Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2008, 21:55
Verwijderd
Citaat:
In Nederland wordt de misdaad ook vrij netjes bijgehouden. En tja, een fiets stelen is ook een misdaad he.
Nederland is toch heel wat onveiliger dan veel landen in Azië. In Hong Kong kunnen ze het niet begrijpen dat de meeste vrouwen savonds liever niet alleen over straat durven gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2008, 22:06
Mobius
Mobius is offline
Beetje jammer.

Maar we gaan offtopic.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 23:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nederland is toch heel wat onveiliger dan veel landen in Azië. In Hong Kong kunnen ze het niet begrijpen dat de meeste vrouwen savonds liever niet alleen over straat durven gaan.
Boerenstronkeradiel heeft ook veel minder criminaliteit dan Hong Kong, maar ja, wat zegt dat precies?

Vergelijk juist of vergelijk niet. China, waar Hong Kong onder valt, is vele malen crimineler dan Nederland, al helemaal de gebrekkige registratie, corruptie en machtsmisbruik van de regering aldaar meerekenend.
Oud 15-09-2008, 23:34
Verwijderd
Waaruit concludeer je dat er een gebrekkige registratie is in Hongkong, dat opzich ook een eerste- wereld stad is? Verder is het een feit dat je in Hongkong (en eigenlijk in de rest van China ook, hoewel HK en China twee werelden van verschil zijn) velen malen veiliger is dan in Nederland (met name de grote steden). Verder valt Hongkong onder China, maar heeft het wel zijn eigen systeem. Het is daarom unfair om ook Hongkong te betrekken als je het over het slechte systeem van China hebt. Face it, in Nederland kun je als meisje niet alleen over straat snachts, in Hongkong (maar ook veel andere aziatische landen) is het ondenkbaar dat dat niet zou kunnen.

Dit is verder off topic
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 00:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waaruit concludeer je dat er een gebrekkige registratie is in Hongkong
We begrijpen elkaar niet. De registratie in China is gebrekkig. Andere meeteenheden zijn appels met peren vergelijken.
Citaat:
hoewel HK en China twee werelden van verschil zijn) velen malen veiliger is dan in Nederland (met name de grote steden).
Onwaar. De kans dat je in Nederland slachtoffer wordt van een politiek proces of andersoortig geweld of vervolging om je mening is vele malen kleiner dan in China (helaas niet nul). Verder zijn er op het Chinese platteland regelmatig gewelddadige rellen plaatsvinden. Verder vind er in China vrij stelselmatig terrorisme plaats dat veel slachtoffers eist, wat in Nederland op een enkeling na niet het geval is.

Je ziet, China is, enkele havens van rust waar de staat met ijzeren vuist heerst daargelaten, zeer veel onveiliger dan Nederland.

Ennuh, face it, in Nederland kun je als meisje prima 's nachts alleen over straat, zelfs in veel delen van grote steden.
Oud 16-09-2008, 00:42
Verwijderd
Hongkongs systeem =/= Chinees systeem, zo simpel is het. Ik vergelijk nu de veiligheid in Hongkong met die van Nederland. En daar kun je als meisje overal komen op alle tijdstippen zonder echt bang te moeten zijn voor je veiligheid.

Daarnaast heb ik me in China nergens onveilig gevoeld. Als je snachts rondloopt in Amsterdam is het echter een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 08:45
Mobius
Mobius is offline
Jullie moeten eens wat gaan onderbouwen met bronnen. Als China heel veel ongeregistreerde verborgen criminaliteit heeft dan moet dat ook ergens anders te lezen zijn, anders is het uit de duim gezogen, evenals de bewering dat het er enorm veilig zou moeten zijn.

In feite is deze discussie voor geen van beiden te winnen, aangezien deze gaat over (on)geregistreerde criminaliteit. Zie daar maar eens bronnen van te vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 09:32
arPos
arPos is offline
Als we alle wetten afschaffen bestaat er natuurlijk ook geen criminaliteit meer.
Als er geen geld is bestaan er geen vermogensdelicten.
Als mensen in europa geen 150€ neerleggen voor een achterlijk paar schoenen is er geen illegale export.
Als we geen hout gebruiken is er geen illegale houtkap.

De criminaliteit is hoogstens anders niet veel minder.
Oud 16-09-2008, 09:36
T_ID
T_ID is offline
Mwo, alles dat je nodig hebt is gebrekkige staatsaanwezigheid, en op het platteland van China, waar Hong Kong zowel staatkundig als sociaal-economisch mee samenhangt, is daar zeker sprake van.

Wat de systemen zijn boeit uiteraard niet voor de samenhang. Hong Kong en China zitten evenveel aan elkaar vast als Boerenstronkeradiel en Nederland. Je mag dus nooit zomaar een willekeurige selectie uit een land vergelijken met een land. Hong Kong met Nederland vergelijken blijft vervalsing van statistieken.

Grappig overigens dat je je onveilig voelt in Amsterdam. Op bepaalde plekken en tijden, zoals rond de Dam rond vijfen, wordt je vaker dan elke straathoek aangesproken door drugsdealers. Ze hebben echter nooit een probleem met je en accepteren zelfs vrij geïrriteerde en grove afwijzingen.

Moet je nagaan wat een prestatie dat is, aangezien Amsterdam geen stadstaat is die al zijn problemen onder het tapijt kan vegen door ze de grens met de rest van het land over te zetten.
Oud 16-09-2008, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Ik kan dat ook niet begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 09:46
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
Grappig overigens dat je je onveilig voelt in Amsterdam. Op bepaalde plekken en tijden, zoals rond de Dam rond vijfen, wordt je vaker dan elke straathoek aangesproken door drugsdealers. Ze hebben echter nooit een probleem met je en accepteren zelfs vrij geïrriteerde en grove afwijzingen.
Amsterdam is veilig omdat drugsdealers niet moeilijk gaan doen als je niks bij ze wil kopen. Waarom zou een drugsdealer dat uberhaupt willen gaan doen. Hij wil toch zijn rommel verkopen en daarbij zo min mogelijk ongewenst aandacht krijgen? Dit zegt helemaal niks over de eventuele (on)veiligheid
van Amsterdam. Maargoed, way offtopic.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan je in hemelsnaam zo generaliseren
"De meeste vrouwen" Spreek voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Tja, moslims generaliseren nu eenmaal veel.

Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 14:42
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:07
arPos
arPos is offline
Citaat:
Moet je nagaan wat een prestatie dat is, aangezien Amsterdam geen stadstaat is die al zijn problemen onder het tapijt kan vegen door ze de grens met de rest van het land over te zetten.
nu wel:

vanaf 2010 beschikbaar voor de 4 grote steden als proef
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg flevoland.JPG (57.6 KB, 9x gelezen)
Oud 16-09-2008, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Mwo, alles dat je nodig hebt is gebrekkige staatsaanwezigheid, en op het platteland van China, waar Hong Kong zowel staatkundig als sociaal-economisch mee samenhangt, is daar zeker sprake van.

Wat de systemen zijn boeit uiteraard niet voor de samenhang. Hong Kong en China zitten evenveel aan elkaar vast als Boerenstronkeradiel en Nederland. Je mag dus nooit zomaar een willekeurige selectie uit een land vergelijken met een land. Hong Kong met Nederland vergelijken blijft vervalsing van statistieken.

Hongkong is een aparte regio, met haar eigen wetssysteem, immigratiedienst, valuta, taal en ga zo maar door. Geen willekeurige selectie dus. Je stelt me teleur als sociaal geograaf. Verder zijn de statistieken van Hongkong wel in orde, ook wat betreft criminaliteit. Het is nou eenmaal veiliger in Hongkong en in veel andere landen in Azië. Daar is men nou eenmaal veel minder opgefokt dan hier in het westen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Ach kom nou, met name de randstad is snachts onveilig. Zelfs in Almere word er elke week wel iemand neergestoken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Ach kom nou, met name de randstad is snachts onveilig. Zelfs in Almere word er elke week wel iemand neergestoken.
Heb je enig idee hoeveel van die gevallen van neersteken geweld is wat door beide partijen veroorzaakt wordt (de een daagt de ander uit) of hoeveel zich daarvan wel niet in de huiselijke sfeer afspeelt?

Daarnaast heb je het over een gebied van 7,5 miljoen mensen met slechts enkele steekpartijen per week. Me dunkt, goede cijfers!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Heb je enig idee hoeveel van die gevallen van neersteken geweld is wat door beide partijen veroorzaakt wordt (de een daagt de ander uit) of hoeveel zich daarvan wel niet in de huiselijke sfeer afspeelt?

Daarnaast heb je het over een gebied van 7,5 miljoen mensen met slechts enkele steekpartijen per week. Me dunkt, goede cijfers!
Sinds wanneer kent Almere 7,5 miljoen inwoners?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Sinds wanneer kent Almere 7,5 miljoen inwoners?
De randstad in totaal.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:52
Verwijderd
Citaat:
De randstad in totaal.
Hoe kom je erbij dat er maar een paar steekpartijen zijn elke week dan?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 15:58
Verwijderd
U zocht op Steekpartij in Nederland. Dit jaar, 251 misdaden van het type Steekpartij (van in totaal 668 misdaden gemeten vanaf oktober 2005) vonden tot nu toe plaats. Hieronder staan de meest recente misdaden: (klik hier om een nieuwe misdaad direct per e-mail te ontvangen)

Goed het zijn er iets meer, maar verhoudingsgewijs naar het aantal inwoners in Nederland verwaarloosbaar.

http://www.misdaadkaart.nl/Alles/Steekpartij_7
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:01
Verwijderd
Je moet eens met een betrouwbare bron komen. In totaal waren er 111 888 geregistreerde geweldsmisdrijven in Nederland in 2007. In Amsterdam was dat alleen al 11 486 in 2007. Voor Amsterdam zijn dat er dus 32 per dag. Best wel veel

Bron CBS: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...D3=0&D4=a&VW=T

Laatst gewijzigd op 16-09-2008 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:02
Verwijderd
Citaat:
U zocht op Steekpartij in Nederland. Dit jaar, 251 misdaden van het type Steekpartij (van in totaal 668 misdaden gemeten vanaf oktober 2005) vonden tot nu toe plaats. Hieronder staan de meest recente misdaden: (klik hier om een nieuwe misdaad direct per e-mail te ontvangen)

Goed het zijn er iets meer, maar verhoudingsgewijs naar het aantal inwoners in Nederland verwaarloosbaar.

http://www.misdaadkaart.nl/Alles/Steekpartij_7
Dat komt neer op pak 'm beet 5 steekpartijen in de Randstad per week, dus zo ver zat je er niet naast. Maar goed, geconcludeerd kan worden dat je wel een erg grote mongool bent als je bang bent voor steekpartijen op straat, want bijna alle steekpartijen zijn een gevolg van ruzies, zoals je al aangaf. "Zinloos geweld"-steekpartijen zijn er misschien 10 per jaar, verwaarloosbaar ten opzichte van de kans dat je een verkeersongeluk krijgt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Dat komt neer op pak 'm beet 5 steekpartijen in de Randstad per week, dus zo ver zat je er niet naast. Maar goed, geconcludeerd kan worden dat je wel een erg grote mongool bent als je bang bent voor steekpartijen op straat, want bijna alle steekpartijen zijn een gevolg van ruzies, zoals je al aangaf. "Zinloos geweld"-steekpartijen zijn er misschien 10 per jaar, verwaarloosbaar ten opzichte van de kans dat je een verkeersongeluk krijgt.
(los van dat die bron niet klopt) En toch is Nederland, met name als je kijkt naar deze gegevens, onveiliger dan veel Aziatische landen. Dat is mijn punt .
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:24
Verwijderd
Citaat:
(los van dat die bron niet klopt) En toch is Nederland, met name als je kijkt naar deze gegevens, onveiliger dan veel Aziatische landen. Dat is mijn punt .
Bron?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:25
Verwijderd
Zie T_IDs link een pagina terug.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Ik heb al uitgelegd dat dat ook kan liggen aan de pakkans en de manier waarop criminaliteit wordt gedocumenteerd.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Ik heb al uitgelegd dat dat ook kan liggen aan de pakkans en de manier waarop criminaliteit wordt gedocumenteerd.
Een betere bron krijg je niet.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Een betere bron krijg je niet.
Oh jawel, als je op nationmaster kijkt naar assaults per capita vind je een verschil van ongeveer een factor tien tussen Nederland en Zuid-Korea/Japan. Maar goed, de samenlevingen daar zijn een stuk conservatiever, ik kan me voorstellen dat de aangiftebereidheid een stuk lager is, dus dat kan het verschil wel aanzienlijk verkleinen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:39
Verwijderd
Bron?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:44
Verwijderd
Zie de link van T_ID een pagina terug.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 16:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Die onderschrijft niet jouw, maar Kazets conclusies, sorry. Tenzij je van plan bent factoren als de genoemde aangiftebereidheid en andere zaken erin te verwerken om een vergelijking mogelijk te maken zullen we het erop moeten houden dat Nederland naar alle waarschijnlijkheid een stuk veiliger is dan Azië.

Überhaupt, een continent noemen in vergelijking met een vrij uniek gesitueerd land doet geograaf in me al pijn. Kunnen we dit nu laten rusten?
Oud 16-09-2008, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het aan Postbus 51 gevraagd. Meestal binnen drie dagen antwoord.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Haar grootvader van moederskant is een jood uit Litouwen, Schmuel Sheigam. Biden stamt af van Iraakse joden, en hij had zelfs "stemrecht" in Irak nadat dat land door de Amerikanen bezet was.

Geen complot, gewoon een eeuwenoud plan.

en dus is ze niet joods, alleen via haar grootmoeder van moederskant had dat gekund.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Die onderschrijft niet jouw, maar Kazets conclusies, sorry. Tenzij je van plan bent factoren als de genoemde aangiftebereidheid en andere zaken erin te verwerken om een vergelijking mogelijk te maken zullen we het erop moeten houden dat Nederland naar alle waarschijnlijkheid een stuk veiliger is dan Azië.

Überhaupt, een continent noemen in vergelijking met een vrij uniek gesitueerd land doet geograaf in me al pijn. Kunnen we dit nu laten rusten?
Ik zeg dat veel landen in Azië veiliger zijn dan Nederland, niet Azië versus heel Nederland. Zoals al is aangetoond zijn landen als Zuid Korea, Japan en Hongkong beduidend veiliger dan Nederland. Komt omdat die mensen een hele andere mentaliteit hebben, waar wij Nederlanders wat van kunnen leren.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Zie de link van T_ID een pagina terug.
Ookal zouden deze maatschappijen conservatiever zijn (wat ik niet denk, sowieso is het appels met peren vergelijken), dan zie ik nog steeds geen link tussen conservatisme en bereidheid een misdaad te melden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Ookal zouden deze maatschappijen conservatiever zijn (wat ik niet denk, sowieso is het appels met peren vergelijken), dan zie ik nog steeds geen link tussen conservatisme en bereidheid een misdaad te melden.
Nou, ik heb het idee dat in die samenlevingen het gebruikelijker is om problemen "intern" op te lossen en dingen onder het tapijt te vegen. Aangezien zo'n 70% van de geweldsdelicten gaat om geweld tussen bekenden, maakt aangiftebereidheid nogal wat uit. Maar ik geloof best dat er dan nog steeds minder geweldsdelicten zijn in Japan en Zuid-Korea, hoor.

Maar we dwalen een beetje af, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 21:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zoals al is aangetoond
Ik zie die berekeningen die ik noemde nergens?
Oud 16-09-2008, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Ik zie die berekeningen die ik noemde nergens?
"Oh jawel, als je op nationmaster kijkt naar assaults per capita vind je een verschil van ongeveer een factor tien tussen Nederland en Zuid-Korea/Japan"
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 23:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
"Oh jawel, als je op nationmaster kijkt naar assaults per capita vind je een verschil van ongeveer een factor tien tussen Nederland en Zuid-Korea/Japan"
Die zoals gezegd niet vergelijkbaar zijn. Van aantonen dus geen sprake.
Oud 16-09-2008, 23:32
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Jeetje, er is geen topic over de verkiezingen in de VS. Best belangrijk, lijkt me. Iemand die iets zinnigs erover te melden heeft?
Op deze pagina niet.

O ja degenen die het meest ruimdenkend is mbt genetische manipulatie van embryos mag winnen
Oud 17-09-2008, 09:26
Cor Steyn
Cor Steyn is offline
http://online.wsj.com/article/SB122161053317045669.html

interessant artikeltje
en grappig dat wallstreet journal een pro obama stuk plaatst
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 19:17
Cor Steyn
Cor Steyn is offline
Pakistan Is the Problem
And Barack Obama seems to be the only candidate willing to face it.

http://www.slate.com/id/2200134/

stelling van Hitchens als Obama wordt gekozen betekend dat oorlog
Citaat:
a. Sen. Barack Obama has, if anything, been the more militant of the two presidential candidates in stressing the danger here and the need to act without too much sentiment about our so-called Islamabad ally. He began using this rhetoric when it was much simpler to counterpose the "good" war in Afghanistan with the "bad" one in Iraq. Never mind that now; he is committed in advance to a serious projection of American power into the heartland of our deadliest enemy. And that, I think, is another reason why so many people are reluctant to employ truthful descriptions for the emerging Afghan-Pakistan confrontation: American liberals can't quite face the fact that if their man does win in November, and if he has meant a single serious word he's ever said, it means more war, and more bitter and protracted war at that—not less.

alsje vrede wilt moet je dus voor McCain zijn
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 19:52
Cor Steyn
Cor Steyn is offline
democraten zijn beter voor de economie dan republikeinen

Politicians Lie, Numbers Don't
And the numbers show that Democrats are better for the economy than Republicans.
http://www.slate.com/id/2199810/

gemiddeld was economie beter onder democratische presidenten afgelopen 50 jaar zie artikel voor cijfers etc
meer overheid goed voor economie? discussieer!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Die discussie is hier tot in den treuren gevoerd. Er is wel meer empirisch bewijs dat meer (dan wel goede natuurlijk) overheidsbestedingen goed zijn voor de economie (vergelijk bijv. Noord- en West-Europa met de VS). Ik heb dit ook uitgebreid beargumenteerd, maar ik heb weinig zin om mijn argumenten nog eens te herhalen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Die zoals gezegd niet vergelijkbaar zijn. Van aantonen dus geen sprake.
Hoezo niet? Leg eens uit.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 21:39
arPos
arPos is offline
Citaat:
gemiddeld was economie beter onder democratische presidenten afgelopen 50 jaar zie artikel voor cijfers etc
Dat hangt er van af, als nederland hun totale belastinginkomen aan het planten van wilgen op een eiland in het ijselmeer besteed heb je er geen zak aan.

De overheid werkt goed als er genoeg belasting wordt betaald om sociale voorzieningen te onderhouden waar de economie afhankelijk van is (infrastructuur, scholing) etc.
en slecht als dat geld verkeerd besteed wordt, of de belastingdruk zo hoog wordt dat een te groot deel van de bevolking daardoor compensatie nodig heeft (huurtoeslagregeling)

de exacte belastingdruk en met name hoe je die int (volledig via inkomsten of deels via inkomsten deels via acijnzen en specifieke belastingen) en uitgeeft (direct aan economie-ondersteunende facetten of terug naar degene die de belasting voor een deel betaalde maar dat niet kon; toeslagregeling)

Het ideaal ligt ergens op een punt waarbij maar weinigen toeslag nodig hebben en de belastingdruk toch rond het ideale punt ligt.
Oud 17-09-2008, 21:43
Verwijderd
Huurtoeslag is nooit nodig, hoe kom je daar überhaupt bij? Dat het "nodig" is heeft meer te maken met dat er te weinig verschil zit tussen de nominale belastingdruk van mensen met een laag inkomen en mensen met een hoog inkomen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe hoge schaal invoert van 80%, en daarmee een belastingvrije voet bekostigt, heeft niemand huursubsidie nodig.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 21:44
arPos
arPos is offline
Citaat:
Hoezo niet? Leg eens uit.
Omdat schattebout, die cijfers hoogstens wat zeggen over hoeveel criminelen er gepakt zijn.
aangezien het doel van een crimineel niet gepakt worden is kan je de cijfers verveelvoudigen.

dankzij de aziatische traditie van corruptie kan je bovendien die cijfers daar nog een veelvoud verveelvoudigen ten opzichte van de onze.
en dan nog zijn vrijwel alle delicten hier financieel of wraak.

en tot slot kan jij natuurlijk nooit weten hoeveel chinezen er zakkenrollers zijn.

kortom de cijfers zeggen wat over registratievermogen en over hoe kundig de politie is, maar verdomt weinig over wezelijke criminaliteit.

Laatst gewijzigd op 17-09-2008 om 23:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten