Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
@Inanis: Volgens mij heeft niemand gezegd dat mentale ziektes niet zouden bestaan, wel dat er aanwijzingen zijn dat dyslexie, ADHD, enz. niet mentaal, maar gewoon lichamelijk zouden zijn. In de zin dat dergelijke stoornissen niet komen doordat je je 'eigen geest instabiel hebt laten raken', bij dergelijke stoornissen worden idd geen cellen misvormd of kapot gemaakt: dat waren ze al. Daar ging wat mij betreft de hele discussie over...
|
![]() |
||
Citaat:
bewijs maar eens dat niet elke willekeurige mens aanleg heeft om gek te worden. van adhd tot psychopathie. ik was vroeger altijd een heel nuchter goedwillend iemand, beetje zweverig soms. maar t ging pas echt een vreemde kant op vanaf de middelbare. je maakt mij niet wijs dat mensen al vanaf het moment dat ze geboren zijn niet sporen. mensen raken ontspoord door ervaringen, trauma's, negatieve gedachtengangen etc.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bewijs jij eerst dat ADHD hetzelfde is als gek worden of niet sporen, en dat er geen fysieke oorzaak aan ten grondslag ligt, dan hebben we het er daarna verder over. Stoornissen als ADHD, dyslexie en autisme zijn aangeboren, daar liggen verder geen ervaringen, trauma's, negatieve gedachtengangen etc. aan ten grondslag oid. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Daarnaast klopt er echt helemaal niets van jouw posts. Kijk maar: Citaat:
Parkinson's, een degeneratieve neurologische ziekte waarbij te weinig dopamine wordt geproduceerd. Het precieze ontstaan van de ziekte is nog onbekend maar dat betekent niet dat alle patienten het zich inbeelden of zichzelf maar aanstellen. Laatst gewijzigd op 05-11-2007 om 21:13. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
adhd is een stoornis. en er ligt wel een fysieke aanleiding aan ten grondslag, we worden immers met genen geboren die imperfect zijn. iets wat heel belangrijk is wil een stoornis zich ontwikkelen. maar geef eens een bron die met (redelijke) zekerheid aangeeft dat de stoornissen waar je over spreekt aangeboren zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo nee, dan beschouw ik dat als een mening ipv een feit. Die bronnen zijn al gegeven (die verwijzen dan natuurlijk wel weer naar andere bronnen, enz., maar het zijn wel bronnen die dat aangeven). Laatst gewijzigd op 05-11-2007 om 21:27. |
![]() |
|
die geven aan dat de aanleg aangeboren is, maar dat de manifestatie van de stoornis (bronnen gaan alleen over adhd) veroorzaakt wordt naar aanleiding van ervaringen, omgeving en denkwijzen.
ik geloof er in dat elk kind last kan krijgen van adhd, mits de omstandigheden van de omgeving van het kind daarop aansluiten. misschien alleen al de tijd dat een babie in de baarmoeder doorbrengt erbij gerekend.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() de omgeving is bepalend voor de hoogte van manifestatie van in de weg zittende eigenschappen. die hoogte kan gering zijn, bij goede omgevingsomstandigheden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zeg dat de ADHD zoiezo zich manifesteert, alleen door de omgeving verminderd (of juist verergerd) wordt. Of je woordkeuze was gewoon ongelukkig. |
![]() |
||
Citaat:
de ene persoon leert echter goed met zijn/haar menselijkheid en sociaal/maatschappelijk leven om te gaan, de ander niet bepaald. dat is ook het interessante aan mensen die bijv 5 jaar in isolement in een donkere kamer geleefd hebben, ze komen er helemaal vertwist uit, heel anders dan de gemiddelde mens. of babies/kleine kindjes die opgevoed zijn door apen of wolven.
|||
Verwijderd
|
Ik ga niet alle onderzoeken aanhalen, maar een paar voorbeeldjes voor de ongelovigen onder ons:
Citaat:
Citaat:
In het artikel worden ook allerlei afwijkingen in de hersenen, bloedsomloop, glucosehuishouding, enz. genoemd. En https://www.myuu.nl/http://igitur-ar...0105/index.htm. Ik weet niet of die link het doet, maar zo wel: dit artikel heeft ook een Nederlandse samenvatting. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wat? Jij begrijpt het niet helemaal geloof ik. Alle genetische afwijkingen zijn congenitaal, of ze zich nou ook meteen vanaf de geboorte manifesteren of pas later in het leven.
En genen zijn idd erg ingewikkeld. Het idee dat 1 gen voor 1 eiwit codeert is allang achterhaald. Een bepaalde afwijking in een gen(of genen) kan gecorreleerd zijn met een aandoening, maar niet iedereen met dat afwijkende gen krijgt ook die aandoening. |
![]() |
|
er zou maar een dag komen dat mensen naar de huisarts gaan ivb met een gevoel dat er iets in de hersenen misgaat omdat ze zich bijv. veel actiever of chaotischer voelen dan anders.
'arts ik voel me zo actief en kan me niet goed concentreren. wat is er mis met me!?' 'dokter, ik heb het idee dat er iets mis is in mijn hersenen, niemand reageerde namelijk aardig op mijn groeten vandaag!?'
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik heb aan het eind van een schooldag ook vaak het idee dat ik oververmoeid ben, zou dat ook te verklaren zijn met het gedrag van mijn hersencellen?
||
Citaat:
Met vriendelijke groet, ~[huisarts] ... ... *kots* |
![]() |
||
heel erg bedankt dokter, ik wist gewoon dat er iets mis met me was, alleen niet wat.
*een tijdje later...* oO dokter, het is zo vreselijk, mijn halve school kijkt me scheef aan en doet onaardig, ze vinden me een aansteller en een pussy. hoezo kunnen ze toch geen begrip opbrengen voor iemand die last heeft van antiactivatus, deconcentritis en het syndroom van Petropawlowskamtjatski? of zou er iets mis met me zijn, waardoor ik me verkeerd gedraag naar hen toe? wat meer pauzetijd zou waardevol zijn, omdat ik dan beter kan nadenken over hoe ik de rest van de schooldag aan kan pakken. Citaat:
|
Denk je nu echt dat het verzinnen van allerlei niet-bestaande ziektes je punt bekrachtigt? Stoornissen als adhd en dyslexie zijn aangetoond, ook de lichamelijke correlaten zijn duidelijk te onderscheiden van "normaal".
En "nu heb ik het laatste woord dus doe maar een slotje" lijkt me geen goed argument. ![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het gaat er misschien ook niet altijd om of iemand meer recht heeft op hulp dan een ander, maar de moeite (of juist het gemak), de kosten en de effectiviteit van de hulp (tegenover wat er gebeurd als iemand geen hulp krijgt [gevolgen voor de persoon of voor de maatschappij]) speelt ook een rol.
Als iemand met dyslexie bijvoorbeeld geen hulp krijgt en een niveau lager komt te zitten bijvoorbeeld, kan dat behoorlijk frustrerend zijn. Vooral als je behoorlijk intelligent bent. Als wat extra tijd dan helpt is het een kleine moeite en heeft het een groot positief effect. Als je een te lage intelligentie hebt bijv. voor een bepaalde opleiding, dan past een lagere opleiding ook bij je. Het vergt denk ik teveel van iemand om constant op z'n tenen te lopen op een hogere opleiding, en een baan die uit een latere opleiding dan voort zal vloeien. Er zullen ook wel dyslectici zijn die extra tijd hebben, maar ook nog eens op een te lage opleiding zitten, omdat de extra tijd die ze krijgen op een hogere opleiding afdoende is, omdat ze zo'n zware vorm van dyslexie hebben. Het zou dan helemaal erg zijn als ze naar een nog lager schoolniveau af moesten zakken als ze geen extra tijd zouden krijgen. En inderdaad, zoals al genoemd in het topic, is het niet alleen goed voor het individu met dyslexie of een andere handicap, maar ook voor de maatschappij is het uiteindelijk beter. En de personen met dyslexie zelf maken natuurlijk ook deel uit van de maatschappij. Misschien zijn er ook wel bepaalde handicaps waarvoor je ook recht op hulp zou moeten hebben, maar dat op het moment niet zo is. Ja, dan is het wel jammer, maar dat betekent niet dat ik de dyslectici hun extra tijd niet gun. Soms kun je trouwens ook best hulp vragen, ook al wordt er niet aangegeven dat je recht hebt op behaalde hulp. Zo heb ik wel eens bijles gekregen van een wiskundedocent. Het hangt dan natuurlijk wel van de docent in kwestie af. Laatst gewijzigd op 08-11-2007 om 14:52. |
![]() |
|
het gaat er om dat je wat voor stoornis dan ook kunt hebben, elke eigenschap positief danwel negatief heeft een genetische link.
een onwijs dom iemand die langzaam leert heeft bepaalde genetische tekortschietingen om op een hoger niveau te presteren. met genoeg hulp kan de persoon in kwestie vast wel een hoger niveau aan. maar dit is toch een wereld waarin iedereen gelijk is? dus zou iedereen hetzelfde behandelt moeten worden. krijgen de mensen met betere genen (daardoor sneller en slimmer) geen hulp, dan degenen met minder goede genen ook niet juistem? stel t soort hulp bij iedereen persoonlijk af, of geef gewoon geen hulp. k geloof niet zo in de middenweg, die is vaak nogal oneerlijk en inefficient.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
jij hebt er behoorlijk verstand van zie ik. Leuke undercovers trouwens. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Ik vind het nu al onleefbaar. Ik denk dat ik later lekker een uitkering ga trekken ofzo. Al die mensen met minder hersencapaciteiten dan ik die zich uit de naad werken voor mijn uitkering terwijl ik slimmer ben, priceless. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
iedereen is gelijk op het gebied van mens zijn. daarbuitenom heb je intelligentie, ambitie en doorzettingsvermogen etc. degenen met meer intelligentie, ambitie en doorzettingsvermogen horen op andere werkgebieden of posities thuis dan anderen. maar ze moeten allemaal evenveel hulp kunnen krijgen (en sowieso evenveel advies). ga je rekening houden met mensen met sociale en psychologische problemen, dan moet je net zozeer rekening houden met de emoties en gedachten van mensen die niet zo klaarblijkelijk ergens onder te lijden hebben. we hebben allemaal iets gemeen, namelijk dat we op dezelfde grond leven en dezelfde lucht inademen. en we hebben allemaal onze tekortkomingen die ons naar beneden halen op bepaalde gebieden. net zoals dat iedereen met evenveel respect behandeld zou moeten worden als ze gewoon aardig doen. en evenveel disrespect als ze zich gedragen als honden. (maakt niet uit of het je opa is of een marokaanse hangjongere)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tevens doe ik verder niet meer mee aan deze discussie. De bizarre standpunten en conclusies die jij trekt veracht ik ten zeerste. Mocht jij ooit door jouw opleiding, hoog IQ, doorzettingsvermogen en wilskracht een therapie bedenken die succesvol blijkt te zijn, dan kom ik je persoonlijk de hand schudden en trakteer ik je op een etentje, waarbij jouw gevonden therapie het gespreksonderwerp zal zijn ![]() Laatst gewijzigd op 08-11-2007 om 20:23. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Je kiest voor een bepaalde opleiding oomdat je het denkniveau van die opleiding aankunt. Dyslexie is een bekend probleem binnen het onderwijs, een probleem waarmee op een standaard manier rekening gehouden kan worden. Met andere problemen van psychische aard kan ook rekening gehouden worden, zo zijn er zat mensen die de kans krijgen opdrachten later in te leveren of een extra herkansing te krijgen vanwege persoonlijke problemen. Die problemen zeggen echter niets over hun denkniveau of vermogen de stof te kunnen bevatten, dus in plaats van heel hard te zeggen dat ze allemaal maar naar het vmbo moeten geven we die mensen een mogelijkheid om de opleiding toch af te ronden. Omdat ze het denkniveau aankunnen, omdat ze de stof beheersen en omdat ze de motivatie hebben.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
ze moeten leren omgaan met hun beperkingen, niet allemaal pro's krijgen die anderen niet krijgen. dat bevestigt alleen maar eventuele gevoelens van minderwaardigheid en bijzonderheid. daarom vind ik ook dat de echte slimme adhd'er, autist of dyslectist het soort persoon is die vindt dat hij/zij niet minderwaardig of bijzonder is. maarja haha van mij waren best wat mensen in mijn jongere jaren ervan overtuigd dat ik adhd had.. en vanaf een bepaalde leeftijd werd er steeds meer gedacht dat ik autistisch was. k heb geen enkel onderzoek daarnaar gehad of wat dan ook. maar een eventueel resultaat interesseert me ook geen flikker. ik ben wie k ben, en tekortkomingen horen daar bij. daar heb ik mee te leven en tis mijn eigen verantwoordelijkheid om daar in zo'n mate mee om te gaan dat anderen er geen last van ondervinden. weetje bij demente mensen is de demente persoon vaak niet 'echt' het slachtoffer, nee het zijn de familieleden kennissen en verzorgers van die persoon. zij hebben te lijden onder de beperkingen van de zieke. en dit is niet te vergelijken met iets als dyslectie of adhd, maar wel een interessant voorbeeld om uit voort te bouwen. als een autistisch persoon zichzelf in de slachtoffer rol plaatst zijn degenen die zich om hem/haar bekommeren automatisch geen slachtoffer. de autist is vermeent minderwaardig en slachtoffer, terwijl de verzorgers en mensen die van hem/haar houden te lijden hebben onder het zelfmedelijden van de autist, en de zogenaamde positie van ontastbaarheid die ze hebben ten opzichte van de autist. alsof zij helemaal perfect zijn en geen beperkingen hebben. het is frustrerend.
||
Citaat:
Stel nou dat alle dyslecten samen goed zijn voor een opbrengst van een bedrag X. Als ze op een lager niveau zouden zitten dan zouden ze slechts 0.5X opbrengen. Als ze niet dyslectisch zouden zijn dan zouden ze 1,2X opbrengen. De aanpassingen kosten dus eigenlijk maar 0,2X terwijl het lagere niveau 0,5X zou kosten. Dan is het toch voordeliger om ze -met hulpmiddelen- op het hoge niveau te houden? Uiteraard zijn dit verzonnen getallen, maar ik denk dat de algemene trend wél opgaat. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat op het hoge niveau die mensen waarschijnlijker gelukkiger zijn dan op het lage niveau. Bekend is dat 'a happy employee is a productive employee'. @Inanis: op deze manier bekijk je het dus vanuit de maatschappij en de economie. Dat de 'minder gezegende luitjes' er ook nog beter vanaf zijn is in dit voorbeeld maar bijzaak.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||