Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2007, 14:48
Verwijderd
Ik ben dus van plan een nieuwe PC te kopen, maar heb echt geen idee wat een beetje verstandig is. Ik weet me erg goed te redden op het gebied van software, maar hardware ben ik een totale leek in. (op een videokaart vervangen na dan)

Ik zoek dus een PC met toetsenbord en muis, geluid en een beeldscherm. Maar het belangrijkste is wat er in zit.

Ik game redelijk veel, vooral oudere spellen, en wil wel even vooruit kunnen met gamen met m'n nieuwe PC

Mijn budget zit ongeveer rond de 1000 (1 á 2 honderd meer geen probleem)

Ik heb ook geen idee waar ik m'n computer het beste kan halen, bij een grote zaak of bij de bouwval-ict-winkel hier in het dorp.

Iemand met enige tips waar ik op moet letten of ideeën?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2007, 16:47
Verwijderd
"Al doende leert men", dus koop die onderdelen los en zet het zelf in elkaar. Je kunt ook nog bijv. bij Azerty of een andere winkel, de onderdelen los bestellen en door hun in elkaar laten zetten.
Het is vaak zo dat je meer waar voor je geld krijgt als je het zo doet ipv een prefab Dell oid te kopen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:08
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 28-08-2007 @ 17:47 :
"Al doende leert men", dus koop die onderdelen los en zet het zelf in elkaar. Je kunt ook nog bijv. bij Azerty of een andere winkel, de onderdelen los bestellen en door hun in elkaar laten zetten.
Het is vaak zo dat je meer waar voor je geld krijgt als je het zo doet ipv een prefab Dell oid te kopen.
Inderdaad, dit moet je doen

Verder verwijs ik je naar deze; http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1619193

Een soortgelijk systeem is prima voor wat jij wil. Speakers/tobo/muis is meer persoonlijk.. een Logitech of Creative speakerset(je) en Logitech of Microsoft muis/tobo is een goede keus.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 21:56
balkey
balkey is offline
Kijk is op de site van Alternate, daar kan je dmv pcbuilder je pc zelf samenstellen.

Is die 1000 inclusief monitor?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 22:40
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Kijk is op de site van Alternate, daar kan je dmv pcbuilder je pc zelf samenstellen.

Is die 1000 inclusief monitor?
Nofi maar alternate is overpriced
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 08:59
Bonga
Bonga is offline
gezien je woonplaats is 4 launch mogelijk interessant, deze komt ook nog eens goed uit de shop reviews op tweakers.net
Oud 30-08-2007, 10:33
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
gezien je woonplaats is 4 launch mogelijk interessant, deze komt ook nog eens goed uit de shop reviews op tweakers.net
4launch heeft inderdaad goede service, prijzen zijn gemiddeld gezien iets hoger maar nog interessant
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 14:55
Noc
Noc is offline
Ik heb van 4 launch alleen maar slechte verhalen gehoord
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 14:58
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ik heb van 4 launch alleen maar slechte verhalen gehoord
Zoals?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 15:01
Noc
Noc is offline
Citaat:
Zoals?
Vb: Je hebt een dure voeding van 100 euro en die is kapot gegaan, stuur je hem terug en dan kun je alleen een goedkope voeding terugkrijgen.

En sommige moesten wel langer als een maand wachten totdat hun systeem compleet binen was...

Ik zou gwn bij azerty.nl bestellen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 16:07
Verwijderd
Het is sowieso verstandig om de Tweakers.net Shopsurvey door te lezen voordat je ergens een bestelling plaats. Mij is niets slechts over 4Launch ter oren gekomen behalve lange wachttijden bij het afhalen van een bestelling en idd een relatief lange wachttijd (maar goed, bij Azerty heb ik ruim 1,5 maand moeten wachten voordat mijn systeem werd uitgeleverd).
Juist om deze problemen te ondervangen zijn ze recentelijk verhuisd naar een groter pand.
Beide shops (Azerty en 4Launch) zijn gewoon goede shops. De verhalen die jij aanhaalt over de voeding e.d. lijken mij onzin, dan zouden ze allang out of business zijn of aangeklaagd.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 18:09
Noc
Noc is offline
Heb er zelf een topic over gelezen, dat iemand een OCZ voeding RMA stuurde en toen kon hij een Trust voeding terugkrijgen...

Maargoed laten we weer ontopic.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 19:24
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Heb er zelf een topic over gelezen, dat iemand een OCZ voeding RMA stuurde en toen kon hij een Trust voeding terugkrijgen...

Maargoed laten we weer ontopic.
Toch nog even offtopic; bij azerty heb ik ook lange levertijden ervaren, dat is een algemeen probleem bij bedrijven met groot assortiment. Zie wel dat de voorraadindicatie van 4launch niet verkeerd was en die van azerty wel.. Mja verder bij beide shops niet heel vaak besteld dus is misschien toeval.

Ik heb een hd rma gestuurd naar 4launch, kreeg ik weer terug als niet kapot. Een maand later was ie alsnog stuk. Nu ga ik niet zeuren, maar vind het natuurlijk vervelend als ik die weer op zou sturen en dan terug kreeg als niet kapot. (12e verzending + 10e onderzoekskosten ) Moet em nog langsbrengen dus.. Ondanks dit geen problemen met hun service.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 20:59
Verwijderd
Ik heb een pc gekocht via ebay. Een vrij goede pc voor 615 euro inclusief verzendkosten en 1 jaar garantie. In de winkel betaal je ongeveer 300 a 400 euro meer.
Bekijk deze link:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?...m=160133633662

Als je interesse hebt in die verkoper moet je contact met hem opnemen en vragen of ie nog pc's heeft.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 13:21
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Ik heb een pc gekocht via ebay. Een vrij goede pc voor 615 euro inclusief verzendkosten en 1 jaar garantie. In de winkel betaal je ongeveer 300 a 400 euro meer.
Bekijk deze link:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?...m=160133633662

Als je interesse hebt in die verkoper moet je contact met hem opnemen en vragen of ie nog pc's heeft.
Intel Core 2 Duo E6600 2x2,4GHz met 4MB cache + Intel koeler
Moederbord Asrock Conroe1333-DVI/H met Intel chipset incl. DDR2, SATA2 en PCI-E 16x
2 GB DDR2 PC5300 2x1GB dual channel
DVD±RW Nec 5170 dual layer
320GB Maxtor Diamond Max 21 SATA2
Videokaart: Geforce 7300GS 256MB: passief gekoeld, dus geluidloos
8 kanaals audio on board
10/100/1000 Mb LAN onboard
2 PCI slots, 6 USB poorten (2 aan voorkant kast)
2 audioaansluitingen aan voor- en achterkant kast
Stille 400W voeding

Hmm

Wil ik ook even kwijt dat jouw definitie voor "vrij goed" zeker niet de mijne is. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 13:20
Verwijderd
Marcade:
Ja heb je gelijk in. Maar dat was dus mijn definitie van vrij goed (de videokaart die ik heb is trouwens een 8500 GT maar die ga ik waarschijnlij vervangen met een 8800 gts).
Via welke winkel heb je dit gedaan? En wat is jouw definitie van 'vrij goed' als ik vragen mag
?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 17:34
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Marcade:
Ja heb je gelijk in. Maar dat was dus mijn definitie van vrij goed (de videokaart die ik heb is trouwens een 8500 GT maar die ga ik waarschijnlij vervangen met een 8800 gts).
Via welke winkel heb je dit gedaan? En wat is jouw definitie van 'vrij goed' als ik vragen mag
?
Ik heb het bij http://azerty.nl/ gedaan, maar ik denk dat je bij elke willekeurige webwinkel een bedrag rond de 500-600 zal krijgen. Het ging me voornamelijk om je te laten zien dat, wat jij zei dat jouw PC in de winkel 900-1000 was, een beetje erg overschat was.

Een goed systeem noem ik een systeem waar iig. niet naar de *goedkoopste* componenten gezocht word.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 20:46
Verwijderd
hoi,
ok maar ik had het niet over webwinkels, maar normale winkels.
Nog een vraag over azerty. Zetten ze ook je pc voor je in elkaar?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 20:50
Osmoian
Osmoian is offline
Als je dat wil wel, kost je wel 40 euro meer dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 08:36
Lenny K
Lenny K is offline
bij tom's hardware stellen ze voor dat budget de volgende pc samen:
CPU Intel Core 2 Duo e6750 $212
CPU Cooler Cooler Master HyperTX 2 $27
Motherboard Asus P5K $137
RAM Wintec Ampo DDR2 PC2-6400 - 2GB $81
Graphics GeForce 8800 GTS 320MB $280
Hard Drive Seagate Barracuda 320GB SATAII $80
Sound Onboard $0
Case Raidmax Smilodon $80
Power Fortron AX-450PN $58
DVD-RW Sony NEC Optiarc 7170 SATA $35
Total Price $990

sommige onderdelen zijn in nederland moeilijk verkrijgbaar, maar met de standaardonderdelen zoals processor, videokaart en mobo geven ze een goede indicatie.
en als ik je een tip mag geven zou ik je aanraden om bij azerty te bestellen en liever niet bij alternate.
Oud 22-09-2007, 09:41
]{ing
]{ing is offline
Salland & Cool Prices zijn ook best goed naast Azerty

En tja een boxed E6750 + 2GB RAM (bijv Kingston) + 8800GTS (XFX, Asus etc) + Asus P5K is gewoon een logische combinatie voor het geld.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 16:45
Verwijderd
Cooler Master CM 690,Zwart € 57,93 € 57,93
Corsair CMPSU-550VX,550Watt, Retail € 75,26 € 75,26
MSI NX8800GT-T2D512E-OC,512MB, GDDR3, PCI Express x16 € 221,77 € 221,77
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 69,72 € 139,44
Samsung SyncMaster 226BW,Zwart, 22inch € 265,91 € 265,91
Logitech Media Keyboard Elite, Zwart, Retail € 22,43 € 22,43
Microsoft Intelli Explorer 3.0,Zwart € 28,88 € 28,88
Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed € 230,81
Scythe Mugen “Infinity”. € 38,56 € 38,56 <br>
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit,BOX, Nederlands € 93,84 € 93,84
Samsung SH-S203B,OEM, Zwart, Serial ATA150 € 26,55 € 26,55
Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM € 15,10 € 15,10
GigaByte GA-P35-DS4,Retail € 138,60 € 138,60

Dit gaat het tot nu toe worden. Iemand nog op of aanmerkingen? Misschien iets wat anders / beter kan?

(sry voor up)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:19
]{ing
]{ing is offline
Ja, waar is het geheugen..

De Asus versie van de 8800GT is toch iets goedkoper? Verder

Heb het niet zo op een samsung schijf maargoed, ieder zn meug. Zelfde geldt voor de keuze voor een Gigabyte mobo, Asus P5K (Deluxe) was een prima plankje geweest.

Dan rest; waarom Vista?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Ja, waar is het geheugen..

De Asus versie van de 8800GT is toch iets goedkoper? Verder

Heb het niet zo op een samsung schijf maargoed, ieder zn meug. Zelfde geldt voor de keuze voor een Gigabyte mobo, Asus P5K (Deluxe) was een prima plankje geweest.

Dan rest; waarom Vista?
Ja Vista/XP is nog twijfelgeval

Nog redenen waarom samsung schijf niet zo is?
En de gigabyte mobo?

Ik heb er echt géén verstand van. Ook qua geheugen geen idee wat'k het beste kan nemen?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:57
M@rco
M@rco is offline
Niks mis met Samsung-schijven. Snel en stil Met dat mobo is ook niet echt iets mis, maar ja, sommige mensen hebben nu eenmaal een voorkeur voor merk x en anderen voor merk y.

Aparte DVD-ROM zou ik weglaten, en Vista 32-bit i.p.v. 64-bit (64 bit is alleen maar gezeik met drivers en je hebt er verder vrij weinig aan). Qua geheugen gewoon 2GB (2x1GB) DDR2-667 ofzo kopen van een fatsoenlijk merk (Kingston, Corsair, Crucial, etc.), dan zit je wel goed.
Oud 19-11-2007, 19:06
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Niks mis met Samsung-schijven. Snel en stil Met dat mobo is ook niet echt iets mis, maar ja, sommige mensen hebben nu eenmaal een voorkeur voor merk x en anderen voor merk y.

Aparte DVD-ROM zou ik weglaten, en Vista 32-bit i.p.v. 64-bit (64 bit is alleen maar gezeik met drivers en je hebt er verder vrij weinig aan). Qua geheugen gewoon 2GB (2x1GB) DDR2-667 ofzo kopen van een fatsoenlijk merk (Kingston, Corsair, Crucial, etc.), dan zit je wel goed.
32bit qft..
Oud 19-11-2007, 19:21
]{ing
]{ing is offline
Mobo en hdd is ook geheel subjectief en gebaseerd op mijn eigen voorkeur. Natuurlijk hoor je wel eens van 'dat gigabyte mobo was doa' maar zelfde kan ook met Asus gebeuren of welk merk dan ook.. Ik heb gevoelsmatig alleen zoiets van, neem Asus want dan zit je sowieso goed.

En verder idd neem 2GB DDR2 667 van Kingston of een ander betaalbaar A-merk en 32-bit OS (zelf zou ik zeggen XP, wegens vervelende problemen met Vista)
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 04:54
airbag
airbag is offline
MSI NX8800GT-T2D512E-OC

Goed om dat te zien, stock overclocked @660/1900 ipv de standaard 600/1800 (de kleine meerprijs tov bijv. Asus meer dan waard imo).

Oordelen over moederborden en harde schijven zijn vrijwel allemaal subjectief. Als er echt problemen zijn met 'n bepaald bord komt men wel met concrete links naar meer info. Beide zijn grote merken en waarschijnlijk over het algemeen net zo betrouwbaar. Omdat ikzelf al jaren probleemloos Gigabyte gebruik zal ik die sneller aanbevelen dan Asus, maar het tegenovergestelde is waarschijnlijk waar voor bv ]{ing
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 08:11
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Je hebt een 500GB HDD al voor 86Euro, neem er twee van en je hebt 1TB voor slechts 172euro. linkje!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 08:20
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
MSI NX8800GT-T2D512E-OC

Goed om dat te zien, stock overclocked @660/1900 ipv de standaard 600/1800 (de kleine meerprijs tov bijv. Asus meer dan waard imo).

Oordelen over moederborden en harde schijven zijn vrijwel allemaal subjectief. Als er echt problemen zijn met 'n bepaald bord komt men wel met concrete links naar meer info. Beide zijn grote merken en waarschijnlijk over het algemeen net zo betrouwbaar. Omdat ikzelf al jaren probleemloos Gigabyte gebruik zal ik die sneller aanbevelen dan Asus, maar het tegenovergestelde is waarschijnlijk waar voor bv ]{ing
Oke wist niet dat ie een out of the box OC had, dat kan wel een paar frames schelen.

En tja.. oordelen zijn subjectief tot op zekere hoogte. Het is alleen dat over schijven tegenwoordig weinig valt te klagen mbt snelheid. Er zit vooral nog wat verschil in garantietermijnen..

Ik heb op gegeven moment toen mn Gigabyte mobo stierf omgeschakeld naar Asus, nu 4 bordjes later geen problemen gehad maar dat had ook goed gekund met Gigabyte's spul. Wel zie je in de benchmarks vaak dat Asus snelle bordjes heeft, al gaat het om marginale verschillen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 09:47
Bonga
Bonga is offline
ach.. over mobo's ik heb totnogtoe twee PC's gehad.. eentje met een Gigabyte mobo.. die doet nog steeds dienst bij mijn broer.. wiens MSI mobo het had opgegeven en ik heb nu een asus bordje waar ik ook nog zeer tevreden over ben.. al met al zal er wel niet zoveel verschil tussen de merken zitten..
Oud 20-11-2007, 21:39
airbag
airbag is offline
Citaat:
Wel zie je in de benchmarks vaak dat Asus snelle bordjes heeft, al gaat het om marginale verschillen.
Mja, idd. Verschillen in fps door 'n ander moederbord met in theorie dezelfde specificaties is vrijwel compleet te verwaarlozen. Zal misschien een keer 1 op de 50 schelen.
Het is alleen belangrijk dat je kijkt naar de features van het bord, zoals dat hij wel echt PCI-E x16 heeft, en niet bijv. x4 zoals m'n neef 'n keer heeft gehad. Dat killed de prestaties van 'n videokaart behoorlijk (wat ik dan weer zeer amusant vond, moet je maar niet 'n mb van zo'n 50 euro kopen ).

Mijn probleem met Asus is dat ik het idee heb dat je net even die 5 euro extra over andere merken betaald, gewoon omdat het een Asus is. En tja, dat mogen ze misschien doen omdat het een betrouwbaar merk is, maar als een merk zoals Gigabyte dat minder doet heeft die m'n voorkeur.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 08:11
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Mja, idd. Verschillen in fps door 'n ander moederbord met in theorie dezelfde specificaties is vrijwel compleet te verwaarlozen. Zal misschien een keer 1 op de 50 schelen.
Het is alleen belangrijk dat je kijkt naar de features van het bord, zoals dat hij wel echt PCI-E x16 heeft, en niet bijv. x4 zoals m'n neef 'n keer heeft gehad. Dat killed de prestaties van 'n videokaart behoorlijk (wat ik dan weer zeer amusant vond, moet je maar niet 'n mb van zo'n 50 euro kopen ).
Het is misschien marginaal verschil maar ik vraag me af hoe het Asus lukt om iedere keer net 0.1-10% sneller te presteren zonder OC. Daarnaast sowieso altijd naar specs kijken maar voor 50 euro zijn er eigenlijk genoeg redelijke bordjes ook gewoon met PCI-E x16, zowel van Asrock als van Asus en Gigabyte etc.

Citaat:
Mijn probleem met Asus is dat ik het idee heb dat je net even die 5 euro extra over andere merken betaald, gewoon omdat het een Asus is. En tja, dat mogen ze misschien doen omdat het een betrouwbaar merk is, maar als een merk zoals Gigabyte dat minder doet heeft die m'n voorkeur.
Denk dat dat aspect (in ieder geval tegenwoordig) wel meevalt, bijvoorbeeld P5K, P5K-E, P5K SE, P5K-E Dlx etc.. allemaal anders qua specs en prijs maar de prijsverschillen en de basisprijs voor een P5K zijn goed te rechtvaardigen en vergelijkbaar/even duur als andere iP35 mobo's.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 00:32
airbag
airbag is offline
Mja, het kan iets zijn wat is blijven hangen, ik word ook 'n dagje ouder
Probleem met moederborden in zo'n geval is dat 't zo moeilijk te vergelijken is. Gelijke borden van verschillende merken zijn gewoon irritant om te vinden. De een heeft geen firewire, de ander heeft 'n PCI slot meer, die heeft 6xSATA ipv 4, op die zit 'n on-board grafische kaart, the list goes on..

Ik dacht, ik zal ff naar azerty gaan en 'n lijstje maken, maar toen ik de idioot lange lijst van Asus moederborden zag werd m'n toch al irritante hoofdpijn ineens ondraagbaar . Zo belangrijk is het voor mij ook weer niet, Asus maakt degelijke borden, en of er nou uiteindelijk 'n Gigabyte, MSI of Asus in 'n systeem komt te zitten, je zult het verschil waarschijnlijk nooit merken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten