Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2002, 19:09
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
sterker nog: dit klinkt precies als de jehova! de pot verwijt de ketel (of jouw hete pan wat je wilt).

je zin is niet af, maar het woord domme in dit verband bevalt me helemaal niet; onder intelligente mensen is het percentage gelovigen voor zover ik weet extreem veel lager (in mijn universitaire wiskundeklas bijvoorbeeld: 1 jehova, 1 jood, 1 islamiet, 1 christen, 12 atheïsten).

moet je je eigen stukje nou eens lezen; je speelt in op angst en twijfel; is dat nou zo'n lieve god? volgens mij is het maar een loser als het zo werkt.
STEL nou eens, dat het zo is wat hij daarboven zegt. Misschien is het dan toch wel goedbedoeld?MISSCHIEN krijg je er dan ooit spijt van dat je het meteen afwijst. Tuurlijk het klinkt voor een buitenstaander heel stug, maar binnen die gedahctenwereld is nog zoveel ruimte om je verdre te ontwikkelen. En een ding is zeker, die mensen die er wel in geloven hebben in elk geval zekerheid in hun leven. Zoveel zekerheid dat ze er zo van overtuigd zijn dat ik er ook haast in zou gelovevn...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2002, 19:47
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
STEL nou eens, dat het zo is wat hij daarboven zegt. Misschien is het dan toch wel goedbedoeld?MISSCHIEN krijg je er dan ooit spijt van dat je het meteen afwijst. Tuurlijk het klinkt voor een buitenstaander heel stug, maar binnen die gedahctenwereld is nog zoveel ruimte om je verdre te ontwikkelen. En een ding is zeker, die mensen die er wel in geloven hebben in elk geval zekerheid in hun leven. Zoveel zekerheid dat ze er zo van overtuigd zijn dat ik er ook haast in zou gelovevn...
stel en misschien ja; ik ben ooit ook christelijk geweest (dus ik ken alle lastige dingen die het christendom heeft ingebakken om z'n voortbestaan veilig te stellen) ; ook nog een tijd in het paranormale rondgezweefd (omdat pseudowetenschappers en paranormale mensen veel meer moeite doen om zieltjes te winnen dan de wetenschap waarbij ze inspelen op je verlangens en emoties) maar <mijn atheïstische overtuiging>

in het hypothetische geval dat ik in een hel kom zou ik die god pas echt een loser vinden; en omdat die god alwetend zou zijn zou ie precies weten waarom; en omdat ie almachtig is kon ie weten dat ie door mij zo te maken als ik ben met wat snellere verbindingen in het exactgerichte deel van m'n hoofd een atheïst bouwde.

gegroet,

een religie-autist (die niet zou weten of ie nu liever zichzelf opblaast in een grote menigte joden zodat ie het hiernamaals in kan met 144 maagden, of toch liever een stel palestijnen neerknalt zodat het beloofde land herbouwd kan worden en god hem zal belonen met een plaatsje in de hemel waar ie z'n overleden dierbaren weer tegen zal komen; en die zich afvraagt waarom god daar niet op een eenduidige manier duidelijkheid over verschaft)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:23
de abt van sion
de abt van sion is offline
De discussie begint een akelige wending te nemen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:38
de abt van sion
Citaat:
Just Johan schreef:

1) je zin is niet af, maar het woord domme in dit verband bevalt me helemaal niet;

2) onder intelligente mensen is het percentage gelovigen voor zover ik weet extreem veel lager (in mijn universitaire wiskundeklas bijvoorbeeld: 1 jehova, 1 jood, 1 islamiet, 1 christen, 12 atheïsten).

3) moet je je eigen stukje nou eens lezen; je speelt in op angst en twijfel; is dat nou zo'n lieve god? volgens mij is het maar een loser als het zo werkt.
1) Mij ook niet.
2) Intelligentie en geloof hoeven elkaar niet uit te sluiten. Maar ik geef toe dat 'rationeel' geloven moeilijker wordt naarmate je meer studeert en ouder wordt. Toch komt er een tijd waarin je minder behoefte krijgt aan rationaliseren en meer aan houvast (zie ik om me heen).
3) Mensen stellen zich God in een veel te hoge mate antropomorf voor. Dat is eigenlijk jammer, want daardoor kun je Hem een loser gaan noemen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:44
de abt van sion
Citaat:
tuonier1 schreef:
Volgens goedwillende godsdiensten hoef je voor God nooit bang te zijn. Wat iemand ook zegt, het idee dat hij bij de 'hemelpoort' zou worden afgewezen, is onverenigbaar met de barmhartigheid van God.
De gedachte bij die goedwillende godsdiensten is dat God goed is, en het goede met ons voorheeft.

Iemand kan dus tot op zijn sterfbed tegenwerken, maar toch nog op tijd ten goede veranderen als hij dat wil.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 11:52
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
mooi, dan is het bij jou goedgekomen. tenmisnte dat denk je, heb jij ook begrip voor osama en zijn ideen?en hoe dat komt dat die man zo is?

Omdat hij zwaar gestoord is misschien? Niet omdat hij geen godsdienstonderwijs heeft gehad lijkt me.
Citaat:

Maar er zijn ook mensen die niet zo slim zijn als jij en wel een leraar nodig hebben die hun nnormen en waarden bijbrengt. En het is trouwens niet alleen de taak van de leraar. Daar zijn wij als maatschappij voor verantwoordelijk. Te beginnen bij onszelf
Dus normen en waarden kunnen niet zonder religie uitgedragen worden? Ik dacht het wel.
Oud 11-11-2002, 15:24
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Volgens goedwillende godsdiensten hoef je voor God nooit bang te zijn. Wat iemand ook zegt, het idee dat hij bij de 'hemelpoort' zou worden afgewezen, is onverenigbaar met de barmhartigheid van God.
De gedachte bij die goedwillende godsdiensten is dat God goed is, en het goede met ons voorheeft.

Iemand kan dus tot op zijn sterfbed tegenwerken, maar toch nog op tijd ten goede veranderen als hij dat wil.
idd, maar het is niet een god die overal ja tegen zegt. Als dat zo was zou je een god niet nodig hebben...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 15:31
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Omdat hij zwaar gestoord is misschien? Niet omdat hij geen godsdienstonderwijs heeft gehad lijkt me.

Dus normen en waarden kunnen niet zonder religie uitgedragen worden? Ik dacht het wel. [/B]
nee

ik heb het over godsdienst onderwijs. Religie is wat anders. En godsdienstomnderwijs draagt er ook voor een groot deel bij toe. En ik zeg dit hierboven ook, omdat tegenwoordig de ouders van een kind er nog wel eens moeiet mee hebben om hun kind normen en waarden bij te brengen en begroip voor andere mensen en godsdiensten(bv leren begrip te hebben voor osama?want met een deel van zijn gedachten ben ik het soms best eens)
te laten ontwikkelen. Het is een taak van de maatschappij, en daarboij hoort, denk ik, ook godsdienstonderwijs, van, als het even kan, van verschillende godsdiensten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 21:11
edgnoj
edgnoj is offline
1. just johan zij
(in mijn universitaire wiskundeklas bijvoorbeeld: 1 jehova, 1 jood, 1 islamiet, 1 christen, 12 atheïsten).

2. just johan zij
en kun je niet lief voor mekaar zijn zonder een god? dan lijkt me er toch iets mis.

1. bij geloof draait het niet om wetenschap.
als het een wetenschap was was het geen geloof meer.
een geloof moet je geloven of niet.

2. als er geen god was was er geen duivel.
en dus geen goed of kwaad.

vraagje waar geloof jij in?¿?
heb jij niet een idee (vraag) waar je voor leeft.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 22:43
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
edgnoj schreef:
1. just johan zij
(in mijn universitaire wiskundeklas bijvoorbeeld: 1 jehova, 1 jood, 1 islamiet, 1 christen, 12 atheïsten).

2. just johan zij
en kun je niet lief voor mekaar zijn zonder een god? dan lijkt me er toch iets mis.

1. bij geloof draait het niet om wetenschap.
als het een wetenschap was was het geen geloof meer.
een geloof moet je geloven of niet.

2. als er geen god was was er geen duivel.
en dus geen goed of kwaad.

vraagje waar geloof jij in?¿?
heb jij niet een idee (vraag) waar je voor leeft.
1) was niet bedoeld als bewijs dat er geen god bestaat maar om het ongeveer omgekeerd evenredige verband tussen de mate van intelligentie en het aantal mensen dat gelooft te illustreren aan de hand van een voorbeeld, om daarmee het woord 'domme' van tafel te vegen.

2) stel dat er een wereld is los van deze werkelijkheid die niet door een god gemaakt is; zou daar geen goed en fout voor kunnen komen dan omdat er geen god is en geen duivel? lijkt me niet.

over mij)
ik ben: atheïst, vegetariër, filosoof, dichter, wiskundige en informaticus
ik houd erg van: humor, logische puzzels, goede films/verhalen/gedichten, mooie meisjes, lekker eten en sex
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 14:45
tuonier1
tuonier1 is offline
leef je ook alleen voor die dingen?wat een sneu leven heb je dan.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 15:09
~Costum~
~Costum~ is offline
wat is jou filosofiesche gedacht achter je vegetarier zijn...

ik vind vegetariers raar ze eten wel planten en die leven toch ook???

die zijn zelfs niet eens in staat om te laten merken dat ze het niet willen...
Oud 12-11-2002, 18:53
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
leef je ook alleen voor die dingen?wat een sneu leven heb je dan.
ik was liefde, hardlopen, fitness, vrienden en aandacht nog vergeten maar meer kan ik nu even niet verzinnen; een god komt er bij mij in elk geval niet in; dat vind ik dan weer triest; zo hebben we allemaal wat (als we zo gaan beginnen ).

Laatst gewijzigd op 12-11-2002 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 19:00
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
~Costum~ schreef:
wat is jou filosofiesche gedacht achter je vegetarier zijn...

ik vind vegetariers raar ze eten wel planten en die leven toch ook???

die zijn zelfs niet eens in staat om te laten merken dat ze het niet willen...
er zijn veel dieren waar ik meer voor voel dan voor veel mensen; verder vind ik intelligentie niet echt een criterium om op de baseren of een dier/iemand z'n leven waard is of niet, dus ik eet ook geen mensen met het iq van een varken. ik drink wel melk, eet wel kaas en ook af en toe vis en ik sla ook weleens een mug of spin dood; je moet ergens een grens leggen en die ligt bij mij daar.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 19:45
Imir
Imir is offline
Ik ben echt helemaal voor een schoolvak op het gebied van religie, cultuur oid. Wat mij betreft is maatschappijleer niet bepaald voldoende. Voor heel erg veel mensen op de wereld is een of andere religie een belangrijk deel van hun leven, en ik denk dat religie (en eigenlijk cultuur in het algemeen) daarom gewoon een belangrijk onderdeel van algemene ontwikkeling is en zeker op school thuishoort. Zeker op openbare scholen. Bovendien is het zonder enige kennis van religie nog steeds moeilijk om inzicht te krijgen in veel aspecten van de Nederlandse geschiedenis, literatuur etc.
Dat iemand persoonlijk niet gelovig is (ik ook niet, al interesser ik me wel erg voor religie) is absoluut geen argument om dan ook meteen maar niets van het geloof van anderen te willen weten!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 17:00
tuonier1
tuonier1 is offline
idd
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 17:30
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Imir schreef:
Ik ben echt helemaal voor een schoolvak op het gebied van religie, cultuur oid. Wat mij betreft is maatschappijleer niet bepaald voldoende. Voor heel erg veel mensen op de wereld is een of andere religie een belangrijk deel van hun leven, en ik denk dat religie (en eigenlijk cultuur in het algemeen) daarom gewoon een belangrijk onderdeel van algemene ontwikkeling is en zeker op school thuishoort. Zeker op openbare scholen. Bovendien is het zonder enige kennis van religie nog steeds moeilijk om inzicht te krijgen in veel aspecten van de Nederlandse geschiedenis, literatuur etc.
Dat iemand persoonlijk niet gelovig is (ik ook niet, al interesser ik me wel erg voor religie) is absoluut geen argument om dan ook meteen maar niets van het geloof van anderen te willen weten!
Als ik me in iets wil interesseren, zoek ik et zelf wel op....veel mensen gaan naar een openbare school om geen last te hebben van religieuze zooi....en als het zo nodig moet, maak er dan een keuze vak van, omdat je mensen niet kan dwingen zulk soort dingen te volgen..

Citaat:
Waarom niet? Ik geloof niet, en ik hoef dr niets over te weten...
Waarom zou dit geen argument zijn?
Oud 17-11-2002, 22:29
de abt van sion
Citaat:
D@mien schreef:

Waarom niet? Ik geloof niet, en ik hoef dr niets over te weten...
Waarom zou dit geen argument zijn?
Het is inderdaad een argument, maar dan wel een van een bepaald soort, van een bepaald bedenkelijk soort. Bekrompen, is het eerste woord dat me te binnen schiet. In jezelf gekeerd. Ikke, ikke en de rest kan stikken. Geen belangstelling voor anderen. Gevaar voor racisme. Totaal onpassend bij de leeftijd die je aangeeft te hebben. In die sfeer dus...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 00:09
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Het is inderdaad een argument, maar dan wel een van een bepaald soort, van een bepaald bedenkelijk soort. Bekrompen, is het eerste woord dat me te binnen schiet. In jezelf gekeerd. Ikke, ikke en de rest kan stikken. Geen belangstelling voor anderen. Gevaar voor racisme. Totaal onpassend bij de leeftijd die je aangeeft te hebben. In die sfeer dus...
Dit slaat werkelijk nergens op...
Ik heb geen interesse in religie...heeft dit ook maar iets met mn leeftijd te maken??
en het "ikke, ikke en de rest kan stikken" wat jij zegt slaat ook nergens op...ik ben niet egoïstisch bezig...men mag geloven wat ze willen, zolang ze mij dr maar niet mee lastig vallen..en zo denken nog vele atheisten met mij...ik heb het recht om niet geconfronteert te worden met religies als ik dat niet wil..
En waar jij het 'gevaar voor racisme' vandaan haalt is mij een raadsel...gelovigen zijn geen ras, het is een groep...ik respecteer hun manier van denken, en moeten hun dat ook bij mij en andere niet gelovigen doen...hoe ze in zo'n groep denken mogen ze zelf weten, maar ik wíl het niet weten..het heeft geen enkel belang in mijn leven..mocht ik toevallig ergens iets over willen weten, bestaan dr altijd nog verschillende mediums om mij daarover informatie te geven...
Oud 18-11-2002, 08:08
de abt van sion
Citaat:
D@mien schreef:

1) Dit slaat werkelijk nergens op...
2) Ik heb geen interesse in religie...heeft dit ook maar iets met mn leeftijd te maken??
3) en het "ikke, ikke en de rest kan stikken" wat jij zegt slaat ook nergens op...ik ben niet egoïstisch bezig...men mag geloven wat ze willen, zolang ze mij dr maar niet mee lastig vallen..en zo denken nog vele atheisten met mij...
4) ik heb het recht om niet geconfronteert te worden met religies als ik dat niet wil..
5) En waar jij het 'gevaar voor racisme' vandaan haalt is mij een raadsel...gelovigen zijn geen ras, het is een groep...ik respecteer hun manier van denken, en moeten hun dat ook bij mij en andere niet gelovigen doen...hoe ze in zo'n groep denken mogen ze zelf weten,
6) maar ik wíl het niet weten..
7) het heeft geen enkel belang in mijn leven..mocht ik toevallig ergens iets over willen weten, bestaan dr altijd nog verschillende mediums om mij daarover informatie te geven...
1) Je reactie bewijst het tegendeel.
2) Je interesse niet, maar de toon van je reactie (bijv. 'religieuze zooi') wel.
3) Jawel, je bent niet bereid je in de leefwereld van een ander in te leven. Een goede atheist kent de aard van de verschillende religies zo goed, dat hij nooit met een verhaal als het jouwe aan zal komen. Men zegt wel eens: een goede atheist is de beste gelovige.
4) Dan zul je toch uit sit bestaan moeten stappen. Uit menselijk oogpunt heb je zelfs de plicht om je met verschillende religies te laten confronteren.
5) Het negeren van religies (en dus ook van de daarmee samenhangende gedragsvormen) verkokert je kijk op de ander, en benadrukt je eigen 'vrije' manier van denken, met alle gevolgen van dien.
6) Bekrompen, zie je wel?
7) Dat religie geen belang heeft in jouw leven, is aanvaardbaar. Maar je kunt wel iets doen aan je algemene ontwikkeling. Besteed daar eens een paar jaar aan, en kom dan reageren.

Sterkte.

(PS - voor de anderen - ik houd hier geen pleidooi voor het aanhangen van een religie, maar ik bestrijd een houding van diepgaande desinteresse en ultieme luiheid, die, gepresenteerd onder het etiket van liberalisme, tot een groot gebrek aan begrip en als gevolg daarvan uiteindelijk zelfs tot discriminatie en rascisme kan leiden)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 12:34
tuonier1
tuonier1 is offline
weer idd
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 15:01
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
3) Jawel, je bent niet bereid je in de leefwereld van een ander in te leven. Een goede atheist kent de aard van de verschillende religies zo goed, dat hij nooit met een verhaal als het jouwe aan zal komen. Men zegt wel eens: een goede atheist is de beste gelovige.
Waar haal je deze onzin vandaan? Een atheist is iemand die niet in het bestaan van een god geloofd. Ik hoef niet alle religies te kennen om mijn mening erover te geven...en ik betwijfel et zeer dat jij alles van andere religies afweet...zelfs niet alles van je eigen geloof.

Citaat:
4) Dan zul je toch uit sit bestaan moeten stappen. Uit menselijk oogpunt heb je zelfs de plicht om je met verschillende religies te laten confronteren.
Dit is bull...ik heb niet de plicht om tegen mij zin in religueuze les te krijgen...omgaan met gelovigen vind ik prima, als ze mij maar niet willen bekeren ofsow.

Citaat:
5) Het negeren van religies (en dus ook van de daarmee samenhangende gedragsvormen) verkokert je kijk op de ander, en benadrukt je eigen 'vrije' manier van denken, met alle gevolgen van dien.
Dit is nonsens...ik kijk niet naar andermans geloof als ik oordeel...als ik weet dat iemand iets doet uit religieuze redenen, en ik wil dat weten om die actie beter te berijpen, ga ik daar zelf wel achteraan...ik snap nl wel waarom Bin Laden zo'n hekel heeft
aan et westen...dit zocht ik ff uit voordat ik oordeelde...ik heb daar geen les voor nodig gehad..ewoon gevraagt aan een Islamitische klasgenoot...
Citaat:

6) Bekrompen, zie je wel?
ik zeg alleen maar dat ik niet wil weten hoe gelovigen moeten leven en denken, omdat het mij niet interesseert...als jij dit bekrompen noemt, so be it...ik noem et vrijheid van interesse...dit is niet op te dringen....

Citaat:
7) Dat religie geen belang heeft in jouw leven, is aanvaardbaar. Maar je kunt wel iets doen aan je algemene ontwikkeling. Besteed daar eens een paar jaar aan, en kom dan reageren.
Ik zie religie niet als alemene ontwikkeling....het is een levenswijze die je zelf mag kiezen. Ik kies ervoor om niet te geloven en me niet bezig te houden met religies..

Maar wil jij dan dat ze lesgeven in: islam, hinduisme, boeddhisme, humanisme, atheisme, Shintoisme etc. etc. etc. gaan lesgeven zónder te oordelen??? Dan moet je zowat 'paus' worden in al die religies..en dat is zonde van de tijd...kan men beter les gaan geven in 'manieren' of opvoeden...dat is véél beter voor de samenleving..

en Abt: Jij wil zo graag dat ik alle visies en aspecten van religies leer, maar jij moet duidelijk nog erg veel leren over mensen die niet willen geloven..jij accepteert dat blijkbaar niet...
Reageren

Regels voor berichten