Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2007, 20:46
Gedoemd
Gedoemd is offline
Het advies van o.a. Porcelain opvolgend, zijn hier twee nieuwe gedichten:

1.
Geheimen
Woorden
je kunt ze niet schreeuwen,
niet bepraten
of fluisteren.
Stilte.

Letters
ze vormen langzaam een geheel,
zes letters
twee grepen.
Geheim.

2.
Verlossing
Een streepje licht
klopt zachtjes op mijn raam.
De zon zegt mij gedag
als ik mijn aandacht
daarop richt.

Mijn werk verricht
tilt iets van mijn schouders.
Ik zeg de zon gedag
de horizon is toch
in zicht.
Oud 19-08-2007, 22:25
quida
quida is offline
ik vind gedicht 2 niet zo super maar gedicht 1 is erg mooi mijn complimenten
Oud 20-08-2007, 14:48
Verwijderd
De 2e zou goed zijn, als er wat verbeteringen in zaten. Ik irriteer me vooral op de 2x "richt".
Het idee van het eerste gedicht is leuk, alleen de woordkeuze is ronduit bagger en het gedicht zegt niks. Maar, met wat oefenen en verbeteren, zal 't heus wat worden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 03:51
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Starsailorr schreef op 20-08-2007 @ 15:48 :

Het idee van het eerste gedicht is leuk...en het gedicht zegt niks.
Mwuh? Wat het (of een) gedicht zegt wordt toch voor het grootste deel bepaald door het idee dat er achter zit?

Al snap ik niet goed hoe de eerste strofe in verband kan worden gebracht met de titel van het gedicht...en de tweede strofe.
Oud 22-08-2007, 16:55
Gedoemd
Gedoemd is offline
Citaat:
Droyd schreef op 22-08-2007 @ 04:51 :
Mwuh? Wat het (of een) gedicht zegt wordt toch voor het grootste deel bepaald door het idee dat er achter zit?

Al snap ik niet goed hoe de eerste strofe in verband kan worden gebracht met de titel van het gedicht...en de tweede strofe.
Als je geheimen hebt kun je ze niet spreken, schreeuwen of fluisteren; hiervoor zijn het geheimen.

Het woord Geheim heeft zes letters en twee (letter)grepen

Kort uitgelegd. Maaruhm, over die verbeteringen..Kun je wat voorbeelden geven want als ik had gedacht dat het gedicht verbeterd moest worden had ik het al gedaan voordatik het inzond so: correct me please!
Oud 23-08-2007, 16:10
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
ik vind het nogal wat losse woorden opgeschreven, je ideen zijn nu wel 'n stuk beter dan de eerste keer. je probéért echt goed een gedicht te schrijven. maar 'n gedicht is natuurlijk meer dan het zoeken naar meerdere lagen en die overduidelijk in je gedicht verwerken. want op deze manier komt het wat geforceerd over, heb er zelf ook wel last van gehad (én nog steeds )
en zoals ik al zei: losse woorden, probeer eens iets langere zinnen te maken (ik zeg niet dat losse woorden fout zijn, want sommige gedichten zijn geniaal daardoor maar dat komt dan door andere omstandigheden: kracht, idee, minder geforceerd)
misschien dat dit je wat helpt?
bedenk góed wat je idee is achter een gedicht, maar pin je er niet op vast, als er een onverwachte wending in je hoofd aandoet, neem deze dan ook van harte aan
succes
Oud 25-08-2007, 11:00
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Gedoemd schreef op 22-08-2007 @ 17:55 :
Als je geheimen hebt kun je ze niet spreken, schreeuwen of fluisteren;
Ach tuurlijk, ik het het niet opgemerkt omdat je gedicht begint met woorden...het woord woorden dan.
Oud 25-08-2007, 16:09
Porcelain
Porcelain is offline
Over het eerste gedicht: je zegt te weinig. Dit komt me meer voor als een collage van woorden die je mooi vind. Je vertelt me helemaal niks, je geeft me alleen een paar woorden waar ik dan zelf wat van moet zien te maken. Het lijkt een soort raadseltje. Ik vind het geen goed gedicht.

Schrijf gerust lange zinnen waarin precies staat wat je bedoelt en probeer die zinnen daarna poetisch waardig te maken .

Het tweede gedicht is een stuk beter.

Een streepje licht
klopt zachtjes op mijn raam.

Dat vind ik echt een mooi begin, je zegt het gevat. Ik vind het ook een heel goed teken dat je speelt met rijm: je laat -icht vaak terugkomen en je hebt een mooie binnenrijm: zachtjes-aandacht-gedag (al weet ik niet in hoeverre dat expres was). Gaat de goede kant op .
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 18:39
Gedoemd
Gedoemd is offline
Dankje voor je tips

Eindelijk wat commentaar op het tweede gedicht!! Ik was er zelf namelijk wel tevreden mee, zag het als een eerste stap in de goede richting. Fijn dat je dit beaamt

Die binnenrijm was inderdaad expres, echt fijn dat het je opvalt, ik was zelf bang dat niemand het zou opvallen. Het begon ermee dat ik de woorden mooi achter elkaar vond klinken, hierna kwam ik erachter dat dit een techniek was.

Ik ga proberen mijn gedichten wat technischer te maken maar wel op een niet-geforceerde manier. Ik heb het nu even druk met school maar als ik tijd heb zal ik weer een gedicht maken. Voor nu: bedankt voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag!

Laatst gewijzigd op 26-08-2007 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 21:48
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
Citaat:
Gedoemd schreef op 25-08-2007 @ 19:39 :
Dankje voor je tips

Eindelijk wat commentaar op het tweede gedicht!! Ik was er zelf namelijk wel tevreden mee, zag het als een eerste stap in de goede richting. Fijn dat je dit beaamt

Die binnenrijm was inderdaad expres, echt fijn dat het je opvalt, ik was zelf bang dat niemand het zou opvallen. Het begon ermee dat ik de woorden mooi achter elkaar vond klinken, hierna kwam ik erachter dat dit een techniek was.

Ik ga proberen mijn gedichten wat technischer te maken maar wel op een niet-geforceerde manier. Ik heb het nu even druk met school maar als ik tijd heb zal ik weer een gedicht maken. Voor nu: bedankt voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag!
nu ik het 2e gedicht overlees, moet ik inderdaad ook bekennen dat die stukken beter is dan het 1ste gedicht.. je rijmt daar subtiel, en dat is goed ga zo door!! (soms moet je 'n gedicht even 2x lezen.. of 'n ander moment zo zie je maar)
Oud 26-08-2007, 18:39
Gedoemd
Gedoemd is offline
Geen probleem, bedankt

Groeten
Oud 26-08-2007, 19:11
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Onderschat je lezer niet, juist subtiele binnenrijm vind ik altijd prachtig. Het is ook een goed teken dat je het zelf ook een stap in de goede richting vindt en dat je dus niet toevallig een aardig gedichtje hebt gemaakt. Ben zeer benieuwd naar een vervolg als je weer tijd hebt. Misschien kun je een keer proberen eens over iets groters te schrijven, iets waar je meer over te zeggen hebt zodat je een wat langer, interessanter gedicht krijgt, maar stel dat gerust uit tot je daar aan toe bent.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 18:06
Gedoemd
Gedoemd is offline
Zal ik doen Hartstikke bedankt he!

groeten
Reageren

Regels voor berichten