Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hallo, hiero, nog iemand die zich meldt. Ik weet dat ik hier erg gevoelig voor ben en probeer dan ook heel alert te blijven op de 'verschijnselen'
Ik gebruik veel vitamientjes op niet ziek te worden en energie te houden. Eigenlijk wilde ik ook st. Janskruid gaan gebruiken, maar dat is niet zo handig met anticonceptie. Verder vooral uit blijven kijken naar de leuke dingen en het gesprek open houden. It works for me so far, hopelijk blijft het zich op deze manier voortzetten. Maar goed, we zullen zien wat er gebeurt als het echt winter is. Het gebeurt me namelijk niet ieder jaar. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Kan iemand mij trouwens vertellen wat er zo deprimerend is aan deze periode? Het enige wat veel verschilt met de andere seizoenen is dat het wat kouder is en dat het overdag minder lang licht is. Ik wil jullie niet betichten van aanstellerij maar ik zie niet echt in wat deze periode zo anders maakt dan andere?
|
![]() |
|
present, mar bij mij komt het omdat ik voor het eerst sinds 3 jaar geen aanhang heb met sinterklaas/kerst althans, not planning to, het was altijd zo dat we sinterklaas en eerste kerstdag bij mijn familie waren en 2e kerstdag en de 30e bij zijn familie, en het geeft toch een leeg idee dat dat dit jar niet zo zal zijn..
dat ik 2e kerstdag zal werken..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Helaas houdt mijn lichaam daar alleen geen rekening mee ![]() ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Seasona...ctive_disorder |
![]() |
||
Citaat:
Malossi liegt gewoon. |
![]() |
|
Ik hou niet zo van de winter. Die kou, veel donker etc. Tot en met December vind ik het nog wel uit te houden, maar daarna duurt het me veel te lang etc. Behalve de eerste sneeuwdag, daar kan ik ook zo van genieten, maar verder vind ik met name de kou heel naar. (ik ben ook een echt warmtemens, mijn huis is ook erg warm, de meesten die bij mij op bezoek komen vinden het te warm) Het beste wat ik kan doen is halverwege de winter een weekje naar de zon. Daar knap ik enorm van op en breekt de winter. Weer fijn in korte dingen lopen, zon, warmte <3 Verder vind ik naar de sauna gaan ook heerlijk.
Het is niet dat ik depri word, maar de winter duurt me gewoon te lang omdat ik gewoon een echt zomermens ben. |
![]() |
|
herfstdip ja heel erg, gewoon het feit dat de zomer voorbij is vind ik stom en studie weer beginnen, ziek zijn, door de regen fietsen. nee niet echt dingen waar ik blij van word. maar ik ben geen depri persoon dus echt doorslaan zal het niet.
![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb er dus ook last van. Zodra de dagen korter worden, is mijn lichaam eerder moe. Het is echt heel fysiek; ik merk dat ik (véél) meer slaap nodig heb. Vorig jaar sliep ik op een gegeven moment 12 uur per dag en was ik daarna nog steeds móe. Dat is echt niet iets waar ik voor kies ofzo, het is vreselijk irritant. De overige 12 uur van de dag was vorig jaar ook niet nuttig te besteden; mijn concentratie was gewoon erg slecht en ik voelde me ook gewoon heel erg vervelend (depressief wil ik het niet noemen, maar fijn is echt anders). De huisarts raadde me een daglichtlamp aan (want waarschijnlijk is een winterdepressie niets anders dan een hormonale 'afwijking' in je lichaam, door te weinig daglicht loop je rond met te veel melatonine (hormoon dat wordt aangemaakt wanneer het donker wordt, zodat je vanzelf moe wordt wanneer dat logisch is), die lamp gaat die aanmaak dus tegen) en dat heeft volgens mij wel geholpen vorig jaar, ik kreeg in ieder geval meer energie.
Dit jaar zit ik weer braaf voor die lamp en slik ik ook extra vitamines voor de zekerheid. Het heeft voor mij niets met een afkeer van herfst/winter te maken; ja, ik vind dat energieloze echt 10x niets, in de zomer zit ik vól energie en dat wil ik natuurlijk veel liever. Maar ik vind de herfst heel mooi, ik hou van de feestdagen, ik hou van lekker knus binnen zitten met de verwarming aan. Dat staat er echt los van. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Anyway, die lampen schijnen daadwerkelijk te helpen. Lichttherapie schijn ook hele goede resultaten te leveren voor mensen met winterdepressies. Het is ook zo dat de slechte zomer van dit jaar (met weinig zonlicht) voor een extra vroege depressie zorgt want licht laadt ons op. Or so I've heard. Zelf heb ik er nog nooit last van gehad. Ik ben een winterpersoon en geniet altijd van deze seizoenen. Ze laden mij juist op. Ik heb eerder het tegenovergestelde. ![]()
|||
Die gratis dagkrantjes zijn ook niet alles hoor.
![]() Maar klopt. Sinds de invoering van het kunstmatige licht, slapen we veel minder. Citaat:
![]() ![]() Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik heb er in Nederland geen last van, maar ik heb een jaar in Finland gewoond en daar heb ik toen in de wintermaanden 3 maanden lang geen ENKEL zonnestraaltje gezien en dat had wel heel erg veel invloed.
Het werd daar sowieso midwinter niet meer echt licht, alleen een soort grijze schemering.. Waardoor ik veeeel minder energie had, veel sneller moe was en zoals altijd als ik moe ben, ook een stuk emotioneler. Ik vond het heel bijzonder om mee te maken, maar ook een erg zware tijd. Daar was ook alle kleur uit de wereld verdwenen.. het was iedere dag bewolkt, er was toen nog geen sneeuw (de sneeuw reflecteert het licht en dan is het al beter), er was geen groen te bekennen op wat dennenbomen na.. Echt, zo grauw allemaal. Om 20:30 lag iedereen ook al doodmoe in bed, veeeeel meer slaap nodig. En sommige mensen kunnen hier dus veel gevoeliger voor zijn dan anderen. Ik denk ook dat je zoveel mogelijk naar buiten moet gaan wanneer het wel licht is en dat je vooral moet leren ermee om te gaan, want DE oplossing bestaat denk ik niet. Ook in je relatie is het belangrijk dat te vinden, denk ik.. Bij ons zijn de wintermaanden juist heel positief voor de relatie, vooral omdat we allebei heel erg van de knusheid en alle feestdagen houden. We trekken heel erg naar elkaar toe en worden allebei wat opener en delen meer met elkaar. Mja ![]() |
![]() |
||
Citaat:
??? ![]() |
![]() |
|
Ik heb het ook en het lijkt dit jaar wel eerder te beginnen dan anders. Ik voel me vaak nutteloos, ben niet tevreden met mijn leven of iets dergelijks en op relationeel gebied loop ik constant te piekeren. Verder gewoon moe en minder vaak vrolijk, ik vind het heel vervelend
![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb er niet zoveel last van eigenlijk.. het enige gevoelige bij mij zijn de feestdagen en oud en nieuw. Die heb ik jaren lang eenzaam verbracht, totdat ik mijn vriendin leerde kennen. Misschien omdat ik het zo gewend ben ofzo, maar ik ben in die tijd altijd wat vaker bezig met waar ik sta in het leven en wat ik allemaal mee heb gemaakt.
En dat is toch best emotioneel.. Maar ja, ik heb geen winterdip verder ofzo. In januari is alles weer okee ![]() Ik heb meer een eindejaarsdip ![]() |
![]() |
|
Ik vind herfst en december leuk, maar januari tm maart vind ik saai en deprimerend, hoewel het er wel heel erg aan ligt hoe mijn leven gaat.
2 jaar geleden ging mijn relatie uit op 3 januari en toen waren de maanden daarna ook echt vervelend grijs en troosteloos, begon me precies beter te voelen toen de zon weer ging schijnen. En vorig jaar ging dezelfde relatie weer aan op 5 januari en waren de eerste maanden van het jaar fantastisch en fijn, hoewel ik ook toen weer meer energie kreeg richting de zomer. Dat het donker is beïnvloedt dus wel mijn energieniveau, wat zijn weerslag kan hebben op m'n geluksgevoel maar niet doorslaggevend hoeft te zijn.
|
Ik merk nu ik een paar dagen per week met donker weg ga van huis en thuiskom als het alweer donker is, dat dat toch wel invloed heeft op hoe ik me voel. Winter is een geweldig seizoen, maar om allemaalgelukkig stelletjes in de stad te zien, je meestal de einge bent die alleen is wanneer je met kerst iets met de familie gaat doen, dat daar dan vervolgens aandacht aan wordt besteedt door iedereen etc. is behoorlijk deprimerend
![]()
|
Ik ook niet. Misschien komt het omdat zo goed als al mijn ooms en tantes al van voor hun 20e bij elkaar zijn en het apart vinden dat ik niet zo ben
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik vind het ook irritant als mensen doen alsof het een vrouwending is of aanstellerij. Ik ben juist degene die depressies altijd onzin vond, ik kon me altijd zó gemakkelijk over dingen heen zetten... God straft onmiddelijk, zullen we maar zeggen, ik heb wel geleerd om niet meer zo snel te oordelen over dat soort dingen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Echt serieus hoor, als Morgan winterdepressies heeft kan echt iedereen het krijgen en is het echt geen aanstellerij ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Edit: En ik stel me stiekem vaak genoeg aan hoor ![]() Laatst gewijzigd op 10-11-2007 om 14:59. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik gebruik het meer als een extraatje. Alleen dat nemen werkt niet echt, ik probeer ook wel goed te ontbijten s'ochtends, regelmatig een stukje fruit eten, dat soort dingen. Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb het echt heel erg. Nu al. Ik ben emotioneler, vermoeider, chagrijniger, ik heb het de hele tijd koud en ik wil alleen maar in bed liggen. Grr.
@ Optima: Als je een vriendje hebt om dat mee te delen ben ik het met je eens. Maar die heb ik dus niet ![]() Edit: Maar ik ben van mezelf al redelijk labiel en stressgevoelig en kleuren en ruimte e.d. heb op mij een grote invloed (met grote ramen word ik al gauw vrolijker dan met donkere ruimtes). En ik heb ook een achtergrond met depressie, heeft dat er ook mee te maken, dat je het dan sneller kunt krijgen? Want ik heb dat ooit ergens gehoord, weet niet of het waar is. Oh en ik heb geen winterdepréssie trouwens. Ik kan nog functioneren. Ik ben alleen nog labieler dan normaal ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote-Lucht-Je-Hart-topic #160 JustADreamer | 480 | 18-01-2011 12:21 | |
Psychologie |
Winterdipje Black Soul | 8 | 28-12-2008 11:39 | |