Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2008, 15:17
max-grunn
max-grunn is offline
Nou een kleiner land heeft meer moeite met regeren (economie, belasting, enzz) en Kosovo is slecht bereikbaar dus economische achterstaligheid!
Advertentie
Oud 22-02-2008, 15:20
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
"Vriendjespolitiek" heet gewoon politiek. Het zorgt er voor dat deze wereld niet vergaat in onrust en oorlog. Een diplomaat die een land vertegenwoordigd zal zonder uitzondering het belang van zijn/haar eigen land op de eerste plaats moeten zetten. Dat heefts niets te maken met egoisme, dat is gewoon ontzettend belangrijk voor de wereldvrede.

Voor de westerse landen is het gewoon belangrijk een land-met-toekomst in de Balkan te hebben dat zeer pro-westers is. Nou weten we allemaal ondertussen dat Servie zich niets aantrekt van die nood, dus is het ontstaan van Kosovo voor landen zoals Amerika belangrijk. Servie heeft dit zichzelf effectief aangedaan door de Kosovaren als 2de rangs burgers te behandelen en toen er een roep om onafhankelijkheid kwam zich op te stellen als een duffe gans in de internationale politiek.

Kitten, je bent zo kortzichtig. Al heb je gelijk, regel dit dan via VN! Lukt dat niet, tja....

AMERIKA BLOKT AL 40 JAAR RESOLUTIES OVER ISRAEL!

Mogen Rusland en China dan troepen sturen naar Palestina?

Wat mag Amerika wel, wat andere landen niet mogen?
Oud 22-02-2008, 15:26
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Als ik Putin was zou ik het volgende doen:

Geeft Amerika ultimatum (niet publiekelijk):

Binnen twee maanden erkenning Kosovo terugdraaien.

Doen ze dat niet, dan erkent Rusland Ossetie en Abchazie en zenden ze er troepen heen. Eens kijken of mijnheer Bush dan nog zo stoer is.

Stoer doen tegen een klein land als Servie kunnen we allemaal, maar gaat Amerika ingrijpen in Georgie vanwege twee gebiedjes die helemaal nooit bij Georgie wilden horen?

Putin, alsjeblieft Doe het! Dit is het moment om internationaal recht te redden!

En als dat gebeurt is, mag ie democratie in Rusland gaan opbouwen!
Oud 22-02-2008, 15:28
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
VS naar Veiligheidsraad na ambassade-incident
NEW YORK - De Verenigde Staten zijn woedend over de brandstichting in hun ambassade in Belgrado en zullen de VN-Veiligheidsraad vragen het incident te veroordelen.
Wat een schijnheilen! Amerika pakt stuk van onafhankelijk land af. Mag dat dan wel?

Ik snap OPRECHT niet hoe je als wedergeboren Christen zo schijnheilig, laag en fout kan zijn?!!
Echt niet!!!
Oud 22-02-2008, 15:40
Gatara
Gatara is offline
Moskou dreigt met geweld tegen EU en Navo over Kosovo

De Russische Navo-ambassadeur, Dmitri Rogozine, heeft gezegd dat Rusland "geweld zou kunnen gebruiken" als de Navo of de Europese Unie de VN "uitdaagt" in de kwestie Kosovo. "Als de Europese Unie nu een eensgezind standpunt inneemt of als de Navo zijn mandaat in Kosovo te buiten gaat, tarten deze organisaties de VN. Wij zullen dan ook uitgaan van het feit dat we brutaal geweld moeten gebruiken. Dat wil zeggen gewapend geweld, opdat men ons zou respecteren", zei Rogozine tijdens een videoconferentie vanuit Brussel.

Rusland zegt ondertussen het geweld van gisteren in Belgrado te betreuren. "De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de landen die "unilateraal" de onafhankelijkheid van Kosovo erkend hebben", aldus de woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Mikhaïl Kamynine. (afp/adv)
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...r-Kosovo.dhtml
Oud 22-02-2008, 15:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik vind het niet kunnen dat Kosovo wordt erkend als nieuw land.
Servie heeft al veel 'landen' af laten staan in de periode dat het land Joegoslavië heete.

Joegoslavië rond 1990.
1: Slovenië;
2: Kroatië;
3: Bosnië en Herzegovina;
4: Servië;
4a: Vojvodina;
4b: Kosovo;
5: Montenegro;
6:Macedonië;

van al de 'provincies' die Joegoslavië had zijn er nog twee over als Servië.

Wat zouden jullie ervan vinden als Friesland bijvoorbeeld haar onafhankelijkheid zou uitroepen. Daar zouden de Nederlandse bevolking en regering ook niet mee eens zijn!!!!. Kosovo is trouwens zo groot als een kwart van Nederland, zonder spoorlijn en snelweg geen onafhankelijk land te noemen!! Kosovo kan niet zonder hulp van de westerse landen overleven en dit is dus een domme zet van hun. Servie wordt haast uitgebuit terwijl de regering er een welvarend land van wil maken, wat nu maar voor een klein gebied geld (twee provincies)!
Je weet wat het woord Joegoslavie, betekent, he? Het is - zeg maar - een soort unie van zuid-slavische landen. Niet gek dat het dan uiteen valt. Begin 1980 toen Tito al op sterven lag, stonden er al artikelen in de krant waarin over de toekomst van het gebied gevreesd werd. Tito wist de boel bijeen te houden, maar of anderen dat ook konden?

Praktijk heeft uitgewezen dat dat onmogelijk was.
Oud 22-02-2008, 15:47
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Kitten, je bent zo kortzichtig. Al heb je gelijk, regel dit dan via VN! Lukt dat niet, tja....

AMERIKA BLOKT AL 40 JAAR RESOLUTIES OVER ISRAEL!

Mogen Rusland en China dan troepen sturen naar Palestina?

Wat mag Amerika wel, wat andere landen niet mogen?
Het gaat niet om wat mag, maar waar je mee wegkomt. Rusland en China komen er gewoon niet mee weg als ze troepen sturen naar de bezette gebieden, Amerika komt er wel mee weg dat ze dingen boykotten.

China en Rusland, hoewel ze wel eens anders beweren, zijn niets zonder het westen. Het westen heeft er wel last van als die twee vervelend gaan doen, maar het zwaartepunt ligt bij die twee. M.a.w., ze hebben wel redelijk veel invloed en Amerika kan niet alles er zomaar doordrukken, maar Amerika en haar bondgenoten zijn wel zo belangrijk dat wat ze besluiten veel invloed zal hebben.

Dus het gaat er niet om wat ze "mogen". Dat is net zoiets als bij voetbal zeuren als je bij een schouderduw een elleboog in je maag krijgt en dan geen vrije trap krijgt. Het gaat niet om eerlijkheid. Laat die illusie nou eens varen. Dit is internationale politiek, niet een filosofische discussie over wat wel en niet eerlijk is.
Oud 22-02-2008, 15:50
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wat een schijnheilen! Amerika pakt stuk van onafhankelijk land af. Mag dat dan wel?

Ik snap OPRECHT niet hoe je als wedergeboren Christen zo schijnheilig, laag en fout kan zijn?!!
Echt niet!!!
Ik vind het volledig terecht dat ze boos zijn over wat er is gebeurd. Net zo goed als Servie best boos mag zijn op Amerika. Het probleem is echter dat Amerika de grootste politieke macht ter wereld is en Servie een onderontwikkeld achteraf landje dat zijn handen de afgelopen 20 jaar flink vuil heeft gemaakt en daarom niet zo veel diplomatic credits meer heeft.

Een diplomatieke rel is moraal nog altijd hoger dat geweld tegen objecten en/of mensen van een staat. De Serviers, als ze er al een punt van wilde maken, zijn nu in het ongelijk en hebben zichzelf in de vingers gesneden.
Oud 22-02-2008, 15:54
Gatara
Gatara is offline
m.a.w.
recht van de sterksten
Oud 22-02-2008, 15:55
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
m.a.w.
recht van de sterksten
Ja, zoiets. Misschien doet dat wel pijn op tere, jonge zieltjes die 'eerlijkheid' hoog in het vaandel hebben, maar zo gaat dat nou eenmaal. Vette pech.

Moet je eens naar diergedrag de natuur kijken, dan hebben die Serven het nog goed getroffen.
Oud 22-02-2008, 15:59
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Ja, zoiets. Misschien doet dat wel pijn op tere, jonge zieltjes die 'eerlijkheid' hoog in het vaandel hebben, maar zo gaat dat nou eenmaal. Vette pech.

Moet je eens naar diergedrag de natuur kijken, dan hebben die Serven het nog goed getroffen.
Makes me cry

On topic: toch denk ik dat Amerika niks durft te doen als Rusland Abchazie en Ossetie erkent, en er troepen en een ambassadeur heenstuurt.

Wat moeten ze doen? Troepen invliegen naar Georgie? En dan?
Oud 22-02-2008, 16:50
Pirustae
Pirustae is offline
Citaat:
Ik vind het niet kunnen dat Kosovo wordt erkend als nieuw land.
Servie heeft al veel 'landen' af laten staan in de periode dat het land Joegoslavië heete.
Niet uit je nek lullen. De voormalig Joegoslavische landen waren niet VAN Servië. Joegoslavië was een soort unie waarin alle Zuid-Slaven (wat ik overigens niet echt correct vind, niet alle Joegoslaven waren van Slavische afkomst) herenigd werden. Ik hoop dat Rusland iets gaat doen. Eens zien wat er gebeurt als Rusland en de V.S. recht tegenover elkaar staan .
Oud 22-02-2008, 17:10
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Eens zien wat er gebeurt als Rusland en de V.S. recht tegenover elkaar staan .

Tijdens de geschiedenis lessen is de Koude Oorlog nooit aan bod gekomen?
Oud 22-02-2008, 17:25
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Niet uit je nek lullen. De voormalig Joegoslavische landen waren niet VAN Servië. Joegoslavië was een soort unie waarin alle Zuid-Slaven (wat ik overigens niet echt correct vind, niet alle Joegoslaven waren van Slavische afkomst) herenigd werden. Ik hoop dat Rusland iets gaat doen. Eens zien wat er gebeurt als Rusland en de V.S. recht tegenover elkaar staan .
Het waren republieken. Met recht op afscheiding. Kosovo was geen republiek, maar provincie. Geen recht op afscheiding dus. Heel simpel. Dit alles is dus illegaal.

Hopelijk zet Rusland keihard door! Putin: go!!!
Mocht iemand in Rusland dit lezen: don't worry, in deze steunen alle mensen met beetje verstand jullie! Dit moet teruggedraaid worden!!
Oud 22-02-2008, 17:29
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Makes me cry

On topic: toch denk ik dat Amerika niks durft te doen als Rusland Abchazie en Ossetie erkent, en er troepen en een ambassadeur heenstuurt.

Wat moeten ze doen? Troepen invliegen naar Georgie? En dan?
Je hoeft geen troepen te sturen om een land flink dwars te zitten hoor.
Oud 22-02-2008, 17:36
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Je hoeft geen troepen te sturen om een land flink dwars te zitten hoor.
Wat wou Amerika dan doet? Ze zijn bijna failiet man!
Wederom: Putin moet dit niet over zijn kant laten gaan.

Ook iets: Turkse troepen vallen Noord Irak binnen. Mag dat dan wel? Wanneer zendt de EU troepen naar Turkije?! Onze vriend!!
Oud 22-02-2008, 17:39
Verwijderd
Gaskraan dichtdraaien volstaat
Oud 22-02-2008, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Wat wou Amerika dan doet? Ze zijn bijna failiet man!
Wederom: Putin moet dit niet over zijn kant laten gaan.

Ook iets: Turkse troepen vallen Noord Irak binnen. Mag dat dan wel? Wanneer zendt de EU troepen naar Turkije?! Onze vriend!!
De staatsschuld van de VS is nog geen 60% van het BNP. Veel westerse landen zitten hierboven.
Oud 22-02-2008, 17:42
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
De staatsschuld van de VS is nog geen 60% van het BNP. Veel westerse landen zitten hierboven.
He! I love the USA! Maar laten ze zich eerst eens even aan hun EIGEN regels houden?

Of is er een moraal voor Amerika en een voor de rest van de wereld?

ON KOSOVO: Weer demonstratie in Mitrovica: I FULLY SUPPORT THESE PEOPLE!
Oud 22-02-2008, 17:44
Verwijderd
Citaat:
He! I love the USA! Maar laten ze zich eerst eens even aan hun EIGEN regels houden?

Of is er een moraal voor Amerika en een voor de rest van de wereld?

ON KOSOVO: Weer demonstratie in Mitrovica: I FULLY SUPPORT THESE PEOPLE!
Moraliteit is natuurlijk ongelofelijk relatief. De Nazi's hadden een hele andere moraal die in hun ogen correct was.
Oud 22-02-2008, 19:17
yugo1990
yugo1990 is offline
Citaat:
yugo1990 schreef:
ja miss wordt het tijd dat die 2 handen in een slaan inplaats van elkaar haten!

''Exact. Daarom begrijp ik niet wat je tegen Kosovaren hebt.''

omdat kosovaren islamitisch zijn misschien?

''Voor de westerse landen is het gewoon belangrijk een land-met-toekomst in de Balkan te hebben dat zeer pro-westers is. Nou weten we allemaal ondertussen dat Servie zich niets aantrekt van die nood, dus is het ontstaan van Kosovo voor landen zoals Amerika belangrijk''

jullie BLINDE DWAZEN! denk je nou echt dat VS van zo een kleine islamitische land als kosovo houdt ofzo denk je dat hun zo graag in EU willen ofzo denk na verdomme! er bestaat groote kans dat daar raketschilden komen gezien de polen het niet wouden en een 2de guatamo bay. maar albanezen zijn verblind van vreugde om daar bij stil te staan.

''Jaja, ik snap je, ''die servische bloed'' ( ), maareh waar kom je dan vandaan uit Servië (of je vader en/of moeder dan), Kosovo zelf? Grote delen van mijn familie wonen zelf in Servië (Centraal-Servië) en zij wonen al decennia naast elkaar zonder een greintje haat. Dus ik snap niet echt waar je die moslimhaat vandaan haalt''

vader is bosnische kroaat (verdreven door moslims en fam afgeslacht door mujahedinen die vanuit arabie kwamen) moeder vanuit kosovo familie is verdreven door albanezen uck (vandaar dat zo weinig serven in kosovo zijn)

en verder... dit zorgt voor meer onrust op de onstabiele balkan, neem voorbeeld aan Republiek Servie (deel van bosnie) waar meerderheid Servisch is die waarschijnlijk ook onafhankelijk wil worden.

het wordt echt eens tijd dat mensen na denken wat ze zeggen en vooral nadenken hoe amerika aan zichzelf alleen denkt! denk na!
Oud 22-02-2008, 19:18
yugo1990
yugo1990 is offline
ff dat eerste deel van mij.. ik had het over orthodoxen en katholieken die misschien handen in elkaar moeten slaan
Oud 22-02-2008, 20:04
Gatara
Gatara is offline
Yugo, ik word niet veel wijzer uit je post. Op wiens bericht antwoord je en waar houden de citaten op en is jouw commentaar te lezen?

Wb Kosovo heb ik er een dubbel gevoel over: de meerderheid is Albanees, maar op zich zou dat geen reden moeten zijn om een eigen staat te stichten. Ik bedoel, er bestaat een Albanie, het is niet zo dat er geen etnisch thuisland zou zijn - om het zo maar even te stellen. Het zou logischer zijn als de Friezen de onafhankelijkheid zouden uitroepen

Aan de andere kant is - omdat Albanezen niet bepaald graag onder Servisch regime willen leven, ook weer begrijpelijk dat ze zich ervan willen losmaken. Begrijpelijker dan Montenegro's afstandneming, eigenlijk. Ze zijn de meerderheid in Kosovo (op dit moment) en njah, democratisch gezien binnen Kosovo, is het dan een logische stap. Daarentegen garandeert het uitroepen van de onafhankelijkheid geen bloeiende toekomst (ik zei er weinig potentieel op economisch en R&D in, om eerlijk te zijn), noch een veilige toekomst voor de achtergebleven Serviers.
Oud 22-02-2008, 20:07
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
vader is bosnische kroaat (verdreven door moslims en fam afgeslacht door mujahedinen die vanuit arabie kwamen) moeder vanuit kosovo familie is verdreven door albanezen uck (vandaar dat zo weinig serven in kosovo zijn)

en verder... dit zorgt voor meer onrust op de onstabiele balkan, neem voorbeeld aan Republiek Servie (deel van bosnie) waar meerderheid Servisch is die waarschijnlijk ook onafhankelijk wil worden.

het wordt echt eens tijd dat mensen na denken wat ze zeggen en vooral nadenken hoe amerika aan zichzelf alleen denkt! denk na!
Ik denk dat iedereen wel nadenkt, merkt dat Amerika aan zichzelf denkt en toch niet gelijk anti-Amerika worden. Want hoe gek het ook klinkt: het is doodnormaal dat mensen aan zichzelf denken. Zeg nou zelf: houdt Servie altijd alleen maar het belang van anderen voor zich? Of zijn ze soms ook wel een beetje egoistisch? Ook in hun internationaal handelen.
Oud 22-02-2008, 21:04
Pirustae
Pirustae is offline
Citaat:
Ja inderdaad. Wat erg, ook dat er een deel van mijn moeders' familie vermoord werd door Serviërs. Punt is, je moet niet steeds dingen uit het verleden oprakelen en je moet beter spellen. Voor de rest:
Citaat:
Aan de andere kant is - omdat Albanezen niet bepaald graag onder Servisch regime willen leven, ook weer begrijpelijk dat ze zich ervan willen losmaken.
Oud 22-02-2008, 21:19
yugo1990
yugo1990 is offline
Citaat:
Aan de andere kant is - omdat Albanezen niet bepaald graag onder Servisch regime willen leven, ook weer begrijpelijk dat ze zich ervan willen losmaken.

oke dus ze willen niet onder servische regime dus tjah mogen ze die land hebben?
dan mag Republiek Servie ook onafhankelijk worden van Bosnie & Hercegovina tog?

en vergeet niet andere conflict gebieden zoals bijna heel afrika die nu ook onafhankelijk willen, je kan dus zeker niet zeggen dat dit voor stabiliteit zorgt!

gatara zei : ''tis normaal dat amerika aan zichzelf denkt'',, ok dat klopt maar dan moet dat niet ten kosten gaan van in dit geval serviers want geloof mij, kosovo is niet zomaar onafhankelijk verklaard, amerika is er wat van te plan maar dat zal de tijd allemaal leren.

staan jullie er nooit bij stil hoe het opeens komt dat albanezen zo in de meerderheid zijn in kosovo?
Oud 23-02-2008, 00:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
oke dus ze willen niet onder servische regime dus tjah mogen ze die land hebben?
Uiteraard mogen ze dat land hebben, ze wonen er immers, en de Servische staat heeft door onderdrukking en etnisch geweld elke legitimiteit verloren.
Citaat:
Dat is al zo, bijgoochem.
Citaat:
en vergeet niet andere conflict gebieden zoals bijna heel afrika die nu ook onafhankelijk willen, je kan dus zeker niet zeggen dat dit voor stabiliteit zorgt!
Onder omstandigheden is dat inderdaad hier en daar beter. Elders juist slechter. Dat hangt af van de omstandigheden.

In Kosovo zijn de omstandigheden zo dat alleen onafhankelijkheid of aansluiting bij Albanië überhaupt kans van slagen had.
Citaat:
staan jullie er nooit bij stil hoe het opeens komt dat albanezen zo in de meerderheid zijn in kosovo?
Spaar me alsjeblieft de Wilders-retoriek over een tsunami van Moslims etc.
Oud 23-02-2008, 09:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Citaat:
Aan de andere kant is - omdat Albanezen niet bepaald graag onder Servisch regime willen leven, ook weer begrijpelijk dat ze zich ervan willen losmaken.[einde citaat]

Ja, die redenering opvolgend, wel ja. Het is ook zo gegaan met onder andere Montenegro (zonder bloedvergieten, gelukkig). Waarom ook niet bij andere gedeelten?

Citaat:
Of juist wel.

Citaat:
gatara zei : ''tis normaal dat amerika aan zichzelf denkt'',, ok dat klopt maar dan moet dat niet ten kosten gaan van in dit geval serviers want geloof mij, kosovo is niet zomaar onafhankelijk verklaard, amerika is er wat van te plan maar dat zal de tijd allemaal leren.
je citeert mij hier, maar dat heb ik nooit gezegd

Citaat:
Zeker wel. Maar we leven nu in het nu en niet in 1980
Oud 23-02-2008, 09:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dat is al zo, bijgoochem.
Nee, hij doelt op Republika Srpska. Daar wordt niet Servie mee bedoeld!

Enneh, verder waren/zijn Albanezen ook echt geen lieverdjes, hoor. Dat werd door Navo en co totaal genegeerd.
Oud 23-02-2008, 11:37
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Volgens mij heb ik dat gezegd. En laat ik je even wat uitleggen: Op de wereld is schaarste. Geen enkel land kan altijd alleen maar dingen doen waar geen nadelen aan zitten. Want als Kosovo terug zou worden gebracht bij Servie, heeft dat grote nadelen voor de etnisch Albanezen die daar wonen. Ik kan net zo goed jouw redenering omdraaien: "Amerika mag wel aan zichzelf denken, maar dat mag niet ten koste gaan van etnisch Albanezen". En daarmee heb je precies hetzelfde probleem als bij de omgekeerde beslissing.

Amerika is vast wat van plan. Kosovo is onafhankelijk geworden d.m.v. Amerikaanse steun, zal waarschijnlijk economisch en militair ondersteund worden door Amerika en daarom compleet afhankelijk worden van Amerika en zijn westerse bondgenoten. Dat betekend bijvoorbeeld dat als de Servische republiek besluit om weer dwars te gaan liggen, dat ze dan makkelijk militaire acties kunnen ondernemen, ze zullen waarschijnlijk redelijk veel inzicht krijgen in hoe het allemaal loopt in de Kosovaarse regering (en daar invloed op hebben) en natuurlijk krijgen ze toegang tot een nieuw gebied waar je goedkoop kan investeren. Amerika krijgt er dus een makkelijk investerings gebied bij in het midden van een redelijk pro-Russisch gebied. Ik denk dat dat al genoeg plan is, vind je niet?

En dat dan de Serviers, een volk dat zich compleet in deze 'val' heeft geworpen dankzij hun knullige diplomatieke opstelling, daar nadeel aan hebben. Dat is voor de meeste mensen in het westen vette pech.

Misschien is het je nog nooit opgevallen, maar in Nederland (en ook in best veel andere Europese landen) is de cultuur nogal anders qua geschiedenis/nationalisme/volksgevoel. Ik denk dat als je in Nederland rond gaat vragen, veel mensen vinden dat Servie het recht op Kosovo hebben verspeeld het moment dat ze etnisch gingen zuiveren. En de meeste mensen geven er geen drol om hoe dat 200 jaar geleden zat, of 1000 jaar geleden.

Nog geen 200 jaar geleden werd er besloten dat Vlaanderen, Wallonie, Luxemberg en Nederland 1 land waren onder 1 koning. In 1839 is pas Belgie erkent en pas toen Wilhelmina koningin werd werd Luxemberg onafhankelijk. Ik denk niet dat er Nederlanders zijn (die psychich in orde zijn) die nu nog gaan lopen roepen dat wij Nederlanders een 'recht' hebben op die landen. En ik denk ook niet dat er veel Spanjaarden zijn die Nederland nog willen claimen. Of veel Duitsers die Tjechie nog willen hebben. En stel dat (om een of andere vreemde reden) Friesland en Groningen zich zouden willen afscheiden van Nederland, dat daar vast een dialoog over mogelijk is.

De Serviers vinden blijkbaar echter dat een of andere vage slag die 1000 jaar geleden gevochten is, hen nog steeds claim geeft op vele landen waar ze niet meer echt wonen. Nouja, dat komt er bij veel van ons niet in en ik denk dat veel Nederlanders de Serviers eigenlijk wat dat betreft een volk vinden dat eens moet opgroeien.
Oud 23-02-2008, 11:44
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Wat ik denk dat belangrijker is in deze zaak, is dat de VN straks volledig buiten spel wordt gezet...
Dit is idd het allergrootste probleem aan deze situatie, niet zozeer de onafhankelijkheid van Kosovo zelf omdat in de erkenning alvast geen mogelijkheid tot precedent zit en iedereen er alles aan zal doen om dat zo te houden.

De Europese Unie heeft, met hulp van de VS, eigenlijk Rusland buitenspel gezet en duidelijk gemaakt aan Rusland dat ze (ondanks vetorecht in de VNVR) geen zeggenschap heeft over wat er in Europa aan de hand is. De Serven mogen dan wel zwaaien met Spaanse vlaggen, de tegenstribbelde landen zullen heus wel gesust worden. Het idee van de EU is dat Europese integratie ervoor zal zorgen dat landen met nogal wat verleden naar elkaar toegroeien en blijkbaar mag de EU daarvoor allerlei rare diplomatieke constructies creëren. EU speelt bizar spelletje.
Oud 23-02-2008, 15:49
yugo1990
yugo1990 is offline
serven zijn verdreven uit kosovo door albanezen en die gruwelijke uck, maar daar praat niemand over.. alleen ethische zuiveringen van serven nouw ik zie niks terug van die ethische zuivringen jullie wel? je kan beter zeggen als je zo kijkt dat albanezen ethische zuiveringen uitvoerden gezien er zo weinig serviers wonen.

en nog iets, stel na bijvoorbeeld 100 jaar wonen er meer allochtonen in rotterdam dan nederlanders die niet onder nederlands regering willen staan... tjah Independent Rotterdam of Zuid-Holland . je kan niet zomaar een land afpakken en aan de andere geven omdat die meer westers is, en waar je meer gebruik van kan maken. dat deugt gwn niet.

Gatara schreef: ''Ja, die redenering opvolgend, wel ja. Het is ook zo gegaan met onder andere Montenegro (zonder bloedvergieten, gelukkig). Waarom ook niet bij andere gedeelten?''

waarom montenegro zonder bloedvergieten? omdat het toen geen milosevic regime was maar een westers servie.. verder kunnen we montenegro niet vergelijken met kosovo want kosovo is een provincie van servie en montenegro nooit never geweest
Oud 23-02-2008, 17:03
akumabito
akumabito is offline
...dude, waarom gebruik je niet gewoon het quote-system? Als je dat nou eens zou doen, dan zou het al een stuk makkelijker zijn om je posts te ontcijferen.
Oud 23-02-2008, 19:58
Pirustae
Pirustae is offline
Citaat:
omdat het toen geen milosevic regime was maar een westers servie.. verder kunnen we montenegro niet vergelijken met kosovo want kosovo is een provincie van servie en montenegro nooit never geweest
yugo1990 is offline
Je spreekt jezelf verschrikkelijk tegen. Eerst zeg je ''Het was een westers Servië'' en dan zeg je; ''En Montenegro is nooit een provincie van Servië geweest''.
Citaat:
serven zijn verdreven uit kosovo door albanezen en die gruwelijke uck, maar daar praat niemand over.. alleen ethische zuiveringen van serven nouw ik zie niks terug van die ethische zuivringen jullie wel?
Oh kom op, zullen wij eens een boekje open slaan over de ''Beli orlovi'' (Die in Sarajevo kreupele mensen zelfs neerschoten e.d.) of ''Arkanovi tigrovi''? Serviërs hadden vredig genoeg kunnen leven met die Albanezen daar maar ze vonden het nodig om ze te verdrijven, natuurlijk worden Albanezen kwaad (en vechten ze terug), wat denk jij dan?
Oud 23-02-2008, 20:22
Verwijderd
Srebrenica. Punt. 'Nuff Said.

Citaat:
Deze actie, die in Nederland bekend staat als “het drama van Srebrenica” wordt gezien als de ergste daad van genocide in Europa sedert de Tweede Wereldoorlog.
Lekkere jongens, die Serven.
Oud 23-02-2008, 20:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
serven zijn verdreven uit kosovo door albanezen en die gruwelijke uck, maar daar praat niemand over..
Actie -> reactie. Bovendien hebben de Engelsen daar een gezegde over: two wrongs don't make a right.
Citaat:
je kan beter zeggen als je zo kijkt dat albanezen ethische zuiveringen uitvoerden gezien er zo weinig serviers wonen.
Wat is dit nu weer voor redenatie? Dus omdat er in Nederland weinig Austaliërs wonen, bewijst volgens jou ook dat Nederlanders alle Australiërs in Nederland etnisch gezuiverd hebben?

Een dergelijke redenatie is nooit een onderbouwing, omdat de situatie geen bewijs is van de oorzaak.
Citaat:
je kan niet zomaar een land afpakken en aan de andere geven
Exact, vandaar dat het fout zou zijn Kosovo bij Servië te laten. Je kan het overgrote merendeel van de bewoners niet zomaar hun land afnemen omdat een paar gestoorde nationalisten honderden kilometers verderop dat niet zien zitten.

Sterker nog, het is voor iedereen beter. De gestoorde nationalisten lopen hierdoor klappen op, waardoor Servische leiders met meer verstand de ruimte krijgen om hun land te verbeteren. Kijk wat nationalisten hebben aangericht op de Balkan de afgelopen twintig jaar.. Niets dan problemen en lijden. Zonder al dat extremistische gezeik was de situatie er vergelijkbaar geweest met Centraal-Europa.
Oud 24-02-2008, 00:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Je spreekt jezelf verschrikkelijk tegen. Eerst zeg je ''Het was een westers Servië'' en dan zeg je; ''En Montenegro is nooit een provincie van Servië geweest''.
hoezo is dit een tegenspraak?
[edit: n.v.m. ik zie het al. Je liet wel belangrijke info uit het citaat weg (milosevic-regime)

Citaat:
Oh kom op, zullen wij eens een boekje open slaan over de ''Beli orlovi'' (Die in Sarajevo kreupele mensen zelfs neerschoten e.d.) of ''Arkanovi tigrovi''? Serviërs hadden vredig genoeg kunnen leven met die Albanezen daar maar ze vonden het nodig om ze te verdrijven, natuurlijk worden Albanezen kwaad (en vechten ze terug), wat denk jij dan?
al met al hielden Albanezen zich net zo min aan het boekje der fatsoenlijke oorlogshandelingen.
Oud 24-02-2008, 00:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sterker nog, het is voor iedereen beter. De gestoorde nationalisten lopen hierdoor klappen op, waardoor Servische leiders met meer verstand de ruimte krijgen om hun land te verbeteren. Kijk wat nationalisten hebben aangericht op de Balkan de afgelopen twintig jaar.. Niets dan problemen en lijden. Zonder al dat extremistische gezeik was de situatie er vergelijkbaar geweest met Centraal-Europa.
Dit lijkt een beetje het palestijnen-issue (qua identiteit en recht op een staat). Is er ooit dan een kosovo als zelfstandige staat geweest? Ik heb zelf geen flauw benul en ben nu te lui en te moe om het op te zoeken
Oud 24-02-2008, 03:15
Pirustae
Pirustae is offline
Citaat:
al met al hielden Albanezen zich net zo min aan het boekje der fatsoenlijke oorlogshandelingen.
De vraag is wie de eerste stap maakte (van de politieke leiders in Kosovo) om oorlog te voeren. Het is inderdaad zo, Albanezen zijn niet de heiligste (sterker nog; Er zit een groot deel bij dat walgelijk misdadig is) maar Servië komt op mij over als een dominant volkje dat denkt; ''Als het niet van ons wordt, wordt het van niemand''.
Oud 24-02-2008, 12:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
De vraag is wie de eerste stap maakte (van de politieke leiders in Kosovo) om oorlog te voeren. Het is inderdaad zo, Albanezen zijn niet de heiligste (sterker nog; Er zit een groot deel bij dat walgelijk misdadig is) maar Servië komt op mij over als een dominant volkje dat denkt; ''Als het niet van ons wordt, wordt het van niemand''.
Het begon, zeg maar, bij nationalistische Albanese gevoelens na Tito's dood:
Voorbeeld

actie-reactie en toen kwam de boel in een spiraal met alle verschrikkelijke gevolgen ...

En het is niet zo dat "als het niet van ons wordt". Je kunt het zo niet in de toekomst plaatsen. Aangezien Kosovo onder Joegoslavie viel en later onder Servie viel. Als een provincie. Als een Friesland, zeg maar. Dus het WAS al van Servie.
Oud 24-02-2008, 12:23
Gatara
Gatara is offline
En verder zie ik het nut niet van al die afscheidingen als je later toch bij de EU wilt behoren. Heh.
Oud 24-02-2008, 12:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit lijkt een beetje het palestijnen-issue (qua identiteit en recht op een staat). Is er ooit dan een kosovo als zelfstandige staat geweest? Ik heb zelf geen flauw benul en ben nu te lui en te moe om het op te zoeken
Er is ergens in de 17e eeuw een tijd geweest waar Kosovo vrijwel autonoom was toen de Oostenrijkers m.b.v. van Albanezen de Ottomanen verdreven. In dat machtsvacuum was Kosovo nafhankelijk.
Daarna een periode van wat touwtrekken, totdat halverwege de 19e eeuw na de vrede van San Stefano opstanden uitbraken die de Serviërs het gebied ontzegden. Daarop vielen de Ottomanen wederom aan en na drie jaar was de opstand neergeslagen. Meer opstanden volgden, tot de Serviërs het gebied veroverden begin 20e eeuw. Onder druk van de Ottomanen werd toen een etnische zuivering voorkomen. Eerdere etnische zuiveringen van Albanezen waren in Zuid-Servië. Toen gingen ook veel Albanezen in Kosovo wonen nadat ze verdreven waren.
Daarop volgde een soortemet eenheidskoninkrijk van heel Joegoslavië totdat de Duiters het in de Tweede Wereldoorlog onder de voet liepen.
Daarop volgde Tito, waarin Kosovo de facto een republiek werd, het kreeg evenveel aparte rechten als Joegoslavische bondstaat.

Samenvattend is er al sinds de Romeinse tijd en vroege Middeleeuwen sektarisch gestechel over het gebied. De Albanese meerderheid is er al meer dan een eeuw, bijna twee, wat in combinatie met de geschiedenis elke historische claim van welke kant dan ook clueless maakt.
Oud 25-02-2008, 01:09
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Er is ergens in de 17e eeuw een tijd geweest ... clueless maakt.
Mooie samenvatting. Maar: wat heeft dat met situatie nu te maken? Feit blijft dat Kosovo gewoon een Servische provincie is. Nederland moet Kosovo dus niet erkennen!
Oud 25-02-2008, 01:15
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
T_ID,

Ik zet net Belgische TV aan: gedoe over taalgrens. Gemeenten in Vlaanderen met Franstalige meerderheid willen naar Wallonie?
Mag dat dan ook?
Veel Vlamingen zeggen: taalgrens is voor altijd?

Raar, Belgie erkent wel Kosovo! Twee maten?
Oud 25-02-2008, 07:16
Verwijderd
Citaat:
Mooie samenvatting. Maar: wat heeft dat met situatie nu te maken? Feit blijft dat Kosovo gewoon een Servische provincie is. Nederland moet Kosovo dus niet erkennen!
Waarom zou Friesland zich niet mogen afscheiden van Nederland, mocht 90% dat willen?
Oud 25-02-2008, 10:27
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Raar, Belgie erkent wel Kosovo! Twee maten?
Ik vind het wel grappig hoe extreem jij denkt over dingen die hier besproken worden. Iets is HELEMAAL dit of HELEMAAL dat en iemand die niet PRECIES voldoet aan jouw waarden van eerlijkheid en consequentionaliteit (sp?) zijn stom/dom/onwaardig/noem het maar op.

Misschien heb je het nog nooit gemerkt, maar het leven heeft niet de luxe dat je altijd maar 100% consequent kan en/of wil zijn. Ik denk dat jij, als je 2 verschillende gevangenis straffen voor hetzelfde misdrijf zou zien, ook zou vinden dat er niet eerlijk gehandeld is. Zelfs al zijn er goede redenen voor die verschillen.

Je zult merken dat om goed in de wereld te leven, je altijd met dilemmas komt te zitten waardoor je niet 100% consequent kan zijn. Mensen die eeuwig consequent zijn zullen uiteindelijk geen vrienden meer over houden. En net zo goed als bij het gewone leven, kan met in de internationale politiek gewoon niet met 1 maat meten. Dat zou meer afbraak doen aan alle afspraken en dynamiek dan met 2 of meer maten meten.
Oud 25-02-2008, 10:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Waarom zou Friesland zich niet mogen afscheiden van Nederland, mocht 90% dat willen?
90% van de Friezen? Of van de Nederlanders?

btw: gasbel
Oud 25-02-2008, 11:07
akumabito
akumabito is offline
Ik heb al vaker geroepen dat ik het niet zo zie zitten als Jan en alleman zich zomaar onafhankelijk gaat verklaren, maar aan de andere kant heeft het mijns inziens ook vrij weinig nut om landen/groepen/mensen bij elkaar te houden "omdat het eenmaal zo hoort". Als er fundamentele problemen zijn die niet oplosbaar lijken via een andere methode (en enkele decennia sociale en politieke onrust, met een burgeroorlog als gevolg lijkt mij een vrij duidelijk signaal dat er iets helemaal fout zit), dan kan het goed zijn dat een splitsing gewoon de beste oplossing is.
Oud 25-02-2008, 11:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mooie samenvatting. Maar: wat heeft dat met situatie nu te maken?
Als je mij moet vragen je dat uit te leggen moet je in de eerste plaats geen uitspraken doen over deze hele discussie. Dan begrijp je duidelijk de context niet.

Sterker nog, ik kan er met mijn verstand niet eens bij hoe je het presteerd om België te vergelijken met een land waar al vijf a zes eeuwen sektarisch geweld over en weer is. Misschien dat je in de war raakte doordat België ook een ontwikkelingsland is, maar ik vind het geen vergelijkbare omstandigheden, in de verste verten niet.
Oud 25-02-2008, 11:57
Verwijderd
Citaat:
90% van de Friezen? Of van de Nederlanders?

btw: gasbel
Gasbel is Groningen.

90% van Friesland natuurlijk.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten