Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2002, 10:54
rozijntje
rozijntje is offline
is er een verband tussen een minderwaardigheidscomplex en onzekerheid?

mij lijkt dat heel logisch, want wie een minderwaardigheidscomplex heeft vindt zichzelf minder, dus voelt zich onzeker tegenover andere mensen, dus zal heel stil en verlegen en onzeker worden.

toch ken ik mensen die bij hoog en laag beweren een minderwaardigheidscomplex te hebben, en toch heel vlot, sociaal en zelfzeker zijn. is dit dan eigenlijk wel mogelijk, of maken die mensen zichzelf wijs dat ze een complex hebben, omdat dat tegenwoordig goed staat?

en andersom, kan je ook onzeker zijn zonder een minderwaardigheidscomplex te hebben?
Oud 10-11-2002, 11:10
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
rozijntje schreef:

en andersom, kan je ook onzeker zijn zonder een minderwaardigheidscomplex te hebben?
Ja. Kijk maar naar Herman Heinsbroek.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 11:21
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
rozijntje schreef:

Lijkt me wel.
Ik ben ook vrij onzeker,
maar een minderwaardigheidscomplex, nee.

Ik denk dat er wel een verband tussen onzekerheid
en minderwaardigheidscomplex is,
voor een deel komt t daar ook uit voort denk ik.
(mwcomplex uit onzekerheid)
Mja.. als iemand heel zelfverzekerd ed is,
lijkt het me niet dat diegene een mwcomplex heeft..
Oud 10-11-2002, 11:26
de abt van sion
de abt van sion is offline
Onzeker is iedereen wel eens. Maar het hebben van een minderwaardigheidscomplex is te gek voor woorden. Zoals de meeste complexen gaat ook het minderwaardigheidscomplex terug op gebrek aan (ware) liefde.
Verander dat, en je zult zien dat het verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 12:11
iamre18
iamre18 is offline
Het lijken dat iemand zeker is kan ook een masker zijn. Stel dat iemand beweert een minderwaardigheidscomplex te hebben en die persoon lijkt (heel) zeker te zijn en sociaal etc, wil dat nog niet zeggen dat de persoon geen minderwaardigheidscomplex kan hebben. Het kan puur een masker zijn die ''zekerheid''.(zelfs als de persoon zegt wel zeker te zijn)

Natuurlijk kan je onzeker zijn zonder een minderwaardigheidscomplex te hebben, kijk maar om je heen, genoeg mensen die onzeker zijn, maar geen minderwaardigheidscomplex hebben. Ik versta onder een minderwaardigheidscomplex, een hevige onzekerheid (met nog meer symptomen), niet de normale onzekerheden, wat ieder mens wel heeft.

Laatst gewijzigd op 10-11-2002 om 12:15.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 12:22
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Onzeker is iedereen wel eens. Maar het hebben van een minderwaardigheidscomplex is te gek voor woorden. Zoals de meeste complexen gaat ook het minderwaardigheidscomplex terug op gebrek aan (ware) liefde.
tot die tijd is het dus wel een complex
Oud 10-11-2002, 12:31
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Offtopic: Ervoor is het dus idd wel een complex.
En ware liefde is niet zo makkelijk
te krijgen IMHO.

Laatst gewijzigd op 10-11-2002 om 12:38.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 13:02
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
ja daar ben ik het ook wel mee eens. liefde krijgen kan echt veel verbeteren denk ik.
Oud 12-11-2002, 13:08
Verwijderd
Onzeker betekent niet per se verlegen en stil.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 13:09
Verwijderd
Citaat:
rozijntje schreef:
ja daar ben ik het ook wel mee eens. liefde krijgen kan echt veel verbeteren denk ik.
Het probleem is jezelf lief te hebben. Anderen kunnen nog zoveel vertellen, je zal het toch niet geloven als je een echt minderwaardigheidscomplex hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 17:40
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Ben het voor een keer met de heer AVS eens. Maar slechts voor een deel. Het is ook een negatief zelfbeeld veroorzaakt door invloeden van buitenaf zoals pesten.
Ik ken een meisje. Hardstikke mooie meid Maar een minderwaardigheidscomplex waar zelfs ik nog U tegen zeg. En waarom? Omdat ze haar hele leven gepest is.
Indoctrinatie is het dus in haar geval. Het is gewoon net zo lang herhaal tot ze het zelf ging geloven.

Ik heb er eentje, maar ik heb het weer weten te verbergen achter een masker. Zo eentje van tegen iedereen slap lullen en vrolijk doen en je ondertussen je ballen uit je broek schamen dat je uberhaubt de straat op durft.....

Laatst gewijzigd op 12-11-2002 om 17:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten