Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Ik wel. Vandaar mijn uitspraak. Het ergste er aan is dat ik er niet eens cynisch of zwaar overdrijvend in ben, veel mensen die hun leven in dergelijke plekken slijten zijn gewoon te dom om voor de duvel te dansen en lopen daardoor van probleem naar probleem.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
- Dat de gemeente dat van mij ook niet hoeft omdat de wijk door de inwoners zelf netjes wordt gehouden omdat de mensen die er wonen niet in de rotzooi willen wonen. - Dat de mensen die dus niet de natuurlijke drang tot "properheid" hebben dat waarschijnlijk niet belangrijk (genoeg) vinden. - Dat deze mensen gestimuleerd worden met "cadeautjes"" als (bijvoorbeeld) een bbq (je mag het halal en ROC weglaten) of voorzieningen oneerlijk is t.o.v. mijn wijk. Losstaand van het feit of het enige invloed heeft. Voor dat laatste maar een voorbeeld (uiteraard overdreven om de boodschap duidelijker over te brengen) De politie gaat hardrijders nieuwe auto's geven in de hoop dat ze er voorzichtiger mee gaan rijden. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Wat uiteraard een grove schending van de vrijheid van godsdienst is waarvoor de school op de vingers getikt moet worden. Qua rechten is het handelen van de school hetzelfde alsof je een moslima haar hoofddoek met geweld af zou trekken en haar zou dwingen een kruisje te dragen. Ik kan me niet voorstellen dat je daar voorstander van bent, dus dan moet je dit ook veroordelen. Citaat:
Bovendien heb je mijn vraag niet beantwoord. Praat je puur vanuit de theorie of ben je ook echt in dergelijke wijken geweest en heb je de situatie van de bewoners gezien? Heb je ook vooral gezien dat daarin grote groepen mensen gewoon echt verschrikkelijk dom zijn en daarom handenvol problemen veroorzaken? Heck, dan heb ik het nog niet eens over de categorie die ook echt daadwerkelijk mentaal ziek is, en eigenlijk niet op zichzelf kan wonen. Instanties hikken er echter tegenaan dat je je niet snel met iemand kan bemoeien, en gedwongen opname vaak ook erg lastig is. En op zich goed dat een instantie iemand niet zomaar op zijn dak kan duiken, maar er zouden aardig wat mensen gebaat zijn
|
Verwijderd
|
Hoe is het dan met de situaties in de 'andere' probleemwijken gesteld? Om maar niet meer in te gaan op het voorgaande?
Zelf woon ik in Presikhaaf, dat is natuurlijk niet het slechtst van het slechts maar ik merk ook wel dat het niet best is hier. Ik heb alleen niet het idee dat het 'slechter' gaat in de wijk. ![]() eh, mja. Rotterdam (7): Rotterdam Oud West Rotterdam Oud Noord Bergpolder Overschie Oud Zuid Vreewijk Zuidelijke Tuinsteden Amsterdam (5): Bos en Lommer Amsterdam Noord Nieuw West Amsterdam Oost Bijlmer Den Haag (4): Stationsbuurt Schilderswijk Den Haag Z-West Transvaal Utrecht (4): Kanaleneiland Ondiep Overvecht Zuilen Oost Arnhem (4): Klarendal Presikhaaf Het Arnhemse Broek Malburgen/Immerloo Eindhoven (3): Woensel West Doornakkers Bennekel Groningen (2): Korrewegwijk De Hoogte Alkmaar: Overdie Amersfoort: De Kruiskamp Deventer: Rivierenwijk Dordrecht: Wielwijk/Crabbehof Enschede: Mekkelholt/Deppenbroek Heerlen: Meezenbroek Leeuwarden: Heechterp/Schieringen Maastricht: Maastricht Noordoost Nijmegen: Hatert Schiedam: Nieuwland Zaanstad: Poelenburg |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-09-2007 om 10:51. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat een tyfuszooi daar zeg. Nog steeds blij dat ik er weg ben.. ![]()
|
Genetisch afval is een heerlijk ruim begrip. Behalve de bewoners van de probleemwijken vallen wat mij betreft ook de bewoners van zgn 'volkswijken' onder deze noemer. Verder kun je de term zo ver uitbreiden als je wilt natuurlijk.. daklozen, junks, alcoholverslaafden mogen van mij ook onder genetisch afval gerekend worden.. Oh fuck it, gooi gelijk de hele lagere socio-economische klasse bij het genetisch afval..
![]()
|
Verwijderd
|
Mijn god, ik werd toch wel even ziek van een paar reacties in deze thread. Mensen in probleemwijken zijn genetisch afval? Alle mensen die arm zijn hebben dat aan zichzelf te danken? Like, wow?!
Zelf ben ik geboren in een probleemwijk, mijn moeder woont daar nu nog steeds. Mijn vader kwam uit een arbeidersgezin in een andere probleemwijk en belandde op de LTS, mijn moeder was vroeger geforceerd om maar de huishoudschool te gaan, omdat de dichstbijzijnde hogeschool te ver weg was. Zij hebben beiden altijd in fabrieken gewerkt en doen dat nu nog steeds. Wel hebben ze mij goed opgevoed en me normen en waarden bijgebracht. Ook mijn opa en oma (en bijna iedereen van mijn vader's kant) zijn nou niet echt bijster intelligent te noemen, maar het is in mijn ogen godsgruwelijk dom om ze genetisch afval te noemen. Vooral als dit gedaan wordt door een idioot die altijd intelligent probeert te doen met commentaar dat nergens op gebaseerd is. Blijkbaar vergeet jij dat iedereen een levensverhaal heeft en dat je niet iedereen over één kam kunt scheren. Ik ga nu niet zo ver om jou genetisch afval te noemen, want ik wil je ouders hier niet bij betrekken, maar afval ben je in mijn ogen nu zeker. Denk toch eens na voordat je de boel hier loopt te verzieken met je superioriteitsgevoel. Natuurlijk zijn er veel domme en arme mensen, maar niet al deze mensen veroorzaken problemen. Dat er een paar straatjongens de boel lopen te verzieken, heeft niets te maken met de uit de lucht gegrepen bullshit die jij hier loopt te verkondigen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het heeft geen zin, lekker laten kletsen dit xenofoob angstig mannetje. Je weet zelf ook wel dat de waarheid minder gekleurd is dan dat TID het wil doen voorkomen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dan zijn we het gewoon niet eens over de manier van optreden tegen verkeerd gedrag. Overigens vind ik de slechte kwaliteit huizen (als daar een probleem ligt) ook meer een taak van de woningstichting(en). Ik ben het met je eens dat straten schoon gehouden dienen te worden door de gemeente, maar ik twijfel er niet aan dat dat ook gebeurt. Tenzij de stratenvegers natuurlijk worden weggeterroriseerd... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 30-09-2007 om 09:42. |
![]() |
|||||
Citaat:
Dat is niet acceptabel in Nederland, waar je het recht hebt om te leven zonder dat je een religie opgedrongen krijgt. Citaat:
![]() Citaat:
What's next? Gaan we over mensen met handicaps zeggen dat ze 'mogelijkheden' hebben, zoals de nieuwste politiek correcte bevlieging die het maatschappelijk werk beheerst? Citaat:
Waar gaat het hele gezeik dan over als we dat weten? Een van de redenen dat die wijken verloederen is domweg het slag mensen dat er woont.
||
Citaat:
![]() Maar ok dit is wel heel erg offtopic ![]() Specifieke probleemwijken die aangepakt gaan worden: Alkmaar Overdie Amersfoort De Kruiskamp Amsterdam Bos en Lommer; Amsterdam Noord; Nieuw West; Amsterdam Oost; Bijlmer Arnhem Klarendal; Presikhaaf; Het Arnhemse Broek; Malburgen/ Immerloo Deventer Rivierenbuurt Eindhoven Woensel West; Doornakkers; Bennekel Groningen Korrewegwijk; De Hoogte Heerlen Meezenbroek Leeuwarden Heechterp/Schieringen Maastricht Maastricht Noordoost Nijmegen Hatert Rotterdam Oud West; Oud Noord; Bergpolder; Overschie; Oud Zuid; Vreewijk; Zuidelijke Tuinsteden Schiedam Nieuwland Den Haag Stationsbuurt; Schilderswijk; Zuid West; Transvaal Utrecht Kanaleneiland; Overvecht; Ondiep; Zuilen Oost Zaandam Poelenburg Dordrecht Wielwijk/Crabbehof Enschede Velve Lindenhof Edit: Ow het was al gepost ![]() ![]() De NOS vroeg inwoners van de 40 'probleemwijken' in ons land hun verhaal te vertellen. J. van Eijndhoven Lastige kinderen zijn van alle tijden. Doordat witte Nederlanders in de jaren zestig en zeventig geen “vies werk” meer wilden doen en we daar toen buitenlanders voor hebben geïmporteerd, heeft de lagere klasse in de samenleving plots een kleurtje gekregen en nu is Leiden in last. En wel in twee opzichten in last. Ten eerste biedt het kleurtje van de lagere klassen de xenofoben onder ons de kans zich uit te leven. Uiteraard zonder te rade te gaan wat de achtergronden zijn van hetgeen nu gebeurt. Ten tweede is de “eigen cultuur” van de lagere klasse, die overigens vroeger ook al anders was dan de dominante cultuur, een Fremdkörper in onze samenleving. En dit blijft zo mede doordat velen van hen op grond van godsdienst (Islam) en afkomst (Marokkaans, Turks) worden gediscrimineerd. Dit verergert de zaak maar hier is weinig aandacht voor. Wat nu gebeurt, is reeds vele malen in Nederland gebeurd. In mijn jeugd waren vele witte Nederlanders doodsbenauwd voor die smerige messentrekkers uit Spanje en Italië. Velen zijn dat gemakshalve maar vergeten en overwinteren nu tussen die smerige messentrekkers. Hetzelfde gebeurde vervolgens met Surinamers, Antillianen en nu met Marokkanen en in mindere mate Turken. En de volgende laagste sociale klasse staat al weer in Oost-Europa klaar omdat vele tweede en derde generatie kinderen van de “gastarbeider” zich aan de onderklasse dreigen te ontworstelen en dus niet langer bruikbaar zijn voor het doel waarvoor hun (groot)ouders hiernaartoe zijn gehaald. Vervelend werk doen tegen slechte salarissen. Anoniem Wij zijn weggegaan uit Geuzenveld. Jongetjes van twaalf terroriseren de buurt. De ouders doen er niets aan. Het zijn net hyena's: in hun eentje durven ze niets. Maar als er iets gebeurt komen ze in groepsverband. Auto is vaak bekrast. Vrouw uitgescholden. De politie kijkt letterlijk de andere kant uit en doen helemaal niets. Aangifte doen is het domste wat er is: je privacy ligt op straat en dan heb je elke week een steen door je raam. Wij woonden boven een wijkcentrum voor veiligheid. Toen mijn fiets voor de tiende maal was vernield voor het raam van het centrum zei de politie doodleuk: "Je moet ook niet op de fiets gaan in A'dam". Ongelofelijk. Als je het de jongentjes 1 op 1 vraagt lachen ze om de naiviteit van de Nederlanders. Blij dat ik er niet meer woon. Mirjam ter Hoeve Amsterdam: Zeeburg. Een lichte schok ging door me heen; op het journaal van vandaag zag ik daar 'mijn' welbekende pleintje, mijn 'welbekende' alcoholverbodsborden in beeld. Probleemwijk. Probleemwijk?! Shit, laat ik nou net mijn huis hier gekocht hebben! Zeeburg is fijn wonen vind ik. Multicultureel; ik spreek ook inmiddels een paar woordjes arabisch en integreer goed! ;-) Ik heb wel wat ideeën over 'verbetering' in onze wijk. 1. Scholen moeten niet alleen taalsubsidie krijgen, maar ook subsidie juist voor goed gemengdheid van 'zwart' en 'wit'. Dan zal het 'taalprobleem' ook minder problematisch zijn. 2. De Nederlands lessen voor bijvoorbeeld allochtone vrouwen uitbreiden met bv vrijwilligerswerk in de buurt. Dan moeten ze wel de taal gebruiken. Mijn lieftallige buurvrouw zit al jaren op Nederlandse les, maar omdat ze het huis nooit uitkomt gebruikt ze de taal niet en zulke vrouwen vereenzamen daardoor ook meer. 3. Problemen. Ik wil niks bagatelliseren. Maar er zijn OOK problemen die vooral met iemand zelf te maken hebben. Mijn vroegere bovenburen hadden zware overlast van de mensen die op straat stonden. Ik niet vreemd genoeg, heel soms was het te luidruchtig en vroeg dan vriendelijk of ze ergens anders wilde gaan staan. Prima, geen probleem. Waarom hadden zij er wel last van en ik niet? Ik denk dat het met eigen geluk te maken heeft. Ik heb het 'te druk' voor negativiteit. Ik verdiep me in andere culturen en snap symbolen en gedrag wat ik om me heen zie. Mijn buren zijn verhuist vanwege de overlast. En ik? Ik heb net mijn huis gekocht. Zo verschillend kan dus een ervaring in een 'Probleemwijk' zijn! Jeroen Vier jaar lang hebben we het uitgehouden, moesten we het uithouden. Met hartkloppingen zag ik gisteravond op de bank in mijn nieuwe woning in een ander deel van Amsterdam beelden van 'ons' voormalige - in het journaal niet nader benoemde - plein in de Indische Buurt. Ja, ook wij horen tot de groep die is gevlucht toen we konden. Na de eerste anderhalf jaar, waarin ik nog dacht door middel van redelijke woorden en gesprekken kennis te kunnen maken met en grenzen te kunnen stellen aan het gedrag van mijn buur(t)kinderen, was de grens bereikt op het moment dat ik alleen nog met een scheldkanonnade kon reageren op een jochie dat in onze regenpijp was geklommen. De volgende ruim 2 jaar hebben we uitgehouden door niet meer direct naar de jochies toe te reageren (een gevoel van een persoonlijke verlies), maar dan maar direct de politie te bellen. Structureel zijn onze grenzen overschreden door precies de groep die nu in het nieuws is (de 6-12 jarigen). Eenmaal werd met een niet mis te verstaan gebaar voor mijn neus een vinger over een keel gehaald door een ca. 10 jarige jochie. Niet alleen deze generatie lijkt verloren, maar het straatklimaat waarin deze jongens opgroeien kweekt zijn eigen opvolgers. Rick Ik woon in de Arnhemse wijk Klarendal. Ik ben bij het wijkbezoek van de minister geweest. Een van de dingen die in deze wijk opvallen is dat het er aan de buitenkant mooi uitziet. In die zin heeft de stadsvernieuwing veel opgeleverd. Probleem zit hem veeleer binnenin de huizen. Mensen die niet aan het werk kunnen komen, een bepaalde groep waar dit al voor generaties lang geldt. Daardoor voelen mensen zich achtergesteld en gaan het zoeken in verkeerde manieren van geld verdienen. Een ander probleem heeft te maken met drugsoverlast. Het gebeurde bij ons regelmatig dat we 's nachts werden wakker gemaakt door dealers die met machobakken en dito discoboxen op straat stonden te klooien. Lekker rustig slapen dus. Dat is gelukkig wat afgenomen. Verder is integratie een groot probleem in deze wijk. Mensen van diverse culturen leven naast elkaar maar niet met elkaar. Mensen begrijpen elkaar niet, spreken soms zelfs niet de taal, waardoor over en weer verkeerde beelden worden gevormd. Als er dan eens een probleem is, slaat de vlam in de pan. Ieder is bezig binnen zijn eigen groep. Ik woon zelf aan een pleintje waar zo'n zes culturen naast elkaar wonen. Er is nauwelijks contact over culturele muren heen. Het zou heel prettig zijn als we daar eens iets aan zouden kunnen doen. Rebecca Ik woon sinds vorig jaar januari in Amsterdam oost, de Dapperbuurt. Daarvoor was ik al vaak in oost te vinden omdat het merendeel van mijn vrienden daar woont. Plus in de zomer is het Oosterpark het beste park van Amsterdam. Ik begrijp alle commotie rond de wijk niet. Je hebt er alles, een markt, restaurantjes, een geweldig park, supermarkt, kleine winkeltjes, je kunt er shoppen. Wat wil je nog meer!!! Dat je misschien in de zomer wordt nageroepen en 's nachts ook, ja zeg...dat kan overal gebeuren. Hier zijn de mensen tenminste vriendelijk en open. Ga lekker in oud-zuid wonen. Kouwe kak, geen sfeer en de top figuren uit de onderwereld. Nee, geef mij dan de straatschoffies uit de buurt maar. Amsterdam oost heeft m’n hart gewonnen. Misschien dat de huisprijzen wel dalen zodat ik er ook kan kopen ![]()
Laatst gewijzigd op 30-09-2007 om 11:17. |
![]() |
|
Ik vraag me af welke classificatie ze hanteren voor probleemwijken.Ik denk ook da tMirjam ter Hoeve gelijk heeft met dat je eigen gedrag bij problemen ook meespeelt. Je hebt mensen die meteen met politie dreigen of mensen die iets relaxter reageren en niet overal een probleem van maken.Drie keer raden welk persoon dan het minste last heeft van overlast.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Er zijn simpelweg veel mensen in probleemwijken die ronduit dom zijn, en inderdaad een deel daarvan daadwerkelijk mentaal gehandicapt. Dergelijke mensen lopen echter door onwetendheid, domheid en foute opstelling in zoveel onnodige problemen. Doodzonde, en het zou zeker achterlijk zijn om hun problemen vanwege overdreven politieke correctheid te ontkennen. Dat staat het zoeken van een oplossing in de weg. Citaat:
Citaat:
Het is vrij nutteloos om wijken op te knappen zonder een poging te doen de mentaliteit van de bewoners te veranderen. Mensen die niets geven om hun woonomgeving laten die verloederen en doen daar soms actief aan mee. Als je mensen bewerkt zodat het hen iets interesseerd kun je echter rekenen op behoorlijk wat initiatieven die de wijk verbetere. Een manier van werken die in Utrecht met vrij groot succes wordt toegepast in veel wijken. Zie de wijkenmonitor op hun site.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat je me nu echt het stukje moet laten copy-pasten, zucht ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan heb je voorbeelden gezien van mensen die leven om problemen te veroorzaken, zoals er ook in probleemwijken genoeg te vinden zijn.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Dergelijke figuren zijn best een ramp om in een willekeurige wijk te hebben. Er is dan ook een reden dat het verbannen van dergelijke mensen naar zogenaamde aso-containers of andere plaatsen waar ze geen schade aan hun omgeving kunnen aanrichten regelmatig voorkomt. Dat is weinig anders dan het bestrijden van de oorzaak verloedering door bewoners zelf.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
"Maar noem je slechts sommige bewoners van probleemwijken mentaal gehandicapt en genetisch afval." Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
In plaats van tig alinea's te wijden aan het rechtzetten van iets waarvan we beiden weten dat ik het nooit beweerde kan ik ook simpelweg en terecht stellen dat ik zoiets nooit beweerde. Dan kunnen we weer door met de echte discussie. Citaat:
Uitgaande van jouw redenatie zouden alle normale mensen als ze rood staan op de bank en het koud hebben ook hun kozijnen en deuren in de kachel stoppen. Er zijn echter factoren waardoor normale mensen zich anders gedragen in zo'n geval, en daarmee minder schade en verloeding toebrengen aan hun omgeving. Ze zetten dan bijvoorbeeld de verwarming hoger, en bezuinigen of werken harder (of zoeken in de eerste plaats een baan) als dat financiële problemen zou geven. Ik vind het onacceptabel deterministisch dat jij het benaderd alsof de financiële situatie de grootste/enige en onveranderlijke factor is. Door die instelling te verwerpen kom je ook direct aan bij het feit dat het veranderen van mensen de sleutel tot veranderen van wijken is. Hun omgeving en de staat daarvan is weinig anders dan een symptoom van de status van de mensen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat: