![]() |
||
![]() |
http://news.independent.co.uk/europe/article2973548.ece
Citaat:
Ik ben ook niet perse tegen splitsing, waar Verhagen ook op zinspeelde. Als mensen uit elkaar willen, by consent... Wellicht binnenkort: zie Belgie! |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind niet dat ze daar afhankelijk moeten worden, krijgen we daar allemaal van die ministaatjes. Zoals de noordelijke Servische provincie Vojvodina. Een ander compromis maar GEEN onafhankelijkheid. Die albanezen zijn ook NOOIT tevreden, zoals in Macedonië. Er word zelfs gespeculeerd dat de albanezen daar (die al een best groot gebied bewonen en NIET alleen bij de grens met Albanië) ook al een soort van ''wij-willen-onafhankelijkheids-act'' gaan uitvoeren. Uit eigen ervaring weet ik dat die gezinnen ze voortbroeden als een bacterie, ze hebben per gezin minimaal iets van 4 kinderen
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mag ik je er aan herinneren dat al voor Milosovic aan de macht kwam duizenden Serviers weggepest werden uit Kosovo? En dat de Albanezen samenwerkten met de Nazi's en zo duizenden Serviers hebben verdreven. En dat deze later van Tito niet mochten terugkeren. En er veel illegale immigratie vanuit Albanie was. Tja, zo wordt je wel een meerderheid! Maar goed, ze zijn nu in de meerderheid. Maar kan je dan die overgebleven Serviers, die er ook al generaties wonen, dwingen ineens in een ander land te wonen? Tenslotte: als we dit doorzetten tegen de wil van Servie in. Tegen het internationaal recht. Tegen resolutie 1244... ... dan snap je toch ook wel dat de Koerden, Tjetjenen, Ossetiers, Tibetanen, Vlamingen ( ![]() Willen we er echt nog zo'n 50 staatjes bij hebben? Wat zeg jij tegen een Koerd die onafhankelijkheid wil: sorry, jij niet, maar Kosovo wel want ..... (vul maar wat in). Daarom: Kosovo gewoon in Servie, in ieder geval in naam, en dan heel snel de Europese Unie in! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat als Kosovo onafhankelijk wordt, de Albanezen in Macedonie inderdaad zeggen: he, dan wij ook. Kan je ze ook niet kwalijk nemen. Alleen: ik wil ook wel eens iets wat niet kan! ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het Westen heeft het over de territoriale integriteit van Kosovo beschermen. Maar schendt wel de territoriale integriteit van Servie. Dat zou Bush eens moeten uitleggen... Maar ach, als Irak straks in drieen uiteenvalt, zal ie vast verhalen ophangen dat het echt een land moet blijven hoor.... SCHIJNHEILIGE GAST! (2) Dat weet ik dan weer niet ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Als de mensen daar gelukkiger zijn met tig staten met hoge muren ertussen, laat ze lekker. We hebben in Afrika gezien wat er kan gebeuren als je dat streven geen ruimte geeft. Citaat:
Citaat:
Als jij roept dat het slecht is dat een bepaalde bevolkingsgroep zich voortplant, en ze vergelijkt met een bacterie, dan moet je niet raar kijken als iemand je volledig terecht labelt als een racist.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die tito opmerking was ook eerder sarcastisch, ookal zit er wel een zekere kern van waarheid in. |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien kun je best niet tegemoet willen komen aan nationalisten, maar als die desondanks een overbodig conflict kunnen veroorzaken...
||
Verwijderd
|
Citaat:
In feite lopen die conflict basis elementen al helemaal terug tot het romeinse rijk en zijn ook niet opeens komen opdagen, en zo zal het ook tientallen jaren duren om ze weer weg te werken. Even een paar lijnen trekken klinkt leuk, kunnen de west europese ministers elkaar de hand schudden van goed gedaan, en over 20 jaar slaan ze elkaar weer de kop in over die lijnen. Bij elkaar integreren met lange adem is gewoon beter dan snel even separeren. ![]() Het doel moet juist zijn dat die mensen zich niet meer willen onderscheiden, maar samenhorig worden. |
![]() |
||
Citaat:
Albanezen afrekenen op de rol van hun voorouders is lame.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als jij denkt met een soort conferentie van berlijn voor de balkan daar problemen te gaan oplossen dan kom je goed bedrogen uit, net zoals bij alle bijna kunstmatige afgedwongen lijntjes in de afgelopen 200 jaar. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien is het veel makkelijker de grondgebieden van twee staten te sanctioneren vanuit Europa, dan twee naties te dwingen in één staat te leven. Zelfs als je er van uit gaat dat de mensen elkaar doorlopend naar het leven staan zal er bij een oplossing met natiestaten geen conflict onstaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De denkfout die je maakt is dat er geen overeenstemming bestaat over het punt van de omvang van die staten en het verloop van de grenzen. En dat zich daar zeker de kop over in zullen slaan. Welke grenzen je ook trekt, ze liggen nooit goed voor de nationalisten. En ik twijfels heb bij de levensvatbaarheid van een zelfstandig kosovo, wat in mijn ogen een land word dat je dan alleen onderhoud vanuit het buitenland. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kroatie wilde zich afscheiden. Maar Westen wilde perse de puur administratieve grenzen behouden. Dus: er bleven Serviers 'achter' in Kroatie. Die zagen dat niet zitten. Die wilden zich dus ook afscheiden. Dat mocht weer niet: geen nieuwe grenzen. Alleen upgraden van deelrepubliek naar onafhankelijk land. Dus 'jouw' natiestaat heeft dan weer allerlei minderheden. He, maar daar wilden men (zij) toch vanaf juist? Bij Kosovo is het ineens anders: wel nieuwe grenzen. De Serviers daar zien dat niet zitten, maar... die mogen zich niet afscheiden. Trek dan - en nee, dat zal nooit perfect zijn - de grenzen zo dat in ieder geval de meeste volkeren binnen eigen grenzen leven. Ik snap de Kroaten ook niet. Dan heb je eigen staat. Dan ben je die Serven aan de rand van je land toch liever rijk dat kwijt. Trouwens: in zowel Joegoslavie als de USSR werden grenzen vaak zo getrokken om volkeren juist te VERDELEN. Lijkt me niet zo slim dan van die grenzen uit te gaan. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies, die minderheden leven allemaal door elkaar, dus een goede verdeling is gewoon niet mogelijk zonder dat men groepen gaat verplaatsen en verhuizen, wat tot heel veel onvrede en gevoelens van onrechtvaardige behandeling gaat leiden. Daarom is verdelen ook zo'n bezopen plan. De situatie in Israel is daar ookwel een prachtig toonbeeld van oa.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Echter, met gesplitste staten kunnen dergelijke radicalen minder makkelijk aanhang verwerven, en kan de EU makkelijker de huidige grenzen sanctioneren, waardoor er geen conflicten zullen ontstaan. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zou namelijk stellen dat juist met opgesplitste staatjes dergelijke radicalen juist wel meer aanhang verwerven. Al waren het maar in elk staatje 2 of 3 van die gozers die hun aanhang vertellen dat hun volk recht heeft op meer land. Doe dit in al die staatjes, en de balkan oorlog begint aan de zoveelste episode. En hoe meer grenzen er te sanctioneren zijn, hoe meer werk, en hoe meer geld het kost, waarvan ik me afvraag of dat wenselijk is. |
![]() |
|
![]() |
Je zou bijna hopen dat, als de Albanezen op 10 december de onafhankelijkheid uitoepen, Putin direct daarna Abchazie en Zuid-Ossetie erkent.
Wat zegt Bush dan: ja, tuurlijk! De Osseten werden door Stalin express verspreidt over twee republieken. Logisch dat ze nu samen willen. Ossetie hoort historisch niet bij Georgie. Leuk, doen! Of is het dan ineens weer anders! Wanneer wordt Bush nou eens OPRECHT en EERLIJK! Van een Christen mag je dat toch verwachten!? ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Precies! Het wordt tijd. Bush mag wel landen erkenen buiten VN om. Maaar Putin mag dat niet. Dat is raar? Ome Bush doet stoer in Albanie: it is time, Kosovo must be independent. Maar hij is tegen een referendum in Taiwan (min of meer over onafhankelijkheid). Stuk van Servier afscheuren: prima. Maar Irak moet natuurlijk een land blijven. Tja, Turkije zou eens boos op je worden (vanwege de Koerden). Wat een triest figuur! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mijn voormalig rode kameraden hebben gewoon last van complete scheve verhoudingen in hun landen, wat alleen maar geld gaat kosten om de paupertjes te onderhouden, te helpen en te ondersteunen. Niet dat ik daar ansich iets tegen heb, alleen lijken mij de economische kansen van een niet zelfstandig kosovo gewoon stukken groter. Inbinden zonder opdeling lijkt mij beter. Heb je wel de nodige invloed maar je zorgt niet voor de nieuwe conflict stof. Verder zie ik het nut van een samenwerkingsverband als de EU niet echt in als het te groot word met steeds meer landen, de kracht van de EU zat hem juist in het feit dat het een kleine groep was. Door de omvang en het formaat word het gewoon een praatclubje die nooit tot besluiten kunnen komen, oftewel ineffectief. Dan zal er een hele nieuwe EU moeten komen op den duur en dan sta je in mijn ogen weer voor twee keuzes om het te regelen: je geeft de EU en de verschillende pijlers daarvan meer bevoegdheden waardoor je een soort enorme federatie word, wat in mijn ogen, zeker gezien het handelen, optreden, en keuze beleid van het huidige stelsel tot een macht leid die tever van de mensen en de landelijke problemen staat. Of als tweede optie je kiest voor een beperktere samenwerking en invloed mogelijkheden van de EU en de pijlers waardoor lokaal beleid beter gedient word en richt je alleen op de echt grote lijnen. Dat tweede zou mijn voorkeur genieten, maar gezien de huidige insteek zal die optie er nooit komen. Maar dit stuk heeft eigenlijk weinig te zoeken in dit topic, dus laten we het maar beter even buiten beschouwing met oog op kosovo. ![]() |
![]() |
|
![]() |
G., goed punt! Zitten we te wachten op Kosovo, Noord-Kosovo, Noord-Cyprus, Baskenland, Noord-Ierland, Schotland enz... allemaal met eigen stem in de EU?
Kosovo als voorzitter van de EU? Ik bedoel, de EU moet ook nog een beetje te doen zijn.... En kan dat met 40 landen? Waarvan sommigen ECHT heel klein zijn? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vond het al zo'n raar bericht. Abchazie staat deel grondgebied af aan Rusland. For the sake of the Olympics ![]() Maar goed, volgende keer is zoiets wel waar. Maar Abchazie is deel van ons vriendje Georgie zal Bush dan zeggen. Nou en, zeggen de Russen. Jullie erkennen toch Kosovo buiten VN om. En straks valt Irak uit elkaar! Bush weet werkelijk niet wat ie aan het overhoop halen is! Maar goed, de nieuwe president mag het allemaal oplossen! |
![]() |
|||
Citaat:
Dat kan je niet ontgaan zijn. Al was het maar dat legendarische stukje tv van een Nederlandse squadronleider die zo trots als een aap met zeven lullen op tv kwam met de mededeling dat ze een Servische mig 29 hadden neergehaald. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De Albanezen kwamen in opstand. Serviers sloegen terug. Westen vond Albanezen zielig. Ja, Servier sloegen hard terug. Maar Albanezen schoten bijvoorbeedl voor dat de oorlog echt begon gewoon agenten dood op straat. Tja, dan lok je wel Servische reactie uit natuurlijk. Wat doen we als Koerden Turkse agenten neer gaan knallen op straat. Mogen de Turken dan ook niet terugslaan? Westen heeft zich voor het karretje van de Kosovaren laten spannen. Goed dat Ruslsand dit stopt! |
![]() |
|
Gedeeltijk waar ja, wat hhendrikxx zegt. De Kosovo-albanezen waren er eigenlijk op uit om zo een reactie uit te lokken bij Servië. Ze snapten blijkbaar het zinnetje ''Leven en laten leven'' niet. En nu Servië z'n tanden laat zien is het ''Kijk ons nou, we worden bedreigd''.
Maar dat is alsnog geen reden om geweld te gebruiken, Servië stond in de geschiedenis ook vaker bekent als een agressor. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Tamils wijzen naar Kosovo en zeggen: dat willen wij ook!
http://www.bloomberg.com/apps/news?p...HI&refer=india Tja, was te verwachten. Kan nog leuk worden na 10 december. Bush, leg eens uit: waarom Kosovaren wel, en de Tamils niet. Moordpartijen, vervolgingen, onderdrukking: daar ook hoor! |
![]() |
|
![]() |
Wat ik er aan wil doen:
Heel simpel: binnen het kader van het internationaal recht oplosingen zoeken. En als beide partijen zeggen: we gaan uit elkaar, prima! Maar niet: Albanzen mogen uit Servie stappen. Maar wacht: Serviers mogen niet uit Bosnie stappen. Kosovo mag onafhankelijk worden. Maar wacht: de Serviers in Kosovo mogen niet zelf beslissen of zijn mee wilen of niet. Ik pleit dus voor consequent handelen! ![]() |
![]() |
|
En los daarvan bestaat er domweg geen 'internationaal recht' waarin staat aangegeven wanneer en hoe je staten mag veranderen (zoals bijvoorbeeld door afsplitsing), met uitzondering van wat is vastgelegd over het voeren van oorlogen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat is wel een heel erg essentieel verschil. Het valt wel aan te tonen dat kosovo zelfstandig gewoon niet veel kan en dat er riant veel geld ingepompt word door mensen die allemaal in duitsland zitten omdat ze daar allemaal massaal heengevlucht zijn, en ze zonder die steun nauwelijks rond zouden komen. |
![]() |
|
![]() |
Wat nou, Kosovo inlijven bij Servie? Kosovo was/is gewoon provincie van Servie.
Kosvaren kwamen in opstand, Servie sloeg terug. Westen greep in. Deal was: Kosovo blijft deel Servie. En nu zeggen de Kosovaren: doe maar helemaal onafhankelijk. Tja, had dat in 1999 gezegd. Nou heb ik toevallig in deze wat bronnen, en de deal/bedoeling was echt: autonomie. Geen onafhankelijkheid. De Kosovaren hebben sinds 1999 NIKS gedaan om te integreren in Servie. Ze dachten: hoe langer de situatie duurt, hoe meer wij kans hebben op eigen staat. Wat ik al meer zei: ze hebben vals gespeeld. En dat moet je niet doen! En T_ID, als er geen internationaal recht is op dit vlak, waarom wilde de VS dan steeds een VN resolutie? Raar. Dus je wilt VN resolutie. En als die er niet komt, heb je em ineens niet nodig. Schijnheilig! Laatste punt: Taiwan wil los van DICTATUUR China en ze vinden geen steun bij Dhr. Bush. Raar, hij was toch zo voor vrijheid. Zijn we nou bang geworden van China? Sad world! Hopelijk houdt Putin poot stijf. Trouwens, kan nog leuk worden als hij gebieden in de Kaukasus gaan erkennen! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Botsing Georgische en Ossetische troepen hhendrikxx | 500 | 02-10-2008 22:01 |