Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Bekijk resultaten poll: Welke stad adviseer jij mij, om journalistiek te studeren?
Zwolle 8 47.06%
Utrecht 8 47.06%
Anders... 1 5.88%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2007, 17:44
FrikseVertiniux
FrikseVertiniux is offline
Hallo, ik ben een laatstejaars Vwo-student en ik wil later graag iets in de journalistiek gaan doen. Mijn voorlopige doel is om na een vervolgopleiding bij een tijdschrift aan de slag te gaan. Dat ligt echter nog jaren in de toekomst, maar die vervolgopleiding is eerder een punt van discussie. Ik ben namelijk van plan om de studie journalistiek (Hbo) te gaan volgen, maar ik weet niet waar. Om duidelijk te zijn, ik twijfel nog tussen Utrecht en Zwolle.

Ik ben op dit moment woonachtig in Friesland en zal dus sowieso mijn huidige woonplaats op moeten zeggen en intrekken in een studentenwoning. Vandaar dat het in principe niet uitmaakt of ik in één van de twee steden ga studeren. Het eerste halfjaar zal ik echter wel elk weekend naar huis moeten in verband met werk, maar in principe maakt dat uurtje extra reizen niet heel veel uit.

Vandaar dat het beter is om te kijken naar de inhoud van de opleiding. Ik wil namelijk kiezen voor de opleiding die mij het beste klaarstoomt voor het vak. Aangezien ik enkele studenten op beide scholen gesproken heb en zij niet precies de verschillen aan kunnen geven, is het misschien beter om mijn vraag met jullie te delen.

Wat adviseren jullie mij? Bij je antwoord hoop ik natuurlijk op enige argumentatie, aangezien meningen weinig toegevoegde waarde voor mijn kennis zijn. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2007, 20:36
coopergirl
coopergirl is offline
ik ken mensen die op het windesheim journalistiek studeren. Windesheim schijnt erg goed aangeschreven te staan met deze opleiding. Ik vind het gebouw overigens erg kolossaal
Bij de campus kun je, als je ingeschreven staat bij dewoningzoeker.nl relatief goedkoop een kamer huren. iig goedkoper dan in Utrecht.

maar goed, dit is "van horen zeggen".
Oud 07-12-2007, 12:22
T_ID
T_ID is offline
Dan is Zwolle je beste keuze. Als je je nu inschrijft op SSHU in Utrecht kan je namelijk eind 2009 pas verwachten dat je een kamer via dat kanaal kunt krijgen. Utrecht heeft 1935 studenten die een kamer zoeken.

Gezien je woonplaats zul je op kamers moeten. In Utrecht komt dat op zo'n korte termijn neer op ingaan op de meest absurde afpersingscontracten waar anderen hun neus voor ophalen.

Leuk voor wanneer je je een huur van € 300-500 voor een fatsoenlijke kamer (of een naar verhouding even absurde prijs voor een klein hok) kunt veroorloven, maar anders zou ik mijn geld toch op Zwolle zetten.
Oud 07-12-2007, 12:33
coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb net even gekeken bij dewoningzoeker.nl ^^

Sja, het is niet groot... Maar wel dichtbij!

Ligging
Etage 1e etage
Wijk Zwolle-Zuid

Woning/objectgegevens
Uiterste reactietijdstip 17-12-2007 12:00
Advertentienummer 725024
Beheerder SWZ
Datum beschikbaar +/- 27-12-2007
Woningtype Onzelfstandige eenheid voor studenten
Centrale verwarming Ja
Type verwarming Collectieve HR-ketel
Zolder Geen zolder

Kostenoverzicht
Rekenhuur € 214,00
Brutohuur € 286,88
Kale huur € 209,54
Servicekosten € 77,34

Bijzonderheden
Alleen bestemd voor Windesheimstudenten. Servicekosten incl. gas, water en elektra. Incl. 17,38 euro voor internet. Huismeester aanwezig. Oppervlakte is ca. 15 m2. Sloop mei 2009.

Voorwaarden
Minimum leeftijd 16
Inkomen Toelichting Huur-inkomenstabel

Voorrang voor woningzoekenden met de volgende kenmerken
Huishouden met maximaal 1 persoon
Woningzoekenden met leeftijd van 16 jaar of ouder
Speciale voorrang voor studerenden

Ik zou me wel snel inschrijven, aangezien je natuurlijk wel wàt punten moet hebben om in aanmerking te komen..
Oud 07-12-2007, 14:23
FrikseVertiniux
@ T_ID en coopergirl
Oke, op het gebied van kamers, is Zwolle dus de bovenliggende partij. Bedankt voor de redenatie daarbij. Ik heb trouwens een optie op een kamer in Utrecht (een kennis van mij woont daar nu en vertrekt na dit schooljaar), maar toch lijkt Zwolle mij op dit punt beter.

Trouwens, is er inhoudelijk niet echt verschil in de opleidingen?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 01:49
Hempo
Hempo is offline
Ok, heb in Zwolle journalistiek gedaan. Wat mij opviel:

- Erg klassikaal
- Laag niveau (maar dat geldt ook voor Utrecht). Als je VWO hebt gedaan is het een eitje. Je moet er zelf wat van maken.
- Echt verdiepend is het niet.

Maar ik weet zeker dat dit ook voor Utrecht geldt.

De pluspunten waren:
- Goede organisatie
- Goede, betrokken docenten die het beste met je voor hebben.
- Erg veel aandacht voor 'feedback geven', ofwel respectvol negatievere meningen uiten aan elkaar etc.
- Niets is verplicht, maar je krijgt wel cijfers op 'houding en gedrag' en dat soort dingen.

Mijn stelling is: ALS je journalistiek op Hbo wilt studeren, verwacht er dan niet teveel van qua niveau en diepgang. Als je dat niet zoveel uitmaakt, en je kunt er zelf heel wat van maken (bijbaan, creatief aan de praktische opdrachten werken), zou ik zeker Zwolle aanraden vanwege de betrokkenheid/kwaliteit van de docenten.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 10:20
FrikseVertiniux
@ Hempo
Bedankt voor het goede overzicht van de opleiding. Jammer dat het niveau zo tegenvalt. Toch denk ik dat ik het op het Hbo wil proberen, aangezien je dan wel constant bezig bent met journalistiek en minder aandacht besteed aan randzaken. Zoals je zegt kan het ook voordelen hebben dat het niveau lager is. Een bijbaantje in het journalistieke circuit is altijd goed voor je cv en de opdrachten die ik maak, kunnen goed uit de verf komen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 15:18
Hempo
Hempo is offline
Dat zou heel goed kunnen dat het goed bij jou werkt. Ik dacht hetzelfde erover, en ben gestopt met de opleiding. Ik ergerde me er aan dat dit de nieuwe groep mensen zou worden die aan Nederland in de toekomst zal vertellen hoe de samenleving in elkaar zit. Mensen zonder enige kennis van zaken, die belangrijk zijn in de journalistiek (vooral politiek / maatschappij / redeneervermogen).

Dit kan arrogant en beledigend overkomen, maar ik kon er helaas niks meer van maken.

In mijn andere topic zeg ik dat ik deeltijd Journalistiek erbij wil gaan doen, naast WO opleiding. Dit omdat ik weinig werkervaring heb: de opleiding kan je aan praktijkervaring helpen (stage etc.), en een diploma opzich is best handig om te hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 15:45
FrikseVertiniux
Citaat:
Dat zou heel goed kunnen dat het goed bij jou werkt. Ik dacht hetzelfde erover, en ben gestopt met de opleiding. Ik ergerde me er aan dat dit de nieuwe groep mensen zou worden die aan Nederland in de toekomst zal vertellen hoe de samenleving in elkaar zit. Mensen zonder enige kennis van zaken, die belangrijk zijn in de journalistiek (vooral politiek / maatschappij / redeneervermogen).

Dit kan arrogant en beledigend overkomen, maar ik kon er helaas niks meer van maken.
Je generaliseert nog al. Bij het lezen van jouw reactie krijg ik het idee dat er allemaal zwakkelingen op de opleiding zit die niks weten van waar ze over schrijven. Dit heeft in principe ook met zelfstudie te maken. Wat doen ze namelijk buiten school, leve de vrijheid en enkele stappen en leuke dingen doen? Ik ben namelijk van plan om naast de studie genoeg te gaan leren over onderwerpen als geschiedenis en economie. Ik haat het namelijk om ongefundeerd te schrijven. Net zoals jij denk ik

Citaat:
In mijn andere topic zeg ik dat ik deeltijd Journalistiek erbij wil gaan doen, naast WO opleiding. Dit omdat ik weinig werkervaring heb: de opleiding kan je aan praktijkervaring helpen (stage etc.), en een diploma opzich is best handig om te hebben.
Tja, diploma's worden nog wel eens overschat
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 16:11
Hempo
Hempo is offline
Ach, ik zeg heus niet dat de hele menigte journalistiekstudenten niet weet waar het over gaat in de samenleving. Ik vond het niveau gewoon tegenvallen, en dat probeer ik hierboven een beetje overdreven te zeggen
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 16:38
Hempo
Hempo is offline
Citaat:
Wat doen ze namelijk buiten school, leve de vrijheid en enkele stappen en leuke dingen doen? Ik ben namelijk van plan om naast de studie genoeg te gaan leren over onderwerpen als geschiedenis en economie. Ik haat het namelijk om ongefundeerd te schrijven. Net zoals jij denk ik
Tuurlijk stappen etc., maar ik denk dat het intelligentieniveau gewoon lager ligt. En daar kan je je eventueel aan storen met opdrachten (samenwerken bijvoorbeeld).

(ik verwacht nu nogal wat aanvallen op deze reactie, maar brand gerust los).
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 19:34
FrikseVertiniux
Citaat:
Tuurlijk stappen etc., maar ik denk dat het intelligentieniveau gewoon lager ligt. En daar kan je je eventueel aan storen met opdrachten (samenwerken bijvoorbeeld).

(ik verwacht nu nogal wat aanvallen op deze reactie, maar brand gerust los).
Het is geen aanval, het is gewoon interesse hoor Het zou natuurlijk jammer zijn dat samenwerkingen slecht verlopen, maar aan de andere kant, later in het bedrijfsleven gaat het ook niet altijd zo soepel.

Waren er trouwens verder nog opvallende zaken aan de opleiding?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 21:05
Hempo
Hempo is offline
NOg meer negatieve dingen: het gaat ook veel over 'hoe het met je gaat'.

Dat houdt in: evaluatiegesprekken, verhaaltjes over wat je wel niet geleerd hebt in deze periode etc.

Meer dingen weet ik niet echt te bedenken.

Heb ooit nog een soort 'opinie' iets geschreven, als je dat wilt lezen moet je me maar even pm'en.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 22:22
Verwijderd
Citaat:
NOg meer negatieve dingen: het gaat ook veel over 'hoe het met je gaat'.

Dat houdt in: evaluatiegesprekken, verhaaltjes over wat je wel niet geleerd hebt in deze periode etc.
Dan zal dat wel iets voor in Zwolle zijn, want in Utrecht is dat helemaal niet zo.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 08:06
FrikseVertiniux
Citaat:
Dan zal dat wel iets voor in Zwolle zijn, want in Utrecht is dat helemaal niet zo.
Kun je iets meer over de opleiding in Utrecht vertellen?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Kun je iets meer over de opleiding in Utrecht vertellen?
Het niveau in Utrecht is niet enorm hoog, maar toch vallen er veel studenten af en hebben er veel studenten moeite om hun P te halen waardoor ze op school mogen blijven.
Als je gewoon leert voor de toetsen is dat geen probleem. Je moet natuurlijk wel kunnen schrijven, elke periode krijg je ongeveer 2 'leervakken' en 2 praktische vakken als nieuwsbericht, journalistiek schrijven interviewen etc.

Ik denk dat je gewoon zelf iets van de studie moet maken, je kan het zelf zo uitdagend mogelijk maken. Je kan bij bepaalde vakken het op een makkelijke manier doen, maar je kan het zo moeilijk en leuk maken als je zelf wil.

Als je een goede student bent heb je in Utrecht kansen genoeg om extra vakken te volgen of om naar het buitenland te gaan.
Nouja, ik weet niet precies wat je wil weten, maar als je vragen hebt hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 08:23
FrikseVertiniux
Citaat:
Nouja, ik weet niet precies wat je wil weten, maar als je vragen hebt hoor ik het wel.
Ik wil altijd meer weten

1. Hoe lang zit je nu op de opleiding? Of wanneer heb je de opleiding afgerond?
2. Wat is het belangrijkste dat jij geleerd hebt op de Hbo-opleiding?
3. Je vertelde al over het lage niveau. Waar denk jij dat dat aan ligt? Komt het misschien doordat velen niet weten wat ze willen gaan doen en dus maar journalistiek gaan doen of hebben ze misschien helemaal geen hoge ambities op het journalistieke gebied?
4. Welke activiteiten kan ik het beste buiten school om ondernemen als ik het beste voorbereid wil zijn op een latere baan?
5. Als ik niet voor de Hbo Journalistiek kies, welke opleiding zou jij mij dan aanraden?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 21:22
FrikseVertiniux
Iemand anders misschien antwoord op deze vragen?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 06:05
Hempo
Hempo is offline
3. Het onderwijs is gewoon suf. Je leert dingen die je al weet, krijgt toetsen die je zonder leren kan maken (multiple gok, ALLEMAAL! Dat ook nog eens..)

5. Sociologie/Politicologie/Nederlands/Communcatie&Media o.i.d./Media blabla/ (WO allemaal).
Eventueel kun je die aanvullen met een minor (zooitje bijelkaar horende vakken in het tweede of derde jaar) Journalistiek. In Groningen en Amsterdam kun je een Master Journalitiek volgen.

Nogmaals: als je het niveau niet erg vindt, en niet gaat voor de intellectuele uitdaging. Ga het asjebleift doen. Als je het praktische/creatieve je heel leuk lijkt. Verwacht er alleen niet teveel van.

Zie trouwens ook nog even dit forum, over bijvoorbeeld mensen die zeggen: "Ik heb nu al 3 jaar een diploma journalistiek, 29023 sollicitaties gestuurd, en nog nooit een baan gekregen." (http://www.bladzijde2.nl/thread.php?id=946) Sowieso is http://www.bladzijde2.nl/ wel een aardige site om meer dingen te weten te komen.

Als je journalistiek wilt gaan doen, laat je dan niet weerhouden door mij of meerdere mensen op een forum. Wij kennen jou niet, en jij kent mij niet. Kortom: geen idee of het wat voor jou is. Misschien kun je wat met m'n informatie.

Als je in ieder geval serieus aan de slag wilt (volksrant/trouw whatever), is een WO opleiding wel het minimum. Ervaring is ook erg belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 16:32
FrikseVertiniux
Ik snap je punt, ik zal op dat punt niet verder ingaan, aangezien ik het idee heb, dat we in een visieuze cirkel komen. Ik denk dat het uitproberen van de studie de beste manier is, om er achter te komen wat ik nou op het gebied van studeren wil doen. Trouwens die links die je geeft, daar staan veel mensen op die denken dat je direct bij een groot tijdschrift aan de slag kan gaan. Tenminste die indruk krijg ik. Ik ben nuchter en ik zal dan naast mijn studie ook bij een regionale krant aan de slag willen, om zo een naam en een netwerk op te bouwen Dan bouw ik ervaring op, een netwerk en zie daar: ik effen mijn eigen weg!

Klinkt goed, of zie ik iets te simpel naar de situatie?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 15:36
Debb.
Debb. is offline
ik herken mezelf een beetje in jouw situatie, tenminste, ikzelf een tijdje geleden. Ik heb ook gedacht aan de opleiding journalistiek (echter in Ede omdat deze volgens mijn bronnen het best bekend stond?) omdat ik het creatieve aspect erg leuk vind. ik had ook gehoord van het lage niveau en vond het zelf toch ook wel enigzins zonde om na 6jaar vwo een hbo studie te gaan doen. Toen ben ik dus verder gaan zoeken en ondertussen ben ik er half over uit dat ik kies voor de studie communicatie- en informatiewetenschappen. Dit is een studie op wo niveau die zich dus bezighoud met alle ins en outs van de communicatie en informatieverstrekking. Teksten zijn hierbij natuurlijk een belangrijke hulpmiddel en de opleiding heeft dan ook 3 deelopleidingen waar je er een van moet kiezen in je tweede jaar. Een van deze deelopleidingen is tekst en communucatie, deze opleiding is gericht op communiceren via teksten maar houdt zich niet alleen bezig met het schrijven van de teksten. je houd je ook bezig met de teksten van anderen, de betekenis hiervan en het effect op de lezer, de opleiding is een stuk uitgebreider als de opleiding journalistiek en toch gaan veel mensen na deze opleiding aan de slag als journalist of redacteur, natuurlijk ook als pr-functionaris of voorlichter bijvoorbeeld, maar als ik lees wat jij wilt bereiken zou ik denken dat deze studie misschien ook wel iets voor jou is. Hij wordt trouwens ook in utrecht gegeven en in nijmegen, tilburg, amsterdam en enschede. ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Oud 11-01-2008, 20:57
FrikseVertiniux
@ Debb
Alle informatie is informatie. Bedankt ervoor. Ik hoor trouwens van studenten van Windesheim dat het een uitdagende opleiding, het zijn echter wel mensen die eerst Havo deden, dus het is niet helemaal zoals in mijn situatie maar toch. In ieder geval kan de opleiding ook in drie jaar en dan is de uitdaging al veel groter. Daarna wil ik een master-jaartje volgen en dan heb ik toch academische papieren. Als je later iets wilt bereiken, zul je toch zelf hard moeten werken en niet alleen maar de goede opleiding kiezen
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 14:35
Yana
Yana is offline
Ik wilde ook een tijdlang journalistiek doen, heb ook open dagen bezocht etc. in zowel Utrecht als Tilburg. Nadat ik ook hoorde over het lage niveau ben ik tot de conclusie gekomen dat ik liever iets leer over onderwerpen i.p.v. dat ik daadwerkelijk leer schrijven. Bij veel WO studies moet je sowieso wel essays e.d. schrijven, dus dan heb je als nog de kans om te groeien. Ik doe nu Taal- en Cultuurstudies in Utrecht, en ik ben er erg blij mee
Reageren

Regels voor berichten