![]() |
|
Bush waarschuwt voor Derde Wereldoorlog
WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft voor een Derde Wereldoorlog gewaarschuwd als Iran kernwapens krijgt. Hij riep de leiders van de wereld op te voorkomen dat Teheran dergelijke wapens in handen krijgt, als zij een Derde Wereldoorlog willen vermijden. Bush uitte zijn waarschuwing op een persconferentie woensdag in het Witte Huis in Washington. Hij noemde een nucleair bewapend Iran een zeer ernstige bedreiging voor de wereldvrede, en vooral ook voor Israël. „We hebben een leider in Iran die heeft aangekondigd dat hij Israël wil vernietigen”, aldus Bush. Bush zei ook zich niet druk te maken over de aantrekkende vriendschapsbanden tussen Rusland en Iran. De Amerikaanse president zei ervan overtuigd te zijn, dat Washington en Moskou hetzelfde denken over Teherans nucleaire ambities: „hij (Poetin) erkent dat het niet in het belang van de gehele wereld is, dat Iran nucleaire wapens kan maken”. Poetin was deze week in Iran om onder meer een voorstel te doen over het Iraanse nucleaire programma. Bush zei benieuwd te zijn naar de uitkomst van de ontmoeting: „Ik wil graag weten of hij net zo bezorgd is over de situatie als ik.” http://www.nrc.nl/anp/buitenland/art...e_Wereldoorlog Stelling: De nucleaire ambities van Iran en Noord-korea (met installaties in syrie) en een inval van de V.S. in die landen kan een derde wereldoorlog ontketenen. Laatst gewijzigd op 18-10-2007 om 16:25. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ja, lees de titel van dit topic nog eens. Verder lagen er binnen no-time oorlogsfregatten van de V.S. naast Noord-Korea toen bekend werd dat ze een kernproef uitvoerden. Je kan toch niet ontkennen dat het geen enkele consequentie zal hebben als die twee landen een kern wapen bemachtigen?
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar het is natuurlijk een nonsens vraag alsof Iran en Noord Korea zomaar andere landen gaan aanvallen( met of zonder kernwapens). Het is vooral de eigen bevolking die onder ze te leiden heeft. Laat je niet zo bang maken. ![]()
||
Citaat:
![]() De VS zal misschien niet gelijk gaan invallen maar er hoeft maar een bericht binnen te komen dat de kernwapens van Iran op scherp worden gezet en je hebt de poppen aan het dansen. |
![]() |
||
Citaat:
Dit in tegenstelling tot de imperialistische, agressieve en instabiele elite die Iran bestuurd, of het ronduit gestoorde leiderschap van Noord-Korea.
||
Citaat:
Noord-Korea is heel anders als Iran, minder geïsoleerd, volop contacten met buurlanden (sinds een vijftal jaar) en positief tov een Ijzeren Zijderoute, maw het wil een graantje meepikken van de economische groei in de regio. Dat toont aan dat autoritaire regimes ook af en toe een knieval moeten doen, al was het maar om autoritair te blijven. Situatie met Iran is veel serieuzer. Of Iran al dan niet gevaarlijk wordt hangt af van de situatie in Libanon (met crisis rond presidentsverkiezingen en hoop op vetorecht Hezbollah) en Irak. De grootste tegenstanders zijn daar Egypte en Saudi-Arabië. Maw, ook hier moet je afvragen wat het Iraanse regime wil opofferen voor zoiets (een regionale oorlog met de Arabieren en gigantische westerse belangen?). Zoiets valt helaas niet af te leiden uit de flauwe speeches van Achmadinejad en is dus niet te voorspellen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik neem tenminste aan dat je op de cuba crisis doelt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Komt nog het aspect bij dat de stammen de gebieden vrij autonoom besturen, en de regering daar weinig te vertellen heeft en ook compleet afhankelijk is van die stammen om te blijven zitten. Dat land is helaas zo instabiel als de pest. Dat erkent zelfs de regering openlijk. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het zal denk ik voor een groot deel van de VS afhangen of er met kernbewapening van Iran een nieuwe wereldoorlog zal komen of niet.
Het regime in Iran bezit volgens mij, ondanks zijn streng Islamitische karakter, toch nog wel enige vorm van ratio. Het zal beseffen dat het een oorlog tegen de VS en haar bondgenoten niet zal kunnen winnen. Iran zal dus geen eerste aanval beginnen tegen de VS, aangezien dat tot de vernietiging van Iran en het regime daar zal leiden. De VS heeft in het geval van het bemachtigen van een kernwapen door Iran dus de keuze tussen het uitoefenen van diplomatieke druk of het beginnen van een oorlog. In het eerste geval zal Iran waarschijnlijk terug vechten en in het uiterste geval een kernwapen inzetten. Mocht Iran hierin gesteund worden door bondgenoten zoals Syrië, dan zal er een nieuwe wereldoorlog uitbreken. Ik hoop dat de VS in dat geval niet op een oorlog met Iran zal aansturen. Natuurlijk is het de VS er alles aan gelegen om te zorgen dat Iran geen kernwapen in handen krijgt. Ik denk dat ze dat op korte termijn vooral met diplomatieke druk zal proberen, aangezien de VS nu niet genoeg beschikbare militairen heeft voor een invasie in Iran. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat Bush roept dat er een Derde Wereldoorlog aan zit te komen, verbaast me niets. Als vrome Christen (kuch) denkt hij immers dat de wederopstanding van Christus en de Rapture pas gebeuren als heel het Midden-Oosten Christelijk is. Daar komt een oorlogje of drie goed bij van pas. Google of YouTube anders maar eens hoeveel van die personen die daarin geloven werkzaam zijn in het Amerikaanse leger en de overheid. Bovendien komt het de families Bush, Cheney en hun vrienden uit het bedrijfsleven uitermate goed uit als ze er nog een oorlogje door kunnen drukken voordat Bush' eindtermijn nadert. Want reken maar dat die oorlog met Iran er komt, of anders toch een bommenregen. Nucleaire dreiging of niet. Niet voor niets heeft de Amerikaanse overheid (met de medewerking van het in meerderheid Democratische Congres) de Nationale Garde van Iran aangemerkt als 'terroristische organisatie'. Dan kan hij het land nog altijd via die weg pakken. En voordat iemand begint te roepen dat het Amerikaanse leger dat niet aankan: denk maar niet dat de regering-Cheney zich daar iets van aantrekt. Desnoods sturen ze militairen op een achtste of negende tour, of voeren ze de dienstplicht weer in. Voor impeachment hoeven ze immers niet te vrezen, want als de Democraten dat nu nóg niet willen doen, dan ook niet in het geval van een draft. |
![]() |
|
![]() |
http://www.esquire.com/features/iranbriefing1107
The Secret History of the Impending War with Iran That the White House Doesn't Want You to Know Two former high-ranking policy experts from the Bush Administration say the U.S. has been gearing up for a war with Iran for years, despite claiming otherwise. It'll be Iraq all over again. In the years after 9/11, Flynt Leverett and Hillary Mann worked at the highest levels of the Bush administration as Middle East policy experts for the National Security Council. Mann conducted secret negotiations with Iran. Leverett traveled with Colin Powell and advised Condoleezza Rice. They each played crucial roles in formulating policy for the region leading up to the war in Iraq. But when they left the White House, they left with a growing sense of alarm -- not only was the Bush administration headed straight for war with Iran, it had been set on this course for years. That was what people didn't realize. It was just like Iraq, when the White House was so eager for war it couldn't wait for the UN inspectors to leave. The steps have been many and steady and all in the same direction. And now things are getting much worse. We are getting closer and closer to the tripline, they say. [Het artikel beslaat 5 pagina's, vandaar dat ik verwijs naar de link.] |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik neem aan dat je met de derde afghanistan bedoeld? Zelfs daarvoor is een heel traditioneel plausibele verkalring. Edit: De irak - Iran oorlog uit de jaren tachtig waarbij miljoenen slachtoffers gevallen zijn zal ik ook maar even buitenbeschouwing laten, maar die speelt zeker een grote rol in de huidige politiek van Iran. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
denk je nu echt dat de amerikanen nog een oorlog accepteren van bush. 2/3 van de bevolking is al moe van Irak....en opnieuw dienstplicht invoeren, laat me niet lachen.
||
Citaat:
Los daarvan is hun betrokkenheid in Libanon ook gewoonweg een terreuroorlog. Iran heeft daar niets mee te maken, maar mengt zich er vanwege hun imperialistische visie wel in. Vandaar dat het echt de grootste onzin is om te beweren dat Iran slechts aan zelfverdediging denkt. Als het niet onmogelijk zou zijn zouden de machtshebbers daar met plezier heel het Midden-Oosten veroveren en keihard onder de laars trappen.
||
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Of misschien toch om te huilen... ![]() Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar je ontwijkt mijn vraag. Wat zijn de merites van Kennedy?
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Beste Eric, leg mij dan eens uit wat Kennedy zo'n geweldige president maakte. Je hebt m'n woord dat ik niet de psychoanalyticus uit ga hangen, dat ik niet je mening zal torpederen en dat ik niet eens dieper in zal gaan op wat je te zegen hebt.
Beetje kinderachtig, vind je niet?
|
Gelukkig, de derde wereldoorlog begint pas over 3 jaar
‘Iran heeft drie tot acht jaar nodig voor atoombom’ ANP/RTR PARIJS - Iran heeft nog drie tot acht jaar nodig om een nucleaire bom te kunnen maken. Dat zegt het hoofd van de atoomwaakhond van de Verenigde Naties, Mohammed ElBaradei, maandag in een vraaggesprek met de Franse krant Le Monde. ‘Ik kan hun intenties niet beoordelen, maar gesteld dat Iran een nucleaire bom wil bouwen, heeft het nog drie tot acht jaar nodig om succes te boeken’, aldus het hoofd van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) tegen de Franse krant. http://www.volkskrant.nl/buitenland/..._voor_atoombom |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|