Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2007, 00:26
babbelientje
babbelientje is offline
Zijn er hier ook mensen die via het doen van een toelatingstest (colloquium doctum) toegelaten zijn op een universiteit?
Ik word in juli 21 en heb een havo diploma, maar zou tegen die tijd dus zo´n toets kunnen afleggen.
Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaringen en zoja, hoe ging dit in zijn werk.. Voor welke studie heb je dit gedaan
(Zit zelf in de cultuur en letteren richting te denken), aan welke universiteit.... Hoe was dit?
Weet iemand ook of het mogelijk is om, wanneer je bijv. vwo deelcertificaten behaald, vrijstellingen te krijgen bij de toelatingstest?
Ik hoop dat iemand wat info voor mij heeft!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2007, 19:40
danny23
danny23 is offline
Dit is het allerbest te beantwoorden door de desbetreffende studieadviseur aan de desbetreffende universiteit van jou keuze.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 12:19
babbelientje
babbelientje is offline
Citaat:
Dit is het allerbest te beantwoorden door de desbetreffende studieadviseur aan de desbetreffende universiteit van jou keuze.
Sure, maar ik weet nog niet waar of wat ik zou willen studeren, ervaringen vragen kan altijd toch?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Weet iemand ook of het mogelijk is om, wanneer je bijv. vwo deelcertificaten behaald, vrijstellingen te krijgen bij de toelatingstest?
Op de UU bij rechten iig wel: http://www.uu.nl/uupublish/content-cln/brochureweb.pdf

En ik ken iemand die doet het voor communicatiewetenschappen aan een andere universiteit.

Het zal dus wel bij meer studies en universiteiten kunnen, denk ik.

Laatst gewijzigd op 31-10-2007 om 17:42.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 17:38
babbelientje
babbelientje is offline
Bedankt voor je reactie Leonoor. Ik ben ook vooral erg benieuwd naar ervaring wbt de toets, raden jullie mij aan om de toets te doen of om deelcertificaten te behalen en dan vrijstellingen te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 17:44
Verwijderd
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het 'makkelijker' is om deelcertificaten te halen via ROC/VAVO of wat dan ook dan dat je zelf uit moet zoeken wat je precies moet gaan leren en het ook zelfstandig moet leren ed voor een CD.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 23:13
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb afgelopen zomer 5 toelatingsexamens gedaan voor de studie Engelse taal en cultuur in Leiden. Ik ben op 1 van de 5 helaas gezakt (geschiedenis. Saaiheid volop), maar ik probeer het dit jaar gewoon weer. Het is namelijk niet zo heel erg moeilijk, mits je er tijd in steekt, en dat had ik niet echt gedaan.
Ik ben namelijk de queen van het zogenaamde 'studie ontwijkend gedrag'.

Ik ben zelf gestopt in V5, dus heb nooit een diploma gehaald en dit was voor mij de snelste/makkelijkste weg. En ik weet ook heel erg zeker dat ik Engels wil studeren in Leiden.
Aangezien jij al wel een diploma hebt zou ik het op een andere manier proberen. Mss eerst HBO, je propedeuse halen en het dan op de Universiteit proberen? Dan heb je namelijk veel meer keus. Met een CD ben je gebonden aan 1 studie en 1 universiteit.
En de aanvraag ervan neemt erg veel tijd in beslag. Ik zou het CD echt houden als een soort van 'laatste redmiddel'.
Oud 01-11-2007, 10:11
babbelientje
babbelientje is offline
Als ik nu eerst hbo zou gaan doen om mijn p te halen, ´verlies´ ik nog een jaar, een CD zou juist een snellere toegangsweg zijn. Enne, ik zou dit doen wanneer ik helder heb welke studie ik zou willen doen... Zou je mij meer kunnen vertellen over het CD? Ik doe op dit moment mee aan een aansluitingsmodule bij de univ leiden voor de studie Engelse taal en cultuur. Ik weet nog weinig van de studie, Nederlandse taal en cultuur alsook literatuurwetenschappen spreken mij ook aan.
Hoe ging dat CD in zijn werk? Hoeveel voorbereiding heb je nodig en hoe doe je dit? Tell me more
Wat doe jij in de tussentijd, werken?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 15:35
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik had net een gigantisch lange post getypt en ineens was 'ie weg.gvd. nog maar een poging:

Ik kreeg bericht dat ik het CD mocht doen in november 2006. de examens zelf vinden plaats in december, juni of augustus. Je hebt dus tijd genoeg om te leren. En je mag alles 1 keer herkansen. Ik moest de volgende examens doen:

1) Engels essay. Je krijgt dan 5 onderwerpen waaruit je moet kiezen en een goedlopend en onderbouwd essay over moet schrijven. Je krijgt 90 minuten voor 300 woorden. (let op: dit examen moet je zelf aanvragen! Het staat heel klein vermeld op je aanmeldingsbrief, maar op de website staat er meer over. Je moet zelf een afspraak maken.)
2) Engels literatuur. Je moet hiervoor 3 romans, 5 gedichten en een toneelstuk lezen (die je moet kiezen uit een nogal beperkte boekenlijst). Daarna krijg je een mondeling examen. Ik vond het doodeng, maar dat bleek niet nodig. Als je de boeken begrijpt en er een half uur in het engels over kunt kletsen is het geen probleem.
3) Nederlands samenvatting
4) Nederlands grammatica (20 zinnen taal en redekundig ontleden).

5) Geschiedenis 1300-1815. Dit is de lastigste, en ook degene waarop ik ben gezakt. Je moet 300 bladzijdes leren, in het engels natuurlijk, over de geschiedenis van 'western society' in die periode. Het is op zich ook niet echt moeilijk, maar je moet je er toe kunnen zetten om alles in je kop te stampen, en dat kan ik niet. Als ik iets saai vind gaat het gewoon m'n hoofd niet in, en dan ga ik studieontwijkend gedrag vertonen.

Dus, het is allemaal te doen, mits je er genoeg tijd in steekt.
En ik weet trouwens niet of de examens dit jaar hetzelfde zijn, ik zit ook nog op 'de brief' te wachten. Ik weet wel dat je dit jaar buiten de 100 euro administratiekosten (die je weer terugkrijgt als je je aanmeldt), je nu ook 85 euro per examen moet gaan betalen.
Maar aangezien ik alleen dat laatste examen over hoef te doen vind ik dat niet zo erg.

Welke examens je voor Nederlands of Literatuurwetenschap precies moet doen weet ik ook niet, maar dat staat allemaal vermeld op de CD site van de Universiteit.

Oh, en ik werk idd al 3 jaar.
Oud 01-11-2007, 16:10
babbelientje
babbelientje is offline
Thanks for the effort, haha..dat je dat allemaal dubbel hebt lopen typen, lief van je!
Hoe heb jij je voorbereidt op al deze onderdelen?
En kun je vrijstellingen krijgen wanneer je een deelcertificaat behaald?
Is het minder moeite om een CD te doen dan een deelcertificaat te behalen?
Ken je andere mensen die dit gedaan hebben?

(Vragenwaterval haha..) Wanneer ga jij voor je ´eerste´ ronde dan?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 16:18
babbelientje
babbelientje is offline
Heuh..ik heb ook net gereageerd en nu is het weg!

Anyhow...wat ik zei.. Thanks for the effort, dat je dat hele verhaal dubbel typte (ik dus ook, haha) lief van je! Hoe heb jij je op al die stukkies voorbereidt? En wat raad je aan, deelcertificaten halen en zodoende vrijstellingen krijgen (Is dat mogelijk?) of het CD doen? (Wat kost meer moeite hihi)
Wanneer ga je nu ´op´, in december al? En moet je dit jaar andere dingen lezen dan vorig jaar of..? Of hoef jij nu alleen nog geschiedenis te halen? En waarom wil je Engelse taal en cultuur studeren, overtuig mij eens.. (twijfelkont)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 16:19
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Mijn 'voorbereiding' bestond alleen uit m'n boekenlijst lezen en de regeltjes van grammatica nog wat doorkijken. Voor dat geschiedenis heb ik dus niet echt de tijd genomen, al ga ik dat nu wel doen. Er is een website met proefopgaven enzo.

Je kunt vrijstellingen krijgen als je bepaalde deelcertificaten hebt, want het aantal examens dat je moet doen wordt ook bepaald door je vooropleiding.
Ik ken niemand die CD heeft gedaan met certificaten, dus je moet even op de website kijken hoe 't allemaal zit.

Wanneer mijn examen is weet ik nog niet. Ik moet die brief nog krijgen waarin staat of ik uberhaupt word toegelaten tot het CD, en daar zit een aanmeldingsformulier bij met de datums erop. Ik wacht rustig af.
Oud 01-11-2007, 16:22
babbelientje
babbelientje is offline
huh en nu staat het er wel? nouja zeg!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 16:37
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Hehe, je had 1 vraag extra: de reden dat ik Engels wil studeren.
Ik heb al van kleins af aan een obsessie met alles wat Engels is en heb altijd geprobeerd mezelf de taal zo goed mogelijk aan te leren. En al krijg ik nu vaak complimenten, ik vind mezelf nooit goed genoeg. Ik wil perfect Engels kunnen spreken en schrijven, op hoog niveau, ik wil weten waar de taal vandaan komt, hoe het is opgebouwd, watvoor literatuur er allemaal is... Ik HOU van de Engelse taal.

Ik zie niet hoe ik jou kan overhalen om deze studie te doen. Ik wil het doen omdat het voor mij altijd al de enige logische keuze is geweest. Als je meer wilt weten over de studie zelf kan je mss eens een PM sturen naar innogen. (FB van lifestyle). Zij heeft me ook heel erg geholpen, veel info gegeven over de studie en ervoor gezorgd dat ik voor Leiden heb gekozen.
Oud 03-11-2007, 23:51
babbelientje
babbelientje is offline
Citaat:
Hehe, je had 1 vraag extra: de reden dat ik Engels wil studeren.
Ik heb al van kleins af aan een obsessie met alles wat Engels is en heb altijd geprobeerd mezelf de taal zo goed mogelijk aan te leren. En al krijg ik nu vaak complimenten, ik vind mezelf nooit goed genoeg. Ik wil perfect Engels kunnen spreken en schrijven, op hoog niveau, ik wil weten waar de taal vandaan komt, hoe het is opgebouwd, watvoor literatuur er allemaal is... Ik HOU van de Engelse taal.

Ik zie niet hoe ik jou kan overhalen om deze studie te doen. Ik wil het doen omdat het voor mij altijd al de enige logische keuze is geweest. Als je meer wilt weten over de studie zelf kan je mss eens een PM sturen naar innogen. (FB van lifestyle). Zij heeft me ook heel erg geholpen, veel info gegeven over de studie en ervoor gezorgd dat ik voor Leiden heb gekozen.
Same here! Engels voelt als mijn ´moedertaal´. Het voelt zo vertrouwd en ik kan mijzelf er veel beter in kwijt, mijn emoties uiten... etc. Het voelt meer ´eigen´. (Kan het niet echt verwoorden, je begrijpt vast wel wat ik bedoel )
Ik denk ook niet dat je me moet proberen over te halen eigenlijk, ik moet zelf maar eens ontdekken wat het daadwerkelijk is dat ik wil. Ik ben naast engels ook dol op lettertjes in het algemeen. Literatuurwetenschap spreekt mij ook erg aan en de schrijversvakschool flitst ook vaak door mijn bovenkamertje...
Waarom moet een mens toch keuzes maken, bahbah...

Moet je je erg op tijd aanmelden voor een CD eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2007, 16:33
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Moet je je erg op tijd aanmelden voor een CD eigenlijk?
Er gaat aardig wat tijd inzitten, het verwerken van de aanmeldingsbrief duurt al 6 weken, dus je kan er beter maar zo snel mogelijk mee beginnen. Ze raden ook aan om minstens 6 maanden voor het begin van het studiejaar te beginnen.

En verder begrijp ik je helemaal.
Oud 04-11-2007, 22:46
babbelientje
babbelientje is offline
hmmz..knoopdoorhaktijd nadert dus.. Vandaag heerlijk engelse klassiekers gehaald op de boekenbeurs, smulllll Heb jij al wat gehoord over jouw CD?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 12:31
babbelientje
babbelientje is offline
upje voor mijzelf!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 13:08
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb nog niks gehoord verder, maar ze gaven dan ook zelf aan dat het 6 weken kon duren.
Jij al een beslissing gemaakt?
Oud 11-11-2007, 20:07
babbelientje
babbelientje is offline
Nopez. Zoveel keuzes.. ammehoela troela.. (A)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 02:37
Omid
Omid is offline
Hallo babbelientje,

Ja je krijgt vrijstellingen als je de CD wilt gaan doen van de vakken die hun eisen. Kijk ikzelf ben ook bezig met het behalen van mijn colloquium doctum, ben net 21 geworden dus vandaar dat ik nu wel de aanmeldingsformulieren moet gaan opsturen naar de desbetreffende universiteit. Kijk Engels lukt me zoiezo wel af, Nederlands ook wel maar biologie en wiskunde A1 is nog de vraag maar voor dat laatste probeer ik wel een cursus te gaan volgen bij de James Boswell Instituut in Utrecht om toch nog even mijn ''statistiek'' op te frissen.

Als je vragen hebt, hoor ik het wel. Me msn is: omidz21@hotmail.com en overigens ook me email.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 10:40
babbelientje
babbelientje is offline
Hai Omid!

bedankt voor je reactie, waar ga jij een CD voor doen? (welke opleiding en met welke voorgeschiedenis?)
En bij welke uni?

Heb jij al wat gehoord ondertussen Trimm Trabb?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 02:41
Omid
Omid is offline
Hey babbelientje,

Ik ga de CD doen voor Psychologie aan de Uni van Amsterdam.
Nou mijn vooropleiding is een beetje een lange verhaal maar ik ga dit jaar voor de staatsexamen vwo, ben ik ook nog eens een beetje voorbereid op wat ik kan verwachten tijdens mijn opleiding.
Waarom doe je niet gewoon het vwo in één jaar? zou je zonder het CD gelijk instromen in de opleiding naar jou keuze.

Groetjes,,
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 02:57
babbelientje
babbelientje is offline
Omdat ik daar te laat voor was
Daarnaast was ik druk bezig met verhuizen en lichamelijk niet echt in staat om naar school te gaan..etcetc..
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 23:17
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:

Heb jij al wat gehoord ondertussen Trimm Trabb?
Yep, heb al een hele tijd geleden een brief gehad en ik mag weer gewoon examen doen. Ik moet alleen nog langs het studentencentrum met een formulier en daar 85 euro betalen, en dan is alles geregeld.
Nu moet ik me er alleen nog toe zetten om te gaan leren. Ik wil niet WEER zakken.
Oud 06-04-2008, 01:42
Cher_22
Cher_22 is offline
Hey

Momenteel ben ik me ook aan het voorbereiden voor het C.D. Ik wil namelijk in september beginnen met de studie Kunsten, Cultuur en Media in Groningen. Het C.D bestaat voor mij uit drie vakken: NederLands, Engels en geschiedenis. Engels heb ik al gehad en ben daarvoor geslaagd! Het examen Engels duurt zo'n vier uur. Je krijgt dan spreek, lees, luister en schrijfvaardigheid. Nederlands moet gewoon wel lukken, alleen denk ik dat Geschiedenis het lastigste is. Het is erg veel leren, maar het moeilijkste is nog om het allemaal te onthouden, maar goed ben al een tijdje flink aan het leren....
Oud 06-04-2008, 17:59
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Toevallig ook het boek "The History Of Western Society" van McKay, Hill & Buckler?
Dat is namelijk ook erg veel. Maar deze website is wel erg handig.
Oud 07-04-2008, 23:55
Cher_22
Cher_22 is offline
Nee, ik gebruik ''Het sprekend verleden'' van Nijgh/versluys. Daar moet ik vier boeken + geschiedenis atlas van doornemen. Jouw boek lijkt mij trouwens veel moeilijker....alles in het engels.
Oud 29-04-2008, 22:12
babbelientje
babbelientje is offline
Heeft iemand ervaing met het C.D. bij de VU?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten