Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2008, 21:37
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik hoop dat het er komt.
Het is toch een mooi systeem, dat als je wat mankeert en je gaat naar een onbekende arts, dat diegene dan alles van je weet en dat je niet alles op hoeft te sommen.
Zelf ben ik chronisch ziek en ben het eigenlijk wel een beetje om steeds maar weer aan verschillende artsen uit te leggen wat ik heb.
ja dan is het prima, maar als je het gaat combineren met die gekke dingen wat rouvoet allemaal van kleine kinderen wil weten vind ik het een beetje eng worden
Oud 13-12-2008, 23:44
Verwijderd
Onzin veroorzaker, zo zwart/wit is hetniet.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2008, 11:03
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
*noteert*
Oud 14-12-2008, 11:13
Verwijderd
Mijn reply ging niet over het Rouvoet stukje
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 09:41
Nijn*
Nijn* is offline
@ ommig: je kunt op internet een bezwaarformulier downloaden of het schriftelijk aanvragen op de site van het EPD (moet je even googelen).

Ik heb bezwaar gemaakt tegen het EPD omdat ik het al helemaal zie gebeuren dat het binnen de kortste keren is gekraakt en dat tout Nederland dan mijn persoonlijke gegevens kan lezen, dankje feestelijk. Laat ze eerst maar een onkraakbaar systeem opzetten en dan ga ik er nog een keer over nadenken, de eerste keren dat ze blijven aanmodderen met dit soort dingen hoef ik er niet bij te zitten
Oud 29-12-2008, 13:53
Elle
Elle is offline
Citaat:
ik het al helemaal zie gebeuren dat het binnen de kortste keren is gekraakt en dat tout Nederland dan mijn persoonlijke gegevens kan lezen, dankje feestelijk. Laat ze eerst maar een onkraakbaar systeem opzetten en dan ga ik er nog een keer over nadenken
dan kan je lang blijven wachten.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 17:05
hookee
hookee is offline
Ik ken een land waar dit systeem al meer dan 10 jaar draait. Tot genoegen van de patienten, die bijvoorbeeld bloeduitslagen met pas en wachtwoord kunnen opvragen. Misbruik? Ik heb van nog geen geval gehoord, misschien omdat niemand er echt het nut van inziet en er echt wel makkelijkere wegen zijn zoals forums, IP nummers etc..
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 19:06
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
dan kan je lang blijven wachten.
Misschien wel ja, maar liever langer wachten dan al mijn medische gegevens op straat.
Oud 29-12-2008, 19:07
francisco
francisco is offline
ja zeker zal een goeie uitkomst zijn
Oud 02-01-2009, 13:33
eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Teveel pesoonlijke informatie op deze manier vrij moeten geven vind ik persoonlijk nooit goed. Het gaat niet meer om enkelt kwaaltjes en welke medicijnen je gebruikt op een pasje. Ze willen ws. echt alles over je hebben en houden weten en centraal registreren. Dat er mensen zijn die dat niet vreemd vinden en het nog goedpraten ook. Ik vind het merkwaardig.
Oud 03-01-2009, 00:10
arPos
arPos is offline
Citaat:
Teveel pesoonlijke informatie op deze manier vrij moeten geven vind ik persoonlijk nooit goed. Het gaat niet meer om enkelt kwaaltjes en welke medicijnen je gebruikt op een pasje. Ze willen ws. echt alles over je hebben en houden weten en centraal registreren. Dat er mensen zijn die dat niet vreemd vinden en het nog goedpraten ook. Ik vind het merkwaardig.
ik vermoed dat het eerder gewenning is.
Oud 03-01-2009, 09:12
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat de overheid zou kunnen zien dat iemand's overmatig gebruik van anti-depressiva in verband staat met het disfunctioneren op de arbeidsmarkt.
Omgekeerd, zou iemand met een schoon dossier, een WaJong-uitkering, een dikke auto zonder lening wat alarmbelletjes moeten laten rinkelen.
Dit is in een tijd van weinig sociale controle gewoon noodzaak geworden en ook discreet mogelijk.
Big brother vanuit de overheid, niet je naaste buren. De eerste grijpt in voordat je te ver gaat, de tweede maken je te schande.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 11:39
arPos
arPos is offline
Citaat:
De eerste grijpt in voordat je te ver gaat, de tweede maken je te schande.
je vertrouwen in overheidsliefde is lachwekkend.
Oud 03-01-2009, 14:07
hookee
hookee is offline
Citaat:
je vertrouwen in overheidsliefde is lachwekkend.
"Wie zijn kinderen liefheeft spaart de roe niet."
Mijn vertrouwen in de overheid wordt juist geschaad door het te zelden toepassen van die roe. Alle mogelijkheden zijn er een crimineel door te lichten, lopen ze er nog mee weg door bijvoorbeeld vormfouten; "dit cruciale bewijsstuk had de recherche niet mogen hebben". Daar zakt mijn broek van af.
Maar ja, terug naar het patientendossier, waar de overheid dus geen inzicht in zou mogen hebben of gebruik van zou mogen maken.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 17:35
eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Hebben ze wel duidelijk aangegeven waar voor hun de grens is, hoe ze deze gedetailleerde informatie per persoon (want er komen steeds meer details bij voor iedere nederlander vermoed ik) zullen gebruiken?
Gaan ze enkelt een database raadplegen bij het profilen in geval van crimininaliteit, of snel je medische gs. inzien bij een ongeluk. Of kunnen ze deze gegevens ook gaan gebruiken om statistiekjes te maken en hun eigen conclusies aan verbinden tot in het ziekelijke aan toe?
Oud 03-01-2009, 21:44
arPos
arPos is offline
Citaat:
"Wie zijn kinderen liefheeft spaart de roe niet."
Mijn vertrouwen in de overheid wordt juist geschaad door het te zelden toepassen van die roe. Alle mogelijkheden zijn er een crimineel door te lichten, lopen ze er nog mee weg door bijvoorbeeld vormfouten; "dit cruciale bewijsstuk had de recherche niet mogen hebben". Daar zakt mijn broek van af.
Het lijkt me juist dat de recherche bewijsstukken hoort te verzamelen en criminelen het proberen te verbergen, maar andersom is ook leuk.

steekkpartij 120 uur ik doelde meer op je, ze stoppen je voor je te ver gaat, bovendien maken mijn buren mij niet ten schande, helaas heb jij zo'n slechte band met je omgeving iets waar ik me in nederland inderdaad mateloos aan erger, ze stonden er bij en keken er naar.

bovendien zijn de grootste criminelen echt niet die gastjes op straat, nee als je dan al ergens naar moet kijken is het juist naar boven, en dan zowel de ene als de andere kant op.

Citaat:
Maar ja, terug naar het patientendossier, waar de overheid dus geen inzicht in zou mogen hebben of gebruik van zou mogen maken.
Je vertrouwen is nog immer lachwekkend.
OVchip, EPD, Paspoortchip, irisschan, allemaal prima maar het is gewoon data dat wacht om gekraakt of gecrashed te worden.

maar dat zien we over 5 jaar wel
Oud 15-01-2009, 22:22
arPos
arPos is offline
Toch maar in dit topic dan:

Paspoort
Vingerafdruk verplicht

Nieuwe europese paspoorten en identiteitsbewijzen moeten voortaan voorzien zijn van twee vingerafdrukken van de eigenaar. Het europees parlement heeft ingestemd met regelgeving hiertoe. De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf 12 jaar; in de oorspronkelijke plannen was er sprake van een minimumleeftijd van zes jaar.
Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.

De nieuwe regels maken een einde aan de mogelijkheid dat kinderen worden bijgeschreven op de paspoorten van hun ouders. CDA-europarlementariër Esther de Lange kan daarmee instemmen, omdat veiligere paspoorten beter moeten beschermen tegen kinderontvoeringen.
Citaat:
note: Hoe?
Wel wijst ze erop dat ouders erdoor op kosten gejaagd worden.
'Voor een gezin met drie kinderen, die voortaan allemaal hun eigen paspoort moeten hebben, betekent dit dat de kosten zullen verdubbelen van €120 naar €240.

Oud 16-01-2009, 09:47
Verwijderd
Ik vind het sowieso vreemd dat mensen moeten betalen voor paspoorten. Wat is daar het nut van?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 10:49
Joostje
Joostje is offline
Je zou kunnen stellen dat, mensen objecten behandelen naarmate ze beinvloed worden door de behandeling ervan. Als je zelf voor de vernietiging van een paspoort opdraait (doordat je een nieuwe moet kopen) zul je er voorzichtiger mee omgaan, en hem dus niet verliezen. Maar het lijkt me dan ook logisch dat de staat wel paspoorten vergoed die moeten worden gekocht omdat de oude verjaard zijn.
Oud 16-01-2009, 12:32
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik vind het sowieso vreemd dat mensen moeten betalen voor paspoorten. Wat is daar het nut van?
Geld door de bureaucratische machine stoppen zodat 'we' ondanks onze onnodig tomeloze inzet toch aan het eind van het verhaal niets overhouden.

Citaat:
Je zou kunnen stellen dat, mensen objecten behandelen naarmate ze beinvloed worden door de behandeling ervan. Als je zelf voor de vernietiging van een paspoort opdraait (doordat je een nieuwe moet kopen) zul je er voorzichtiger mee omgaan, en hem dus niet verliezen. Maar het lijkt me dan ook logisch dat de staat wel paspoorten vergoed die moeten worden gekocht omdat de oude verjaard zijn.
Ehm ja, een paspoort kent natuurlijk geen belangrijkere waarde dan een monetaire, immers zonder paspoort kan je gewoon elk land in en uit, om nog maar te zwijgen over identificatieplichten, documenten ophalen op het gemeentehuis, overschrijving et al.

Het zou inderdaad nogal een verbetering zijn om bij verjaring automatisch kostenloos (nouja is uiteindelijk nooit kostenloos natuurlijk) te verlengen.

Ik vraag me alleen sterk af hoe ze bij die 80 euro's komen...
Oud 16-01-2009, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Dat lijkt me geen argument indien mensen wel moeten betalen bij verlies of beschadiging, zoals je ook aangeeft in je laatste zin. Betalen voor paspoorten is zo'n typische bureaucratische maatregel die door gemeenten met financieel wanbeleid wordt gebruikt om gaten in het budget op te vullen. Gemeenten verplichten ze gratis te leveren (tegen een vast bedrag vanuit het Rijk) voorkomt dit.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 20:11
Demise
Demise is offline
Ik heb wel bezwaar gemaakt. Dat betekent niet dat ik het geen goede ontwikkeling vind. Ik ben echter niet allergisch voor enig geneesmiddel (ook niet voor iets anders), en heb ook geen andere bewonderenswaardige medische feiten. Ik heb wel (onder andere) ADHD. En dat is niet iets waarvan ik vind dat het noodzakelijk is om te weten wanneer ik bewusteloos ben na een auto-ongeluk. Zo druk ben ik dan namelijk niet meer.
In mijn geval vind ik het simpelweg niet nodig.
Oud 16-01-2009, 21:04
Verwijderd
Gekke reden om tegen te zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 12:09
Demise
Demise is offline
Ik ben niet tegen, ik heb bezwaar gemaakt. Alleen omdat ik het in mijn situatie niet nodig en niet prettig vind dat praktisch iedere hulpverlenende een elektronisch dossier over mij in kan zien. Ik vind het een goede ontwikkeling voor mensen die bijvoorbeeld allergisch zijn voor penicilline, zo kunnen een hoop fouten voorkomen worden. Maar in mijn persoonlijke situatie vind ik het gewoonweg niet fijn.
Oud 17-01-2009, 12:18
Verwijderd
Wat is er dan gewoonweg niet fijn aan?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 12:29
Demise
Demise is offline
Wanneer ik ben aangereden, zie ik voor een ambulancemedewerker geen noodzaak om te weten dat ik ADHD of een ASS heb. Dat is niet van belang in die situatie, maar het kan hun manier van omgaan met mij wel veranderen.
Oud 17-01-2009, 12:31
Elle
Elle is offline
Zijn er trouwens al onderzoeken die hebben aangetoond dat het EPD significante verbetering brengt in de hulpverlening? Of zijn alle mogelijke voordelen die het met zich meebrengt gebaseerd op aannames, redenatie of vermoedens..
Oud 17-01-2009, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Wanneer ik ben aangereden, zie ik voor een ambulancemedewerker geen noodzaak om te weten dat ik ADHD of een ASS heb. Dat is niet van belang in die situatie, maar het kan hun manier van omgaan met mij wel veranderen.
Dat is inderdaad niet van belang in die situatie, maar hoe beïnvloedt het hun manier van omgaan met jou dan op negatieve wijze?

En zijn er geen medicijnen waar mensen met ADHD slecht op reageren?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 12:40
Demise
Demise is offline
Citaat:
Dat is inderdaad niet van belang in die situatie, maar hoe beïnvloedt het hun manier van omgaan met jou dan op negatieve wijze?
Dat het aandoeningen zijn met een standaard plaatje. 'Een autist' kan al snel geen sociale contacten leggen. Ik ken het al, zodra er ook iemand anders bij is om mee te converseren, wordt daar alle informatie aan gegeven en mij wordt niets meer verteld. Dat is geen manier waarop ik behandeld wil worden.

Citaat:
En zijn er geen medicijnen waar mensen met ADHD slecht op reageren?
Nee. Ritalin mag niet gebruikt worden in combinatie met alcohol, maar me dunkt dat ze me niet dronken gaan voeren.
Oud 17-01-2009, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Dat het aandoeningen zijn met een standaard plaatje. 'Een autist' kan al snel geen sociale contacten leggen. Ik ken het al, zodra er ook iemand anders bij is om mee te converseren, wordt daar alle informatie aan gegeven en mij wordt niets meer verteld. Dat is geen manier waarop ik behandeld wil worden.
Ik snap niet wat dit met het EPD te maken heeft?
Citaat:
Nee. Ritalin mag niet gebruikt worden in combinatie met alcohol, maar me dunkt dat ze me niet dronken gaan voeren.
o
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 12:52
Demise
Demise is offline
Citaat:
Ik snap niet wat dit met het EPD te maken heeft?
In mijn EPD zou staan dat ik daarmee ben gediagnosticeerd, en dus zou het opgevraagd kunnen worden door mensen voor wie het niet van belang is, maar die er wel hun omgang met mij op kunnen baseren.
Jouw vraag was hoe het hun manier van omgaan op negatieve wijze zou beïnvloeden. Mijn vorige post is het antwoord op die vraag.
Oud 17-01-2009, 12:58
Verwijderd
Citaat:
In mijn EPD zou staan dat ik daarmee ben gediagnosticeerd, en dus zou het opgevraagd kunnen worden door mensen voor wie het niet van belang is, maar die er wel hun omgang met mij op kunnen baseren.
Jouw vraag was hoe het hun manier van omgaan op negatieve wijze zou beïnvloeden. Mijn vorige post is het antwoord op die vraag.
Maar je vrees lijkt me ongegrond, waarom zou men achter je rug om dingen gaan bespreken? Ik denk dat je spoken ziet.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 13:05
Demise
Demise is offline
Niet achter mijn rug om dingen bespreken. Het gesprek gaat dan alleen niet via mij. Als mijn moeder naast me staat, bijvoorbeeld, praten ze alleen met haar, in plaats van met mij. Op die manier.
Oud 17-01-2009, 13:28
Verwijderd
Dat jij die ervaringen blijkbaar hebt impliceert toch niet dat dat altijd zo gaat, of dat een EPD daar iets aan gaat veranderen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 22:12
arPos
arPos is offline
Citaat:
Of zijn alle mogelijke voordelen die het met zich meebrengt gebaseerd op aannames, redenatie of vermoedens..
Het is in ieder geval al bekend dat de ICT capaciteit niet afdoende is, bovendien zo waarschuwen een bond van huisartsen en patiëntenverenigingen dat dit soort supersystemen meestal wankel zijn en ook tot fouten kunnen leiden, naast voorkomen.

De echte effecten zijn pas n.v.v.t. te evalueren echter kijk met een schuin oog naar hoe strak georganiseerd dit soort dingen meestal wordt ingevoerd en trek je conclusies.

Citaat:
Niet achter mijn rug om dingen bespreken. Het gesprek gaat dan alleen niet via mij. Als mijn moeder naast me staat, bijvoorbeeld, praten ze alleen met haar, in plaats van met mij. Op die manier.
Zijn mensen achterlijk?
ben je overigens bekend met de evt. risico's die aan het gebruik van ritalin vasthangen?

Citaat:
Dat jij die ervaringen blijkbaar hebt impliceert toch niet dat dat altijd zo gaat, of dat een EPD daar iets aan gaat veranderen.
probleem met dit soort dingen is dat bezwaren erg envoudig gebagataliseerd kunnen worden , en ergens is het een logische stap maar bezwaren als te veel te snel en bepaalde informatie is niet relevant zijn dingen die in de statistiek toch wel meegenomen moeten worden.
Oud 18-01-2009, 11:08
Demise
Demise is offline
Kazet, ik heb mijn punt gemaakt. Aan jouw reactie leid ik af dat jij die niet helemaal begrijpt, waardoor een discussie voor mij erg ingewikkeld wordt. Ik heb niet zoveel zin in herhaling.

Citaat:
Zijn mensen achterlijk?
ben je overigens bekend met de evt. risico's die aan het gebruik van ritalin vasthangen?
Niet achterlijk, ze gaan er gewoon vanuit dat ik zelf niets kan beslissen en/of verwerken. Gebrek aan kennis, denk ik.
En ja, ik ben bekend met de eventuele risico's. Maar ik weet ook dat ik zonder Ritalin helemaal nergens meer ben, dus die risico's ben ik bereid te nemen. Ik zorg er wel voor dat ik na mijn studie een rustige baan kies, waar ik misschien zonder Ritalin kan.
Oud 03-02-2009, 04:48
arPos
arPos is offline
Artsen willen kinddossier niet delen met politie
Uitgegeven: 2 februari 2009 18:47
UTRECHT - Artsenorganisatie KNMG vindt dat het elektronisch kinddossier (EKD) niet beschikbaar mag zijn voor politie en justitie.

Brede toegankelijkheid zou het bieden van goede medische zorg ondergraven, heeft de KNMG maandag laten weten.

De artsen keren zich tegen een voorstel van de Rotterdamse wethouder Leonard Geluk om ook politie, justitie en Bureau Jeugdzorg inzage te geven in het dossier.
Geluk wil daarmee niet alleen medische zorg bieden maar ook risicosituaties op het spoor komen.

Index
Volgens de KNMG is voor dat laatste de Verwijsindex Risicojongeren (VIR) bedoeld. Via die index kunnen hulpverleners van risicogezinnen te weten komen of andere hulpverleners ook risico's in dat gezin hebben gesignaleerd.

De artsen hebben de steun van minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin) <Wow>. In de Tweede Kamer zei Rouvoet vorig jaar dat toegang tot het dossier voorbehouden blijft aan jeugdartsen.

De Kamer zag wel wat in een bredere toegang tot het dossier, dat bedoeld is om informatie over een kind beter uit te kunnen wisselen.

© ANP

Strafrechter kan arts uit beroep zetten om EPD
Uitgegeven: 2 februari 2009 16:09
Laatst gewijzigd: 2 februari 2009 16:09
DEN HAAG - De strafrechter kan artsen die misbruik maken van het elektronisch patiëntendossier (EPD) uit hun beroep zetten. Tot nu toe was dit voorbehouden aan de tuchtrechter.

Met deze aanscherping komt minister Ab Klink (Volksgezondheid) toe aan de wens van de Tweede Kamer om artsen strenger aan te pakken als ze een patiëntendossier inzien zonder dat ze daartoe bevoegd zijn. In een debat over EPD had de minister al toegezegd hiernaar te gaan kijken.

Ook de tuchtrechter kan blijven optreden tegen artsen. Klink is er niet voor dat artsen die het EPD misbruiken standaard uit hun beroep worden gezet.

Verder kunnen zorgverleners een bestuurlijke boete krijgen en worden vervolgd wegens computervredebreuk. Daarop staat een celstraf van maximaal vier jaar en een boete van 18.500 euro.
© ANP
Oud 03-02-2009, 09:55
fractuur
fractuur is offline
Op zich en onder alle voorwaarden dat alles goed beschermd en goed gebruikt etc wordt ben ik voor. Ik ben alleen bang dat Klink wil scoren voordat hij weg is en dan maar een half werkend systeem de zorg in gooit.
Oud 03-02-2009, 11:06
Verwijderd
Klink heeft toch geen vertrekplannen? En 2 jaar lijkt me wel genoeg, hoor...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 16:54
arPos
arPos is offline
Citaat:
Op zich en onder alle voorwaarden dat alles goed beschermd en goed gebruikt etc wordt ben ik voor. Ik denk ben alleen bang dat Klink wil scoren voordat hij weg is en dan maar een half niet werkend systeem de zorg in gooit.
Oud 04-02-2009, 11:00
Elle
Elle is offline
Citaat:
De echte effecten zijn pas n.v.v.t. in de toekomst te evalueren
Oud 04-02-2009, 12:00
T_ID
T_ID is offline
Pff, Jeugdzorg toegang geven? Hen toegang geven tot medische informatie zou alleen nog maar meer gestapo-praktijken uitlokken. Nu al stellen ze impertinente vragen, en uiten zelfs bedreigingen, maar dan krijg je dus opeens vragen a la "Goh, en leg eens uit waarom jij aan de pil bent? We willen alles weten of anders!"

Toegang dus alleen als het voltallige personeelsbestand Jeugdzorg eerst wordt ontslagen en vervangen door mensen die wel een brein hebben dus.
Oud 05-02-2009, 06:41
Verwijderd
Citaat:
maar dan krijg je dus opeens vragen a la "Goh, en leg eens uit waarom jij aan de pil bent? We willen alles weten of anders!"
Vroegen ze of je aan de pil bent ja?

En ik zou vanuit jeugdzorg geen moeite hebben met een dergelijke vraag. Kinderen met een problematische jeugd zijn vaak vroeger seksueel actief.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 15:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vroegen ze of je aan de pil bent ja?
Nee, maar mijn vriendin van destijds wel, en een hoop meer impertinente vragen die hen geen ene fuck aangingen. Het kwam erop neer dat die medewerkster vond dat zij voor cliënten mocht bepalen wanneer die seks hadden, en met wie. Da's een beeld dat bij meerdere slachtoffers van dat bureau terug kwam.

Ikzelf werd bedreigd omdat ik haar hielp. Logisch ook, Jeugdzorg beschermt zedendelinquenten. Lastige semi-buitenstaanders met gekke ideeën over rechtvaardigheid en je houden aan je woord kun je er dan niet bij gebruiken. Met iemand van de CU aan het roer had ik kunnen verwachten dat seksueel misbruik in gezinssfeer juist beloont en beschermt moet worden.

Maar goed, zolang dat beleid en de uitvoerders ervan er nog zijn, geen toegang tot gevoelige informatie.
Oud 07-02-2009, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Maar je bloedgroep is wellicht wel handig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten