Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2008, 20:52
Verwijderd
Hallo,

Ik heb zelf wel eens een lucide droom gehad (zoals ik dat dan zelf noem). In die droom sta ik op uit mijn bed, loop ik naar de lichtknop, maar die doet het dan niet. Dan loop ik meestal naar de wc en probeer daar ook de lichtknop maar die doet het dan ook niet. Dan ga ik weer terug in mijn bed. De omgeving lijkt super realistisch en alle details van mijn kamer, de gang en de badkamer kloppen en ik kan ook rondkijken.

Ik had het hier over met mijn vriend en die zei tegen mij dat dit een uittreding zou kunnen zijn. (Hij zei dat hij zelf ook weleens een uittreding had gehad, waarbij hij dan weer 'teruggezogen of getrokken' werd als hij te lang ''wegbleef' van zijn lichaam.

Iemand hier meer ervaring mee of informatie over?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2008, 22:47
Verwijderd
Ik geloof niet in uittredingen, maar lucide dromen ken ik wel. Bij mij zijn ze over het algemeen nog steeds zo bizar als normale dromen, met als extraatje dat ik besef dat ik droom. Waar ik over het algemeen misbruik van maak door Johnny Depp aan te gaan randen ofzo Dat details kloppen en je rond kan kijken vind ik niet zo raar - wat doe je dan in andere dromen, niet rondkijken
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 08:58
Verwijderd
In gewone dromen kijk ik wel rond, maar ben ik niet in mijn eigen omgeving (in mijn huis dus). In een lucide droom of uittreding, hoe je het maar wilt noemen, ben ik in mijn eigen huis en ga ik weer in mijn bed liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 19:12
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
zolang je lichaam en geest bij elkaar blijven en je het als geheel, als een normale waarneming, bewust meemaakt, waarbij je dus nog wel kunt plaatsen dat het een soort droom is, is het gewoon lucide.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 11:37
Verwijderd
Citaat:
zolang je lichaam en geest bij elkaar blijven en je het als geheel, als een normale waarneming, bewust meemaakt, waarbij je dus nog wel kunt plaatsen dat het een soort droom is, is het gewoon lucide.
Ok, en wat is volgens jou dan een uittreding? Ik bedoel, aan welke criteria moet je dan voldoen?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 12:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Ok, en wat is volgens jou dan een uittreding? Ik bedoel, aan welke criteria moet je dan voldoen?
dat geest en lichaam gescheiden zijn. in jouw voorbeeld droom je, beleef je met lichaam en geest iets. dat het bewust is en dat je zelf kan rondkijken maakt het lucide.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 09:14
Stefanie
Stefanie is offline
Ik ging laatst slaapwandelen en kon de deur niet vinden, omdat ik op dat moment niet thuis was. Ik bleef maar doorgaan en wilde perse door de deur (die er dus niet was).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 22:32
strontkind
strontkind is offline
herkenbaar. werd er vroeger wel angstig van. ik moet zeggen dat ik ze zeer regelmatig heb, maar vind het niet hinderlijk oid.
Oud 02-07-2008, 18:10
Volk
Volk is offline
Ik heb in het verleden veel geoefend om beter te worden in lucide dromen. Ik vind het geweldig want je kan echt alles doen. Ik kan zelfs beginnen met lucide dromen zonder eerst in slaap te vallen.

Wat voor informatie wil je erover hebben? Wat wil je weten? Op internet is er trouwens best veel over te vinden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Ik heb in het verleden veel geoefend om beter te worden in lucide dromen. Ik vind het geweldig want je kan echt alles doen. Ik kan zelfs beginnen met lucide dromen zonder eerst in slaap te vallen.

Wat voor informatie wil je erover hebben? Wat wil je weten? Op internet is er trouwens best veel over te vinden.
Oh hoe kun je dat, want dat lukt mij nooit! Ik kan alleen maar lucide een droom binnengaan 's ochtends vroeg, als ik net wakker ben en nog heel slaperig. Het is me nooit gelukt om 's avonds vanaf het begin een lucide droom te maken (ik val dan gewoon niet in slaap, wat ik me voorstel wordt dus niet 'echt'). Dat zou ik wel geniaal vinden, vertelvertel!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 20:46
Volk
Volk is offline
Citaat:
Oh hoe kun je dat, want dat lukt mij nooit! Ik kan alleen maar lucide een droom binnengaan 's ochtends vroeg, als ik net wakker ben en nog heel slaperig. Het is me nooit gelukt om 's avonds vanaf het begin een lucide droom te maken (ik val dan gewoon niet in slaap, wat ik me voorstel wordt dus niet 'echt'). Dat zou ik wel geniaal vinden, vertelvertel!
Ik ga er altijd lekker voor liggen en bedenk dan een situatie die zich zou kunnen voordoen. Daar blijf ik aan denken en daarbij ben ik helemaal ontspannen en heb ik een rustige ademhaling. Je moet met je hoofd naar een bepaald stadium gaan, ik kan het niet echt uitleggen, het is een vorm van bewustzijn die ik niet kan beschrijven, je bent wakker maar in dat stadium kun je ook dromen. Ik zou zeggen, probeer die plek te zoeken. Mij heeft het wel een tijdje geduurd voordat ik die plek kon herkennen en opzoeken. Maar ik denk dat als je het wil en je hebt er de tijd voor, het je wel zal lukken.

Sorry voor de wazige uitleg, maar ik kan het echt niet beter beschrijven
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Ik ga er altijd lekker voor liggen en bedenk dan een situatie die zich zou kunnen voordoen. Daar blijf ik aan denken en daarbij ben ik helemaal ontspannen en heb ik een rustige ademhaling. Je moet met je hoofd naar een bepaald stadium gaan, ik kan het niet echt uitleggen, het is een vorm van bewustzijn die ik niet kan beschrijven, je bent wakker maar in dat stadium kun je ook dromen. Ik zou zeggen, probeer die plek te zoeken. Mij heeft het wel een tijdje geduurd voordat ik die plek kon herkennen en opzoeken. Maar ik denk dat als je het wil en je hebt er de tijd voor, het je wel zal lukken.

Ja dat kan ik dus 's ochtends wel met enige regelmaat, maar 's avonds wil mijn hoofd niet in die stand ofzo. Denk dat ik dan vaak ook te moe ben, dan val ik gewoon echt in slaap (en dan een droomloze fase denk ik)... maar ik zal es gaan oefenen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 16:53
Hulk
Hulk is offline
Citaat:

heet dat niet gewoon fantaseren
Oud 04-07-2008, 22:27
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
heet dat niet gewoon fantaseren
Hm nee, je merkt soms echt dat je van fantaseren overgaat in dromen. Als je dan een plotseling geluid hoort ofzo wordt je ook echter wakker. Vroeger had ik heel vaak zulke dromen, heerlijk. Maar tegenwoordig ben ik zo moe dat ik meestal meteen in slaap val als ik ook maar een beetje fantaseer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 20:18
Isengrim
Isengrim is offline
Citaat:

Ik geloof dat dat me soms per ongeluk lukt, dan lijkt het net of ik in een draaikolk naar beneden ga, maar het lukt nooit om dan in slaap te vallen.

En laatst had ik wel zo'n soort droom dat ik wist dat ik droomde. Ik was met vriendinnen terug uit België en ging voor we naar huis gingen eerst nog even eten in Estland, in een restaurant waar we vorig jaar geweest waren. En ik zei tegen een vriendin in die droom ''ik droom he?'' en dat heeft ze bevestigd. Ik vond het wel leuk.^^
Oud 06-07-2008, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Ik ga er altijd lekker voor liggen en bedenk dan een situatie die zich zou kunnen voordoen. Daar blijf ik aan denken en daarbij ben ik helemaal ontspannen en heb ik een rustige ademhaling. ... het is een vorm van bewustzijn die ik niet kan beschrijven, je bent wakker maar in dat stadium kun je ook dromen. Ik zou zeggen, probeer die plek te zoeken.
Er zijn niet veel mensen die mij begrijpen als ik dit probeer uit te leggen, maar jou uitleg verwoord het precies goed. Ik doe dit dus ook en tot een jaar of twee geleden had ik niet eens door wat ik precies deed. Geweldig is het! En heel ontspannend
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 23:50
Verwijderd
Mja ik vind het gemeen, ik kan alleen per ongeluk in dat stadium komen En ik heb vroeger heel hard geoefend!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 00:43
Verwijderd
ben net nog ff bij m geweest, het voelde nu nog meer als een afscheid. Maar dan wel op een andere manier, hij gaat zijn weg en ik de mijne. We zien elkaar over een paar weken weer op het werk. En hoewel hij ontkent dat er dan weinig verandert zal zijn t.o.v. nu weet ik dat het een wereld van verschil is. Hopelijk een goede.
Ik ga in ieder geval de komende weken genieten van mn vakantie in Griekenland. Morgen lig ik alweer een uur of wat te pitten in Athene .
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 10:03
Verwijderd
bovenstaande post hoort in het LJH topic (A)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 10:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat het bewustzijn meetbaar de hersens verlaat lijkt me. Maar goed, 'uittredingen' bestaan niet. Het is gewoon een totaal verkeerde term voor dromen waarin je of jezelf kunt zien of het idee hebt geen lichaam te hebben.

De details en het echte gevoel komen doordat het jouw kamer is, die jij als geen ander kent tot in alle details. Je maakt er in je dromen dus automatisch een vrij goede voorstelling van.
Reageren

Regels voor berichten