Advertentie | |
|
![]() |
|
Mijn levensdoel is verpleegkundige worden.
Ik wil dat al heel lang, vanaf dat ik een klein meisje was... (en ik ben er nog precies 2 jaar opleiding van verwijderd) Een ander doel is leren leven met mijn beperkingen (psychiatrische stoornis) ik ga de komende 9 mnd in deeltijdtherapie weer keihard aan mezelf werken. Nog een levensdoel is eigenlijk huisje, boompje, beestje. Zo burgelijk mogelijk. ![]() ![]() |
![]() |
|
Doelen komen en gaan. Op de lange termijn is het enige doel natuurlijk om 'gewoon' gelukkig te zijn, hoe vaag dat ook moge klinken. Alle andere sub-doelen dragen daar in meer of mindere mate aan bij. Heel kort door de bocht zijn mijn korte tot middellange termijn doelen: (nou jah, puntje 5 kan iets langer op zich laten wachten
![]() 1.) Terugkomen naar Nederland. 2.) Vinden van tijdelijk vervoer 3.) Vinden van werk dat me bevalt. 4.) Het kopen van een fatsoenlijke auto. 5.) Het kopen van een huis. Nog een maand, misschien twee, dan heb ik doeltje 1 bereikt. ![]()
|
Hmm bij dergelijke vragen komen mijn duisterste kanten naar boven.
De "Wat-is-het-doel-van-het-leven-vraag". Stiekem ben ik nog hard bezig een "Ja" te vinden op de óf-vraag. Ach als men het me vraagt, zeg ik mijn steentje te willen bijdragen. Genieten. Iets voor anderen te kunnen betekenen. Maar stiekem, stiekem, is de reden dat ik leef dat ik geboren ben. En een doel. Nee joh. Dat heb ik nog lang niet gevonden. Ik leef maar een beetje zo, hier, nu, daar, en, och. Een doel. Ik wil mijn pelgrimstocht afmaken. Opzich mijn diploma wel. Een keer gelukkig worden in liefde maar och. Ik ben gestopt met streven. Enerzijds heel rustgevend, anderzijds, deprimerend. Omdat ik niet wist wat ik wilde, besloot ik maar niets meer te willen. Kortom; het doel, het maakt me niet zoveel uit.
|
![]() |
idd; gelukkig zijn, anderen helpen, genieten...
Maar ook wel wat concretere doelen: - Pabo diploma halen en juf worden in 't basisonderwijs - vrijwilligerswerk gaan doen in een weeshuis in afrika - veel reizen en van de wereld gaan zien - "huisje, boompje, beestje" - natuur/dieren/mensen helpen
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Tegen februari zou ik mijn master moeten hebben. Mijn doel: gelukkig zijn. Niet door de status die je hebt tegenover anderen maar vanuit jezelf. Is niet gemakkelijk en ik zit weliswaar een beetje in een dilemma met mezelf daarover maar toch... Geen doelen voor mij als ik er blind door wordt voor iets anders... Doelen op een aangename manier proberen te bereiken wel want zonder doelen is het leven dan weer maar doelloos denk ik... |
![]() |
|
Ik heb geen doel waar ik naar toe leef. Althans, niet in die zin. Ik heb ook geen kortetermijndoelen - wel voornemens, veel schrijven, paardrijden, bij mijn vriendje blijven, maar er zijn geen dingen waar ik expliciet aan werk "omdat ze mijn doel zijn".
Ik leef enerzijds om gelukkig te worden. Om te genieten van al het moois op de wereld, van de bomen die blaadjes krijgen, van mijn kleine nichtje, van liefde, vriendschap, van in het gras liggen, van vroeg naar bed gaan en de hele nacht doorslapen, van al die mooie dingen die er bestaan. En ik leef ook om, later, een eigen kindje te krijgen, met mijn vriendje alsjeblieft, en al dat soort huisje/boompje/beestje-dingen. En ik wil reizen, ik wil de wereld gezien hebben, alle kleine dingen van de wereld eigenlijk - een park in Boedapest, zee-egels aan de kust van Kroatië, het noorderlicht, de citadel in Corté. En anderzijds leef ik om - ik jat de ideeën van mijn zus - de krachten in de wereld een beetje meer in evenwicht te brengen. Ik ben een idealist in de dop, omdat ik nog niet genoeg kan of denk te kunnen om daadwerkelijk verschil te maken. Ik word kleuterjuf op een achterstandsschool, niet alleen omdat het me ontzettend gaaf lijkt, maar ook omdat ik iets wil kunnen doen voor kleine kotertjes. Ik word paardentherapeut om kinderen met gedragsproblemen te leren beter met zichzelf om te gaan - en omdat het me zo leuk lijkt. Ik wil de wereld graag een beetje beter achterlaten. Onderscheid ik me daarmee? Nee. Maar ik heb wel een heleboel dingen die ik wel leren, en dat zijn misschien subdoelen, maar ik werk er niet aan - dat wil zeggen, niet bewust, ongetwijfeld wel onbewust. Ik wil mijn eindexamen over twee weken goed maken, ik wil leren me niet te laten raken door wat de massa vindt, ik wil een lang verhaal kunnen schrijven zonder te vervallen in clichés, ik wil mijn zusjes opvoeden tot Grote Zelfstandige Dames. Ik wil zoveel. Maar dat hoort erbij! <3
|
Verwijderd
|
Op dit moment werk ik vooral aan het doel om een stabiel en enigszins gelukkig leven te leiden (lijden? nu weet ik het niet meer!). Ik probeer wat structuur aan te brengen en vast te houden, leuke dingen te plannen en mezelf + kwetsbaarheden te leren kennen, om narigheden in de toekomst te voorkomen. Ik probeer een beetje van dag tot dag te leven, kijken wat op dít moment belangrijk is om me goed te voelen. Daar hoort dan uiteindelijk ook de toekomst bij. Zonder toekomst perspectief is het voor mij ook moeilijk om te leven. Uiteindelijk wil ik een beetje normaliseren, dan weer een opleiding gaan doen (muziektherapie afmaken, of heel misschien iets anders), die afmaken en dan gaan werken op een plek waar ik me fijn voel. Als ik eenmaal een apartementje voor mezelf (of met vriend/vriendin natuurlijk, mocht dat er ooit nog van komen) heb, wil ik een paar huisdiertjes en mijn leven gewoon een beetje knus en gezellig maken. Ik hoef niet veel, als ik maar wat leuke mensen om me heen heb.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik doe het voor erkenning en relaties, en status/vermogens/opleiding ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben een perfectionist dus ik kan hele lijsten geven met dingen die ik wil bereiken zo wel in mijn carriere als in mijn persoonlijke leven, maar het komt allemaal op 1 ding neer en dat is; gelukkig en tevreden zijn. Ik kan nu al zeggen dat ik toch wel redelijk gelukkig en tevreden ben en ik hoop daar alleen nog aan toe te voegen de komende decennia.
|
![]() |
|
Ik leef eigenlijk niet zo planmatig... Eerder per dag.. En de dingen die ik doe moeten bevredigend zijn, en ik ga er vanuit dat het dan uiteindelijk tot iets goeds of leuks leidt. Geen idee, eigenlijk.
||
Citaat:
![]() In materialisme is het een goede manier, maar qua levensdoel doe je toch echt tekort aan jezelf op deze manier. Laatst gewijzigd op 10-05-2008 om 15:49. |
![]() |
|
Verwijderd
|
In hoeverre zijn de dingen vanzelfsprekend. Geluk is relatief. Geld is een middel.
Korte termijn doelen zouden dan meer in de richting van me huidige studie gaan. Die halen en vervolgens verder kijken naar wat verreikend is. Status verwerven vind ik dan ook wel een doel, al dan niet meer in de naam van ambitie hebben voor hetgeen ik studeer of doe. En kennis vergaren en overdragen past ook mooi in dat rijtje. En dat ik dan weer die kennis kan gebruiken om geld te verdienen waarmee ik het doen van leuke dingen kan verbreden. Afhankelijk van wat op dat moment me interesses zijn. Lange termijn doelen, dus echt een specifiek levensdoel vind ik redelijk lastig om te bedenken. Misschien iets van, me ouders goed verzorgen naarmate zij zelfstandigheid verliezen bij het ouder worden; omdat zij mij die zelfstandigheid hebben aangeleerd. @Gabb: hoe zie jij jou levensdoel dan? |
![]() |
|
Ah ik weet het niet, ik kan het nog niet met zekerheid zeggen.
Ik wil eerst iets vinden wat mij echt motiveert en daarna gebruik ik dat wel om ergens te komen. Maar als je eerst een levensdoel nodig hebt om ergens motivatie uit te kunnen halen tja dan ben ik dus in de verkeerde volgorde bezig. Dat bedenk ik me dus nu weer... |
![]() |
|
ik wil zelfverzekerder worden in sociale contacten en vriendschappen kunnen onderhouden.
dat is momenteel mijn voornaamste doel, samen met uit de geldshit komen en een fulltime baan vinden.... die twee hangen weer samen ![]()
|
Mijn levensdoel: geluk vinden in welke vorm dan ook...
Ik denk er de laatste tijd voordurend over na en het maakt me soms erg energievol maar soms ook ontzettend depressed... Klein stukje uit mijn wekelijkse blog.. Blegh, wat dacht ik toen ik Geneeskunde ging studeren? Ik weet niet of het de laatste tentamens zijn die ik echt goed verprutst heb of het gewoon mezelf is die niet weet wat ik wil. Het is een beetje als het liedje van Adele, "should I give up or should I just keep chasing pavements. In de vertaling lees je: zal ik gewoon met mijn studie stoppen of ermee doorgaan en het nog steeds niet leuk genoeg vinden? De vraag is, ben ik echt zo snel verveeld of is het gewoon verwend gedrag? Als ik dat eens wist.. Ik heb het wel een beetje gezien hier, ik heb het gevoel alsof ik mijn kostbare levensjaren aan het verdoen ben met dingen die ik niet eens leuk vind. Ik wil meer, ik wil risico's nemen ik wil echt leven en niet behoren tot alle robots die te goed zijn geprogrameerd om door te hebben dat ze alles op de automatische piloot doen. Dit studeren,werken wellicht trouwen (maar dat betwijfel ik) kan niet alles zijn wat ik ga doen. There's got to be more to life.. Kus Rainn
||
Citaat:
Uiteindelijk maar gewoon door gegaan. Ik heb nu gelukkig m'n bachelor te pakken. International Tourism Management and Consultancy. Jawel! Leuke opleiding maar wat heb ik nu ondertussen een klotehekel aan de hele toeristen industrie zeg. BWEEEGGHHH.. Maar jah, wel een diploma op zak. Ik heb overigens wel eens gehoord dat uiteindelijk maar een kwart van de mensen uiteindelijk terecht komen in het vakgebied waar ze oorspronkelijk voor geleerd hebben, dus er is nog hoop. og en maand, dan kom ik weer naar Nederland terug. Ik zit er aan te denken me aan te melden voor de officiersopleiding van de Marechaussee, of de verkorte opleiding tot rechercheur van de Politie. Ach jah, we gaan het zien.. ![]()
|
Ik heb nooit heel erg nagedacht over m'n uiteindelijke levensdoel, verder dan gewoon het bekende huisje boompje beestje verhaal. Verder heb ik me heel erg laten leiden door m'n gevoel. Zo werd me in de onderbouw aangeraden om NG te gaan doen. Toen vond ik biologie, scheikunde en de practica erg leuk en keek ik hoe ik daar meer verder kwam. Zo kwam ik op m'n huidige studie terecht en daar vind ik het praktische werk dan weer erg leuk. Ik heb er vertrouwen in dat als ik steeds binnen een bepaald gebied zulke keuzes blijf maken, dat ik uiteindelijk steeds weer ergens terecht zal komen waar ik het naar m'n zin zal hebben.
Op zich erg leuk om op die manier steeds de weg te bewandelen die je toch steeds soort van aangewezen wordt. Op andere gebieden gaat het ook op die manier. Soms begin ik wel eens aan een compleet nieuwe weg, als daar de gelegenheid voor is. En als een weg "doodlopend" is, kies ik gewoon weer een andere weg. Ik heb hier ooit wel eens een weblog over geschreven, die ik pasgeleden weer terug zag. Daaruit bleek dat ik eigenlijk altijd al op deze manier bezig ben geweest. Screw het doel, de weg is veel leuker ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Als bruut cliche
Gelukig zijn ij mijn leven. En of dat nou is door 5 millioen te winnen n dana te gaa hobbyen / eeuwige student uithangen, bij een leuke baas werken, eigen bedrijf beginnnen, uitkering trekken is kan me weinig schelen, als het mij mar voldoening geeft
||
Citaat:
|
als ik nu kijk en bij mn vorige post in dit topic, is het alweer veranderd, dus heb vrij kleine doelen.
momenteel zijn mijn doelen een goedkoperen woning vinden, en op een bepaalde afdeling terecht komen op mn werk waar ik graag zou werken. prive gaat alles zijn gang, ik plan niks en leef een beetje " carpe diem " en dat bevalt prima ![]()
|
Ik zou graag willen dat anderen zich mij herinneren als een goed mens. Dat is mijn grootste doel, een goed mens worden. Daarnaast werk een leer ik dagelijks voor een academisch doel: ik wil onderzoek doen naar pijnverslaving, en de hersenprocessen die daarbij horen.
|
![]() |
Omdat deze klotewereld waarde hecht aan een papiertje.
Intelligentie heeft niets met scholing te maken, en dat begrijpen ze hier niet echt. Zelfontwikkeling is leuk, maar mijn tijdsbesteding moet nuttig blijven. Als 'k helft van lessen zou skippen ben 'k er vermoedelijk nog door voor die vakken. Hopelijk dit jaar einddiploma (doel in myn leven atm) Zodanig dat 'k van die zever afben & naar een hoger, intressanter, meer uitdagent niveau kan. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
friends? Verwijderd | 13 | 08-08-2010 23:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kloosterleven Ninnoc | 35 | 04-09-2005 20:12 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gedachtegang Verwijderd | 35 | 19-05-2004 20:21 | |