Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2008, 22:43
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Wat is je levensdoel?

Waarvoor werk/leer je de hele dag? Om 's avonds bij je vrouw/man te zijn, om te stappen, zelf ontwikkeling, omdat anderen het ook doen, leuk werk, etc.

Is je huidige levensdoel/streefpunt 1 specifiek doel (wereldreis maken) of een meer constante staat van zijn (rijk zijn)?

Hoe weet je juist dat je levensdoel (of hoe je het ook wilt noemen) is? Wat vind je van je eigen levensdoel? Zitten er ook negatieve kanten aan?

- - - - - - - - - - - -

TS begint:
Ik heb er zelf een tijd over na moeten denken, het meest correcte wat ik kon bedenken was: belangrijk zijn in het leven van anderen. Ik heb gemerkt dat ik het best pijnlijk kan vinden als mijn vrienden beter bevriend zijn met iemand anders. Dat is dan ook gelijk het nadeel wat ik er van ervaar: jaloersheid.
Advertentie
Oud 04-05-2008, 23:11
Verwijderd
Mijn levensdoel.

Ik heb geen groot doel moet ik zeggen. Wel een aantal subdoelen.

Mijn vorige doel was mijn eindexamen doen. En dat is gelukt. Nu is een van mijn doelen een baan krijgen als musicus. Dat is in meerdere opzichten gehaald, maar er zijn altijd mooiere banen.

Een ander doel is gelukkig worden. Maar dat hangt ook samen met de vorige alinea. Zodra ik een betere baan heb, ben ik gelukkiger, want muziek en persoon zijn erg aan elkaar verwant.

Misschien is een ander doel wel gelukkig worden in de liefde. Maar goed, dat is ook maar net wat er op je pad komt.

Algemeen doel: beter mens worden, maar ook dat hangt weer samen met vorige alinea's.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 00:10
Verwijderd
doelen stellen om je leven in te delen?

wat is precies de waarde van het behalen van doelen die je jezelf stelt om eventueel gelukkiger te worden.
wanneer ben je dan gelukkig als je doelen moet nastreven om gelukkig te worden. dan stel je het gelukkig worden dus uit, of je verlangt er na een doel te halen, omdat je dan denkt dat je gelukkig wordt.

wanneer haal je een doel, is het wanneer je voor jezelf duidelijk gesteld hebt, dit is mijn doel, dit ga ik halen. of is het wanneer anderen er tegen aan kunnen kijken. kijk mij nou, ik heb dit gehaald of dat. dat staat dan weer in contrast met status. de status die je jezelf geeft, of anderen, of anderen jou. wat is het effect van anderen op je status, op je gelukkig zijn, op doel?

ik weet niet wat mijn levensdoel is. misschien gewoon het analyseren, het nadenken of het zijn.

materialisme ergert me in zekere zin. wanneer ik er gelukkig van wordt, afhankelijk van, of ik er tijd in gestoken heb, of het me voldoening geeft als ik iets heb.. zo niet heb bereikt.

misschien kort, heeft geluk te maken met waarde die je aan doelen stelt? dan zou ik dus niet gelukkig zijn als ik me doelen niet haal, of uitstel. of ben ik dan gelukkig omdat ik doelen uitstel? is het dan ook de vraag of het leven een doel moet hebben, of is leven opzich een doel.,
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 06:06
Verwijderd
Mijn doel: mijn eindexamen halen en studeren.

Ik vind het een levensdoel voor mij omdat ik er heel veel van mijn leven voor opoffer. Dat is niet leuk. Maar je kunt beter ergens voor gaan dan passief afwachten en lui zijn.
Waarom? Misschien vooral omdat anderen dat van me verwachten. Dat is een slechte reden. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig en wil veel dingen weten. Dat vind ik een betere reden. Bovendien wil ik later wel aan het werk komen.
Geld vind ik niet zo belangrijk. Als ik later genoeg heb om eenvoudig van te leven, ben ik tevreden.

Eigenlijk zou ik wel wat meer willen betekenen voor anderen. Nu trek ik me terug tot mijn eigen zaken en dat is eigenlijk heel egoistisch. Ik weet dat je met kennis veel kunt doen. Maar is dat genoeg?
Mijn volgende doel wordt, om naast mijn studie ook een (sociaal) leven te hebben. Maar ook om mijn studie te halen. Maar niet ten koste van alles.
Heeft de wereld, hebben andere mensen daar meer aan? Het is goedkoper voor de maatschappij snel af te studeren en vroeg te beginnen met werken.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 10:13
Nienna*
Nienna* is offline
Ik heb geen groot levensdoel, ten minste, nog niet. Ik heb denk ik te weinig kennis van leven om daar een doel aan vast te plakken.
Ik heb wel - in mijn ogen - relatief grote subdoelen. Eerst wil ik mijn VWO halen, dan hoop ik ingeloot te worden en geneeskunde te gaan doen. Stap 1 is echter VWO halen, want ik ben al trots op mezelf als ik mijn VWO heb gehaald.
Daarnaast is een van de grootste subdoelen, al dan niet het grootste, niet terug te zakken in depressies. Ik wil mezelf een schop onder mijn kont kunnen blijven geven, zoals ik dat nu kan. Ik weet dat ik een gelukkig leven kan leiden, dus daar blijf ik voor vechten.

Ik leer om mijn VWO te halen en om mezelf te verreiken. Ik werk omdat ik geld wil hebben, maar ook omdat het erbij hoort en omdat ik vind dat ik moet inzien hoe belangrijk een baan is. En dat er mensen zijn die hun leven lang in een supermarkt werken. Dat wil ik niet.
Ik werk ook omdat ik inzie dat je niet meteen hoog kunt beginnen.

Een levensdoel vind ik overigens iets dat constant moet zijn. En gelukkig zijn is een cliché levensdoel, maar wel de belangrijkste. Relatief gelukkig zijn, dan.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 11:32
Verwijderd
Lastige vraag. Ik denk dat op dit moment mijn doel vooral is om te leren van mezelf te houden en daaruit voortvloeiend anderen liefde terug te geven, want daar heb ik veel moeite mee en ik zou graag meer voor anderen kunnen betekenen. En mijn diploma halen, maar eerlijk gezegd kan ik dat niet als iets zeer belangrijks zien .
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 12:24
*oma*
*oma* is offline
Mijn doel is gewoon om leuk oud te worden en veel te chillen
(Oh en om volgend jaar aan mijn master te beginnen)
Oud 05-05-2008, 13:31
AzN
AzN is offline
Mijn levensdoelen hebben alleen betrekking op m'n studie en toekomstige carrière, dat heeft m'n pa er wel bij me ingeramd:
- VWO cum laude afmaken (failed, miste 1 punt)
- Bachelor Bedrijfseconomie afmaken (hier zijn we nu )
- Master Accountancy afmaken
- Postmaster Registeraccountancy afmaken
- RA worden
- ('n Eigen RA-kantoor beginnen, maar dat hoeft niet per se)

En dan 'what ordinary people do'; trouwen, kindjes maken en zo ^^.
Oud 05-05-2008, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geen groot levensdoel, ten minste, nog niet. Ik heb denk ik te weinig kennis van leven om daar een doel aan vast te plakken.
wijze uitspraak!

Citaat:
Ik wil mezelf een schop onder mijn kont kunnen blijven geven, zoals ik dat nu kan. Ik weet dat ik een gelukkig leven kan leiden, dus daar blijf ik voor vechten.
Heel herkenbaar (al heb ik nooit last gehad van depressies, wel van dipjes en eenzaamheid). Zullen we afspreken dat het ons allebei gaat lukken?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 15:07
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Mijn levensdoel is verpleegkundige worden.

Ik wil dat al heel lang, vanaf dat ik een klein meisje was...
(en ik ben er nog precies 2 jaar opleiding van verwijderd)

Een ander doel is leren leven met mijn beperkingen (psychiatrische stoornis) ik ga de komende 9 mnd in deeltijdtherapie weer keihard aan mezelf werken.
Nog een levensdoel is eigenlijk huisje, boompje, beestje. Zo burgelijk mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 19:42
akumabito
akumabito is offline
Doelen komen en gaan. Op de lange termijn is het enige doel natuurlijk om 'gewoon' gelukkig te zijn, hoe vaag dat ook moge klinken. Alle andere sub-doelen dragen daar in meer of mindere mate aan bij. Heel kort door de bocht zijn mijn korte tot middellange termijn doelen: (nou jah, puntje 5 kan iets langer op zich laten wachten )

1.) Terugkomen naar Nederland.
2.) Vinden van tijdelijk vervoer
3.) Vinden van werk dat me bevalt.
4.) Het kopen van een fatsoenlijke auto.
5.) Het kopen van een huis.

Nog een maand, misschien twee, dan heb ik doeltje 1 bereikt.
Oud 05-05-2008, 20:15
IcedEarth
IcedEarth is offline
Hmm bij dergelijke vragen komen mijn duisterste kanten naar boven.
De "Wat-is-het-doel-van-het-leven-vraag". Stiekem ben ik nog hard bezig een "Ja" te vinden op de óf-vraag.
Ach als men het me vraagt, zeg ik mijn steentje te willen bijdragen. Genieten. Iets voor anderen te kunnen betekenen.
Maar stiekem, stiekem, is de reden dat ik leef dat ik geboren ben. En een doel. Nee joh. Dat heb ik nog lang niet gevonden. Ik leef maar een beetje zo, hier, nu, daar, en, och. Een doel. Ik wil mijn pelgrimstocht afmaken. Opzich mijn diploma wel. Een keer gelukkig worden in liefde maar och. Ik ben gestopt met streven. Enerzijds heel rustgevend, anderzijds, deprimerend. Omdat ik niet wist wat ik wilde, besloot ik maar niets meer te willen.
Kortom; het doel, het maakt me niet zoveel uit.
Oud 05-05-2008, 20:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb geen levensdoel

Ik heb wel het doel dat ik dit schooljaar mijn bachelor wil halen.
Oud 05-05-2008, 21:04
ikkuh15
ikkuh15 is offline
idd; gelukkig zijn, anderen helpen, genieten...
Maar ook wel wat concretere doelen:
- Pabo diploma halen en juf worden in 't basisonderwijs
- vrijwilligerswerk gaan doen in een weeshuis in afrika
- veel reizen en van de wereld gaan zien
- "huisje, boompje, beestje"
- natuur/dieren/mensen helpen
Oud 05-05-2008, 21:35
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Hmm bij dergelijke vragen komen mijn duisterste kanten naar boven.
De "Wat-is-het-doel-van-het-leven-vraag". Stiekem ben ik nog hard bezig een "Ja" te vinden op de óf-vraag.
Ach als men het me vraagt, zeg ik mijn steentje te willen bijdragen. Genieten. Iets voor anderen te kunnen betekenen.
Maar stiekem, stiekem, is de reden dat ik leef dat ik geboren ben. En een doel. Nee joh. Dat heb ik nog lang niet gevonden. Ik leef maar een beetje zo, hier, nu, daar, en, och. Een doel. Ik wil mijn pelgrimstocht afmaken. Opzich mijn diploma wel. Een keer gelukkig worden in liefde maar och. Ik ben gestopt met streven. Enerzijds heel rustgevend, anderzijds, deprimerend. Omdat ik niet wist wat ik wilde, besloot ik maar niets meer te willen.
Kortom; het doel, het maakt me niet zoveel uit.
Het leven heft geen inherrent doel. Maar nu we hier toch zijn, kun je er net zo goed een nuttige/leuke tijd van maken.
Oud 06-05-2008, 09:05
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb geen levensdoel.
Korte termijndoel is om in oktober mijn master te halen.

En dan...we will see.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 09:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik heb geen levensdoel.

En dan...we will see.
Tsjonge, wat zijn wij vergelijkbaar bezig
Oud 06-05-2008, 18:36
bruudruuster
bruudruuster is offline
Citaat:
Ik heb geen levensdoel.

En dan...we will see.
Dat is ook een kortetermijndoel voor mij... maar 't zal zo goed als zeker niet lukken. Een semester later is ook goed
Tegen februari zou ik mijn master moeten hebben.

Mijn doel: gelukkig zijn. Niet door de status die je hebt tegenover anderen maar vanuit jezelf. Is niet gemakkelijk en ik zit weliswaar een beetje in een dilemma met mezelf daarover maar toch...

Geen doelen voor mij als ik er blind door wordt voor iets anders... Doelen op een aangename manier proberen te bereiken wel want zonder doelen is het leven dan weer maar doelloos denk ik...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 19:50
Roosje
Roosje is offline
Ik heb geen doel waar ik naar toe leef. Althans, niet in die zin. Ik heb ook geen kortetermijndoelen - wel voornemens, veel schrijven, paardrijden, bij mijn vriendje blijven, maar er zijn geen dingen waar ik expliciet aan werk "omdat ze mijn doel zijn".

Ik leef enerzijds om gelukkig te worden. Om te genieten van al het moois op de wereld, van de bomen die blaadjes krijgen, van mijn kleine nichtje, van liefde, vriendschap, van in het gras liggen, van vroeg naar bed gaan en de hele nacht doorslapen, van al die mooie dingen die er bestaan. En ik leef ook om, later, een eigen kindje te krijgen, met mijn vriendje alsjeblieft, en al dat soort huisje/boompje/beestje-dingen. En ik wil reizen, ik wil de wereld gezien hebben, alle kleine dingen van de wereld eigenlijk - een park in Boedapest, zee-egels aan de kust van Kroatië, het noorderlicht, de citadel in Corté.

En anderzijds leef ik om - ik jat de ideeën van mijn zus - de krachten in de wereld een beetje meer in evenwicht te brengen. Ik ben een idealist in de dop, omdat ik nog niet genoeg kan of denk te kunnen om daadwerkelijk verschil te maken. Ik word kleuterjuf op een achterstandsschool, niet alleen omdat het me ontzettend gaaf lijkt, maar ook omdat ik iets wil kunnen doen voor kleine kotertjes. Ik word paardentherapeut om kinderen met gedragsproblemen te leren beter met zichzelf om te gaan - en omdat het me zo leuk lijkt. Ik wil de wereld graag een beetje beter achterlaten.

Onderscheid ik me daarmee? Nee. Maar ik heb wel een heleboel dingen die ik wel leren, en dat zijn misschien subdoelen, maar ik werk er niet aan - dat wil zeggen, niet bewust, ongetwijfeld wel onbewust. Ik wil mijn eindexamen over twee weken goed maken, ik wil leren me niet te laten raken door wat de massa vindt, ik wil een lang verhaal kunnen schrijven zonder te vervallen in clichés, ik wil mijn zusjes opvoeden tot Grote Zelfstandige Dames. Ik wil zoveel. Maar dat hoort erbij!

<3
Oud 06-05-2008, 20:07
IcedEarth
IcedEarth is offline
roosje<3.

Oké, @ akubamito; je hebt gelijk.
Nu we er toch zijn. Dan in iedergeval het beste er van maken!.
Oud 06-05-2008, 20:18
Verwijderd
Op dit moment werk ik vooral aan het doel om een stabiel en enigszins gelukkig leven te leiden (lijden? nu weet ik het niet meer!). Ik probeer wat structuur aan te brengen en vast te houden, leuke dingen te plannen en mezelf + kwetsbaarheden te leren kennen, om narigheden in de toekomst te voorkomen. Ik probeer een beetje van dag tot dag te leven, kijken wat op dít moment belangrijk is om me goed te voelen. Daar hoort dan uiteindelijk ook de toekomst bij. Zonder toekomst perspectief is het voor mij ook moeilijk om te leven. Uiteindelijk wil ik een beetje normaliseren, dan weer een opleiding gaan doen (muziektherapie afmaken, of heel misschien iets anders), die afmaken en dan gaan werken op een plek waar ik me fijn voel. Als ik eenmaal een apartementje voor mezelf (of met vriend/vriendin natuurlijk, mocht dat er ooit nog van komen) heb, wil ik een paar huisdiertjes en mijn leven gewoon een beetje knus en gezellig maken. Ik hoef niet veel, als ik maar wat leuke mensen om me heen heb.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 20:28
bruudruuster
bruudruuster is offline
Citaat:
...
Mooi verwoord !
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 10:11
Redhair
Redhair is offline
Met zo veel mogelijk geluk door het leven gaan. Ik wil zelf gelukkig zijn, maar ook dat mijn naasten geluk ervaren door het ze te geven en het met ze te delen.
Oud 07-05-2008, 12:34
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Terug grip krijgen op myn leven zoals een jaartje geleden..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Een ander aspect van de emotionele pijn die een intrinsiek onderdeel is van het ikzuchtige verstand is het diepgewortelde besef van ontoereikendheid of onvolkomenheid, van niet heel te zijn. Bij sommige mensen is dat bewust, bij andere onbewust. Als het bewust is, manifesteert hetzich door het ondermijnende en voortdurende gevoel niet waardig of niet goed genoeg te zijn. Als het onbewust is, voel je het alleen indirect als een intens hunkeren, verlangen en nodig hebben. In beide gevallen beginnen mensen aan een dwangmatige jacht gericht op het bevredigen van het ego en dingen waarmee ze zich kunnen identificeren om dat gat dat ze in hun binnenste voelen te dichten. Dus streven ze naar bezit, geld, succes, macht, erkenning of een speciale relatie; vooral omdat ze zich dan beter kunnen voelen, zich completer kunnen voelen. Maar ook als ze dat alles bereiken, komen ze al snel tot de ontdekking dat het gat er nog steeds is, dat het een bodemloze put is. Dan zitten ze echt in de problemen, omdat ze zichzelf niet meer voor de gek kunnen houden. Nou ja, dat kunnen ze wel en ze doen het ook, maar het wordt wel moeilijker.

Zolang het ikzuchtige verstand de touwtjes van je leven in handen heeft, kun je je niet echt op je gemak voelen; je kunt je niet vredig of voldaan voelen, behalve tijdens korte perioden wanneer je net gekregen hebt wat je wilde of wanneer een diepe behoefte net is bevredigd. Omdat het ego een afgeleid zelfgevoel is, moet het zowel verdedigd als gevoed worden. De meest voorkomende identificaties van het ego zijn die met bezit, het werk dat je doet, sociale status en erkenning, kennis en opleiding, lichamelijke verschijning, speciale vermogens, relaties, geschiedenis van jezelf en je familie, geloof en vaak ook politieke, nationalistische, raciale, religieuze en andere collectieve identificaties.

Ik doe het voor erkenning en relaties, en status/vermogens/opleiding Wat inhoudt dat ik een semi-perfecte man wil en beroemd schrijver ga worden en daarnaast gevierd illustrator ofzo. En mijn master cum laude wil halen als het even kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2008, 13:07
Verwijderd
Ik ben een perfectionist dus ik kan hele lijsten geven met dingen die ik wil bereiken zo wel in mijn carriere als in mijn persoonlijke leven, maar het komt allemaal op 1 ding neer en dat is; gelukkig en tevreden zijn. Ik kan nu al zeggen dat ik toch wel redelijk gelukkig en tevreden ben en ik hoop daar alleen nog aan toe te voegen de komende decennia.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 10:18
Roosje
Roosje is offline
@ Dafith & IcedEarth: Dank jullie! ^^ Leven is best heel mooi. <3
Oud 08-05-2008, 12:37
coopergirl
coopergirl is offline
Ik leef eigenlijk niet zo planmatig... Eerder per dag.. En de dingen die ik doe moeten bevredigend zijn, en ik ga er vanuit dat het dan uiteindelijk tot iets goeds of leuks leidt. Geen idee, eigenlijk.
Oud 09-05-2008, 08:34
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb meer tijdelijke doelen, niet echt een levensdoel.

Op dit moment zijn mijn doelen: echt gelukkig zijn, studie halen, de rust vinden in mezelf.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 15:38
Gabb
Gabb is offline
Citaat:
doelen stellen om je leven in te delen?

wat is precies de waarde van het behalen van doelen die je jezelf stelt om eventueel gelukkiger te worden.
wanneer ben je dan gelukkig als je doelen moet nastreven om gelukkig te worden. dan stel je het gelukkig worden dus uit, of je verlangt er na een doel te halen, omdat je dan denkt dat je gelukkig wordt.

wanneer haal je een doel, is het wanneer je voor jezelf duidelijk gesteld hebt, dit is mijn doel, dit ga ik halen. of is het wanneer anderen er tegen aan kunnen kijken. kijk mij nou, ik heb dit gehaald of dat. dat staat dan weer in contrast met status. de status die je jezelf geeft, of anderen, of anderen jou. wat is het effect van anderen op je status, op je gelukkig zijn, op doel?

ik weet niet wat mijn levensdoel is. misschien gewoon het analyseren, het nadenken of het zijn.

materialisme ergert me in zekere zin. wanneer ik er gelukkig van wordt, afhankelijk van, of ik er tijd in gestoken heb, of het me voldoening geeft als ik iets heb.. zo niet heb bereikt.

misschien kort, heeft geluk te maken met waarde die je aan doelen stelt? dan zou ik dus niet gelukkig zijn als ik me doelen niet haal, of uitstel. of ben ik dan gelukkig omdat ik doelen uitstel? is het dan ook de vraag of het leven een doel moet hebben, of is leven opzich een doel.,
Jou doel is dan toch denk ik om heel weerbaar te zijn tegen alles dat vanzelfsprekend wordt genomen.
In materialisme is het een goede manier, maar qua levensdoel doe je toch echt tekort aan jezelf op deze manier.

Laatst gewijzigd op 10-05-2008 om 15:49.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 16:50
Verwijderd
In hoeverre zijn de dingen vanzelfsprekend. Geluk is relatief. Geld is een middel.

Korte termijn doelen zouden dan meer in de richting van me huidige studie gaan. Die halen en vervolgens verder kijken naar wat verreikend is. Status verwerven vind ik dan ook wel een doel, al dan niet meer in de naam van ambitie hebben voor hetgeen ik studeer of doe. En kennis vergaren en overdragen past ook mooi in dat rijtje. En dat ik dan weer die kennis kan gebruiken om geld te verdienen waarmee ik het doen van leuke dingen kan verbreden. Afhankelijk van wat op dat moment me interesses zijn.

Lange termijn doelen, dus echt een specifiek levensdoel vind ik redelijk lastig om te bedenken.
Misschien iets van, me ouders goed verzorgen naarmate zij zelfstandigheid verliezen bij het ouder worden; omdat zij mij die zelfstandigheid hebben aangeleerd.

@Gabb: hoe zie jij jou levensdoel dan?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 16:57
Gabb
Gabb is offline
Ah ik weet het niet, ik kan het nog niet met zekerheid zeggen.
Ik wil eerst iets vinden wat mij echt motiveert en daarna gebruik ik dat wel om ergens te komen.

Maar als je eerst een levensdoel nodig hebt om ergens motivatie uit te kunnen halen tja dan ben ik dus in de verkeerde volgorde bezig.
Dat bedenk ik me dus nu weer...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 17:43
Verwijderd
Zoveel mogelijk noobs pwnen met zoveel mogelijk games.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 18:12
Gemenerik
Gemenerik is offline
Citaat:
Zoveel mogelijk noobs pwnen met zoveel mogelijk games.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 23:33
strontkind
strontkind is offline
ik wil zelfverzekerder worden in sociale contacten en vriendschappen kunnen onderhouden.
dat is momenteel mijn voornaamste doel, samen met uit de geldshit komen en een fulltime baan vinden.... die twee hangen weer samen
Oud 16-05-2008, 22:27
Rainn
Rainn is offline
Mijn levensdoel: geluk vinden in welke vorm dan ook...
Ik denk er de laatste tijd voordurend over na en het maakt me soms erg energievol maar soms ook ontzettend depressed...
Klein stukje uit mijn wekelijkse blog..

Blegh, wat dacht ik toen ik Geneeskunde ging studeren? Ik weet niet of het de laatste tentamens zijn die ik echt goed verprutst heb of het gewoon mezelf is die niet weet wat ik wil. Het is een beetje als het liedje van Adele, "should I give up or should I just keep chasing pavements. In de vertaling lees je: zal ik gewoon met mijn studie stoppen of ermee doorgaan en het nog steeds niet leuk genoeg vinden?
De vraag is, ben ik echt zo snel verveeld of is het gewoon verwend gedrag?
Als ik dat eens wist.. Ik heb het wel een beetje gezien hier, ik heb het gevoel alsof ik mijn kostbare levensjaren aan het verdoen ben met dingen die ik niet eens leuk vind. Ik wil meer, ik wil risico's nemen ik wil echt leven en niet behoren tot alle robots die te goed zijn geprogrameerd om door te hebben dat ze alles op de automatische piloot doen. Dit studeren,werken wellicht trouwen (maar dat betwijfel ik) kan niet alles zijn wat ik ga doen. There's got to be more to life..

Kus Rainn
Oud 16-05-2008, 22:34
Rainn
Rainn is offline
hmm per ongeluk 2 keer geplaatst.,..
Oud 17-05-2008, 00:39
Verwijderd
Op het moment: mijn bachelor taalwetenschap zo goed mogelijk afmaken.

Verder heb ik geen levensdoelen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 10:21
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Ik denk er de laatste tijd voordurend over na en het maakt me soms erg energievol maar soms ook ontzettend depressed...

Blegh, wat dacht ik toen ik Geneeskunde ging studeren? Ik weet niet of het de laatste tentamens zijn die ik echt goed verprutst heb of het gewoon mezelf is die niet weet wat ik wil. Het is een beetje als het liedje van Adele, "should I give up or should I just keep chasing pavements. In de vertaling lees je: zal ik gewoon met mijn studie stoppen of ermee doorgaan en het nog steeds niet leuk genoeg vinden?
Als ik dat eens wist.. Ik heb het wel een beetje gezien hier, ik heb het gevoel alsof ik mijn kostbare levensjaren aan het verdoen ben met dingen die ik niet eens leuk vind. Ik wil meer, ik wil risico's nemen ik wil echt leven en niet behoren tot alle robots die te goed zijn geprogrameerd om door te hebben dat ze alles op de automatische piloot doen. Dit studeren,werken wellicht trouwen (maar dat betwijfel ik) kan niet alles zijn wat ik ga doen. There's got to be more to life..

Kus Rainn
Zoiets had ik ook een beetje toen ik nog bezig was met m'n studie. Op zich had ik het tijdens m'n studie wel naar m'n zin hoor, daar niet van.. 't is meer dat ik al vrij snel het gevoel kreeg van "is dit het dan?" Erg vervelend als je zoiets aan het begin van het 3e jaar krijgt. Je wisselt dan zo snel niet meer van studie.. en daarbij, welke studie zou je anders moeten doen? Heel erg irritant.. zeker als je studie dan eigenlijk steeds minder interessant wordt ook nog. 't is dat m'n stage nog een beetje interessant was (7 maanden op het strand liggen), en daarna weer naar het buitenland om m'n scriptie te schrijven (8 maanden op 't strand liggen) maar jah..

Uiteindelijk maar gewoon door gegaan. Ik heb nu gelukkig m'n bachelor te pakken. International Tourism Management and Consultancy. Jawel! Leuke opleiding maar wat heb ik nu ondertussen een klotehekel aan de hele toeristen industrie zeg. BWEEEGGHHH.. Maar jah, wel een diploma op zak. Ik heb overigens wel eens gehoord dat uiteindelijk maar een kwart van de mensen uiteindelijk terecht komen in het vakgebied waar ze oorspronkelijk voor geleerd hebben, dus er is nog hoop.

og en maand, dan kom ik weer naar Nederland terug. Ik zit er aan te denken me aan te melden voor de officiersopleiding van de Marechaussee, of de verkorte opleiding tot rechercheur van de Politie. Ach jah, we gaan het zien..
Oud 17-05-2008, 19:13
Volk
Volk is offline
Gelukkig zijn en anderen gelukkig maken. En genieten.
Mijns inziens is geluk een keuze dus tot nu toe doe ik het zeer goed.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 10:43
Daboman
Daboman is offline
Ik heb nooit heel erg nagedacht over m'n uiteindelijke levensdoel, verder dan gewoon het bekende huisje boompje beestje verhaal. Verder heb ik me heel erg laten leiden door m'n gevoel. Zo werd me in de onderbouw aangeraden om NG te gaan doen. Toen vond ik biologie, scheikunde en de practica erg leuk en keek ik hoe ik daar meer verder kwam. Zo kwam ik op m'n huidige studie terecht en daar vind ik het praktische werk dan weer erg leuk. Ik heb er vertrouwen in dat als ik steeds binnen een bepaald gebied zulke keuzes blijf maken, dat ik uiteindelijk steeds weer ergens terecht zal komen waar ik het naar m'n zin zal hebben.

Op zich erg leuk om op die manier steeds de weg te bewandelen die je toch steeds soort van aangewezen wordt. Op andere gebieden gaat het ook op die manier. Soms begin ik wel eens aan een compleet nieuwe weg, als daar de gelegenheid voor is. En als een weg "doodlopend" is, kies ik gewoon weer een andere weg.

Ik heb hier ooit wel eens een weblog over geschreven, die ik pasgeleden weer terug zag. Daaruit bleek dat ik eigenlijk altijd al op deze manier bezig ben geweest. Screw het doel, de weg is veel leuker
Oud 19-05-2008, 23:00
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:

Kus Rainn
Herkenning, herkenning..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 20:41
Changshan
Changshan is offline
Mijn levensdoel is vooral van zoveel mogelijk 'doelen' af te blijven en op die manier op een zo breed mogelijk vlak nieuwe dingen te leren en er gelukkig/tevreden mee te zijn.
Oud 22-05-2008, 09:02
Warsocket
Warsocket is offline
Als bruut cliche
Gelukig zijn ij mijn leven.

En of dat nou is door 5 millioen te winnen n dana te gaa hobbyen / eeuwige student uithangen, bij een leuke baas werken, eigen bedrijf beginnnen, uitkering trekken is kan me weinig schelen, als het mij mar voldoening geeft
Oud 22-05-2008, 14:34
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Mijn levensdoel is vooral van zoveel mogelijk 'doelen' af te blijven en op die manier op een zo breed mogelijk vlak nieuwe dingen te leren en er gelukkig/tevreden mee te zijn.
hier kan ik me wel mee conformeren.
Oud 22-05-2008, 18:32
strontkind
strontkind is offline
als ik nu kijk en bij mn vorige post in dit topic, is het alweer veranderd, dus heb vrij kleine doelen.

momenteel zijn mijn doelen een goedkoperen woning vinden, en op een bepaalde afdeling terecht komen op mn werk waar ik graag zou werken.

prive gaat alles zijn gang, ik plan niks en leef een beetje " carpe diem " en dat bevalt prima
Oud 25-05-2008, 22:10
Meadow
Meadow is offline
Ik zou graag willen dat anderen zich mij herinneren als een goed mens. Dat is mijn grootste doel, een goed mens worden. Daarnaast werk een leer ik dagelijks voor een academisch doel: ik wil onderzoek doen naar pijnverslaving, en de hersenprocessen die daarbij horen.
Oud 26-05-2008, 08:30
Fingon
Fingon is offline
Ik werk er niet bewust naar toe, maar als ik er nu over nadenk is het gewoon me gelukkig voelen, in de zin van lekker met witbiertje in de zon en geen gezeik verder
Oud 26-05-2008, 21:18
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Omdat deze klotewereld waarde hecht aan een papiertje.
Intelligentie heeft niets met scholing te maken, en dat begrijpen ze hier niet echt.
Zelfontwikkeling is leuk, maar mijn tijdsbesteding moet nuttig blijven.
Als 'k helft van lessen zou skippen ben 'k er vermoedelijk nog door voor die vakken.
Hopelijk dit jaar einddiploma (doel in myn leven atm)
Zodanig dat 'k van die zever afben & naar een hoger, intressanter, meer uitdagent niveau kan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 03:00
Changshan
Changshan is offline
^ Moet je wel goed spellen.
Reageren

Regels voor berichten