Advertentie | |
|
![]() |
|
Wat het tegenargument was voor die tactiek is dat er langere spieren ontstaan, maar wel zwakkere spieren. Als je het elastiekje weer als voorbeeld neemt, er hoeft maar een klein beetje meer rek op het zwakkere elastiekje te komen en hij scheurt af, whiplash etc.
![]() ![]()
||
Citaat:
Als ik ga sporten doe ik het meestal toch vantevoren, ik heb nl. wel het idee dat ik minder last van spierpijn heb de volgende dag dan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik ken iemand bij mij op de wielerschool die lang op hoog niveau teakwondo gedaan heeft, voor een fietstraining heeft het denk ik weinig zin om te gaan rekken, maar hij doet dat wel elke ochtend/avond, en is echt extreem lenig, soepel etc. en heeft nooit kramp, wat gezien zijn massa aan spieren bij wielrennen best uitzonderlijk is
![]() ik heb zelf ook een tijdje rek en strek oefeningen gedaan als ik net uit bed kwam, maar zonder merkbaar resultaat ![]()
|
Een logische warming up voor taekwondo lijkt mij:
Algemene warming up: - Licht statisch rekken. - Opwarmen - Dynamisch rekken. Specifieke warming up: - Tonusverhogende maatregelen - Specifiek voorbereidende oefeningen. Ik zou ervoor kiezen om bij de warming up in het begin erg licht statisch te rekken, enkel om de mobiliteit te controleren en daarna opwarmen en daarna dynamisch te rekken in plaats van statisch. Bij de cooling down zou ik statisch gaan rekken om de tonus op de spieren te verlagen en de afvalstoffen beter af te voeren. Rekken vooraan de training zou ik altijd aanraden, het statisch rekken kan soms overgeslagen worden maar het dynamische gedeelte zou ik er altijd inhouden om ervoor te zorgen dat de spieren aan de bewegingsuitslagen kunnen wennen en daardoor minder kans op blessures. Dynamisch rekken bevordert de actieve lenigheid van de spier en zorgt ervoor dat de spier beter voorbereid is op de te verwachte arbeid. Zelf kies ik ervoor om voor de wedstrijd dynamisch te rekken en na de wedstrijd statisch, dit raad ik mensen zelf ook aan omdat mijn eigen ervaringen hiermee goed zijn. Ik ben gediplomeerd conditetrainer spelsporten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Na de training zou men therapeutisch kunnen rekken, hiermee probeer je de spier ( het bindweefsel ) blijvend te verlengen. Wil je dit bereiken? Zou kunnen, voor iemand die aan een vechtsport doet. Als dat niet het geval is: ik zou licht statisch rekken na de wedstrijd aanraden, als je daarna geen wedstrijd meer hebt ( toernooi o.i.d. ), hiermee haal je de spanning van de spieren af en heb je een minimale verbetering van de doorbloeding wat je herstel versnelt. Het hele rekverhaal is dus gericht op oefeningen om de tonus ( = spierspanning ) te verhogen of te verlagen. Bij een explosieve sport zoals taekwondo die jij doet is het raadzaam om licht statisch te rekken, daarna een warming up en als laatste dynamisch te rekken. Bij het statische rekken verlaag je de tonus op de spieren en controleer je de mobiliteit, bij het dynamisch rekken verhoog je de tonus op de spieren zodat alles, opgewarmd na de warming up, weer op voldoende spanning is gebracht om de explosieve bewegingen die jij gaat maken goed op te kunnen vangen. Denk aan een enkel, als deze te opgerekt is dan houden de spieren het hele gewricht niet strak genoeg meer vast waardoor je door je enkel kan gaan, met de spieren die voldoende spanning hebben zal dit niet zo snel gebeuren. In ieder geval nooit tonusverlagend rekken net voor de wedstrijd/training.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mijn doel is inderdaad om mijn spieren blijvend te verlengen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de spieren en de pezen sterker worden, alhoewel dat niet gaat lukken met rekken opzich. Wat ik meestal doe als ik gewoon buiten train en als ik taekwondo combineer met hardlopen is alseerst 3 minuten warmlopen. Vervolgens lichte strekoefeningen, niet al te uitgebreidt en dan dynamisch strekken door je benen lichtjes in de lucht te zwaaien en wat trappen te oefenen. Daarna begin ik aan het hardlopen. Na het hardlopen ga ik alseerst weer zwaaien met me benen en trappen oefenen en dan vervolgens heel uitgebreid rekken. |
![]() |
|
![]() |
Met jazzdance werden er altijd van die lenigheidsoefeningen aan het begin van de les gedaan... maar bij hiphop dansen aan het eind van de les.
Ik vind persoonlijk dat van die oefeningen meer zin hebben als je warm bent, dus aan het einde. Ik dans al ongeveer 7 jaar ofzo en heb nooit ergens last van gehad. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik geef turntraining en wij doen de leningsheidstraining tijdens de warming up. Dus na het warm worden even rekken en strekken. En dan voornamelijk de spieren die je in de training gaat gebruiken. Ook doen wij voor de cooling down nog wat andere rek oefeningen. Ik geef ook al jaren training en doe eigenlijk altijd mee met de rekoefeningen, en nog nooit zelf last gehad of een turnster last zien hebben. Voor ons werkt dit in ieder geval.
|
![]() |
|
Toch grappig om te zien dat ook werkelijk niemand het rekken kan onderbouwen
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|