Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2008, 21:31
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hallo mensen,

Ik had een vraagje. Ik snap de stelling van Pythagoras maar half.

Ik snap 't principe van zijde² + zijde² = √langste zijde

Maar ik snap niet hoe je met de stelling van Pythagoras kunt nagaan of een driehoek wel rechthoekig is. Wel weet ik dat bij een rechthoekige driehoek alle hoeken bij elkaar 180 ° zijn. Maar voor de rest loop ik vast, iemand?
Oud 11-06-2008, 21:43
-Nils-
-Nils- is offline
Citaat:
Hallo mensen,

Ik had een vraagje. Ik snap de stelling van Pythagoras maar half.

Nee nee, dit klopt niet, het is zijde2 + zijde2 = langste (schuine) zijde2.

Citaat:
Maar ik snap niet hoe je met de stelling van Pythagoras kunt nagaan of een driehoek wel rechthoekig is. Wel weet ik dat bij een rechthoekige driehoek alle hoeken bij elkaar 180 ° zijn. Maar voor de rest loop ik vast, iemand?
Dat kan je ook niet direct met de stelling van Pythagoras nagaan. Kun je duidelijker toelichten wat het probleem is?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 21:48
Dark_One
Dark_One is offline
Citaat:
Zoals Nils al aangaf moet dit zijn zijde² + zijde² = langste (schuine) zijde²

Citaat:
Maar ik snap niet hoe je met de stelling van Pythagoras kunt nagaan of een driehoek wel rechthoekig is.
De stelling van Pythagoras geldt alleen voor rechthoekige driehoeken. Als een driehoek niet aan de stelling van pythagoras voldoet is het dus geen rechthoekige driehoek.

Citaat:
Wel weet ik dat bij een rechthoekige driehoek alle hoeken bij elkaar 180 ° zijn.
Bij alle soorten driehoeken zijn alle hoeken bij elkaar 180 °. Dit is niet specifiek iets voor een rechthoekige driehoek.
Oud 11-06-2008, 21:51
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Nee nee, dit klopt niet, het is zijde2 + zijde2 = langste (schuine) zijde2.

Dat kan je ook niet direct met de stelling van Pythagoras nagaan. Kun je duidelijker toelichten wat het probleem is?
Ja, ik bedoelde als je de antwoorden van de optelling hebt en daarna de wortel ervan doen en dan heb je de zijde (@ je eerste antwoord).

Nou ik kan het niet verder toelichten omdat 't k*tboek ook zegt
Citaat:
Je kunt deze stelling gebruiken om: Te onderzoeken of een driehoek rechthoekig is
Voor de rest staat er niets bij
Oud 11-06-2008, 21:55
Dark_One
Dark_One is offline
De stelling van Pythagoras is eigenlijk een speciaal geval van de cosinusregel. Deze zegt:

Met de hoek die tegenover zijde a ligt.
Als deze hoek nu 90° is zal de cosinus 0 worden en krijg je dus de stelling van Pythagoras.
Je kunt deze formule ook omschrijven naar:

Als de stelling van Pythagoras geldt is en dus is de cosinus volgens bovenstaande formule 0. Een cosinus is 0 bij rechte hoeken. Dus:
Als de stelling van Pythagoras geldt, is de driehoek een rechthoekige driehoek

Laatst gewijzigd op 11-06-2008 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 23:14
ILUsion
ILUsion is offline
Om na te gaan of een driehoek met zijden a, b en c rechthoekig is; kijk je gewoon welke de langste is en dat is dan c; als dat geldt a² + b² = c² dan heb je een rechthoekige driehoek; anders niet. Zoals hierboven: de cosinusregel is een veralgemeende vorm van de stelling van Pythagoras die in alle driehoeken geldt (en de som van alle hoeken is zoals reeds gezegd in alle driehoeken gelijk aan pi radialen of 180°; in een vierhoek (vierkant, rechthoek, ...) geldt er trouwens dat de som gelijk is aan 360° of 2 pi radialen). Zo hebben de klassieke veelhoeken elk een specifieke som van hun hoeken

Laatst gewijzigd op 12-06-2008 om 16:19.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 15:21
Gunkan
Gunkan is offline
Wat ILUsion zegt

De verhouding tussen de twee korte en de ene lange zijde ligt in een rechthoekige driehoek vast. Passen de lengtes van die zijden in de beschreven verhouding, dan is het een rechthoekige driehoek.

Citaat:
Bij alle soorten driehoeken zijn alle hoeken bij elkaar 180 °. Dit is niet specifiek iets voor een rechthoekige driehoek.
Dit geldt alleen voor driehoeken in het platte vlak. Zodra je met gebogen oppervlakken gaat werken klopt dit niet meer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten