| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
mensen die anderen willen kleineren/voor lul zetten zijn niet de moeite waard; hierdoor zijn de meeste studentenverenigingen verwerpelijk.
bovendien zijn het over het algemeen gore rattenholen ook.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
Verwijderd
|
Ik ben zelf niet zo'n fan van ontgroeningen, ik ben daarom dus ook lid geworden van een studentenvereniging waarbij alleen een introductieperiode noodzakelijk was. Wat me wel stoort is het hele idee wat betreft 'vrienden kopen'. Als je bij een studentenvereniging gaat, is het niet per definitie zo dat je dat doet om vrienden te kopen. Sommige mensen hebben gewoon de behoefte om buiten hun studie en middelbare school vrienden ook andere mensen te leren kennen en studentenverenigingen zijn daar een uitstekend middel voor. Je moet weliswaar betalen voor je lidmaatschap, maar dat geld is vooral bedoeld om de sociëteit te onderhouden.
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ook al zou er geen alcohol meer geschonken worden, wat dan nog? Alcoholvrij bier of water adten kan OOK te ver gaan, om maar op een voorbeeld in te gaan. Er blijven dingen misgaan want er blijven mensen, zoals ik ook al eerder zei, een half jaar psychisch danwel fysiek moeten herstellen van zo'n ''delicaat spel''. |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
een half jaar herstellen... op fysiek vlak ben je idd fucking moe na afloop maar dat kost een paar dagen en daarna zul je idd niet topfit meer worden maar dat zal meer te maken hebben je opvolgende leefstijl dan met de ontgroening
en voor je met een pfeiffer verhaal komt.. pfeiffer is natuurlijk niet voorbehouden aan ontgroeningen he. dat is gewoon bad luck. en herstellen op psychisch vlak... komop zeg. je staat wel echt heel zwak in je schoenen als je er enige nadelen aan ondervindt. dan vraag ik me af wat je bij een sv te zoeken hebt en of je uberhaupt wel kan copen met life
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik begrijp je punt, maar het owrtd op een achterlijke manier gedaan, gewoon een flinke sportweek oid laat mensen evenzeer kennismaken met hoogrepunten en dieptepunten, maar wel op een manier dat ze er wat mee kunnen. |
|
|
|
|
Verwijderd
|
Ik heb er geen behoefte aan omdat ik eigenlijk al vrij snel een vrije grote vriendengroep had gevormd tijdens de introductie. Wat ik wel storend vind zijn die provinciale middenklasse sjonnies en anitas die na de ontgroening hees gaan praten en er een stom vocabulaire aan over houden en vet elitair doen terwijl papa heel hard als postbode werkt
Niets tegen postbodes overigens.
|
|
|
||
|
Citaat:
En over de andere reacties op mijn post. Quis haalde Quantanamo Bay aan en merkte tegelijkertijd op dat mijn vergelijking met het leger niet op ging. De vergelijking met het leger gaat in elk geval minder mank dan die met Quantanamo, omdat de recruten van het leger er ook in zekere mate voor kiezen (net als de feuten). Sowieso gaat het in beide situaties om het bevorderen van het groepsgevoel, niet om discipline of wat je dan ook maar aanhaalde. Grl merkte op dat het logisch is dat de mensen die niet ontgroend zijn er de felste meningen over hebben. Ik snap je redenatie, maar niet het belang van degenen die niet ontgroend zijn. Wat kan het jou nou schelen dat een stel studenten ontgroend worden? Dat is toch hun eigen keus? Daarom stelde ik dat ik het frappant vond dat de meningen altijd zo fel zijn.
|
|
|
|
Ik vind het idee van ontgroenen prima. Mensen die bij het corps gaan kiezen daar heel bewust voor. Dat zijn niet de 'zielige' types die ontgroend worden, het zijn mensen die daar bewust voor kiezen, omdat ze weten dat een dergelijke situatie een snelle binding met andere mensen mogelijk maken. Het is maar een methode om mensen te leren kennen en ik vind hem niet veel slechter dan andere methoden, mits je er zelf voor kiest. Mijn ervaring is dat mensen die bij het corps gaan zich veel bewuster zijn van het feit dat het maar een spelletje is dan buitenstaanders. De buitenwereld ziet het als vernedering; zij zien het als een spel waar binnen je ook best je grenzen aan kunt geven. Sterker nog, veel leden van het corps zeggen juist wel respect te hebben als een sjaars aan geeft dat iets voor hem/haar te ver gaat.
Ik heb zelf overigens wel bij een studentenvereniging gezeten, maar één zonder ontgroening. Expres omdat ik het type niet ben om ontgroend te worden. Maar ik kan me dus heel goed voorstellen dat het bij andere mensen wel werkt. En eerlijk is eerlijk; ik was er binnen een jaar ook weer klaar mee juist omdat ik te weinig binding had met de overige leden. Misschien was een ontgroening dan toch wel weer goed geweest
|
|
||
|
Citaat:
dat is idd belangrijk, beseffen dat het een spelletje is. op die manier vond ik het iig makkelijk te doorstaan en heb af en toe ook smakelijk gelachen, ook al mocht dat niet natuurlijk. als iemand die jou niet kent en waarvan je weet dat ie blij is met ieder extra lid voor zijn/haar vereniging je tot je veters af staat te fikken kan ik me niet voorstellen dat je het serieus opvat allemaal.
Laatst gewijzigd op 22-09-2008 om 18:31. |
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() jij leest zeker telegraaf ofzo, das geen topje van de ijsberg, dat is een compleet cosmisch ijsgebergte ![]() als er iets op het spreekwoord 'van een mug een olifant maken' van toepassing is dan is het wel zo'n 'krant' ![]() = sneu ot. Ik ben zelf niet ontgroent, maar vind dat het geen probleem hoeft te zijn als de 'ouderlingen' maar niet al te extremistisch zijn ![]() waarschijnlijk kijk je er jaren later nog met heel veel levensvreugde en vertederende herrinneringen aan je geliefde medestudenten op terug.
|
|
|
|
Dit is toch een welles nietes discussie. Er zijn mensen die ontgroeningen belachelijk vinden en er zijn mensen die ontgroeningen goed vinden en bla omdat ze het zelf hebben doorstaan. Maar punt is dat je er zelf voor kiest, klaar.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Binden? Fuck binden. |
|
|
|
|
|
zonder binding geen vrienden. of dat nou door de kleur van je shirt komt of andere gedeelde interesses het maakt allemaal niet zo veel uit. iedereen hoort bij talloze groepen en afhankelijk van de situatie val je binnen 1 van die groepen.
simpel voorbeeld: mensen die voetbal haten en er van houden, binnen de voetballiefhebbers kan je dan weer indelen in mensen die oranje geweldig vinden en daarbinnen weer per club en daarbinnen weer tevreden of niet met de club etc
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
Verwijderd
|
Ik vind dat iedereen maar ingaat op welke vriendschappen het oplevert, maar voor mij was dat niet het belangrijkste, eigenlijk meer het ritueel. Gewoon, het vindt plaats, en je bent blij als je erdoorheen bent en het kan je zeker ook positieve dingen opleveren, leuke verhalen of voor de rest van je carriere bij deze groep een bepaalde naam
|
|
|
|
|
dat is niet leuk maar het uiteindelijke resultaat wel
sparen voor de tv is ook niet leuk maar het uiteindelijke resultaat wel soms moet je eerst naar beneden om naar boven te kunnen, een les die ik blijkbaar al wel heb geleerd? hoe meer moeite iets kost, hoe exclusiever het is, en dus hoe gaver het is voor je zelf als je het hebt. ik vond even afzien niet zo erg voor een rijkere studententijd
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
Ik vind het soms wel wat ver gaan, maar ik begrijp dat het een band zou kunnen scheppen. Verder valt het me ook op dat studenten zich realiseren dat ze te ver gaan: van de 30 studentenverenigingen in Leiden heeft er slechts 1 een echte ontgroening. Een vriend van me zit wel op een studentenvereniging die een ontgroening had, maar ten eerste was die niet zo erg (enige dat moest is een dag lang met neergebogen hoofd rondlopen) en ten tweede vond hij het daar eigenlijk maar niets en is die band er dus blijkbaar toch niet gekomen.
Ik ben ook van mening dat er ook andere manieren zijn om een dergelijke band te scheppen. Zo zie je bij ons bijv. veel sportstudentenvereniging. Als je steeds samen met je team een flink stuk gaat roeien, schept dat ook een band. Als je als team gaat volleyballen ook. Als je steeds samen zwemwedstrijden houdt ook. Etc. Schept volgens mij ook een veel sterkere band, vooral als je samen nederlands kampioen wordt ofzo. Samen opgroeien naar iets geeft echt een enorm sterke band.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat heet dan geen kmt maar dat is wel waar ik aan moest denken toen ik dit topic open maakte.. |
|
|
|
||
|
Citaat:
Het corps vult het in met een ontgroening en komt daar voor uit. Een wannabe-corps vereniging vult het in met een ontgroening, maar komt er meestal niet voor uit. En de rest heeft dus een gewoon onschuldige kmt. Dat zijn er veel meer. Dan ga je met elkaar op kamp en doe je (naam)spelletjes, speurtochten en zijn er bijv. feesten.
|
|
|
|
Als ik eerst allerlei shit moet doen om door een bepaalde groep geaccepteerd te worden, dan wíl ik er nog geneens bijhoren. Van die corporale ouderjaars doen zo ontzettend uit de hoogte (en ja, ik ken er een paar. Mijn ex-beste vriend is er een geworden) en daar hou ik niet van. Ik heb ook wel ruzie gehad met die gasten omdat ik hun opmerkingen niet pikte en dan was ik meteen een 'arrogante teef'.
Ik vind ontgroeningen een vorm van hersenspoeling. Alle corps leden worden zo gevormd dat ze allemaal op elkaar gaan lijken. Ik pik ze er dan ook altijd zo uit in een groep mensen. Moge het duidelijk zijn, ik walg van corporale types.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat is er trouwens mis met ''ballen en ballinnen'' ?!
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Algemene schoolzaken |
Ontgroening JNR | 235 | 04-05-2007 13:37 | |
| Algemene schoolzaken |
Ontgroeningen Nona | 93 | 04-10-2003 11:07 | |
| Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog: Ontgroeningen bij studentenverenigingen Bezz | 2 | 31-03-2003 19:59 | |
| Algemene schoolzaken |
ontgroenen afschaffen jose85 | 2 | 25-11-2002 09:08 | |
| Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Debat over ontgroeningen: argumenten!? corduroy | 1 | 22-10-2002 20:41 | |
| Algemene schoolzaken |
Zijn jullie voor of tegen ontgroeningen? *shadygirl* | 87 | 31-08-2002 19:29 | |