Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2007, 20:35
Love & Peace
Love & Peace is offline
China beweert dat de EU goederen uit het land wil tegenhouden uit politieke overwegingen om zo de eigen markt te beschermen. "Compleet verzonnen", zo bestempelt handelscommissaris van de EU Peter Mandelson de beschuldiging.

Dat meldt EUobserver. China beweert dat de EU goederen uit het land wil tegenhouden uit politieke overwegingen om zo de eigen markt te beschermen.

Made in China

Chinese officials vinden dat de maatregel van de EU om goederen tegen te houden een nieuwe trend is in de demonisering van het Chinese product. "Het is onverantwoordelijk van Europa om het 'Made in China' in zo'n kwaad daglicht te stellen", aldus Li Changjiang, hoofd van de Chinese waakhond voor veiligheidszaken.

Volgens Mandelson is er absoluut geen sprake van demonisering. "Het is een kwestie van gezondheid en niet van handel", aldus de EU-commissaris. Hij waarschuwt China om vooral geen vergeldingsacties te ondernemen. "Anders zal de EU hier gepast op reageren", aldus Mandelson.

Gevaar

Vorige week maakt de Europese Commissie bekend dat er betere controle moet komen op Chinees speelgoed dat een gevaar vormt voor de veiligheid van de Europese consument. Aanleiding voor deze maatregelen zijn problemen met Chinese producten van speelgoedgiganten Mattel en Fisher Price.

Ook de afgelopen dagen zijn in producten uit China stoffen gevonden die een gevaar vormen voor de gezondheid. Zo kondigde beddenfabrikant Beter Bed aan 1.300 uit China geïmporteerde matrassen terug te halen. De matrassen bevatten te hoge concentraties van onder meer de kankerverwekkende stof benzeen.

Volgens de Commissie komt de veiligheid in het gedrang doordat de Chinezen te goedkoop willen produceren en de overheid de kwaliteit onvoldoende controleert.
Bron
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2007, 20:36
Verwijderd
Oké.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 20:43
Gatara
Gatara is offline
En EU-bedrijven werken daar ook natuurlijk vrijwillig aan mee....
Oud 21-08-2007, 21:39
T_ID
T_ID is offline
Ja, waarom die gekke Europeanen nou geen giftige rotzooi willen... Compleet raadsel.
Oud 21-08-2007, 23:42
AzN
AzN is offline
Oud 22-08-2007, 13:11
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 22:39 :
Ja, waarom die gekke Europeanen nou geen giftige rotzooi willen... Compleet raadsel.
De vraag is dus in hoeverre dat ook waar is, en in hoeverre er beeldvorming is door de berichtgeving.

Europese bedrijven hebben er natuurlijk wel flink baat bij dat de chinese producten in zo'n slecht daglicht staan.
Oud 22-08-2007, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Twanos schreef op 22-08-2007 @ 14:11 :
De vraag is dus in hoeverre dat ook waar is, en in hoeverre er beeldvorming is door de berichtgeving.

Europese bedrijven hebben er natuurlijk wel flink baat bij dat de chinese producten in zo'n slecht daglicht staan.
Dat is de vraag. Bedrijven hebben er natuurlijk nooit baat bij als ze zelf spul terug moeten halen. Verder zijn er veel bedrijven die goedkoop Chinees spul importeren, die er ook geen baat bij hebben als Chinese goederen in een slecht daglicht komen te staan.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 13:24
Joostje
Joostje is offline
mja, normaal zeg je als een bedrijf slechte goederen exporteert hey, jij gemeen bedrijf, doe dat niet!

Om nou alleen bij chineze bedrijven het oer de nationaliteit te hebben is gewoonweg xenofoob.
Oud 22-08-2007, 14:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Twanos schreef op 22-08-2007 @ 14:11 :
Niet echt, de meeste bedrijven uit China die in de fout gaan zijn subcontractors. Het kost Beter Bed ook geld om die giftige matrassen terug te halen en te vernietigen.

En met links en rechts opduikende gifschandelen en een ter dood veroordeelde directeur van de Chinese variant van de Voedsel en Waren Autoriteit denk ik dat je wel degelijk van een trend kunt spreken.

De eerste echt Chinese auto die hier op de markt werd gebracht is verboden en de importeur gestopt met de zaken omdat de auto echt onveilig was. Ik heb een proefrit met dat ding, de Landwind, mogen maken, en ook over de remmen, stuurinrichting en versnellingsbak was echt niet naar huis te schrijven.

Daarnaast is algemeen bekend dat China slechts doet aan kwaliteit om een markt binnen te dringen, en het daarna gewoon de grootste crap voor de laagst mogelijke prijs is.
Oud 22-08-2007, 14:14
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-08-2007 @ 14:15 :
Dat is de vraag. Bedrijven hebben er natuurlijk nooit baat bij als ze zelf spul terug moeten halen. Verder zijn er veel bedrijven die goedkoop Chinees spul importeren, die er ook geen baat bij hebben als Chinese goederen in een slecht daglicht komen te staan.
zover ik het gevolgd heb was de ophef vooral over consumentengoederen (speelgoed e.d.) Waarbij het dus gaat om concurrenten van Europese bedrijven.

Ik zeg trouwens niet dat het onzin is dat er slechte goederen komen, het was slechts een reactie op T_ID.
Het stuk ging nou juist over demoniseren, en dat werd genegeerd in zijn post.
Oud 22-08-2007, 14:15
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-08-2007 @ 15:11 :
Niet echt, de meeste bedrijven uit China die in de fout gaan zijn subcontractors. Het kost Beter Bed ook geld om die giftige matrassen terug te halen en te vernietigen.

En met links en rechts opduikende gifschandelen en een ter dood veroordeelde directeur van de Chinese variant van de Voedsel en Waren Autoriteit denk ik dat je wel degelijk van een trend kunt spreken.

De eerste echt Chinese auto die hier op de markt werd gebracht is verboden en de importeur gestopt met de zaken omdat de auto echt onveilig was. Ik heb een proefrit met dat ding, de Landwind, mogen maken, en ook over de remmen, stuurinrichting en versnellingsbak was echt niet naar huis te schrijven.

Daarnaast is algemeen bekend dat China slechts doet aan kwaliteit om een markt binnen te dringen, en het daarna gewoon de grootste crap voor de laagst mogelijke prijs is.
Als er in China zelf ook ophef over is, wat dus blijkt dan kun je dus inderdaad wel over een trend spreken en is het bericht in de OP dus gewoon onzin.
Oud 22-08-2007, 14:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Twanos schreef op 22-08-2007 @ 15:15 :
Als er in China zelf ook ophef over is, wat dus blijkt dan kun je dus inderdaad wel over een trend spreken en is het bericht in de OP dus gewoon onzin.
Ik denk dat die man eerder geëxecuteerd is omdat hij gepakt is met steekpenningen dan omdat het de partijbonzen iets kan schelen dat kinderen in het Westen stikken in giftig speelgoed.
Oud 22-08-2007, 14:25
MH
MH is offline
Denk dat Chinese producten niet echt de beste zijn. En wie het wil hebben over eerlijke producten, kan beter helemaal geen producten uit dat land kopen, met het oog op de matige arbeidsvoorwaarden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 14:47
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-08-2007 @ 15:18 :
Ik denk dat die man eerder geëxecuteerd is omdat hij gepakt is met steekpenningen dan omdat het de partijbonzen iets kan schelen dat kinderen in het Westen stikken in giftig speelgoed.
Ze kunnen dat ook doen om een signaal af te geven naar de rest van de wereld: "wij nemen veiligheid wel serieus", ten bate van de handel. Maar goed ik heb daar niks over gelezen.
Oud 25-08-2007, 22:02
beathead
beathead is offline
Schijt aan de Chinese overheid. Ze houden daar nog altijd gans Tibet gegijzeld.
Tis raar dat de Amerikanen geen behoefte hebben om de Tibetanen te bevrijden. Te weinig olie in de streek zeker? ''En China's economie levert geld op , dus laten we die spleetogen maar met rust, meneer Bush''
Oud 26-08-2007, 08:29
Joostje
Joostje is offline
De Chinezen hebben wel WMD's vandaar,
Oud 26-08-2007, 11:40
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 22-08-2007 @ 15:18 :
Direct kan ze dat natuurlijk niets schelen, maar indirect kan het ze natuurlijk wél schelen dat de Chinese producten daardoor een slechte naam krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 13:44
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Joostje schreef op 22-08-2007 @ 14:24 :
mja, normaal zeg je als een bedrijf slechte goederen exporteert hey, jij gemeen bedrijf, doe dat niet!

Om nou alleen bij chineze bedrijven het oer de nationaliteit te hebben is gewoonweg xenofoob.
Ik denkt dat er veel meer speelt dan xenofobie. Tegen de goedkope Chinese producten valt op eerlijke wijze niet op te concurreren, dus verzint men een of ander lulverhaal over ongezondheid, om de toegang van deze producten tot de Europese markt te kunnen ontzeggen.

Xenofobie speelt dan alleen een rol bij de acceptatie van dit argument, maar de wil om een tegenargument te vormen komt van dieper.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 13:51
Young Predator
Young Predator is offline
maatschappelijke verantwoordelijke ondernemingen
Oud 27-08-2007, 22:50
beathead
beathead is offline
Citaat:
Joostje schreef op 26-08-2007 @ 09:29 :
De Chinezen hebben wel WMD's vandaar,
lol
Oud 28-08-2007, 21:07
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 22:39 :
nee, dat willen ze niet, het raadsel is eerder waarom Europeanen voor kwaliteitsproducten weigeren te betalen.

Het moet namelijk allemaal zo goedkoop mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 21:26
Joopiedegekste
Joopiedegekste is offline
Ik heb toch ook wel ergens het idee dat het hele gedoe omtrent Chinese waren opgeblazen word.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten