|
|
Bekijk resultaten poll: Welke stad adviseer jij mij, om journalistiek te studeren? | |||
Zwolle |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 47.06% |
Utrecht |
8 | 47.06% |
Anders... |
1 | 5.88% |
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(ik verwacht nu nogal wat aanvallen op deze reactie, maar brand gerust los). |
![]() |
||
Citaat:
![]() Waren er trouwens verder nog opvallende zaken aan de opleiding? |
![]() |
|
![]() |
NOg meer negatieve dingen: het gaat ook veel over 'hoe het met je gaat'.
Dat houdt in: evaluatiegesprekken, verhaaltjes over wat je wel niet geleerd hebt in deze periode etc. Meer dingen weet ik niet echt te bedenken. Heb ooit nog een soort 'opinie' iets geschreven, als je dat wilt lezen moet je me maar even pm'en. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je gewoon leert voor de toetsen is dat geen probleem. Je moet natuurlijk wel kunnen schrijven, elke periode krijg je ongeveer 2 'leervakken' en 2 praktische vakken als nieuwsbericht, journalistiek schrijven interviewen etc. Ik denk dat je gewoon zelf iets van de studie moet maken, je kan het zelf zo uitdagend mogelijk maken. Je kan bij bepaalde vakken het op een makkelijke manier doen, maar je kan het zo moeilijk en leuk maken als je zelf wil. Als je een goede student bent heb je in Utrecht kansen genoeg om extra vakken te volgen of om naar het buitenland te gaan. Nouja, ik weet niet precies wat je wil weten, maar als je vragen hebt hoor ik het wel. |
![]() |
||
Citaat:
![]() 1. Hoe lang zit je nu op de opleiding? Of wanneer heb je de opleiding afgerond? 2. Wat is het belangrijkste dat jij geleerd hebt op de Hbo-opleiding? 3. Je vertelde al over het lage niveau. Waar denk jij dat dat aan ligt? Komt het misschien doordat velen niet weten wat ze willen gaan doen en dus maar journalistiek gaan doen of hebben ze misschien helemaal geen hoge ambities op het journalistieke gebied? 4. Welke activiteiten kan ik het beste buiten school om ondernemen als ik het beste voorbereid wil zijn op een latere baan? 5. Als ik niet voor de Hbo Journalistiek kies, welke opleiding zou jij mij dan aanraden? Alvast bedankt! |
![]() |
|
![]() |
3. Het onderwijs is gewoon suf. Je leert dingen die je al weet, krijgt toetsen die je zonder leren kan maken (multiple gok, ALLEMAAL! Dat ook nog eens..)
5. Sociologie/Politicologie/Nederlands/Communcatie&Media o.i.d./Media blabla/ (WO allemaal). Eventueel kun je die aanvullen met een minor (zooitje bijelkaar horende vakken in het tweede of derde jaar) Journalistiek. In Groningen en Amsterdam kun je een Master Journalitiek volgen. Nogmaals: als je het niveau niet erg vindt, en niet gaat voor de intellectuele uitdaging. Ga het asjebleift doen. Als je het praktische/creatieve je heel leuk lijkt. Verwacht er alleen niet teveel van. Zie trouwens ook nog even dit forum, over bijvoorbeeld mensen die zeggen: "Ik heb nu al 3 jaar een diploma journalistiek, 29023 sollicitaties gestuurd, en nog nooit een baan gekregen." (http://www.bladzijde2.nl/thread.php?id=946) Sowieso is http://www.bladzijde2.nl/ wel een aardige site om meer dingen te weten te komen. Als je journalistiek wilt gaan doen, laat je dan niet weerhouden door mij of meerdere mensen op een forum. Wij kennen jou niet, en jij kent mij niet. Kortom: geen idee of het wat voor jou is. Misschien kun je wat met m'n informatie. Als je in ieder geval serieus aan de slag wilt (volksrant/trouw whatever), is een WO opleiding wel het minimum. Ervaring is ook erg belangrijk. |
![]() |
|
Ik snap je punt, ik zal op dat punt niet verder ingaan, aangezien ik het idee heb, dat we in een visieuze cirkel komen. Ik denk dat het uitproberen van de studie de beste manier is, om er achter te komen wat ik nou op het gebied van studeren wil doen. Trouwens die links die je geeft, daar staan veel mensen op die denken dat je direct bij een groot tijdschrift aan de slag kan gaan. Tenminste die indruk krijg ik. Ik ben nuchter en ik zal dan naast mijn studie ook bij een regionale krant aan de slag willen, om zo een naam en een netwerk op te bouwen
![]() Klinkt goed, of zie ik iets te simpel naar de situatie? |
![]() |
|
ik herken mezelf een beetje in jouw situatie, tenminste, ikzelf een tijdje geleden. Ik heb ook gedacht aan de opleiding journalistiek (echter in Ede omdat deze volgens mijn bronnen het best bekend stond?) omdat ik het creatieve aspect erg leuk vind. ik had ook gehoord van het lage niveau en vond het zelf toch ook wel enigzins zonde om na 6jaar vwo een hbo studie te gaan doen. Toen ben ik dus verder gaan zoeken en ondertussen ben ik er half over uit dat ik kies voor de studie communicatie- en informatiewetenschappen. Dit is een studie op wo niveau die zich dus bezighoud met alle ins en outs van de communicatie en informatieverstrekking. Teksten zijn hierbij natuurlijk een belangrijke hulpmiddel en de opleiding heeft dan ook 3 deelopleidingen waar je er een van moet kiezen in je tweede jaar. Een van deze deelopleidingen is tekst en communucatie, deze opleiding is gericht op communiceren via teksten maar houdt zich niet alleen bezig met het schrijven van de teksten. je houd je ook bezig met de teksten van anderen, de betekenis hiervan en het effect op de lezer, de opleiding is een stuk uitgebreider als de opleiding journalistiek en toch gaan veel mensen na deze opleiding aan de slag als journalist of redacteur, natuurlijk ook als pr-functionaris of voorlichter bijvoorbeeld, maar als ik lees wat jij wilt bereiken zou ik denken dat deze studie misschien ook wel iets voor jou is. Hij wordt trouwens ook in utrecht gegeven en in nijmegen, tilburg, amsterdam en enschede. ik hoop dat je hier iets aan hebt.
|
@ Debb
Alle informatie is informatie. Bedankt ervoor. Ik hoor trouwens van studenten van Windesheim dat het een uitdagende opleiding, het zijn echter wel mensen die eerst Havo deden, dus het is niet helemaal zoals in mijn situatie maar toch. In ieder geval kan de opleiding ook in drie jaar en dan is de uitdaging al veel groter. Daarna wil ik een master-jaartje volgen en dan heb ik toch academische papieren. Als je later iets wilt bereiken, zul je toch zelf hard moeten werken en niet alleen maar de goede opleiding kiezen ![]() |
![]() |
|
Ik wilde ook een tijdlang journalistiek doen, heb ook open dagen bezocht etc. in zowel Utrecht als Tilburg. Nadat ik ook hoorde over het lage niveau ben ik tot de conclusie gekomen dat ik liever iets leer over onderwerpen i.p.v. dat ik daadwerkelijk leer schrijven. Bij veel WO studies moet je sowieso wel essays e.d. schrijven, dus dan heb je als nog de kans om te groeien. Ik doe nu Taal- en Cultuurstudies in Utrecht, en ik ben er erg blij mee
![]()
|
![]() |
|
|