Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2008, 14:11
Whitley
Whitley is offline
oké ik zit met een probleem. ik snap dus niet wanneer je in het engels of gebruikt (bv. the end of the film) en wanneer je s' gebruikt. ik heb gehoort dat je s' in het meervoud gebruikt? maar hoe weet je dan of het in het meervoud staat en of het niet dan gewoon met 's moet? sorry ik ben helemaal door de war. hopelijk kunnen jullie me helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2008, 19:02
mathfreak
mathfreak is offline
Mogelijkheden voor of: een bezit (the aunt of the boy), waarvan vooral in de schrijftaal veel gebruik wordt gemaakt als het zelfstandig naamwoord ( the boy in dit voorbeeld) nader wordt bepaald, aangeven waarvan iemand of iets deel uitmaakt (a group of scientists, the back of the house), aanduidingen van hoeveelheid of maat (a glass of water, a pair of shoes), een bepaling bij een zelfstandig naamwoord (the delay of the flight) en aanduiden van een doodsoorzaak, waarbij of "van" of "aan" betekent (dying of old age, dying of a heart attack).
Het gebruik van s' in het meervoud heeft betrekking op een meervoud dat op een s eindigt en waarachter een apostrof volgt om een bezit uit te drukken. The boys' pencils betekent: de potloden van de jongens, terwijl the boy's pencils "de potloden van de jongen" betekent.

Laatst gewijzigd op 11-10-2008 om 15:17.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2008, 14:41
Whitley
Whitley is offline
bedankt :] maar me lerares engels zei dat je of moest gebruiken als het niet levend was ofzoiets? en als het iets over het 'ding/voorwerp' verteld... =s
Oud 11-10-2008, 15:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
bedankt :] maar mijn lerares engels zei dat je of moest gebruiken als het niet levend was of zoiets? en als het iets over het 'ding/voorwerp' vertelt... =s
Of wordt in de bezitsvorm gebruikt voor het aangeven van zaken of dingen en ook als onderdeel van een aantal samengestelde voorzetsels, zoals because of, in spite of, instead of en out of. Wanneer er in de bezitsvorm na het voorwerp van bezit een voorzetsel plus een naamwoord of een betrekkelijke bijzin volgt moet je altijd een omschrijving met of gebruiken. Ook kun je een dubbele bezitsvorm hebben waarbij of wordt gevolgd door een zelfstandig naamwoord dat op een 's of ' eindigt, bijvoorbeeld: a friend of my mother's.
Oud 11-10-2008, 16:39
June bug
June bug is offline
Niet vervelend bedoeld Mathfreak, maar ik, als 4e jaars student aan de Lerarenopleiding Engels, vind het zelfs moeilijk om jouw uitleg te begrijpen. Het zijn nogal lange zinnen achter elkaar vol met grammatica-termen en het is daarom best lastig te lezen en uit te vogelen wat er nu precies bedoeld wordt.
@ Whitley: Mijn grammaticadocente heeft me een heel handig schema gegeven voor wanneer je nu 's en wanneer je nu 'of' gebruikt. Ik heb het als bijlage toegevoegd, hopelijk heb je er iets aan. Als je er nog vragen over hebt zie ik het wel.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc komma S of of.doc (30.5 KB, 149x gelezen)
Oud 12-10-2008, 11:03
Whitley
Whitley is offline
Thanks June bug! Ik heb er echt veel, het is echt een handig schema, bedankt! =) maar mijn lerares engels zei dat je of niet mag gebruiken als het niet levend is ofzoiets? klopt dat?
Oud 17-10-2008, 10:14
Whitley
Whitley is offline
Iemand? (A)
Oud 17-10-2008, 16:28
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
Thanks June bug! Ik heb er echt veel, het is echt een handig schema, bedankt! =) maar mijn lerares engels zei dat je of niet mag gebruiken als het niet levend is ofzoiets? klopt dat?
Je mag 'of' juist niet gebruiken, wanneer de "bezitter" een levend wezen is.

De kamer van mijn broer --> My brother's room
De kamer van mijn broers --> My brothers' room.

Maar:... the leg of the table (de tafel is immers geen levend wezen).

Van een iets andere categorie zijn de zogenaamde tijdbepalingen:

De krant van vandaag - Today's newspaper.

Het rooster van deze week - This week's schedule.

Een vervlof van drie maanden - A three months' leave.

Vatstut un beetje??
Met citaat reageren
Oud 18-10-2008, 11:24
Whitley
Whitley is offline
Dankje :] maar waarom is het dan the end of the month en niet the month's end?
Oud 18-10-2008, 15:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dankje :] maar waarom is het dan the end of the month en niet the month's end?
Omdat month geen levend wezen is kun je hier geen 's voor enkelvoud of s' voor meervoud gebruiken, vandaar dat je dus the end of the month moet gebruiken. Als het onderwerp van bezit een levend wezen is gebruik je wel een 's voor enkelvoud of s' voor meervoud, en als het onderwerp van bezit geen levend wezen is gebruik je een omschrijving met of.
Oud 18-10-2008, 15:43
June bug
June bug is offline
Hmja, ik zie nu dat dat schema van mij daarin een beetje krom is. Daar staat namelijk dat je bij zelfstandig naamwoorden die tijd/afstand aanduiden alleen maar een 's mag gebruiken en dus geen 'of'. Mijn voorbeeld daarin is 'today's programme', dat kan namelijk gewoon. Waarom 'the month's end' dan niet onder die regel valt is voor mij eerlijk gezegd ook een vraag. Misschien weet iemand het hier?
Oud 19-10-2008, 11:08
Whitley
Whitley is offline
maar is het bv. dan: today's outfit of outfit of today? ik heb dinsdag daar namelijk een pw over. en ook over much, many, a lot of, lots of, (a) few, (a) little.
Oud 19-10-2008, 11:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
maar is het bv. dan: today's outfit of outfit of today? ik heb dinsdag daar namelijk een pw over. en ook over much, many, a lot of, lots of, (a) few, (a) little.
Omdat er sprake is van een tijdsbepaling gebruik je today's outfit.
Oud 19-10-2008, 13:33
Whitley
Whitley is offline
maar month is toch ook tijd? waarom is het dan niet the month's end? sorry dat ik zo veel vervelende vragen stel
Oud 19-10-2008, 15:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
maar month is toch ook tijd? waarom is het dan niet the month's end? sorry dat ik zo veel vervelende vragen stel
Het gaat hierbij om een idiomatische uitdrukking, vandaar dus "the end of the month" en ook "by this time of the month".
Oud 19-10-2008, 16:04
Whitley
Whitley is offline
dus gebruik je bij month 'of'?
Oud 19-10-2008, 16:16
Whitley
Whitley is offline
maar is het last night's movie of the movie of last night? night is toch een tijdbepaling? dus word het dan last night's movie?
Oud 19-10-2008, 17:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
maar is het last night's movie of the movie of last night? night is toch een tijdbepaling? dus wordt het dan last night's movie?
Night is geen tijdsbepaling, maar last night wel. In dit geval is het dus inderdaad last night's movie.
Met tijdsbepalingen waarin month voorkomt zijn de volgende constructies mogelijk:
by this time of the month (this time is tijdsbepaling)
the beginning/the end of the month (the beginning/the end is tijdsbepaling)
in a month's time/in 3 months' time (a month/3 months is tijdsbepaling).
We hebben dus als regel: als in een tijdsbepaling met month het begin of het eind van de maand wordt vermeld krijg je een constructie met of (the beginning/the end of the month) en als in een tijdsbepaling met month de tijdsduur in een aantal maanden wordt vermeld (a month, 2 months en dergelijke) krijg je een constructie met 's (in a month's time) of met s' (in 2 months' time).
Oud 19-10-2008, 17:36
Whitley
Whitley is offline
ahzo :] maar hoe weet je dan wanneer je 'of' moet gebruiken? en wanneer weet je wanneer iets een tijdbepaling is
Oud 19-10-2008, 19:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ahzo :] maar hoe weet je dan wanneer je 'of' moet gebruiken? en wanneer weet je wanneer iets een tijdbepaling is
In mijn eerste reply heb ik al een aantal situaties opgenoemd waarbij je of gebruikt. Een tijdsbepaling is een uitdrukking waarin een bepaalde tijdsduur (this hour, that day, en dergelijke) voorkomt. Voor verdere details verwijs ik je naar een ovedrzicht van de Engelse grammatica. Als je in je woordenboek Engels-Nederlands onder "of" zoekt kom je daar ook nog diverse uitdrukkingen tegen.
Oud 23-10-2008, 18:06
June bug
June bug is offline
Citaat:
Het gaat hierbij om een idiomatische uitdrukking, vandaar dus "the end of the month" en ook "by this time of the month".
ah kijk aan, een zogenaamde 'fixed expression' dus ik leer hier ook nog wat
Reageren

Regels voor berichten