Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2007, 20:57
Lethe
Lethe is offline
Over twee weken krijg ik een nieuwe bril en ik heb ook maar meteen lenzen besteld. Zijn hier mensen die ervaring hebben met lenzen? Over het wennen eraan etc.?
Oud 28-08-2007, 21:01
Verwijderd
Het is even wennen, vooral met indoen. Maar na 1 week ofzo heb je dat wel onder de knie. En verder moet je het langzaam opbouwen, maar dat zal de opticien je allemaal wel hebben uitgelegd. Harde of zachte?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 21:03
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik heb zachte lenzen, en het indoen de eerste keer heeft misschien wel 20 minuten geduurd (oké, tien minuten) maar ik ben er nu echt ontzettend blij mee .

Edit: je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je je lenzenvloeistof steeds ververst, en dat je je doosje meeneemt als je ergens naartoe gaat, mochten ze gaan irriteren/niet goed zitten. Het is ook handig dat ze schoon zijn als je ze indoet . Ik heb ook een klein zakspiegeltje aangeschaft voor onderweg, als ik ze in moet doen, ik kan dat wel zonder maar een spiegeltje bij het indoen is vooral in het begin erg handig!

Laatst gewijzigd op 28-08-2007 om 21:05.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 21:06
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb harde lenzen. Het wennen viel best mee; ik heb me braaf gehouden aan het wenschema wat de opticien me voorgeschreven had. Het in- en uitdoen van de lenzen kostte me in het begin erg veel moeite. Ik heb er de eerste paar dagen volgens mij wel 20 minuten over gedaan. Het went vanzelf en gaat steeds beter.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 21:08
Lethe
Lethe is offline
thanks!
Toen ik thuis kwam realiseerde ik me dat ik het helemaal niet over harde of zachte lenzen gehad heb met de opticien, dus ik ga morgen even bellen. Hij zei iets over 80 euro voor een half jaar lenzen. Zullen het dan zachte of harde zijn?
Oud 28-08-2007, 21:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
AllureV schreef op 28-08-2007 @ 22:08 :
thanks!
Toen ik thuis kwam realiseerde ik me dat ik het helemaal niet over harde of zachte lenzen gehad heb met de opticien, dus ik ga morgen even bellen. Hij zei iets over 80 euro voor een half jaar lenzen. Zullen het dan zachte of harde zijn?
Halfjaar-lenzen. Zeg nog niet veel. Want er zijn harde lenzen voor een half jaar (ookal is het meestal minstens een jaar). Bij zachte lenzen zijn het voornamelijk maand-lenzen. Meestal begin je daarbij ook met een halfjaar-pakket. Twaalf lenzen + een doos met vloeistof. 80 euro vind ik best goedkoop, maar daaraan te zien zijn het dus waarschijnlijk zachte. Zal het toch even navragen, voor de zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 21:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik denk ook dat het zachte zijn. Volgens mij kun je harde lenzen gewoon zo lang gebruiken tot de sterkte niet meer goed is of ze te erg beschadigd of te vuil zijn. Ik heb bijna 2,5 jaar met mijn eerste set harde lenzen gedaan.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 21:29
Lethe
Lethe is offline
Ik hoop dat het zachte zijn, ik ga in ieder geval even informeren morgen Harde lenzen wil ik namelijk liever niet. Ik ben echt helemaal vergeten te vragen of het harde of zachte lenzen zijn... ook best raar dat de opticien daar niks over gezegd heeft eigenlijk.
Oud 28-08-2007, 22:22
Verwijderd
Harde lenzen zul je niet krijgen zonder dat ze dat expliciet vermelden, de meeste opticiens werken zelfs alleen maar met zachte.
En het went heel snel, geen drama.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 22:30
Verwijderd
Het went. Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander. Ik had er wel veel last van in het begin, of nouja, veel.
Gewoon last van.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 22:41
Lethe
Lethe is offline
Ik denk zelf dat ik vooral het in- en uitdoen heel lastig ga vinden. Ik vind het namelijk eng om dicht bij mijn oog te komen.
Oud 29-08-2007, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Ik denk zelf dat ik vooral het in- en uitdoen heel lastig ga vinden. Ik vind het namelijk eng om dicht bij mijn oog te komen.
Is na een weekje ook wel weg. Iedereen zonder lenzen gruwelt altijd als ik mijn lenzen in of uit doe waar ze bij zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 14:23
Lethe
Lethe is offline
Haha, dat heb ik ook als ik iemand zie die lenzen in- of uit doet
Oud 29-08-2007, 14:46
Verwijderd
Half jaar lenzen zijn meestal zachte lenzen, zeker voor die prijs.

Qua in- en uitdoen zijn harde trouwens veel makkelijker.

Ik heb ooit een week/twee weken zachte lenzen op proef gehad en ik krijg ze nu heel soms als ik mijn eigen lenzen tijdelijk niet mag/kan dragen ofzo en ik vind harde lenzen echt veel fijner. Zeker omdat ik nu nachtlenzen heb, daar heb je wat betreft vuiltjes in je oog enzo ook amper last van, want 's nachts zijn je ogen dicht. Het in- en uitdoen went inderdaad, al heb ik er nooit echt moeite mee gehad (behalve bij zachte lenzen, dat vond ik veel lastiger, zeker mbt niet binnenste buiten in doen ed), dus misschien geeft dat niet echt een goed beeld.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 15:12
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Qua in- en uitdoen zijn harde trouwens veel makkelijker.
Ik heb nooit harde gehad, maar zachte lenzen kun je als je moeite doet er zelfs al uitknipperen zonder handen. Ik denk dat hard of zacht niet uitmaakt. Als het went is het allebei makkelijk. Je moet met zachte alleen ff checken of ze niet binnenstebuiten zitten. Als je een zachte lens indoet die verkeerd om zit, dan merk je dat snel genoeg Dan lijkt het net of je oog in brand staat ofzo Dus dat leer je ook wel snel genoeg af.

En inderdaad, als het went heb je ook geen spiegeltjes meer nodig. Dan is het even hop, hop, erin, klaar. In het begin is het even aanklooien ja. Het is net als autorijden. Als je het eenmaal doorhebt is het een eitje
Oud 29-08-2007, 15:15
Verwijderd
Naast dat je het indoen moet leren, moet je ook rustig de tijd per dag dat je de lenzen draagt opbouwen, zodat je ogen niet geirriteerd raken. Maar daar vertelt de opticien vast ook meer over
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 18:01
Lethe
Lethe is offline
Is het bij nachtlenzen nou zo dat er op je oog wordt gedrukt zodat je overdag gewoon goed kan zien zonder lenzen? Dat lijkt me best raar eigenlijk Bij een vriendin van mij is haar lens achter haar oog (of zoiets) gekomen toen ze per ongeluk met lenzen in in slaap was gevallen, omdat je oog dan wegdraait. Heb jij daar geen last van Leonoor? Misschien omdat je harde lenzen hebt, dat dat dan niet gebeurt?

Ik kan bijna niet wachten tot ik mijn lensjes krijg! Nu loop ik echt rond als een kip zonder kop Ik heb wel een bril, maar die draag ik niet vaak (ik vind het absoluut niet staan). Bovendien is die bril niet de juiste sterkte meer, dat merkte mijn rij-instructeur toevallig ook vandaag op.
Oud 29-08-2007, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Bij een vriendin van mij is haar lens achter haar oog (of zoiets) gekomen toen ze per ongeluk met lenzen in in slaap was gevallen, omdat je oog dan wegdraait. Heb jij daar geen last van Leonoor? Misschien omdat je harde lenzen hebt, dat dat dan niet gebeurt?
Kan niet, het kan hoogstens een stukje verschuiven. Heb overigens vaak genoeg met lenzen in geslapen (slecht ik weet het) en dat ging prima. Uiteraard wel droge ogen bij het wakker worden, maar ach. Met zachte lenzen overigens.

Van die sterkte is overigens wel een voordeel van lenzen, je kan redelijk makkelijk van sterkte wisselen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 18:08
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Kan niet, het kan hoogstens een stukje verschuiven. Heb overigens vaak genoeg met lenzen in geslapen (slecht ik weet het) en dat ging prima. Uiteraard wel droge ogen bij het wakker worden, maar ach. Met zachte lenzen overigens.
Dat is mooi, dan hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen om te maken. Nachtlenzen lijken me trouwens wel heel praktisch. Zitten daar ook nadelen aan?
Oud 29-08-2007, 18:59
Verwijderd
Citaat:

Van die sterkte is overigens wel een voordeel van lenzen, je kan redelijk makkelijk van sterkte wisselen.
Kan dus wel. Ik heb een keer een (zachte) lens van heel ver weg (hoe noem je dat gebied waar je oog in je hoofd zit?) moeten halen, behoorlijk onprettig. Niet dat dat vaak voorkomt of zo, ik wil je niet bang maken.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Kan dus wel. Ik heb een keer een (zachte) lens van heel ver weg (hoe noem je dat gebied waar je oog in je hoofd zit?) moeten halen, behoorlijk onprettig. Niet dat dat vaak voorkomt of zo, ik wil je niet bang maken.
Dat is toch niet hetzelfde als achter je oog...?

Ik heb een lens ook wel eens uit een ooghoek moeten 'plukken', niet door het slapen oid trouwens, maar gewoon als het met in doen verkeerd ging en een keer een zachte lens, die ik opeens kwijt was.

Citaat:
Is het bij nachtlenzen nou zo dat er op je oog wordt gedrukt zodat je overdag gewoon goed kan zien zonder lenzen?
Je ogen worden idd in de juiste 'vorm' gedrukt en dan zie je overdag in principe goed (als je er goed op reageert ed - en ook dan blijft er een kleine afwijking bestaan, maar daar krijg je ook geen bril voor als je die afwijking normaal hebt). Ik vind het een geweldige uitvinding.

Citaat:
Bij een vriendin van mij is haar lens achter haar oog (of zoiets) gekomen toen ze per ongeluk met lenzen in in slaap was gevallen, omdat je oog dan wegdraait. Heb jij daar geen last van Leonoor? Misschien omdat je harde lenzen hebt, dat dat dan niet gebeurt?
Achter je oog kan volgens mij niet, wel ergens in je ooghoek, maar daar heb ik dus geen last van met die lenzen, ze 'zuigen' zich vast en gaan echt nergens naar toe.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Dan zit het echt niet achter je oog hoor. Onder een ooglid hoogstens.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 22:50
Verwijderd
Half jaar lenzen heb je bij de Hans Anders voor iets van 40 euro, toch? Lijkt me heel wat goedkoper... Zelfs maandlenzen voor ongeveer die prijs.

Ik wende trouwens heel snel aan mijn zachte lenzen. Indoen vond ik geen probleem, uitdoen was in het begin wel moeilijk (zat echt 15 min. te pielen). Maar dat ging heel snel goed.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 09:02
dutch gamer
dutch gamer is offline
Het ligt er nogal aan wat voor zachte lenzen je hebt en waar je ze haalt. Ik geloof dat ik 160 euro betaal voor een half jaartje (+vloeistof).
Oud 30-08-2007, 14:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Half jaar lenzen heb je bij de Hans Anders voor iets van 40 euro, toch? Lijkt me heel wat goedkoper... Zelfs maandlenzen voor ongeveer die prijs.
Maar mijn lenzen zijn niet te krijgen bij de Hans Anders. Ik heb hydro-bladiebla-lenzen, die zouden beter voor je ogen horen te zijn. Maar ik krijg sinds kort droge ogen, dus waarschijnlijk krijg ik straks hydro-bladiebla-voorgevoeligeogen-lenzen. En ja, die zijn wat duurder.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 19:53
Lethe
Lethe is offline
De maandlenzen die ik 'krijg' kosten per halfjaar 88 euro en er zit geen cilinder of wat dan ook in verwerkt.
Oud 30-08-2007, 20:45
Verwijderd
Volgens mij betaal ik veel meer dan jullie :')
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij betaal ik veel meer dan jullie :')
Ik weet niet wat je betaald? Ik betaal 30 euro per maand...is wel inclusief vloeistof.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 12:22
Verwijderd
Hm, het valt eigenlijk wel mee. Iets van 150-200 per half jaar. Zijn wel nieuwste van het nieuwste (qua zuurstofdoorlating) en vloeistof en controles zitten er ook bij in.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Maar mijn lenzen zijn niet te krijgen bij de Hans Anders. Ik heb hydro-bladiebla-lenzen, die zouden beter voor je ogen horen te zijn. Maar ik krijg sinds kort droge ogen, dus waarschijnlijk krijg ik straks hydro-bladiebla-voorgevoeligeogen-lenzen. En ja, die zijn wat duurder.
Heb ik ook, droge ogen dan, maar dan moet je ze gewoon niet de hele dag inhouden
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 12:42
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Heb ik ook, droge ogen dan, maar dan moet je ze gewoon niet de hele dag inhouden
Dat is waar.. Maar ik heb er geen bril naast. Die ik heb is echt ontzettend slecht, dan vind ik zonder fijner. Misschien moet ik bij de volgende controle een aan laten meten. Bij m'n verzekering krijg ik 1 paar glazen per jaar vergoed. (Lenzen maar 80 euro per jaar. )
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 17:33
Verwijderd
Ik krijg vooral droge ogen van bv. lezen of achter de pc zitten werken, wat helpt is jezelf meer leren knipperen op dat soort momenten. In het begin is dat een beetje raar en voelt het overdreven, maar 't went. (Ik knipper niet heel overdreven door ofzo hoor, maar gewoon vaker op momenten dat ik geconcentreerd kijk.)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 18:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dat kan wel kloppen ja, want in de vakantie zit ik altijd meer achter de computer dan als ik weer naar school ga. Ja, voor verslagen en dat soort dingen, maar niet doelloos rondhangen op het internet.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 14:14
Lethe
Lethe is offline
Ik vraag me nog een paar dingen af

- Kun je in je ogen wrijven als je lenzen inhebt, of verschuiven ze dan?
- Als je een vliegje of wat dan ook in je oog hebt, is dat dan meteen heel pijnlijk/lastig in combinatie met je lens?
- Hoe gaat make-up samen met lenzen (bijv. bij het uitlopen van je mascara, of bij het dragen van eyeliner)?
Oud 01-09-2007, 14:35
Verwijderd
Je kunt niet wild in je ogen gaan zitten wrijven, dat moet je met beleid doen. Het kan daarom geen kwaad altijd een spiegeltje bij je te hebben.

Echt prettig is het meestal niet. Wat dat betreft scheelt het trouwens wel erg dat je zachte lenzen hebt en geen harde.

Bij de meeste mensen gaat het prima. Met oogpotlood/eyeliner zul je misschien wat uit moeten kijken qua ingrediënten, dat het je lenzen niet aantast.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 08:50
Verwijderd
Ik wrijf altijd gewoon in m'n ogen met zachte lenzen en dat gaat prima. Soms verschuiven ze wel een beetje, maar als je dan even knippert glijden ze weer op hun plaats.
Met make-up moet je opletten dat je eerst de lenzen indoet en dan pas de make-up op, en 's avonds weer eerst de lenzen uit en dan de make-up eraf.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 11:57
duivelaartje
duivelaartje is offline
Vliegjes zijn soms wel vervelend met lenzen. Maar je kan het geluk hebben dat de vlieg tegen je lens aankomt en dan knipper je 'm er dus zo weer uit zonder er last van te hebben.

Waterproof mascara is wel fijn met lenzen vind ik zelf. Als het dan regent krijg je die mascara niet in je ogen en gaat het ook niet zo irriteren.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:14
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik denk eigenlijk dat het makkelijker is een vliegje uit je oog te halen als je lenzen gewend bent, aangezien je dan zonder problemen in je oog gaat zitten.
Oud 02-09-2007, 18:15
Anika
Ik ben ook net overgestapt op zachte lenzen en over twee weken moet ik op controle om te kijken of alles goed gaat, maar ik ben vergeten te vragen of ik m'n lenzen voor die controle in of uit moet doen. Hier iemand die dat weet?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 18:30
Verwijderd
Houd ze gewoon in en als het de bedoeling is dat je ze uitdoet dan hebben ze daar genoeg lensenvloeistof en doosjes voor je.
Ik moet ze altijd inhouden, btw.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 18:39
Verwijderd
Voor controle moet je je lenzen altijd in hebben, vaak ook meer dan 3 uur. Anders valt er vrij weinig te controleren.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 18:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Inhouden, want ze gaan de test doen met je lenzen in. Als er dan 0 uitkomt houd je dezelfde strekte. Komt er geen 0 uit, dan vragen ze je de lenzen uit de doen om opnieuw te testen. Het kan ook nog zijn dat het aan de lenzen zelf ligt. Als de lens ouder wordt kan de sterkte ook wat afnemen van de lens. Maar dat gaan ze dus keurig meten.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 18:57
Anika
meer dan drie uur?! Afspraak is om 9u 's ochtends
Bedankt in ieder geval allemaal, ik ga ze maar gewoon indoen, alleen niet om 6u
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 19:43
dutch gamer
dutch gamer is offline
1 uur minimaal is mij altijd verteld.
Oud 02-09-2007, 19:50
Verwijderd
Met 1 uur zal het ook gewoon kunnen ja . Langer dan 3 uur is alleen optimaal, maar zou ik in jouw geval ook niet doen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 13:44
Lethe
Lethe is offline
Danke schön voor de antwoorden! Ik ga het afwachten Ik hoop dat het een beetje lukt met in- en uitdoen bij de opticien

Is het trouwens erg als je overdag een uurtje in slaap valt met lenzen in?

Laatst gewijzigd op 03-09-2007 om 17:01.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 19:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
M'n vriend heeft wel eens een hele nacht geslapen met z'n lenzen in en toen had hij er ook geen last van. Denk dat het een beetje van persoon tot persoon verschilt hoe snel je er last van krijgt.
Oud 11-09-2007, 20:19
AfterMidnight
AfterMidnight is offline
Citaat:
Danke schön voor de antwoorden! Ik ga het afwachten Ik hoop dat het een beetje lukt met in- en uitdoen bij de opticien

Is het trouwens erg als je overdag een uurtje in slaap valt met lenzen in?
Welnee, heb het zovaak gedaan
Waar je wel op moet gaan letten is ff lekker douchen in de middag -> Lenzen uit!
Ik ben dat al een paar keer vergeten en krijg dan het gevoel alsof me ogen moe en opgezwollen zijn.
Niks aan de hand maar wel een teken dat je lenzen uit moeten bij het douchen.
Zelfde geld voor zwemmen uiteraard, 1 duik en ze zijn weg, geloof me maar.

Ikzelf doe mijn lenzen een andere manier in dan dat de opticien mijn had verteld, voor mij is het makkelijker om simpelweg mijn onderlid naar beneden te trekken, aangezien ik nogal ernstige wallen heb.
Maarja, het beste is om je eigen manier uit te vogelen ^^

Voorderest ben ik in het halfjaartje dat ik nou lenzen draag niks ernstigs tegen gekomen.
Eerste maand word wel irritant voor je, oefenen oefenen oefenen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 10:11
Verwijderd
Whehe, ik douche en zwem gewoon met die dingen. Volgens mij misbruik ik mn lenzen een beetje als ik jullie allemaal zo hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Whehe, ik douche en zwem gewoon met die dingen. Volgens mij misbruik ik mn lenzen een beetje als ik jullie allemaal zo hoor.
Met harde lenzen ga je niet zwemmen, die verlies je sneller en dan loop je het risico een paar honderd euro 'weg te spoelen'. In mijn waterpoloteam zwemmen er vrij veel mensen met zachte lenzen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten