Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Keerpunt in de film:
Spoiler
Kun je mij trouwens even uitleggen wat Inside zo ontzettend veel beter maakt dan Saw/Hostel? Want die twee films hebben eveneens geen spoortje ironie/zelfrelativering en die eerste heeft zelfs een beter script (!). Nu vraag ik je... ![]()
|||||
Citaat:
Het jasje is modern in zoverre dat de film genretaboes doorbreekt. Ik ken geen enkele andere horrorfilm waarin een zwangere vrouw ook maar in gevaar is. Het idee om een film daarom te laten draaien is een eenvoudige gouden vondst. Citaat:
Drie delen vind ik een perfect skelet voor een horrorfilm: eerst kennismaking met de hoofdpersoon, dan redelijk subtiel beginnen met spanning opwekken, dan groteske verschrikkingen. Dat laatste deel moet ook ononderbroken zijn, zodat het hard aankomt. Je hebt in de finale van een dergelijke horrorfilm geen ruimte meer voor andere dingen dan terreur. Zie The Texas Chain Saw Massacre, die ook een dergelijke opbouw heeft. Citaat:
Citaat:
Saw vind ik zelf ook niet spannend, al verschillen veel mensen daarin met mij van mening. Verder kan ik me herinneren dat de cinematografie nogal irritant was, al kan ik me ook vergissen en vooral deel twee bedoelen. Het is een tijdje geleden dat ik Saw zag en hij maakte niet zoveel indruk.
|||||
Citaat:
En taboes doorbreken vind ik op zichzelf niet echt bewonderenswaardig, zeker niet binnen dit genre. Het is het makkelijkste wat er is en bovendien tot in den treure gedaan. Voor mij is die hele crux van Inside gewoon de horror/exploitation-equivalent van wat je in het rampengenre ook aantreft: variaties op variaties. "Oh, deze hadden we nog niet gehad". Ik vind daar eerlijk gezegd niets verheffends of gewaagds aan, het was slechts een kwestie van tijd. En als ik dan denk aan het feit dat men totaal geen moeite doet om ook maar iets zinnigs uit te halen met het thema, is het voor mij niets meer dan een goedkope gimmick. Citaat:
TCM vind ik trouwens ook drie keer niks. Misschien komt dat ook doordat ik niet zo kapot ben van die down-to-earth horror. Ik vind het toch leuker als er een magisch/mystiek tintje aan zit om een draai aan het verhaal te geven. Zoals bij Halloween enzo. Citaat:
Citaat:
En nee, ik ben dus ook niet kapot van Saw. Maar het onderscheid dat veel mensen maken tussen Amerikaanse films als Saw en indy/underground werkjes uit bijvoorbeeld Frankrijk is buitengewoon arbitrair. Het één wordt bijna unaniem verguisd en het ander wordt op handen gedragen als revolutionair en prikkelend. Maar ja, dat is een andere discussie.
|
Mja, we hebben blijkbaar gewoon een ander idee van spanning. Ik vind Inside één van de spannendste films van de afgelopen jaren. Het onderwerp is inderdaad een beetje een gimmick, maar wat had je er nog meer van verwacht? In een slasher hoeft er gewoon niet veel meer te gebeuren dan slashen. Het werkt als je het eenvoudig houdt, en ik vind dat het hier uitstekend gedaan is; gewoon vakwerk. Samen met Ils de beste slasher van het decennium, zou ik willen zeggen.
|
![]() |
Er is toch wel een groot verschil tussen "eng" of gewoon "smerig". Je kan SAW moeilijk eng noemen. Een enge film is een film waarbij je echt bang wordt. The Shining is hier idd een goed voorbeeld van
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik begrijp natuurlijk best dat velen The Shining eng vinden. Het is tenslotte een Kubrick-film, dus dan gaat de toets der kritiek meteen overboord.
Laatst gewijzigd op 29-04-2008 om 12:26. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zaten zeker pluspunten aan de film, de gore, een killer soundtrack die heerlijk terug greep op de pulp-soundtracks van horror uit de jaren 70 en 80 en de belichting was subliem. Al met al een 5je voor de drie dingen die ik net genoemd heb, maar het is zeker niet de verlichting zoals jij die verkondigt. |
![]() |
||
Citaat:
Inside probeert dat ook wel te doen, maar schiet met zijn valse pretenties en slechte scenario wat mij betreft nogal tekort. Ik vind de film echt heel slordig en goedkoop uitgewerkt. Nou kán het probleem zijn dat ik hem op DVD heb gekeken en niet in de bios, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Bram Stokers Dracula toen ik nog ernstig jong was. Ik heb het mijn ouders nooit vergeven.
En nu we het toch over enge films hebben: Ik ben driftig op zoek naar films in de trant van 28 days/weeks later, [rec], dawn of the dead en whatever. Helaas krijg ik bij het zoeken naar andere zombiefilms voornamelijk hele oude shit voorgeschoteld, en hoewel ik me daarmee wel vermaakt heb is het allemaal een beetje te gedateerd om echt freaky te zijn. Iemand nog suggesties voor een recentere film? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Cheesy trailer, maar een erg fijne film. |
![]() |
||
Citaat:
[/humormodus] ot: Ik kan me geeneen film herinneren die ik serieus eng vond. Wel vond ik dat harige wezen uit de Grudge (Japanse natuurlijk) redelijk goor. Hostel is de kutste film van het afgelopen decennium en Saw is ''wel leuk' maar meer ook niet. Dus.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik hoor graag meer suggesties! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Er zijn zoveel enge films!
- the Shining van stanley kubrick natuurlijk. - Repulsion van Polanski. Zit zo'n enge sfeer in die film. - Psycho van Alfred Hitchkock. - "Don't look now". van Roeg. dit zijn echte aanraders wil je een enge film zijn!
||
Citaat:
Oei jah The Descent vond ik echt horror ![]()
|
Verwijderd
|
http://www.imdb.com/title/tt1038988/
[REC] Zombies. Claustrofobisch sfeertje. One camera a la Blair Witch. Dit is een enge film. Aanrader. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
De Kantine |
Wat wil jij weten van de forummer onder je? Bongalientje | 500 | 01-08-2007 22:34 | |
Films, TV & Radio |
The Grudge .:: Chantal ::. | 222 | 25-01-2005 04:54 | |
Films, TV & Radio |
Eng. Wat is nu écht eng? AJMouse | 132 | 05-09-2004 14:35 | |
Films, TV & Radio |
De engste film(s) die je ooit hebt gezien? Tsu | 63 | 19-11-2003 23:38 | |
Films, TV & Radio |
engste horrorfilm?? evathatsme | 24 | 15-12-2001 19:22 |