Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
het is heel normaal dat je bij een particulier een maand huur moet betalen als je eenmaal een kamer van ze accepteert. Ook de borg is vaak gebruikelijk. Daarom moet je ook nooit een kamer zoeken via een particulier bedrijf
![]() en ja, op kamers gaan is duur. Helemaal de eerste maand, want naast de kosten die jij noemde komen er ook kosten voor interieur bij zoals vloerbedekking, gordijnen, keukengerei etc etc. Kijk anders ook nog even op dit deelforum --> http://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=100 Hier staan veel nuttige tips en kan je zelf ook een topic starten |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|
Een paar weken ervoor had ik nog een kamer bekeken via de woningbouw. Dus hier is die wachtrij er niet. Gewoon wie het meeste punten heeft.
![]() En ik heb voor de zekerheid nog eens op de site gekeken, en bij de voorwaarden, en er word alleen over de vergoeding wat vermeld. Namelijk 1 maal de huur. De rest word niet genoemd. En waarom moet ik in godsnaam trouwens een borgstelling laten tekenen door mijn ouders? Ik ben financieel onafhankelijk. (21) Onzin. Maar goed. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als iedereen onderverhuurders massaal zou aangeven en huisjesmelkers juridisch zou dwingen tot hun verantwoordelijkheden zou de gemiddelde kamerhuur flink zakken en de onderhandelingsruimte enorm toenemen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
265 inclusief service ex GWL met één maand borg en één maand huur vooruit is trouwens helemaal niet raar. Ik heb een jaar lang 500 gelapt (wel alles inclusief) voor een gewone studentenkamer van 32m2 met gedeeld douche/keuken/toilet. Nu zat ik wel iets ruimer in de slappe was, maar toch. Je kunt nog veel harder afgezet worden. |
![]() |
|
wat betreft die bemiddelingskosten, borg, huur vooruit e.d.: dat is volgens mij normaal. Ik moest in ieder geval 2 keer huur (2×380 euro) + 300 euro borg betalen. Wat niet toegestaan is, is sleutelgeld. Dit is trouwens voor een beneden verdieping in een studentenhuis (30 a 35 m2).
T.a.v. je ouders garant laten staan, dat vind ik onzin. Als jij je huur niet betaalt, kunnen ze met incassobureaus e.d. uiteindelijk het geld terug vorderen. Een meisje wat voor mij in mijn onderkomen woonde, had een huurachterstand van 7 maand. Toch kon dit met hardhandig ingrijpen teruggevorderd worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Een vriendin van mij had een aantal maanden geleden hetzelfde. Ze had via marktplaats op een kamer gereageert, wat via een makelaar bleek te zijn. Ze kreeg m toegewezen en moest voor een kamer van nog geen 10m2 ineens 1200 euro ophoesten (2 maanden borg,1 maand betalen en 1 maand als makelaarskosten). Dat heeft ze uiteindelijk niet meer gedaan en dus voor de kamer bedankt.
Ik vind dit echter wel een ander verhaal, een kamertje is niet te vergelijken met een heel appartement. Daarbij krijg je de borg gewoon terug als je doorverhuisd. |
![]() |
|
![]() |
De bedragen klinken mij bekend in de oren. Toen wij anderhalf jaar geleden een woning hadden gezocht via Direct Wonen moesten we 1 maand borg + 1 maand huur vooruit betalen + bemiddelingskosten (en dat was geloof ik ook 1 maand huur).
En die borgstelling, tsja, ze wilden ook dat wij een borgstelling inleverden, terwijl ik 25 was, en een baan met een vast contract had met voldoende inkomen. Het argument was toen: "ja, maar je vriend is een stuk jonger, en als jullie uit elkaar gaan weten we niet zeker of de huur nog betaald kan worden", terwijl het contract op ons beider namen staat, en er in het contract staat dat als één iemand de woning verlaat er een nieuw contract getekend moet worden en de borgstelling niet meer geldig is. Best wel onzinnig dus. Maar ja, toch maar gedaan uiteindelijk. Als je trouwens bij jou net zo makkelijk een woning van de woningbouwvereniging kan krijgen, zou ik zeker daarvoor gaan. In de meeste gevallen krijg je daar meer waar voor je geld, en is het iets makkelijker om dingen geregeld te krijgen dan bij een particulier. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, dat hangt er natuurlijk maar net vanaf waar je zit. In Enschede of een andere provinciestad kun je voor max 350 eu prima wonen, soms zelfs wel in een kleinstudentenappartement van 35-40 m2, met eigen douche/toilet/keuken. In Amsterdam of Utrecht kun je dat wel vergeten natuurlijk. Daar kun je rustig meer dan tien jaar op de wachtlijst staan en dan nog steeds is er niets vrij. Ja, krottige hokken, maar meer niet.
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Kijk, die paar maanden vooraf betalen is misschien wel een klap, maar houdt ook in gedachten dat je volgende maand dus geen huur hoeft te betalen. Dat verzacht de klap alweer een beetje. Ik had't gedaan. Zeker. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je weet zelf toch ook wel dat de gemiddelde studentenkamer van 12 m2 in een studentenstad al bijna hetzelfde doet.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat is een studentenstad? Ik woon in Rotterdam. En nog in het centrum ook. Eerlijk gezegd weet ik niet onder welke categorie die stad valt. Ik dacht ook dat het onmogelijk was, maar dus niet. Wel besef ik dat ik geluk heb gehad, maar het kan dus wel |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb ook grote vrij goedkope kamers voorbij zien komen. € 200 voor 12 m2 hartje Utrecht met aardige voorwaarden. Toen ik erop reageerde waren er maar 387 wachtenden voor me. Supervet, misschien als ik een jaar of twee afgestudeerd, dat ze dan al een dergelijke kamer voor me hebben. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar de boodschap is dus: als je eenmaal onder de pannen bent mag je best iets kieskeuriger zijn voor kamers ![]() @ Leonoor: Dat klopt. Amsterdam en Utrecht worden echt heel veel moeilijker idd dan Rotterdam. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe je dat moet aanpakken als je een goeie kamer wil |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
[Geisers toegestaan in appartement] Grote geiser niet meer toegestaan? Verwijderd | 15 | 26-04-2013 04:40 | |
Werk, Geld & Recht |
Appartement vinden/wonen?! - hulp gevraagd coco. | 7 | 24-06-2009 18:30 | |
Werk, Geld & Recht |
als student op jezelf in een appartement CaptainM | 17 | 29-06-2008 18:55 | |
Werk, Geld & Recht |
Appartement huren: bijkomende kosten? x-spekkie-x | 27 | 19-04-2005 06:52 |