| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
![]() Nou, de casus is zo: Een jongen hangt rond op een trottoir en volgens een bepaald wetsartikel (gegeven in de casus) mag hij daar niet zijn. Zijn maximumstraf is een gevangenisstraf van drie maanden. Nu wordt dat wetsartikel aangepast, er komt een tweede lid bij waarin staat dat het rondhangen wel toegestaan is mits de eigenaar het goedvindt (en dan juridisch geformuleerd). Dat tweede lid gaat per augustus in en die jongen is in mei op het trottoir betrapt. De vraag is of de jongen een beroep kan doen op straffeloosheid. In het boek staat dat bij verandering van de wetgeving na het tijdstip waarop het feit is begaan de voor de verdachte gunstigste bepaling wordt toegepast. Bij afschaffing van de bepaling betekent dit straffeloosheid en bij een vermildering van strafpositie een lagere straf. En er staat dat er een uitzondering op het verbod van terugwerkende kracht is (art 1 lid 2 Sr), maar alleen als dit voor de verdachte gunstiger is. Dus ik denk dat de jongen dan wel een beroep kan doen op straffeloosheid, omdat het nieuwe lid in zijn voordeel werkt. Maar ik weet het ook weer niet helemaal zeker, want de bepaling is niet afgeschaft (het rondhangen is nog steeds verboden), er is alleen een lid toegevoegd (een uitzondering op het verbod).
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Dit is wel heftig hoor. Zal ik er een boek over schrijven?
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor zover ik me kan herinneren, strafrecht is vrij lang geleden.
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| De Kantine |
Saaikunde #743 Verwijderd | 500 | 10-11-2009 21:24 | |
| De Kantine |
I thought everyone heard that the saai is the word! #373 TopDrop | 500 | 12-10-2008 00:04 | |