Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2007, 15:43
Missy
Missy is offline
Citaat:
Vrouwen bevallen minder en op steeds oudere leeftijd

Er worden nu tien procent minder kinderen geboren in Vlaanderen dan tien jaar geleden. De daling is vooral spectaculair in West-Vlaanderen (--18 procent). Vrouwen bevallen op almaar oudere leeftijd en er zijn nog nooit zoveel tweelingen geboren als in 2002. Het aantal baby's dat met een keizersnede op de wereld wordt gezet, is ook vorig jaar weer een beetje gestegen.

De leeftijd waarop vrouwen kinderen baren, blijft stijgen. In 2002 waren vrouwen bij hun eerste kind gemiddeld 27,7 jaar oud. Tien jaar geleden was dat nog 26,4 jaar. Tienerzwangerschappen namen in die periode niet toe en namen ook niet af. Ze blijven op 2,2 procent van alle geboorten hangen.

Er worden in Vlaanderen almaar minder kinderen geboren. Dat is gekend. In West-Vlaanderen is de daling over de voorbije tien jaar het grootst, in Antwerpen het kleinst (6 procent). (...)
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=1636

Even een lieve baby ter illustratie.
---------
Wat vind jij een geschikte leeftijd om kinderen te krijgen.?Als een vrouw van 45 getrouwd is en nog heel graag een kind wil; vind jij dan dat ze te oud is om een kind te krijgen?
Een vrouw wil eerst een carriere opbouwen en dan pas aan kinderen beginnen, hoor ik ook wel is af en toe. Vind jij het dan nodig om je kind alle dagen in de creche te dumpen? Of heb je iets van: het is mijn kind, ik hoor er voor te zorgen?

Laatst las ik ook ergens dat werkende vrouwen een betere moeder zou zijn huisvrouwen die alleen voor hun kinderen zorgen. Vind jij dat ook?

Laatst gewijzigd op 18-10-2007 om 15:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2007, 15:55
Verwijderd
In principe kunnen vrouwen kinderen krijgen tot de menopauze, en als ze daar zin in hebben, moeten ze het vooral doen. Voor de eigen gezondheid en die van het kind lijkt het me echter handig om als het even kan voor je dertigste te beginnen.

En ik vind dat 'betere moeder' een rare term is. Een werkende moeder kan beter zijn dan een huisvrouw, maar ook slechter. Dat zit 'm in de persoon en niet in wat ze doet. Maar ik denk wel dat de gemiddelde buitenshuis werkende vrouw een beter voorbeeld geeft aan de kinderen dan de gemiddelde huisvrouw. Als je het tenminste belangrijk vindt dat vrouwen zelfstandig kúnnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 15:58
Ieke
Ieke is offline
Een hele belangrijke vraag is ook wat het risico is op allerlei problemen met de zwangerschap, aangeboren afwijkingen van het kind etc en dan komen jonge moeders er echt een stuk beter vanaf. Ik denk niet dat je een strakke lijn kan stellen, en wie ben ik om te zeggen dat iemand te oud is, maar ik vind wel dat de trent van steeds ouder moeder worden geen goede ontwikkeling is, puur en alleen al vanwege het medische vlak.

Of iemand er voor kiest om thuis voor de kinderen te zorgen of om (in deeltijd) te gaan werken is een eigen keuze. Ik zou zelf echt geen jaren thuis willen zitten, zonde van mijn opleiding. Maar 5 hele dagen per week in de creche dumpen vind ik ook een slecht idee. Dus ik zie een middenweg als de beste.

Maar alles is in dit geval een eigen keuze en ik vind het oordeel of het goed of slecht is niet relevant, daar verschillen de meningen toch over.
Oud 18-10-2007, 16:08
PixelDansje
PixelDansje is offline
Ik vind het niet echt een dk onderwerp! MAar goed.

Ik denk dat de geschikte leeftijd heel erg verschilt per persoon. (Het is een flauw antwoord maar dat is het wel)
Oud 18-10-2007, 16:41
Verwijderd
Mensen moeten kinderen nemen als ze daar zin in hebben. Als er dan meer kans op complicaties zijn, big deal.

Moeders die thuis blijven (en dan bedoel ik meer dan een paar jaar) lijken me sowieso slechte moeders, omdat ze het slechte voorbeeld geven aan hun kinderen (namelijk dat van vieze profiteur).
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 17:34
Verwijderd
Hoe oud is dat artikeltje btw?

Ontopic: doe maar waar je zin in hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 18:24
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Mensen moeten kinderen nemen als ze daar zin in hebben. Als er dan meer kans op complicaties zijn, big deal.

Moeders die thuis blijven (en dan bedoel ik meer dan een paar jaar) lijken me sowieso slechte moeders, omdat ze het slechte voorbeeld geven aan hun kinderen (namelijk dat van vieze profiteur).
Waar slaat dat op?Alsof een kind gebaat is bij ouders die amper aanwezig zijn, zeker jonge beinvloedbare kinderen hebben hun ouders nodig.Vanzelfsprekend ga ik er wel mooi een paar jaar tussenuit om mijn kinderen een stevige basis te geven.
Oud 18-10-2007, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Waar slaat dat op?Alsof een kind gebaat is bij ouders die amper aanwezig zijn, zeker jonge beinvloedbare kinderen hebben hun ouders nodig.Vanzelfsprekend ga ik er wel mooi een paar jaar tussenuit om mijn kinderen een stevige basis te geven.
Dan zét ik er een keer de nuance bij tussen haakjes, is het nog niet goed! En trouwens, met parttime werk zie je je kinderen vaak zat.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 18:32
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Dan zét ik er een keer de nuance bij tussen haakjes, is het nog niet goed! En trouwens, met parttime werk zie je je kinderen vaak zat.
Hey ik val je toch niet aan Oke, ik ben het wel mee eens dat moeders die zich achter kinderen blijven verschuilen terwijl de koters de hele dag toch op school zitten, fulltime moeten gaan werken.

Trouwens..vieze profiteur is geen nuance
Oud 18-10-2007, 18:34
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Tot de menopauze mogen ze alle kinderen krijgen die ze willen wat mij betreft. Maar ik vind wel dat in elk geval een van de ouders wel voor het kind moet zorgen tot het een beetje groter is, en een beetje voor zichzelf kan zorgen. Ik vind niet dat ze kinderen altijd maar op de crêche moeten dumpen, je moet wel voor je eigen kind zorgen.
Dus, vrouwen mogen ook wel eerst carrière maken en dan pas een kind, maar als ze dan niet zo veel tijd hebben om dat kind op te voeden, dan vind ik dat in elk geval een van de ouders die verantwoordelijkheid moet nemen.
Oud 18-10-2007, 18:51
Verwijderd
Ik vind het 'normaal' om rond je 30ste kinderen te krijgen als vrouw, laten we zeggen +/-4 jaar ofzo, dus 26-34. Maar daarbuiten is het niet meteen te vroeg of te laat, voor mijn gevoel. Het is wél te laat ná de menopauze, en ik zou zeggen dat het voor je 20ste zeker te vroeg is.

Zelf hou ik er absoluut niet van wanneer kleine kinderen 's ochtends vroeg in hun pyjama naar de opvang gaan en 's avonds als ze thuis komen meteen in bed worden gestopt. Er moet wel 1 op 1 tijd zijn tussen ouder en kind, anders is er geen sprake van opvoeding. Zelf zou ik zeker het eerste jaar fulltime bij mijn kinderen willen zijn, ik geloof dat ook uit onderzoek is gebleken dat dat eerste jaar heel belangrijk is voor de moeder/kind-band. Maar stiekem blijf ik 't liefste thuis tot ze op school zitten, en ook dan wil ik niet fulltime werken. (En ik zie dat niet als profiteren.)
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 20:56
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Citaat:
Tot de menopauze mogen ze alle kinderen krijgen die ze willen wat mij betreft. Maar ik vind wel dat in elk geval een van de ouders wel voor het kind moet zorgen tot het een beetje groter is, en een beetje voor zichzelf kan zorgen. Ik vind niet dat ze kinderen altijd maar op de crêche moeten dumpen, je moet wel voor je eigen kind zorgen.
Dus, vrouwen mogen ook wel eerst carrière maken en dan pas een kind, maar als ze dan niet zo veel tijd hebben om dat kind op te voeden, dan vind ik dat in elk geval een van de ouders die verantwoordelijkheid moet nemen.
Eerst kinderen en daarna pas carrière lijkt mij veel handiger. Je begint als partimer wanneer de kinderen nog jong zijn en langzaam bouw je je carrière op.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 22:08
Verwijderd
je bent zo oud als je je voelt. je hebt mensen die op hun 30e al oud zijn.
maar ouder dan 43 vind ik te oud.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 22:09
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
40+. Ouder kan je het kind niet aandoen.
Oud 18-10-2007, 22:13
Poepkind
Poepkind is offline
hoe ouder de vrouw, hoe groter de kans op afwijkingen aan het kind. Het gezondste is voor je 30e baby's. Dan trek je het ook veel beter als vrouw. Zelf wil ik voor mn 30e kinderen. Puur uit gezondheidsoverwegingen.
Oud 18-10-2007, 22:22
Verwijderd
Citaat:
hoe ouder de vrouw, hoe groter de kans op afwijkingen aan het kind. Het gezondste is voor je 30e baby's. Dan trek je het ook veel beter als vrouw. Zelf wil ik voor mn 30e kinderen. Puur uit gezondheidsoverwegingen.
Dan kun je beter geen kinderen nemen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 22:52
Verwijderd
Citaat:
mijn moeder was 41 toen ze mijn zusje kreeg, nou ze is een prima moeder hoor.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 00:43
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 07:15
Verwijderd
Citaat:

Een profiteur van het inkomen van de vader bedoel je? Nou die zal het er over het algemeen wel mee eens zijn dat z'n vrouw thuis blijft hoor, zou wel een erg belabberd huwelijk zijn als zoiets wordt besloten zonder overeenstemming.

Maargoed. Wat mij betreft mogen vrouwen kinderen krijgen wanneer ze willen met welke reden dan ook. Zelf denk ik dat als ik een kind wil, dat dat dan wel voor mijn 35e moet omdat het me niets lijkt om een 'oude moeder' te zijn en ik ook geen zin heb om extra moeilijk te moeten gaan doen door verminderde vruchtbaarheid en een vergrote kans op kinderen met een genetische afwijking te hebben enzovoort. Maar voor m'n 30e red ik denk ik niet qua opleiding.

En ik vind niets mis met creches, maar als je geen tijd doorbrengt met je kind kun je er natuurlijk net zo goed geen nemen. Dus het is wel handig als minstens 1 van de ouders in deeltijd gaat werken zo lang het kind nog niet naar school gaat.

Laatst gewijzigd op 19-10-2007 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 08:16
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Citaat:
Kinderen zijn slecht voor je nachtrust, je humeur, je portemonnee en je gezondheid overall.
Oud 19-10-2007, 09:39
drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wanneer hij of zij kinderen krijgt, maar qua gezondheid zou ik het wel voor je dertigste willen doen. Ik zelf wil geen oude moeder worden, ik ga echt niet wachten tot mijn dertigste. En ik zou mijn kinderen niet naar een crêche willen doen, die gaan lekker naar opa en oma en tante's enzo. Geen vreemde mensen aan mijn kind.
Oud 19-10-2007, 12:06
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Citaat:
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wanneer hij of zij kinderen krijgt, maar qua gezondheid zou ik het wel voor je dertigste willen doen. Ik zelf wil geen oude moeder worden, ik ga echt niet wachten tot mijn dertigste. En ik zou mijn kinderen niet naar een crêche willen doen, die gaan lekker naar opa en oma en tante's enzo. Geen vreemde mensen aan mijn kind.
Alsof die opa's, oma's en tantes niks beters te doen hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 12:09
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En ik zou mijn kinderen niet naar een crêche willen doen, die gaan lekker naar opa en oma en tante's enzo. Geen vreemde mensen aan mijn kind.
Dus jouw kind gaat niet naar school, want daar zit de hele dag een vreemde leraar of lerares bij?
Je kind alleen maar bij jezelf houden is ook niet goed voor de ontwikkeling. Peuterspeelzaal etc. zijn juist ook goed voor de sociale ontwikkeling. Dat betekent niet dat het plaatsen zijn waar je je kind moet dumpen, maar een paar dagen in de week kan zeker geen kwaad.
Oud 19-10-2007, 16:19
drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik had al even gereageerd, maar ik wil er nog aan toevoegen:
Als ze geen leuke moeder meer kan zijn voor haar kind.
Oud 19-10-2007, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2007, 19:40
Missy
Missy is offline
Citaat:
De leeftijd hoeft totaal niet te bepalen hoe goed een moeder is. Een moeder van een vriendin heeft op dezelfde leeftijd ook nog een kind gekregen. Het is echt een fijne moeder.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 19:54
Verwijderd
Citaat:
De leeftijd hoeft totaal niet te bepalen hoe goed een moeder is. Een moeder van een vriendin heeft op dezelfde leeftijd ook nog een kind gekregen. Het is echt een fijne moeder.
Waarom maak je er dan een topic over
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 19:56
Missy
Missy is offline
Citaat:
Waarom maak je er dan een topic over
Meningen verschillen = discussie (?).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 20:20
Ismael Urzaíz
Ismael Urzaíz is offline
Cuándor ze in transición komt en er geen exposición menstrúe meer is.........

Ismael Urzaíz Aranda.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 20:32
Verwijderd
als je t niet meer trekt om erachteraan te rennen zou ik er niet meer aan beginnen, en het is ook niet tof om 18 te worden terwijl je ouders al met pensioen zijn lijkt me...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 21:29
TRA
TRA is offline
18.
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 22:02
Verwijderd
Citaat:

Wees blij dat niet al die vrouwen zich werkloos melden.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 22:33
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
hoezo niet dan? Voor je 30e kan prima, ik gok dat tussen de 25 en 30 jaar dat best moet kunnen. Voor die tijd ben ik nog aan het studeren.
Oud 19-10-2007, 23:13
Verwijderd
Citaat:
hoezo niet dan? Voor je 30e kan prima, ik gok dat tussen de 25 en 30 jaar dat best moet kunnen. Voor die tijd ben ik nog aan het studeren.
Als je "puur uit gezondheidsoverwegingen" zou handelen, zou je geen kinderen nemen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Als je "puur uit gezondheidsoverwegingen" zou handelen, zou je geen kinderen nemen.
true. maar in de normale situatie worden vrouwen toch niet ouder dan 35/40, dus wat dat betreft maakt je gezondheid niet zo veel uit. die verneuken we toch al.

ik zou zeggen: tussen de 20 en de 30. daaronder ben je meestal te jong en daarboven vind ik mensen te oud om nog een leuke mama te zijn. na zo veel verschil denk ik dat je gewoon echt een te groot verschil hebt, generatiekloof en dat gezeik, stukje egoisme, nog wat slechte argumenten, bla.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:33
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
na de 30 vind ik het wel erg oud, dan is de generatiekloof ook zo groot tussen jou en je kind. Dus ik zou zeggen: begin lekker vroeg, die carrière komt wel als je kind naar school gaat. je kunt toch best 4 jaar wachten na je studie voor je gaat werken? eerst een kind IMO
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:36
Missy
Missy is offline
Citaat:
na de 30 vind ik het wel erg oud, dan is de generatiekloof ook zo groot tussen jou en je kind. Dus ik zou zeggen: begin lekker vroeg, die carrière komt wel als je kind naar school gaat. je kunt toch best 4 jaar wachten na je studie voor je gaat werken? eerst een kind IMO
Ik denk dat je toch na je school eerst beter een paar jaar kan gaan werken. Je hebt een financiele basis. Je hebt een aantal jaar ervaring, dan kom je waarschijnlijk weer beter aan de bak. Als je een eental jaar werkt na je school, kan je een redelijk huis kopen, auto etc.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:42
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
als een kind nog zo klein is kan je hem makkelijk op de fiets vervoeren, en een groot huis hebben ze dan ook nog niet nodig. je kunt best in een klein flatje wonen met een kind.
vind ik dan, ik ben ook van plan om meteen na mijn studie kinderen te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:50
Balance
Balance is offline
Tot 40 vind ik het kunnen, vanaf 40 eigenlijk niet meer. Vanaf die leeftijd neemt de kans op een ongezond kindje enorm toe. Bovendien neemt de lichamelijke gezondheid van de ouders ook af met de jaren. Ik vraag me af of het meerendeel van de mensen van 50 nog genoeg energie heeft om een kind van 10 (of jonger) op te voeden. Daarnaast vraag ik me af of het inzicht in zo'n jong kind dan nog voldoende aanwezig is (opa-oma relatie ipv papa-mama) en komt het kind ook in een uitzonderingspositie met zulke oude ouders.
Oud 20-10-2007, 16:53
Missy
Missy is offline
Citaat:
als een kind nog zo klein is kan je hem makkelijk op de fiets vervoeren, en een groot huis hebben ze dan ook nog niet nodig. je kunt best in een klein flatje wonen met een kind.
vind ik dan, ik ben ook van plan om meteen na mijn studie kinderen te krijgen.
Heb je liever niet een rijtjes huis met een tuin? Als het ijskoud is in de winter ga je liever met de kleine in de auto. Met een fiets kom je niet overal en openbaar vervoer is ook niet alles. Na je studie heb je (volgens mij) nog bijna geen finanacieele basis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Heb je liever niet een rijtjes huis met een tuin? Als het ijskoud is in de winter ga je liever met de kleine in de auto. Met een fiets kom je niet overal en openbaar vervoer is ook niet alles. Na je studie heb je (volgens mij) nog bijna geen finanacieele basis.
Dat je als vrouw eerst een kind wil en dan pas een baan, betekent niet dat de man niks verdient. Meestal is de man in een relatie iets ouder en heeft die dus hoogstwaarschijnlijk wél al een baan (als het effe meezit he).
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:05
Verwijderd
Citaat:
daarom, vind ik het niet te oud. meestal vinden mensen het te oud omdat je moeder dan in de vijftig is al jij een jaar of vijftien bent. dus daarom zeg ik het, daar gaat topic toch over?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:40
Verwijderd
Ik vraag me af of je nog wel zo makkelijk wordt aangenomen als je geen werkervaring hebt en je studie al jaren geleden is. Maargoed, ik vind het sowieso niet logisch als één van de ouders thuis blijft en de ander fulltime werkt. 't Is toch het kind van allebei. Als de een een ontzettende huismus is en de ander een erge werktijger dan snap ik het wel, maar vaker is het zo dat beiden ongeveer huis/werkgericht zijn maar dat de vrouw maar gewoon thuisblijft omdat dat nu eenmaal zo gaat.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:58
Promillage
Promillage is offline
Als je kind 4 is gaat het naar school, dan heb je ook niet echt een excuses meer om niet te gaan werken. En vier jaar uit de roulatie zijn is niet zo erg. Moet je alleen net geen beroep hebben waar je niet bij hoeft te blijven(artsen,advocaten en ingenieurs enzo).

Vrouwen zijn verzorgender dus die zullen wel eerder thuisblijven.
Oud 20-10-2007, 18:27
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Wij hadden tot mijn 12e geen auto hoor... kwestie van dikke wollen muts en sjaal.
En die huisvesting komt er wel, ik wil het allemaal natuurlijk niet vaststellen maar ik denk dat ik na mijn studie meteen een kind wil. Ik ga niet echt iets studeren waar je carrière in kunt maken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:28
TRA
TRA is offline
Citaat:
kwestie van dikke wollen muts en sjaal.
qft

Dat is nog goed voor je kinderen ook.

En tegen de tijd van de volgende generatie wordt het niet kouder dan vijf graden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Als je kind 4 is gaat het naar school, dan heb je ook niet echt een excuses meer om niet te gaan werken. En vier jaar uit de roulatie zijn is niet zo erg. Moet je alleen net geen beroep hebben waar je niet bij hoeft te blijven(artsen,advocaten en ingenieurs enzo).

Vrouwen zijn verzorgender dus die zullen wel eerder thuisblijven.
precies wat ik bedoel. Je kunt als je kind op school zit sowieso parttime werken, en één of twee dagen per week in de creche daar is nog nooit iemand aan doodgegaan. Vrijwel nooit.
Dus dan kun je toch twee volle dagen werken, en misschien nog een paar halve dagen ook. KLAAR.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
qft

Dat is nog goed voor je kinderen ook.
ik ben er best goed uitgekomen, zonder vriesplekken enzo.
Ik heb het sowieso niet zo op auto's, dus als ik genoeg geld had kocht ik goede fietsen voor mijn kinderen denk ik. En geen auto.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:31
TRA
TRA is offline
Maar in een groot aantal van de gevallen is er meestal toch nog iemand die het kind dient op te voeden dan wel te verzorgen, of maak ik nu een ernstige denkfout?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Op wiens standpunt doel je nu tra?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten