Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2008, 10:16
jamesbond006
jamesbond006 is offline
Hallo, ik zit op het 4VWO en ik heb op het moment de volgende cijfers (afgerond).

Nederlands - 7
Duits - 7
Engels - 8
Geschiedenis - 5
Aardrijkskunde - 6
Wiskunde A - 4
Economie - 8
M & O - 4
ANW - 6
Maatschappijleer - 7

Ik heb wel vertrouwen dat ik Geschiedenis nog wel goed zou kunnen maken, maar ik vind M&O en Wiskunde echt heel moeilijk. Lager dan dit cijfer voor die vakken zal ik waarschijnlijk niet komen op het VWO, maar toch heb ik geen zin om te riskeren dat ik blijf zitten doordat het niet hoger komt. Dus zou ik graag wat advies willen.. moet ik afstromen naar 4 HAVO na de kerstvakantie (is mogelijk op mijn school) of niet? Want het zijn "maar" 2 vakken, de rest gaat wel goed.. maar ik weet het niet dus zou ik graag wat tips willen.
BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2008, 13:17
duivelaartje
duivelaartje is offline
Bijles! Geschiedenis is gewoon goed leren, daar kun je wel een 6 of 7 voor halen. De rest van de vakken ziet er goed uit, behalve M&O en wiskunde inderdaad. Kun je voor M&O niet een ander vak kiezen, want dat is toch een keuzevak? En voor wiskunde zou ik bijles nemen, waarschijnlijk zit er gewoon ergens iets mis, maar zonde om daarvoor meteen naar de havo te gaan. Je hebt een half jaar om het recht te trekken, dat moet lukken met inspanning.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 16:43
Verwijderd
Bij mijn hing geschiedenis heel erg af van de docent, had ik een docent die alles heel droog en saai vertelde, dan haalde ik slechte cijfers, maar was het een bevolgen docent, dan haalde ik ineens 8'en. Het lag dus niet aan de stof. Toen ik ging proberen de stof zelf minder droog te maken en dingen voor me te zien, werd het ineens een stuk makkelijker. Geschiedenis is idd echt leren, en dat maak je makkelijker door het voor jezelf interessant te maken.

Voor economie haal je wel een 8, maar voor M&O ineens een 4... Dan moet daar wel een oplosbare reden achter zitten, misschien leer je de stof verkeerd? Probeer daar eens met de docent over te praten, misschien heeft hij nog tips. Soms kun je het ene vak op manier A leren maar het andere vak niet (bij sommige vakken heb je bv. iets aan samenvattingen, bij andere vakken moet je 't veel meer van oefenen, oefenen en nog eens oefenen hebben). Vraag ook eens aan klasgenoten die goede cijfers halen hoe zij voor een proefwerk/tentamen leren.

Op mijn middelbare school werd er bijles gegeven, misschien bij jou op school ook. Als je het uitgelegd krijgt door iemand anders, kan dat heel goed helpen.

Ik zou het zeker niet opgeven, aangezien je andere cijfers gewoon heel mooi zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 18:25
Verwijderd
Niet opgeven, gewoon even doorzetten. Kijk aan het eind van het jaar en maak dan de balans op. 1 toetsweek zegt echt niets.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 09:55
blablatje
blablatje is offline
Wiskunde is voor het grootste deel een kwestie van oefenen, dus: altijd je huiswerk maken en ook alle oefentoetsen. En niet je huiswerk maken met als doel omn het af te hebben, maar met als doel om te begrijpen waar je mee bezig bent. Als je merkt dat je een rijtje opgaven meer fout dan goed hebt gemaakt, ga dan naar je leraar en vraag of die kan uitleggen wat je verkeerd doet, daar zijn ze voor. Als je eigen leraar het niet duidelijk kan uitleggen, vraag het aan een andere of aan een klasgenoot.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 21:10
DutchSchoolKid
DutchSchoolKid is offline
Niet zeiken en zeker niet opgeven.
Trainen, dat moet je doen. Opletten tijdens wiskunde, extra werk vragen, niet alleen de opgegeven vragen maken, maar alles maken.
Doendoendoen.
Oud 08-12-2008, 20:34
jamesbond006
jamesbond006 is offline
Citaat:
Niet zeiken en zeker niet opgeven.
Trainen, dat moet je doen. Opletten tijdens wiskunde, extra werk vragen, niet alleen de opgegeven vragen maken, maar alles maken.
Doendoendoen.
Dat gedeelte had ik zelf al laaang geleden bedacht, maar het wordt een beetje demotiverend om dan toch nog steeds 4'en te halen..

Vandaag echter een 6 gehaald bij een wiskunde toets dus het begint nu wel z'n vruchten af te werpen, ik sta nu bijna weer een 5. Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga niet afstromen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 08:08
Verwijderd
Citaat:
Dat gedeelte had ik zelf al laaang geleden bedacht, maar het wordt een beetje demotiverend om dan toch nog steeds 4'en te halen..

Vandaag echter een 6 gehaald bij een wiskunde toets dus het begint nu wel z'n vruchten af te werpen, ik sta nu bijna weer een 5. Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga niet afstromen.
Zoveel vieren kan je natuurlijk nog niet gehaald hebben in zo'n korte tijd. Het is wel fijn om te merken dat het trainen en kilometers maken zijn vruchten afwerpt, maar denk nu niet dat je achterover kan zitten!! Blijf altijd alle sommen maken en vraag om uitleg. Wiskunde (ok, ik deed b1,2) was niet mijn sterkste kant maar ik vond het wel leuk en ik maakte kilometers. Aan het begin van 5VWO ging het opeens heel slecht maar pas aan het eind van 5VWO ging het beter, het heeft dus heel lang geduurd.

Kijk bij jezelf ook waarom het fout gaat. Gaat het de mist in omdat je basiskennis mist (ontbinden in factoren, haakjes wegwerken etc) of omdat je de moeilijke stof niet begrijpt? Gaat het om basiskennis ga dna even oefenen met oude "makkelijkere" sommen dan gaat het snel een stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 09:30
Iduna
Iduna is offline
Nog niet opgeven.
Ga met een klasgenoot samen leren, vraag hen ook tips over het leren van die vakken die jij moeilijk vindt. Of neem bijles.
Als je een proefwerk terugkrijgt, kijk dan wat je fout hebt gedaan en hoe je dat kan verbeteren. Je kunt ook aan je docent vragen wat er mankeert en hoe het beter kan worden.
Wat is jouw leerstijl? Leer je misschien op een verkeerde manier voor het vak? Het verschilt per vak en soms ook per docent hoe je iets moet leren.

Weet je al wat je hierna wilt doen? Met VWO hou je meer opties open. Maar als het te veel moeite kost, moet je inderdaad overwegen naar de HAVO te gaan. Alleen vind ik het er nu niet echt rampzalig uitzien.

edit: ik zie dat je al gereageerd hebt. hou dit vooral zo vol.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 15:00
jamesbond006
jamesbond006 is offline
Hallo,

(maand later nu dus)
ik wou jullie allemaal alleen nog ff bedanken voor jullie tips. Het gaat nu al beter, ik snap wiskunde en heb een 9 voor engels gehaald vandaag bijv., de andere vakken gaan ook beter. Dus, bedankt voor de tips allemaal.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Hallo,

(maand later nu dus)
ik wou jullie allemaal alleen nog ff bedanken voor jullie tips. Het gaat nu al beter, ik snap wiskunde en heb een 9 voor engels gehaald vandaag bijv., de andere vakken gaan ook beter. Dus, bedankt voor de tips allemaal.
Ik denk dat vooral de stap van 3VWO naar 4VWO een enorme is en dat dat effe tijd nodig had. Hetzelfde geldt trouwens voor 3 HAVO naar 4HAVO. In het eerste semester van het 4e jaar haalde ik ook de slechtste cijfers.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten