Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2008, 22:45
Verwijderd
Zoals jullie vast vernomen hebben zijn stakingen in het OV volop aan de gang en zijn talloze mensen de dupe hiervan. In hoeverre is het mogelijk om als particulier de vervoersbedrijven aansprakelijk te stellen voor de vervoersproblemen die ze veroorzaken? Iemand daarover ingelezen of al geklaagd?
Advertentie
Oud 01-06-2008, 22:54
Balance
Balance is offline
Ik heb er wel wat over gehoord. Rover (reizigersorganisatie) ging volgens mij zo'n standaard brief opstellen waarbij je geleden schade (tot een max. bedrag per dag) kan terugvorderen.
Maar of je het ook echt krijgt staat dan dus nog niet vast.
Oud 02-06-2008, 00:27
Verwijderd
Ik vraag me dan toch heel erg af op welke grond Rover die aansprakelijkheid baseert. Wanprestatie lijkt me niet van toepassing, en als daar al sprake van is lijkt een beroep op overmacht me toch wel kansrijk. (Al moet ik zeggen dat ik niet op de hoogte ben van de jurisprudentie aangaande dit onderwerp).

Ook een vordering op basis van onrechtmatige daad lijkt me niet voor de hand liggen.
Oud 02-06-2008, 10:52
T_ID
T_ID is offline
Kansloos, want voor de bedrijven is het een geval van overmacht. Zij kunnen de stakingen per slot van rekening niet stoppen als de rechter de staking niet verbiedt.
De FNV kun je wel aansprakelijk stellen voor de schade die je door hun toedoen hebt geleden omdat zij de staking veroorzaken en de macht hebben die weer te stoppen. Dat zul je dan juridisch moeten doen, want op mijn vriendelijke brief aan de FNV daarover waarin ik hen uitnodigde de schade die ik door hen geleden heb te vergoeden kreeg ik vorige stakingen niet eens een antwoord.
Oud 02-06-2008, 19:17
koelieboelie
koelieboelie is offline
http://www.stopdestaking.nl/ !! ( hier kun je een declaratie formulier downloaden )
Oud 02-06-2008, 19:30
Verwijderd
Op grond waarvan wil jij ze dan aansprakelijk stellen?
Oud 02-06-2008, 19:38
Verwijderd
Je kan het proberen te declareren, maar of je het krijgt is een tweede. En bovendien heb je volgens mij met je OV ook nergens recht op. Ach, het is ongemakkelijk maar wel te overleven.

Het is trouwens gebaseerd op het feit dat je wel je onkosten kan declareren als de NS staakt, dacht ik van de week te horen. Maar met de NS maak je meestal wel wat meer kilometers als met de bus
Oud 02-06-2008, 20:11
Verwijderd
Wat voor schade? Ga je toch naar een andere private aanbieder zoals het taxi bedrijf, geen probleem in een geprivatiseerde samenleving.

Als je een jaarkaart hebt heb je misschien nog kans van slagen.

Trouwens is het zeer vermakelijk dat nu blijkt dat de provincie waarschijnlijk bepaalde zekerheden en afgspraken heeft met de busbedrijven waardoor er, zoals ik het inschat, europese regelgeving wordt overtreden, dus dit gaat nog een heel vermakelijk verhaal worden.
Oud 02-06-2008, 20:14
Verwijderd
Citaat:
De FNV kun je wel aansprakelijk stellen voor de schade die je door hun toedoen hebt geleden omdat zij de staking veroorzaken en de macht hebben die weer te stoppen.
Bullshit, waar heb je die nonsens vandaan?
Oud 02-06-2008, 20:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bullshit, waar heb je die nonsens vandaan?
Simpele vraag&antwoord constatering:

Wie voerde de activiteit uit die schade veroorzaakte? De FNV.

Diegene is verantwoordelijk voor de schade.
Oud 02-06-2008, 20:40
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:

Connexxion is verantwoordelijk voor het rijden van de bussen, verder niemand hoor?

jij stopt willekeurig bij een partij uit de cirkelredenering:

Connexxion betaald weinig > personeel ontevreden en verenigd zich(FNV) > Besluiten tot staking > personeel staakt> Conexxion boos, laat zich niet kisten, betaald even weinig > personeel ontevreden en verenigd zich (FNV) > Besluiten tot staking > personeel staakt> Conexxion boos, laat zich niet kisten, betaald even weinig ENZ
Oud 02-06-2008, 20:49
Verwijderd
Citaat:

Helaas werkt het bij stakingen niet zoals in andere schadebrengende activiteiten, dus ga ergens anders dom neuzelen. Als de rechter het zou verbieden en dan zouden ze doorgaan, dan zou het opgaan, daar bestaat wel wat jurisprudentie over. In elk ander geval gaat hier om het uitoefenen van een grondrecht zoals het volgens mij ook in art. 11 van het europese verdrag voor de rechten van de mens besloten ligt zo even uit mijn hoofd. Er ontstaat dan geen aansprakelijkheid.
Oud 02-06-2008, 21:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Connexxion betaald weinig
Da's subjectief. Bovendien kan men daartegen aantekenen dat de FNV categorisch heeft geweigerd om te onderhandelen, zich daarmee tot de oorzaak van zowel het conflict als de stakingen makend.

Voor de werkgevers is het natuurlijk een geval van overmacht. Helaas hebben ze behalve een gang naar de rechter geen middelen te voorkomen dat jij en ik gedupeerd worden door vakbonden. Dat duperen kun je dus per definitie niet aan de werkgevers toeschrijven.
Citaat:
Helaas werkt het bij stakingen niet zoals in andere schadebrengende activiteiten, dus ga ergens anders dom neuzelen.
De typische linkse jongere. Respectloos en arrogant, uit de hoogte en hypocriet tot op het bot.
Oud 02-06-2008, 22:04
Verwijderd
Citaat:
De typische linkse jongere. Respectloos en arrogant, uit de hoogte en hypocriet tot op het bot.
o please
Oud 02-06-2008, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Maar ik heb wel gelijk, en jij niet.
Oud 03-06-2008, 08:20
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Wat een briljante en overtuigende argumentatie. Ik ben om, hoor.
Oud 03-06-2008, 08:44
Verwijderd
Citaat:
hier doe je het dus ook al..
Oud 04-06-2008, 08:22
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als je nu een busabonnement hebt, en de bus rijdt twee weken niet, dan zou je toch de helft van je abonnement terug kunnen krijgen?

(Rover had het over 25 of 50 euro per dag schadevergoeding. Dat vind ik zelf wel erg veel.)
Oud 26-10-2010, 17:34
elinerrr
elinerrr is offline
B-rail... Be on your rail!

Alternatieven voor een staking...

Lees er meer over op
of vul aan met eigen originele ideeën!

Laatst gewijzigd op 26-10-2010 om 18:07.
Oud 26-10-2010, 18:07
ganralph
ganralph is offline
Dit topic is 2,5 jaar oud en reclame maken is niet toegestaan.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten