet beter dan dreuzels, Zweinstein en Carlo.

Ik kan andersom ook zeggen dat ik muggles, Hogwarts en Cedric raar vind, maar dat is dan ook maar gebaseerd op gewenning.
Oud 12-08-2007, 19:46
Nona
Nona is offline
Dreuzels vind ik niet zo erg. Maar hoe horcrux vertaald werd (ik weet niet eens meer hoe) vond ik erg jammer. En wel meer van dat soort kleine dingetjes, vooral vertalingen van spreuken en vloeken.

In de Engelse naamgeving kun je heel veel historische links terugvinden, dat is er in het Nederlands allemaal uit. Erg jammer.
Oud 12-08-2007, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 12-08-2007 @ 20:40 :
Ik vind 'dreuzels' wel prima eigenlijk. Je went aan waar je mee begint, dus als je in het Nederlands begint dan weet je niet beter dan dreuzels, Zweinstein en Carlo.

Ik kan andersom ook zeggen dat ik muggles, Hogwarts en Cedric raar vind, maar dat is dan ook maar gebaseerd op gewenning.
Ik ben begonnen in het Nederlands en ik vind Dreuzels nog steeds knullig. Het doet me denken aan die opties die de Nederlandse vertalers hadden voor 'hobbits' toen Tolkien vertaald moest worden. Bleh. Maar andersom vind ik dingen in het Engels vaak minder knullig klinken omdat die taal altijd minder eigen is, ja
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 19:51
snoopy
snoopy is offline
Ja, ik lees de boeken over Harry Potter. En dat je zegt dat het niks is voor mensen boven de 12 geeft wel aan dat je de boeken niet hebt gelezen (of iig niet meer dan een klein stukje). Ik wilde ze eerst ook niet lezen omdat ik het stom vond dat het zo´n hype was, maar ze zijn gewoon echt goed. (oh nee... ik moet zeggen: ´ik vind´)
Oud 12-08-2007, 19:53
Tink*
Tink* is offline
Nee. Ik kijk de films wel.

En ik vind al die naamsvertalingen belachelijk. Cedric wordt Carlo, okë, maar dan vertaal je een achternaam toch niet met kanenwasser.
Oud 12-08-2007, 19:53
Magican
Magican is offline
Ik heb ze gelezen.
Oud 12-08-2007, 20:24
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-08-2007 @ 20:46 :
Dreuzels vind ik niet zo erg. Maar hoe horcrux vertaald werd (ik weet niet eens meer hoe) vond ik erg jammer. En wel meer van dat soort kleine dingetjes, vooral vertalingen van spreuken en vloeken.

In de Engelse naamgeving kun je heel veel historische links terugvinden, dat is er in het Nederlands allemaal uit. Erg jammer.
ja eh.. gruzielement geloof ik.
Oud 12-08-2007, 20:36
Bonga
Bonga is offline
woehoei.. ik was de 19e nee stemmer
Oud 12-08-2007, 20:46
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-08-2007 @ 17:16 :
Nee, want het is niets voor mensen boven de zes. Tenminste, niet voor mensen van mijn kaliber.
gutgut, wat ben je toch oud en volwassen joh.

Wat boeit het nou als volwassenen kinderboeken lezen? Ik lees ook Roald Dahl's kinderseries en Alice in Wonderland en Narnia, maar heb ook genoeg 'serieuze' boeken in mijn kast staan.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 20:48
Verwijderd
sorry ik vind hp voor kleine kinderen maar blijkbaar vind iedereen t extreem tof ofzo maar nee niks voor mij
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 20:50
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 12-08-2007 @ 21:46 :
gutgut, wat ben je toch oud en volwassen joh.

Wat boeit het nou als volwassenen kinderboeken lezen? Ik lees ook Roald Dahl's kinderseries en Alice in Wonderland en Narnia, maar heb ook genoeg 'serieuze' boeken in mijn kast staan.
Haphaphap
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 21:27
Verwijderd
Wie de schoen past...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-08-2007 @ 18:03 :
Dat komt doordat jij ook andere dingen leuk vindt die alleen bedoeld zijn voor mensen onder de 12.
ik ben benieuwd?

OT: ja, niet piepen
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:02
Uice
Uice is offline
Citaat:
snoopy schreef op 12-08-2007 @ 20:51 :
Ja, ik lees de boeken over Harry Potter. En dat je zegt dat het niks is voor mensen boven de 12 geeft wel aan dat je de boeken niet hebt gelezen (of iig niet meer dan een klein stukje).
Misschien is 'niks voor mensen onder de 12' overdreven, maar als het aankomt op karakterontwikkeling, verhaalstructuur en diepgang is Harry Potter niet als volwassen lectuur te bestempelen. Althans, het eerste boek niet, want daar heb ik toen het uitkwam in gelezen, maar ik denk niet dat de boeken op die punten veel vooruitgang hebben geboekt.
Oud 12-08-2007, 22:05
Uice
Uice is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 12-08-2007 @ 21:46 :
Wat boeit het nou als volwassenen kinderboeken lezen? Ik lees ook Roald Dahl's kinderseries en Alice in Wonderland
Roald Dahl en Alice zijn dan ook van uitzonderlijke kwaliteit, en met die laatste ben je ook zeker niet klaar op je twaalfde. Dat zijn intelligente verhalen die ik niet enkel als kinderliteratuur zou willen bestempelen.
Oud 12-08-2007, 22:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-08-2007 @ 23:02 :
Misschien is 'niks voor mensen onder de 12' overdreven, maar als het aankomt op karakterontwikkeling, verhaalstructuur en diepgang is Harry Potter niet als volwassen lectuur te bestempelen. Althans, het eerste boek niet, want daar heb ik toen het uitkwam in gelezen, maar ik denk niet dat de boeken op die punten veel vooruitgang hebben geboekt.
Het eerste boek is uitgekomen als kinderboek. De boeken daarna zijn meer op volwassenen gericht. Althans, dat heb ik me laten vertellen, want ik zelf moet nog aan deel 2 beginnen. Maar iedereen zegt dat 2 t/m 7 veel volwassener geschreven zijn.

Wanneer is iets eigenlijk volwassenen lectuur? Ik heb het idee dat dat is als genoeg volwassenen het leuk/interessant genoeg vinden. En er schijnen toch wel erg veel volwassen fans te zijn.. Maar ik weet niet hoe de 'regel' omtrent lectuur eigenlijk is.
Oud 12-08-2007, 22:07
TRA
TRA is offline
Is het niet gewoon dat de boeken met de lezer mee worden geschreven?

Deel één is geschreven voor leeftijd X, deel twee kwam een jaar later uit en is dus geschreven voor leeftijd X+1, deel drie kwam twee jaar later dan deel één uit en is geschreven voor leeftijd X+2. Logisch dat de rest van de boeken dan 'moeilijker' wordt.
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:11
Uice
Uice is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-08-2007 @ 23:05 :
Het eerste boek is uitgekomen als kinderboek. De boeken daarna zijn meer op volwassenen gericht. Althans, dat heb ik me laten vertellen, want ik zelf moet nog aan deel 2 beginnen. Maar iedereen zegt dat 2 t/m 7 veel volwassener geschreven zijn.

Wanneer is iets eigenlijk volwassenen lectuur? Ik heb het idee dat dat is als genoeg volwassenen het leuk/interessant genoeg vinden. En er schijnen toch wel erg veel volwassen fans te zijn.. Maar ik weet niet hoe de 'regel' omtrent lectuur eigenlijk is.
Nou ja, het is ook een beetje onzin want The Da Vinci Code is natuurlijk ook 'volwassen' lectuur en dat gaat niet veel dieper dan Potter. Het is vooral de uiterst eenvoudige, kinderachtige schrijfstijl die Harry Potter voor mij een typisch kinderboek maakte.
Oud 12-08-2007, 22:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-08-2007 @ 23:11 :
Nou ja, het is ook een beetje onzin want The Da Vinci Code is natuurlijk ook 'volwassen' lectuur en dat gaat niet veel dieper dan Potter. Het is vooral de uiterst eenvoudige, kinderachtige schrijfstijl die Harry Potter voor mij een typisch kinderboek maakte.
Ja dat vond ik in deel 1 ook heel erg inderdaad aanwezig ja, maar het maakte het boek voor mij d'r niet veel minder op.
Ik ben uiteraard wel benieuwd of ik er wat van merk dat deel 2 volwassener zou zijn.
Oud 12-08-2007, 22:43
coopergirl
coopergirl is offline
Nee, ik heb nooit een Potter gelezen.
Oud 12-08-2007, 22:44
Verwijderd
Ja, ik ben redelijk geobsedeerd. Maar misschien ben ik wel gewoon autistisch
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:48
Uice
Uice is offline
Je hebt in ieder geval een behoorlijke fascinazi.
Oud 12-08-2007, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 12-08-2007 @ 23:48 :
Je hebt in ieder geval een behoorlijke fascinazi.
mag ik je aanraken?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:49
Uice
Uice is offline
Jij altijd.
Oud 12-08-2007, 22:49
trophus
trophus is offline
Nee, ik heb wel wat beters te doen ;x
Oud 12-08-2007, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 12-08-2007 @ 23:49 :
Jij altijd.
de rest niet? dat is discriminazi!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:52
Verwijderd
zo, dat is ook weer uitgemolken
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:53
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
ecnelis schreef op 12-08-2007 @ 23:50 :
de rest niet? dat is discriminazi!
Ja, maar zo ben ik. Er zijn nu eenmaal mensen op het forum die ik liever niet aan mijn lichaam heb. Maar jij bent een uitzondering, want jij behoort tot de Bloem der Nazi.
Oud 12-08-2007, 22:55
Verwijderd
ik ben allergisch voor bloemen!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:56
Uice
Uice is offline
Voor alle bloemen?

We moeten trouwens niet te offtopic gaan, want de fb's hier zijn echt vette nazi's.
Oud 12-08-2007, 22:56
TRA
TRA is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-08-2007 @ 23:56 :
Voor alle bloemen?

We moeten trouwens niet te offtopic gaan, want de fb's hier zijn echt vette nazi's.
Ach, die zijn er toch niet.

Balance is geen fb meer hier hè... dus er is nooit iemand meer.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:57
Verwijderd
♥ ik zie dat ik een modewoord heb gecreeërd ♥
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:57
TRA
TRA is offline
Citaat:
Sylph schreef op 12-08-2007 @ 23:57 :
♥ ik zie dat ik een modewoord heb gecreeërd ♥
Nee, gereproduceerd, zestig jaar geleden was het ook al een modewoord. Vooral in Duitsland.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 23:01
Tink*
Tink* is offline
Jullie zijn grappig.
Oud 12-08-2007, 23:03
Balance
Balance is offline
Citaat:
Tink* schreef op 13-08-2007 @ 00:01 :
Jullie zijn offtopic.
Oud 12-08-2007, 23:03
TRA
TRA is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-08-2007 @ 00:03 :
Rebels.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 23:04
Uice
Uice is offline
Het is hier verkloot mijn quote niet.

Maar goed, in tegenstelling tot wat sommige mensen schijnen te denken heb ik niet echt een waardeoordeel over Harry Potter, ik vind het gewoon niks om zo geobsedeerd over te zijn voor mensen van 15+.
Oud 12-08-2007, 23:38
mepsteen
mepsteen is offline
enig normaal persoon ouder als 15 heeft ook geen echte obsessies meer. dat betekend niet dat je het niet leuk kan/mag vinden. Ik vond het een erg vermakelijke reeks om te lezen, maar ik ben zéker niet geobsedeerd. (naamzoek severus)
Oud 12-08-2007, 23:41
Verwijderd
betekent
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 23:46
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-08-2007 @ 00:41 :
betekent
boeiend, ik vind de d mooier.
Oud 12-08-2007, 23:47
fromBALKAN :D
Whuhuhu, ik heb het op 50% gebracht

Ontopic:

Dat soort boeken trekken me niet, ik lees nog boeken van Carry Slee en kippenvel boeken.
Ik ben gewoon nog te dom om boeken te lezen die dikker zijn dan 175 bladzijden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 23:48
Verwijderd
Citaat:
fromBALKAN schreef op 13-08-2007 @ 00:47 :
Whuhuhu, ik heb het op 50% gebracht

Ontopic:

Dat soort boeken trekken me niet, ik lees nog boeken van Carry Slee en kippenvel boeken.
Ik ben gewoon nog te dom om boeken te lezen die dikker zijn dan 175 bladzijden.
oy gevalt, carry slee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 12-08-2007 @ 23:05 :
Wanneer is iets eigenlijk volwassenen lectuur?
Als kinderen het stom of onbegrijpelijk vinden, en (sommige) volwassenen het leuk vinden.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 10:01
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Nou is er wel een waanzinnig verschil tussen de boeken van Carry Slee en die van J.K. Rowling. Harry Potter wordt ouder en gaat aardig puberen, da's wel te merken dat 'ie in de boeken groeit. Nou ja, meestal wel. Die boeken van Carry Slee hebben allemaal dezelfde rode draad. Jongen met probleem is verliefd op meisje met probleem, jongen en meisje weten dat niet van elkaar, jongen en meisje hebben allebei ook problemen met hun vrienden, vaak door probleem #1 veroorzaakt, en voíla, uiteindelijk worden de problemen opgelost en de jongen en meisje vinden elkaar en leven nog lang en gelukkig.
... Ik heb er wel een paar gelezen en op de basischool heb ik er vele boekbesprekingen over gehoord en zijn er een aantal voorgelezen in de klas.
Reageren

Regels voor berichten