![]() |
|
Verwijderd
|
Maar eens weer een topic over het beleid ten aanzien van het omhoog halen van topics (uppen). Ik weet niet of ik hier een nieuw topic over hoor te openen of dat ik 'm in dit topic hoor te plaatsen:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1583092 Dat is nu ook meteen het probleem. Ondanks dat er verschillende discussies over het omhoog halen van topics gevoerd zijn lijkt er nog steeds geen heldere richtlijn voor te zijn ontwikkeld. Als die er wel is heb ik die niet kunnen vinden en zou die wat mij betreft duidelijk in de forumregels moeten komen te staan. De achterliggende reden dat ik dit post is dat er nogal gezeikt wordt over het omhoog halen van topics of het juist opnieuw aanmaken van een topic. Daardoor wordt het een hele verwarrende kwestie. Dus mijn verzoek: Ontwikkel nu eindelijk eens een richtlijn die meer helderheid verschaft dan "Het uppen van topics, zonder goede reden, die allang uit het zicht zijn is niet de bedoeling." Hoe lang is allang? etc. Zelf zal ik vast een voorzetje proberen te geven. 'Het omhoog halen (uppen vind ik een erg lelijk en onnodig anglicisme) van topics, zonder goede reden, waar meer dan een half jaar geleden voor het laatst is gepost en die niet meer op de eerste pagina staat is niet de bedoeling.' |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom zou je een richtlijn willen opstellen? Ten eerste is het very unlikely dat iedereen op de hoogte is van die richtlijn. Sterker nog ik denk dat de meeste topics geupt worden door users die hier voor het eerst komen of heel weinig komen, deze zullen echt niet op de hoogte zijn van deze richtlijn. Stel dat ze een topic uppen, dan moet een forumbaas dus bekijken of het een goede reden is, wat sowieso al subjectief is. Stel de fb vindt de reden wel goed, maar het topic is ouder dan een half jaar dan moet ze dus het topic sluiten en dan moet de user een nieuw topic openen. Dat is echt nutteloos, ik denk dat het beter is zoals het nu gaat. Gewoon elk topic moet apart beoordeeld worden en als een fb besluit dat het topic dicht moet kan er alsnog een nieuw topic geopend worden. Het komt op hetzelfde neer zonder deze richtlijn, alleen het zorgt voor meer vrijheid voor de fb's. Zo'n waarschuwingsmessage die marco voorstelt is misschien wel een idee, zodat leden er extra op worden gewezen dat het al een oud topic is en dat als ze echt niets willen toevoegen dat ze dit beter ook niet kunnen doen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De reden waarom ik hier graag een richtlijn voor zou willen zien is dat je als gebruiker de ene keer een nieuw topic aanmaakt en dan wordt verwezen naar een oud topic wat er al over datzelfde onderwerp bestaat en je de andere keer een topic omhoog haalt en dat topic dan gesloten wordt. Dat creëert onduidelijkheid en bovendien betekent dat dat er discussies ontstaan over al dan niet uppen. Iedere keer diezelfde discussie voeren lijkt me erg contraproductief. Bovendien zou je als een gebruiker die niet op de hoogte is van de regels een topic onterecht omhoog haalt, omdat die gebruiker de forumregels niet gelezen heeft, die gebruiker een waarschuwing kunnen geven. Dat vind ik niet ongepast. Het lijkt mij namelijk normaal en fatsoenlijk dat iemand eerst de regels van een forum leest alvorens te posten. |
![]() |
|
Het is imo zo forumafhankelijk wat je doet rond het beleid van uppen. Bijvoorbeeld op R&V zit ik er totaal niet mee als ze een enorm oud topic uppen, maar op letteren een verhaal van dezelfde leeftijd uppen om alleen maar te zeggen dat ze het leuk vinden is totaal zinloos. Dat maakt het overgens ook nog eens topicafhankelijk en nog lastiger om er veel zinnigs in algemene zin over te zeggen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder vind ik het plan van M@rco wel goed om een attention te geven dat het topic ouder is dan een half jaar, dit voorkomt wellicht dat mensen onnodig het topic uppen zonder dat ze iets toevoegen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Ontopic: Ik ben voor de melding, die M@rco oppert. ![]() |
![]() |
|
Waarom zou je eigenlijk een ander topic uppen na een paar weken?
Ok, ik zou wel begrijpen als je je eigen topic up, maar niet van een ander. Ik ben ervoor om een topic na een maand te sluiten. Daarnaast zou ik degene die niet zijn eigen topic upt hem en nieuwe posters verwijzen naar onze geweldige zoekfunctie, google en dit filmpje:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet verder niet of het wel zo heel handig is om er een richtlijn over op te stellen. Alleen al hier op BZ zijn er een tiental topics over geweest en iedere keer komt men tot de conclusie dat het per geval bekeken moet worden. Op D&A hing in de begintijd een user genaamd needlefreak, zwaar heroïneverslaafd destijds, maar een goede discussiepartner en goed met advies over hoe om te gaan met harddrugs. De topics waarin hij heeft gepost kunnen nog steeds heel actueel zijn, maar ze zijn wel 4 tot 6 jaar oud onderhand. Ik zie niet in waarom het zijn discussiewaarde verliest als het onderwerp nog actueel is maar de topic zelf oud en heb dus nooit problemen met ups van die soort topics, zolang het een nuttige up is (dus een post inhakend op de besproken materie, ook al zijn de users die er toen in discussiëerden al een poosje weg) Zo'n knop zoals M@rco voorstelde vind ik trouwens een goed idee, het zorgt ervoor dat het uppen een paar procent af zal nemen. Alleen is 15 dagen wel erg kort, op sommige subfora staan er op de 1e pagina al topics die zou oud zijn of ouder. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
De richtlijnen lijken me niet handig. Ik heb eerlijk gezegd de regels van s.com nog nooit gelezen in de.. ehm.. jaren dat ik hier zit. En zoals Chimera zegt, het is in de meeste gevallen wel duidelijk of een topic nog nuttig is of niet. Maar het icoontje waar M@rco mee kwam, zou wel handig kunnen zijn. Soms uppen mensen per ongeluk (door de zoekfunctie te gebruiken en dan te reageren zonder naar de datum te kijken) of in geval van nieuwe members, weten ze niet dat ze beter een nieuw topic kunnen aanmaken, dan zou een waarschuwing mogelijk minder werk kunnen betekenen voor de forumbazen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het-grote-lucht-je-hart-topic #159 kroot | 480 | 08-12-2010 15:37 | |
Drugs & Alcohol |
Het whisk(e)ytopic Verwijderd | 8 | 18-01-2008 18:40 | |
Verhalen & Gedichten |
Avond, Nacht, Ochtend Verwijderd | 9 | 04-07-2004 00:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
De Kantine |
Als je een politieke partij zou maken III Needle_damage | 427 | 03-11-2003 22:11 |