Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2008, 08:43
Lethe
Lethe is offline
Uitprinten en overnieuw staan wel gewoon in het woordenboek, hoor.
Oud 14-11-2008, 08:45
Chick Rock
Chick Rock is offline
He? Wat raar. Volgens mij is het echt heel erg fout. En mijn mama zegt dat ook, en die geeft Nederlands. Dus.
Oud 14-11-2008, 08:48
Lethe
Lethe is offline
Het is (was) ook wel fout, maar omdat zoveel mensen het zeggen is het in het woordenboek opgenomen, denk ik. Overnieuw vind ik echt een heeel lelijk woord, ik zou dat echt nooit zeggen. Uitprinten zeg ik wel soms.
Oud 14-11-2008, 08:52
Chick Rock
Chick Rock is offline
Overnieuw zeg ik best vaak

Maar ik vind het echt een kwalijke zaak, dat als mensen maar vaak genoeg iets fout zeggen, het wel goedgekeurd wordt. Anders leer je je eigen taal gewoon goed! VERVUILING
Oud 14-11-2008, 08:53
Lethe
Lethe is offline
Zelf heb je er dan ook aan meegedaan door overnieuw te zeggen.
Oud 14-11-2008, 09:04
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ja, maar ik verwacht niet dat de taal voor mij aangepast zal worden. Het is gewoon fout, hoe vaak ik het ook zeg. Dus ik probeer erop te letten
Oud 14-11-2008, 09:31
Lethe
Lethe is offline
Ik snap wat je bedoelt hoor, ik vind het ook raar dat overnieuw nu ineens in het woordenboek staat.
Oud 14-11-2008, 11:09
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik vind dat eigenlijk helemaal niet raar. Taal is tenslotte niets meer dan kunstmatige, arbitraire bullshit.
Oud 14-11-2008, 16:45
Verwijderd
Net als 'enigste'.
Oud 16-11-2008, 10:01
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Overnieuw zeg ik best vaak

Maar ik vind het echt een kwalijke zaak, dat als mensen maar vaak genoeg iets fout zeggen, het wel goedgekeurd wordt. Anders leer je je eigen taal gewoon goed! VERVUILING
het punt is dat een woordenboek niet prescriptief werkt, maar descriptief. Ze beschrijft wat er in de taal gebeurt, niet hoe het zou moeten gebeuren, dat zou namelijk nog een veel kwalijkere zaak zijn. Dan zou de redactie van het woordenboek namelijk bepaalde woorden eruit kunnen laten omdat zij het niet mooi vinden.
Oud 16-11-2008, 15:18
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
het punt is dat een woordenboek niet prescriptief werkt, maar descriptief. Ze beschrijft wat er in de taal gebeurt, niet hoe het zou moeten gebeuren, dat zou namelijk nog een veel kwalijkere zaak zijn. Dan zou de redactie van het woordenboek namelijk bepaalde woorden eruit kunnen laten omdat zij het niet mooi vinden.
Ja dat is ook wel zo. En een taal leeft natuurlijk ook, dus er zal soms wel wat moeten veranderen. Anders zouden we nu nog steeds zo schrijven als in de middeleeuwen...
Oud 16-11-2008, 17:53
Flijn
Flijn is offline
Kijk, levende taal!

Citaat:
ik zou geschorst worden om dat er een paar meiden bij mij op school een meisje die niet egt knap is aan het uitschelden en aan het klieren zijn.. alleen ze hadden haar zo in de macht dat ze als hun er bij waren niet slecht over hun wou praaten dus wouden ze mij van school sturen is er uiteindelijk niet van gekomen.. hoeso weet ik eigelijk ook niet.. gewoon dreichen ofzo denk ik.
Oud 16-11-2008, 21:57
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Oei!

Ik vroeg mij trouwens af of "Dingen die je niet kan" klopt, voor mijn gevoel moet het "dingen die je niet kunt" zijn.
Oud 16-11-2008, 22:48
Lethe
Lethe is offline
Het kan allebei, maar 'kunt' is wat netter. Er klopt wel iets niet aan de beginpost:

'Er zijn van die dingen die zowat iedereen kan, maar jou niet lukt.'

Dat moet 'lukken' zijn.
Oud 17-11-2008, 07:56
Missy
Missy is offline
Ik had nog zitten nadenken of het kan/kunt was. Kunt had ik ook eerst staan, maar uiteindelijk ben ik toch voor kan gegaan.
Oud 17-11-2008, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Het kan allebei, maar 'kunt' is wat netter. Er klopt wel iets niet aan de beginpost:

'Er zijn van die dingen die zowat iedereen kan, maar jou niet lukt.'

Dat moet 'lukken' zijn.
Haha, had ik niet eens door, 'lukken' klinkt zelfs raar nu.

Citaat:
Oei!

Ik vroeg mij trouwens af of "Dingen die je niet kan" klopt, voor mijn gevoel moet het "dingen die je niet kunt" zijn.
Tis net als je wil/wilt en je zal/zult.
Het mag allebei, al vindt een aantal +t 2e persoon aangesproken ('jij') en -t 3e persoon algemeen ('men').
Oud 17-11-2008, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Later wil ik zeker kindjes maar eerst maar is de studie afmaken.
Lijkt me ook slim...
Oud 19-11-2008, 14:26
Verwijderd
Citaat:
(niks te vinden dat jouw bevestigd)
Oud 19-11-2008, 16:17
Verwijderd
'win een nieuewe iPhone!'

dat valt toch gewoon meteen op?
Oud 20-11-2008, 16:37
capibara
capibara is offline
Citaat:
Ik vind het ook niet mooi, maar wel een beetje hypocriet om er op af te geven als je weet wat we allemaal nog meer van leer dragen of het feit dat we genoeg mensen vlees eten.
Kannibalisme
Oud 20-11-2008, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Waarom wis jij het essentiele stuk weg?
Oud 21-11-2008, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar ik verwacht niet dat de taal voor mij aangepast zal worden. Het is gewoon fout, hoe vaak ik het ook zeg. Dus ik probeer erop te letten
Alleen is het niet fout als zo veel mensen het doen. We houden gewoon van herhaling om ons punt duidelijk te maken, daarom komt de dubbele ontkenning ook in zó veel talen voor. Is het fout als iedereen begrijpt wat je bedoelt, omdat een een of andere lul die te veel logisch nadenkt, beslist dat het niet zo hoort? *schouderophaalt*

Overigens vind ik 'overnieuw' helemaal niet fout klinken, maar ik heb dan ook Twentse achtergronden "Ik doe het over" klinkt in mijn oren als een anglicisme, en dan zie ik "overnieuw" ook gewoon als een variant op "opnieuw".
Oud 22-11-2008, 08:30
WolterB
WolterB is offline
Ik kreeg laatst een flyer waar 'ik wordt' op stond
Oud 23-11-2008, 01:03
Verwijderd
Ergens in DK las ik het woordje 'vanavondmiddag'. Misschien zeggen jullie dat zo in Nederland, maar in België heb ik dat woord nog nooit horen vallen, dialecten inclusief. Ik zou ook niet met zekerheid durven zeggen welk deel van de dag ermee bedoeld wordt. Late namiddag misschien? Valavond?
Oud 23-11-2008, 07:29
Verwijderd
nou secho, dat woord is in het Nederlands ook niet juist. Ik heb er nog nooit van gehoord. Zal wel een typfoutje geweest zijn oid.
Oud 23-11-2008, 10:10
Verwijderd
Citaat:
hey
als jullie open staan voor minder bekende muziek, je kan men meest recentste muziek downloaden op de onderstaande link
Oud 23-11-2008, 18:15
Uice
Uice is offline
Ik kwam gisteren langs een 'vischrestaurant'. Dat is natuurlijk expres, maar ik vind het zo vervelend, die pretentieuze onzin. Je houdt er niemand mee voor de gek.
Oud 23-11-2008, 19:06
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
www.copycentre.nl

die site is om te huilen
Oud 23-11-2008, 19:07
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
We werken kosten efficiënt en dat merkt u aan de prijsstelling.
zoals dit. Maar dan een hele site.
Oud 23-11-2008, 22:31
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
In Edinburgh reden we in de bus langs een "Italian Restuarant", stond in koeienletters op de gevel.
Oud 24-11-2008, 07:22
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik moest hardop lachen tering
Oud 24-11-2008, 13:06
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
bovendien staan atheïsten zoals yours truly vrij zwak in het debat omdat je het debat ontkennen, echter ik erken zowel de redenaties als de toetsing, zowel de leer van wat je "ziel" (whatever it may be) je ingeeft als het praktische brood en spelen.
Meneer weet duidelijk niet wat "yours truly" betekent.
Oud 24-11-2008, 14:46
TopDrop
TopDrop is offline
In de Metro van vandaag in het stuk Mondiale 'car-crash' in beeld, dat gaat over de in elkaar zakkende autoindustrie, staat het volgende:
Citaat:
Geruchten: Zonder een injectie van 25 miljard dollar zal zeker één van drie grote autofabrikanten failliet gaan. Dit kost zo'n 2,5 miljard banen.
Dus ik las dat zo. Hmkay, das wel veel. WAIT, WHAT?? Bijna de helft van de wereldbevolking verliest zijn baan omdat een autofabrikant failliet gaat?!!
Oud 24-11-2008, 14:53
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
In Edinburgh reden we in de bus langs een "Italian Restuarant", stond in koeienletters op de gevel.
In Thailand was er een winkeltje waar je kon "shopen".
Oud 24-11-2008, 15:21
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
In Thailand was er een winkeltje waar je kon "shopen".
Ik ben in Thailand geweest, en ik heb daar veel ergere dingen gezien nog hoor :')

Van een aantal dingen ook foto's gemaakt, maar die moet ik dan opzoeken.
Oud 24-11-2008, 16:06
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik ben in Thailand geweest, en ik heb daar veel ergere dingen gezien nog hoor :')

Van een aantal dingen ook foto's gemaakt, maar die moet ik dan opzoeken.
Ja, die zijn er ook wel, maar deze is me het meest bijgebleven.
Oud 25-11-2008, 19:01
Chick Rock
Chick Rock is offline
Matthijs van Nieuwkerk zei net: "Heb jij wel een stof gezogen?"
Oud 25-11-2008, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Matthijs van Nieuwkerk zei net: "Heb jij wel een stof gezogen?"
Dan moet je je lippen tuiten en zuigend de vloer over.

Volgens mij mag het gewoon hoor, of niet?
Oud 25-11-2008, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Dan moet je je lippen tuiten en zuigend de vloer over.

Volgens mij mag het gewoon hoor, of niet?
Als je letterlijk stof zuigt mag het ja, maar de voltooide vorm van stofzuigen is gewoon "gestofzuigd".
Oud 25-11-2008, 22:28
Sjoerd
Sjoerd is offline
elke keer als ik op mijn werk vrij vraag en het is goed, staat er op het briefje "accoord"
Oud 27-11-2008, 18:08
Verwijderd
Ik zei pas nog "geforumuleerd".
Oud 27-11-2008, 18:34
capibara
capibara is offline
Ik atletikisch
Oud 29-11-2008, 13:03
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Paling: een met sterven bedreigd diersoort
Dat stond onder een foto op een of andere digitale krant. Andere diersoorten zijn onsterfelijk ofzo?
Oud 29-11-2008, 23:49
Verwijderd
"Met overvloedig water uitspoelen"
Oud 30-11-2008, 00:07
Verwijderd
Citaat:
In de Metro van vandaag in het stuk Mondiale 'car-crash' in beeld, dat gaat over de in elkaar zakkende autoindustrie, staat het volgendeus ik las dat zo. Hmkay, das wel veel. WAIT, WHAT?? Bijna de helft van de wereldbevolking verliest zijn baan omdat een autofabrikant failliet gaat?!!
Oud 01-12-2008, 20:11
Verwijderd
Kees zegt:
hij hebt vantasie
Oud 02-12-2008, 14:45
Verwijderd
Op een of andere opdracht van Nederlands: "ter behoeve van een coorecte spelling"
Oud 02-12-2008, 14:47
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Kees zegt:
hij hebt vantasie
Ik had gister al gezien dat er fantasie moest staan en nu las ik weer vakantie
Oud 03-12-2008, 15:28
Verwijderd
Iemand moest het doen:

Citaat:
Jij denkt dat de rivieren op hetzelfde pijl blijven staan, als de zeespiegel stijgt?
Oud 03-12-2008, 15:33
Verwijderd
Godver. Zuur.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten