Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2002, 10:04
Verwijderd
misschien dom maar iedereen praat over soa
wat IS het nu eigenlijk

-xxx-
Oud 01-11-2002, 10:06
Evito
Evito is offline
Seksueel Overdraagbare Aandoening

Kortom; een lichamelijke aandoening (ziekte) die je kunt krijgen door seksueel contact.
Voorbeelden: HIV, Chlamydia, Gonorroe, Syfilis
Verwijderd

SOA = Sexueel Overdraagbare Aandoening...
Evito
Evito is offline
Nooit gehad op school?
Oud 01-11-2002, 10:18
Verwijderd
jah ,we praatten gewoon over die ziektes maar niet over soa wegaven er nooit een naam aan
of die heb ik gemist ....
Oud 01-11-2002, 10:43
-Will-
-Will- is offline
Nou, nu weet je 't wel.
Oud 01-11-2002, 15:18
Snufje
Snufje is offline
Dan kan die nu dicht Het is inderdaad de verzamelnaam voor die ziektes, en aangezien je weet wat die inhouden, heeft dit topic verder geen nut meer..!
Oud 01-11-2002, 16:23
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Snufje schreef:
Dan kan die nu dicht Het is inderdaad de verzamelnaam voor die ziektes, en aangezien je weet wat die inhouden, heeft dit topic verder geen nut meer..!
Waarom issie dan niet dicht?
Oud 01-11-2002, 16:36
Verwijderd
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Waarom issie dan niet dicht?
Vroeg ik me ook al af
Oud 01-11-2002, 19:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Evito schreef:
Seksueel Overdraagbare Aandoening

Kortom; een lichamelijke aandoening (ziekte) die je kunt krijgen door seksueel contact.
Voorbeelden: HIV, Chlamydia, Gonorroe, Syfilis
Met andere woorden: een geslachtsziekte. Dat is de term die ik er zelf liever voor gebruik, maar dat is een kwestie van voorkeur.
Oud 01-11-2002, 20:02
Evito
Evito is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Met andere woorden: een geslachtsziekte. Dat is de term die ik er zelf liever voor gebruik, maar dat is een kwestie van voorkeur.
Het probleem daarbij is dat het niet werkelijk een ziekte aan het geslacht hoeft te zijn!
Oud 01-11-2002, 20:11
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Evito schreef:
Het probleem daarbij is dat het niet werkelijk een ziekte aan het geslacht hoeft te zijn!
Misn als afkorting van geslachtsdeel
Oud 01-11-2002, 20:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ik heb zojuist even mijn Prisma Woordenboek Nederlands geraadpleegd die het woord "geslachtsziekte" omschrijft als een ziekte als gevolg van geslachtelijke omgang, maar je zult waarschijnlijk wel met me eens zijn dat een term als "geslachtsziekte" gemakkelijker hanteerbaar is dan de omschrijving die ik zojuist noemde. De term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" heeft dus de betekenis van sexueel verkeer.
Oud 01-11-2002, 20:59
Evito
Evito is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb zojuist even mijn Prisma Woordenboek Nederlands geraadpleegd die het woord "geslachtsziekte" omschrijft als een ziekte als gevolg van geslachtelijke omgang, maar je zult waarschijnlijk wel met me eens zijn dat een term als "geslachtsziekte" gemakkelijker hanteerbaar is dan de omschrijving die ik zojuist noemde. De term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" heeft dus de betekenis van sexueel verkeer.
Precies, dat dacht ik ook.
Dat was de andere mogelijkheid.
Oud 02-11-2002, 13:44
guesst
guesst is offline
Bekijk www.soa.nl .. of zo'n soort site..moet genoeg info op staan!
Oud 02-11-2002, 23:48
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Die termologie is incorrect. Een soa is een aandoening die door seksueel contact kan worden verspreid. (Overigens wil dat niet uitsluiten dat het niet op andere manier verspreid kan worden.)

Terwijl een geslachtsziekte doet vermoeden dat deze alleen op de geslachtsdelen kan zitten, kan een soa ook in de bloedsomloop zitten (virus).
Oud 03-11-2002, 13:25
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
leer jij dat niet op school?
Oud 03-11-2002, 13:39
Roos
Roos is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Die termologie is incorrect. Een soa is een aandoening die door seksueel contact kan worden verspreid. (Overigens wil dat niet uitsluiten dat het niet op andere manier verspreid kan worden.)

Terwijl een geslachtsziekte doet vermoeden dat deze alleen op de geslachtsdelen kan zitten, kan een soa ook in de bloedsomloop zitten (virus).

Je kunt geslachtsziekte ook opvatten als een ziekte die je op kan lopen tijdens geslachtelijk verkeerd. Maar ik ben het met je eens dat deze term doet vermoeden dat het om een ziekte op de geslachtsdelen gaat (net als buikgriep, oorontsteking of hoofdpijn, waarbij het eerste deel van het woord de plaats va nde ziekte/ontsteking aangeeft)
Oud 03-11-2002, 16:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rosi schreef:
Je kunt geslachtsziekte ook opvatten als een ziekte die je op kan lopen tijdens geslachtelijk verkeerd. Maar ik ben het met je eens dat deze term doet vermoeden dat het om een ziekte op de geslachtsdelen gaat (net als buikgriep, oorontsteking of hoofdpijn, waarbij het eerste deel van het woord de plaats va nde ziekte/ontsteking aangeeft)
Kijk in dat verband nog maar eens naar mijn reply van eergisteren van 21:39 uur. Ik heb daar namelijk het volgende aangegeven: "De term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" heeft dus de betekenis van sexueel verkeer.", daarbij uitgaande van de definitie zoals ik die in mijn woordenboek Nederlands tegenkwam. Het is dus niet zozeer een incorrecte term, maar een term die door een onjuiste interpretatie van de term "geslacht" in het woord "geslachtsziekte" tot misverstanden kan leiden.
Oud 03-11-2002, 19:35
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Vroeg ik me ook al af
vergeten
bij deze
Topic gesloten

Regels voor berichten